Chargemaster Lite?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Re: Chargemaster Lite?

Inläggav Gblenn » 25 jan 2020, 17:33

Giobbi skrev:Precis, 45.1 blir 45, alltid. Klart tacksam över konsekvensen. Ska försöka lura den med kalibreringen på nåt sätt.

Eftersom du kalibrerar med vikter, två stycken väl, så borde den faktiskt väga rätt. Kan det inte vara din andra våg som är fel istället? Har du ngn ytterligare våg eller kan låna för att verifiera?? Eller tex Lymans Check Weights där du kan kolla tex 45gr exakt.
Gblenn

Inläggav Limpan » 25 jan 2020, 18:12

Vad använder ni för antistatiskt medel till Lite mm.
Limpan

Inläggav Nutcase » 25 jan 2020, 18:35

Ok en uppdatering. Har allting på samma bord.

Laddat 40 st ELD-M, 45 grain till jakt (dvs. Alla ska var lika på mekaniska vågen).

Ställde in chargemastern på 45 grain. Dessa fylldes direkt i skålen på manuella vågen. Denna kompletterades sedan med lite krutkorn som låg på bordet för att bli helt rätt. Chargemastern vägde i princip aldrig över manuella vågen. De gånger den gjorde det var det försumbart.

Efter att ha kalibrerat med mekaniska vågen fylldes hylsan och kulan sattes i för hand och ställdes i ställ. Sedan när allt var klart sattes alla kulor i med kulverktyget. Då var det ingen rörelse i bordet som nämnts ovan som kunde störa vågen.

Det fungerade nu tillräckligt för att vara good enough. Går snabbare än med krutdoseraren eftersom den går både över och under.

För skott på bana räcker elektriska vågen utan manuella kalibreringen. Men för jakt vill jag ha dubbelkollen. Detta förfarande gör det också hart när omöjligt att göra fel.
Nutcase

Inläggav Velcro Fly » 25 jan 2020, 18:58

Limpan skrev:Vad använder ni för antistatiskt medel till Lite mm.

Diska krutbehållaren med diskmedel, blås torrt. Resten penslas med grafitpulver. Kan även pensla behållaren med pulver men jag tycker det är enklare att bara ”diska” den.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Velcro Fly » 25 jan 2020, 19:01

Gblenn skrev:
Giobbi skrev:Precis, 45.1 blir 45, alltid. Klart tacksam över konsekvensen. Ska försöka lura den med kalibreringen på nåt sätt.

Eftersom du kalibrerar med vikter, två stycken väl, så borde den faktiskt väga rätt. Kan det inte vara din andra våg som är fel istället? Har du ngn ytterligare våg eller kan låna för att verifiera?? Eller tex Lymans Check Weights där du kan kolla tex 45gr exakt.

Inte riktigt vad han menar med ”överdosering” här.
När han knappar i 45.0 gr så kastar hans krunka 45.1 gr = vägrar stanna innan det står 45.1 = stannar inte när displayen visar 45.0.
Komplicerad nog förklaring ?? :-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Gblenn » 25 jan 2020, 19:27

Velcro Fly skrev:
Gblenn skrev:

När han knappar i 45.0 gr så kastar hans krunka 45.1 gr = vägrar stanna innan det står 45.1 = stannar inte när displayen visar 45.0.

Nja, tvärtom är det nog ändå...
Han ställer in 45.1 och den stannar på 45.1 men levererar 45, alltid. Men sen svajar det ju upp till (+)/- 0.05 vilket ger som mest de 1.5 som han skrev tidigare (alltså att 45.1 i stället blir 44.95).
Om "grunkan" skulle stanna på 45.1 när man ställt in 45 skulle den för övrigt larma om överdosering...
Gblenn

Inläggav Gblenn » 25 jan 2020, 19:28

Velcro Fly skrev:
Limpan skrev:Vad använder ni för antistatiskt medel till Lite mm.

Diska krutbehållaren med diskmedel, blås torrt. Resten penslas med grafitpulver. Kan även pensla behållaren med pulver men jag tycker det är enklare att bara ”diska” den.

Duk för skärmrengöring, innehåller lite antistatmedel ... Sån där i en liten påse man river upp och slänger sen.
Gblenn

Inläggav Velcro Fly » 25 jan 2020, 19:43

Gblenn skrev:
Velcro Fly skrev:
Gblenn skrev:[quote="Giobbi"]Precis, 45.1 blir 45, alltid. Klart tacksam över konsekvensen. Ska försöka lura den med kalibreringen på nåt sätt.

Han ställer in 45.1 och den stannar på 45.1 men levererar 45, alltid. Men sen svajar det ju upp till (+)/- 0.05 vilket ger som mest de 1.5 som han skrev tidigare (alltså att 45.1 i stället blir 44.95).
Om "grunkan" skulle stanna på 45.1 när man ställt in 45 skulle den för övrigt larma om överdosering...[/quote]

Precis :-)
Han ställer på 45.1 men den envisas att stanna vid 45.0.
Alltså inte att den ens visar det inställda 45.1 utan stannar envist redan på 45.0.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Gblenn » 25 jan 2020, 21:17

Velcro Fly skrev:
Gblenn skrev:
Velcro Fly skrev:Inte riktigt vad han menar med ”överdosering” här.

Om "grunkan" skulle stanna på 45.1 när man ställt in 45 skulle den för övrigt larma om överdosering...

Precis :-)
Han ställer på 45.1 men den envisas att stanna vid 45.0.
Alltså inte att den ens visar det inställda 45.1 utan stannar envist redan på 45.0.

Nej hur läser du ut det?! :shock:
Den stannar på inställt värde, som är tex 45.1, men när han kontrollväger på annan våg visar den 45.0, konsekvent...

Men nu är det väl dags för Giobbi att säga hur det verkligen är... :roll:
Gblenn

Chargemaster Lite?

Inläggav Velcro Fly » 25 jan 2020, 21:20

Det är som jag säger . ;-)

Tror jag ... Sa fel först att den överdoserar (45.1 vid inställd 45.0 ) men menade tvärtom = den stannar 0.1 gr före inslaget värde. Eller jag fattade fel hans svar till mig tidigare ? Vet inte längre själv .. :-) :-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Giobbi » 25 jan 2020, 23:07

:)

Ställer in 45.1, visar 45.1 på displayen när den är klar.

Men, vikten är egentligen 45gr, vägs på annan våg, gemspro.

Konstant 0.1gr under vad som står på displayen, +\- 0.05gr lite grovt.

Nån har smuttat..

:P
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr. Har småvilt och vildsvinsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Velcro Fly » 25 jan 2020, 23:29

Jag fattade fel mao. :-)
Det lät ju lite konstigt, därav min kommentar att ”nåt är lite off”. Inget smuttande involverad.

Då var det mysteriet avklarad. 8)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Gblenn » 26 jan 2020, 00:26

Giobbi skrev::)

Ställer in 45.1, visar 45.1 på displayen när den är klar.

Men, vikten är egentligen 45gr, vägs på annan våg, gemspro.

Konstant 0.1gr under vad som står på displayen, +\- 0.05gr lite grovt.

Nån har smuttat..

:P

Började också tro att ngn smuttat... :lol:

Jag litar på min Gempro och har svårt att tro det är den som felar i ditt fall. Men har du kollat kalibreringsvikterna, och använder du samma till både Gempro och till Chargemastern när du kalibrerar dem?
Gblenn

Inläggav Giobbi » 26 jan 2020, 00:39

Yes.

Har även koll på om den diffar när man tar av och på krutet. Diffar som mest där 0.04 men oftast 0.02, om den diffar ens.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav lasse-a » 26 jan 2020, 12:59

Giobbi skrev:Yes.

Har även koll på om den diffar när man tar av och på krutet. Diffar som mest där 0.04 men oftast 0.02, om den diffar ens.

Och du kan inte kolla din Gempro med kalibreringsvikterna som kommer med till Chargemastern? De är för tunga eller?
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Velcro Fly » 26 jan 2020, 19:01

De är 50g/771+gr per styck.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Gblenn » 26 jan 2020, 20:37

lasse-a skrev:

Och du kan inte kolla din Gempro med kalibreringsvikterna som kommer med till Chargemastern? De är för tunga eller?

Jo det går, och det var nog vad han svarade Yes på, dvs frågan om han använde samma för att kalibrera Gempro. Den har visserligen sin en egen 50g kalibreringsvikt men ska man kontrollväga mot sin krutdoserare är det lämpligt att använda samma (eller en av dem i alla fall då Gempro bara kalibrerar mot en vikt)...
Tycker dock inte att det borde kunna vara så fel på vikterna, 0.1 gr är lite för mycket. En 50g kontrollvikt felar nog inte mer än nåt eller några mg? Men visst, är båda kontrollvikterna säg 3-4 mg off så kanske...?

En tanke som slog mig precis var batterierna i Gempro'n. Kör du med batteri eller med adaptern Giobbi??
Senast redigerad av Gblenn 26 jan 2020, 20:37, redigerad totalt 1 gång.
Gblenn

Inläggav Ingvar » 26 jan 2020, 20:37

Giobbi skrev:1. Värm upp minst 5 min
2. Vänta tills det står Stable när du lagt på vikt
3. Ha inte bråttom

: )

Läs manualen (samt följ anvisningarna) som åtminstingen i mitt fall ingick i leveransen!!!
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Giobbi » 26 jan 2020, 21:49

Gblenn skrev:
lasse-a skrev:

Jo det går, och det var nog vad han svarade Yes på, dvs frågan om han använde samma för att kalibrera Gempro. Den har visserligen sin en egen 50g kalibreringsvikt men ska man kontrollväga mot sin krutdoserare är det lämpligt att använda samma (eller en av dem i alla fall då Gempro bara kalibrerar mot en vikt)...
Tycker dock inte att det borde kunna vara så fel på vikterna, 0.1 gr är lite för mycket. En 50g kontrollvikt felar nog inte mer än nåt eller några mg? Men visst, är båda kontrollvikterna säg 3-4 mg off så kanske...?

En tanke som slog mig precis var batterierna i Gempro'n. Kör du med batteri eller med adaptern Giobbi??

Kör med adapter, den är alltid på faktiskt. Hade problem innan med batterier. Kalibrerar om den när jag ska ladda, det gör jag med båda två. Ska kolla om den fortfarande är i våg, något magnetiskt i närheten osv. Kanske ska ladda någon annanstans och se om det fungerar bättre..

@Ingvar - Läst manualen men har oftast vågen på hela tiden. Helt ärligt har jag inte märkt någon skillnad om den varit på i 3 minuter eller 30 men inte gjort något hårdtest heller.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Gblenn » 27 jan 2020, 09:54

Passa på att kolla vikterna också då, eller ännu bättre använd kontrollvikter på 45grain om du har eller kan få tag i. Och kolla gärna med externt vattenpass om allt är i våg, tycker inte de där små bubbelpassen som sitter i vågarna är särskilt exakta. Gäller så klart även Chargemastern... Som sagt är ju 0.1gr fel ganska mycket i sammanhanget
Gblenn

FöregåendeNästa

Återgå till Allmän diskussion om handladdning