Chargemaster Lite?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Chargemaster Lite?

Inläggav Velcro Fly » 08 jul 2019, 23:19

Runt ett korn 160. Så från ett kast på , säg 45.58 till nästa , säg 45.62 går 2-3 korn = inte mycket.
Stor skillnad jämfört med från början när diffen var +- 0.2 gr. Många fler korn det.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Limpan » 10 jul 2019, 18:58

De två jag testat har varit inkonsekventa och från kalibrering funkat bra några kast sedan börjat vandra, oftast nedåt i laddvikt. Kan sedan ha hoppat upp i samma värde som de första som var bra några kast. Sedan har de fortsatt så och varierat bra mycket mer än det RCBS säger. Tara vikten har vandrat 0,2-0,4 gr och där ligger slutresultatet oxå och vandrar. I bland mer. Förpackningen de kommer i är under all kritik för så pass känsliga prylar. Tror mycket av problemen uppstår där. Jävligt avundsjuk på er som fått sådana som fungerar. Finns helt klart fördelar med dom men de MÅSTE vara konsekventa. Om dom ligger stabilt lite över eller under tycker jag spelar mindre roll.
Limpan

Inläggav yonathan » 11 jul 2019, 06:01

Vilken doserare fungerar bäst då?
yonathan

Inläggav Limpan » 11 jul 2019, 09:07

Chargemaster lite har fått väldigt bra recensioner på många ställen och därför valde jag den. Finns ett flertal andra som också fått bra betyg. Personligen tror jag att ett bra exemplar, oavsett märke fungerar. Har surfat en del på amerikanska forum och man hittar felande exemplar av de flesta märkena men samtidigt dom som är nöjda. Om jag skulle köpa en i dag så skulle jag ta en från något svenskt företag med bra kund service. Så fort den kommer hem skulle jag provköra den för att se tillförlitligheten. Fungerar den inte så tillbaka med den. Prova ett nytt exemplar för att se om den funkar. Eventuellt byta märke. Jakt.se har jag bara bra erfarenheter av. Vet inte vilka märken de har men dom har varit bra att ha å göra med. Verkar som det är vågcellen som strular på de som inte funkar bra.
Limpan

Inläggav gren » 11 jul 2019, 09:26

Har skakat fram 500-600 laddningar ur min sen i våras och min är helt konsekvent när jag kontrollerar i balansvågen. Jag tycker det är en kanonprodukt och skulle lätt rekommendera den.

Det finns en brist med den dock - evakueringshålets skiva snurrar upp sig själv under laddningen och börjar läcka krut. Jag har satt ett gummiband runt den, så det är inget som är svårt att lösa.
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

Inläggav yonathan » 11 jul 2019, 09:54

gren skrev:Har skakat fram 500-600 laddningar ur min sen i våras och min är helt konsekvent när jag kontrollerar i balansvågen. Jag tycker det är en kanonprodukt och skulle lätt rekommendera den.

Det finns en brist med den dock - evakueringshålets skiva snurrar upp sig själv under laddningen och börjar läcka krut. Jag har satt ett gummiband runt den, så det är inget som är svårt att lösa.

Jag jag har ju en Lite som jag är nöjd med, kör själv en tejpflärp som låsning av evakueringen... Min Lite åker med till banan där jag laddar på plats titt som tätt, packad i vadderad pelican kopia tillsammans med all press osv. Har inte märkt några problem ändå även fast den far runt för det mesta.
yonathan

Chargemaster Lite?

Inläggav Velcro Fly » 11 jul 2019, 21:36

Inget , absolut inget , kommer i närheten PN behandling av paket. NATO borde testa hållbarheten på sina grejer genom att skicka de med PN från Malmö till Boden och tillbax. The ultimate test of Mil - Spec .. :)
Pelicanen lär hålla o bli överkörd av en Humvee men hur den klarar en påtänd PN chaffis behandling är en helt annan femma.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Chargemaster Lite?

Inläggav Velcro Fly » 11 jul 2019, 21:42

gren skrev:Har skakat fram 500-600 laddningar ur min sen i våras och min är helt konsekvent när jag kontrollerar i balansvågen. Jag tycker det är en kanonprodukt och skulle lätt rekommendera den.

Löste mitt problem med ”evakueringshålet” , aka Asshole , på samma vis : Ett kraftigt gummiband.
Spann bandet kors o tvärs så att spänningen drar den alltid runt i stängd läge så jag slipper o glömma o stänga den. Funkat klockrent hittills ;)
Som sagd så funkar min nu, efter ett antal småfix , klanderfritt. Gjort runt 150 patroner med den hittills , tre ollika kal/två olika krut utan nån hicka så länge.
Dubbelkollar varenda laddning dock. Lär göra så alltid men klart sååå mycket bättre än vilken vanlig manuell mölla som helst - inkl Harrels - som i min bok inte är nån under av pålitlighet utan måste likväl dubbelkollas.
Jag är nöjd - om relationen fortsätter under rådande premisser.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Krister.B. » 15 jul 2019, 23:31

Duger Chargemastern i detta gänget så duger den till mig också... :lol:

https://www.dropbox.com/sh/j8ilz88x2lx1j1p/AABE3U0vapjJXYi7qvvy2eIoa?dl=0&preview=Rick+Pollock+-+P7140307.jpg

FWIW
Användarvisningsbild
Krister.B.

Inläggav Giobbi » 16 jul 2019, 00:04

Bild

Meeeeeen!!! :)
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Velcro Fly » 19 jul 2019, 20:15

Efter att nu har haft krunkan fungerande som den ska så börjar jag med förstå varför folk är glada för dessa apparat.
Snabbar upp processen trots att jag dubbelkollar varje kast med min Kern. De flesta kast är spot-on och de som diffar lite korrigerar man med nån korn jag har lösa på en tallrik vid sidan om.
Att fylla 50 hylsor går bra fort :)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Giobbi » 19 jul 2019, 20:53

Velcro Fly skrev:Efter att nu har haft krunkan fungerande som den ska så börjar jag med förstå varför folk är glada för dessa apparat.
Snabbar upp processen trots att jag dubbelkollar varje kast med min Kern. De flesta kast är spot-on och de som diffar lite korrigerar man med nån korn jag har lösa på en tallrik vid sidan om.

Haha! Du måste också dubbelkolla? Har inte vågar lita 100% på chargen än. Kastar ibland 0.1gr, kanske 1-2 av 10.
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav killerberra » 19 jul 2019, 21:06

Litar blint på min den kastar perfekt tycker jag. Laddade med den under hela bänk sm denna gång och den var exemplarisk.
T3 6,5Creed Krieger Shilen 6XC McMillanATH Nightforce 15-55x52
Sako 75 358Win/LW 6br Steiner 1-4
Bat Machine DS Krieger Scarborough Bix N`Andy Nightforce 42x44
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke Vantage 30 WA 6-24x50 SFP
Användarvisningsbild
killerberra

Inläggav Velcro Fly » 19 jul 2019, 21:35

Giobbi skrev:
Velcro Fly skrev:Efter att nu har haft krunkan fungerande som den ska så börjar jag med förstå varför folk är glada för dessa apparat.

Haha! Du måste också dubbelkolla? Har inte vågar lita 100% på chargen än. Kastar ibland 0.1gr, kanske 1-2 av 10.

Min diffar inte såpass. +- 0.03 är nog normen här. Allra oftast är ev diffen så den kastar lite lågt. Inget en eller ett par korn inte fixar :)
Kan tänka mig att på 50 kast kan det dyka upp ett som har 0 .1 diff på det inslagna vikten men inte oftare än så. Detta orsakas av att nån gång kan det bildas en liten klump vid pipmynningen . Statiskt elektricitet med all sannolikhet.
Ska lossa pipen o polera innanmätet när jag väl orkar. Sen ordentlig pensling med grafitpulver en gång till så lär den blir ännu jämnare.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Velcro Fly » 19 jul 2019, 21:40

killerberra skrev:Litar blint på min den kastar perfekt tycker jag. Laddade med den under hela bänk sm denna gång och den var exemplarisk.

Det gör inte jag. Kanske efter ovannämd operation går den att helt lita på men inte riktigt där än.

För jakt/dussinammo är den dock redan pålitlig nog som den är i daxläge :)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Giobbi » 19 jul 2019, 21:42

Jag har inte fixat pipan än, vad gör man bäst med den? Tror att mina kast kan dels bero på att jag snålar med krutet, orkar inte hälla ut massor på få skott..
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Velcro Fly » 19 jul 2019, 22:09

Bäst o fylla minst 1/3 behållaren har jag märkt. Blir väl jämnare flöde / tryck in i pipan eller nåt ..
Jag tog o ”avgradade” pipmynningen med verktyget för hylsavgradning. Lugnt o försiktigt är vägen där ;)
Sen penslade jag grafitpulver inne i pipan så långt det gick utan att ta loss pipan. Ska lossa pipan vid tillfälle och göra det riktigt, hela vägen. Tror pipan är gängad i så den BÖR vara lätt o ta loss.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Giobbi » 19 jul 2019, 22:15

Säker rätt. Tucker mig märka att kasten sker när det bildas en spetsig krater - mindre, jämt tryck kanske ja.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Velcro Fly » 19 jul 2019, 22:19

Exakt! Vet precis vad du menar med ”krater”.
Som ett sinkhål i kvicksand eller nåt sådant liknar den :) :)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav gren » 20 jul 2019, 09:09

Giobbi skrev:Jag har inte fixat pipan än, vad gör man bäst med den? Tror att mina kast kan dels bero på att jag snålar med krutet, orkar inte hälla ut massor på få skott..

Varför inte? Om du häller på 1/5-rör eller 4/5-rör gör väl ingen större skillnad i din tid? Tar det kanske 30 sekunder mer att fylla på och 90 sekunder mer att tömma? Vad ska du göra med all tid du sparat?
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

FöregåendeNästa

Återgå till Allmän diskussion om handladdning