Chargemaster Lite?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Chargemaster Lite?

Inläggav Velcro Fly » 06 jul 2019, 17:37

Kan man leva med små variationer i vikt , som 1/10 gr på tex 6.5x55 , så är just 1/10 gr variation inte mer än 3 korn av VV 160. Garanterad viktigare o ha jämn neck tension och jämn kulvikt. Men laddar man tex till .223 och precision ( ungefär halva krutvikt kontra 6.5 ) så börjar ju de 1/10gr märkas.
Men ifall fanskapet diffar 0.4gr så är det ju åt helvete för mycket i diff och såklart oacceptabelt - speciellt när krunkan ska hålla +- 0.1 gr.

Efter att ha ”gradat” doserpipan med verktyget för avgradning av hylsor, följd med verktyget för avgradning för VLD kulor, följd med Dremel med den hårda kulformade poleringsgrejen av filt tillsammans med först fin ventilslippasta och sen Autosol så blev möllan betydligt bättre och diffar bra mycket mindre men fortvarande vill det att man dubbelkollar varje kast om man vill / ska ligga inom ramen +- 0.3 gr på 25 kast. Och så såg jag till att bli av med den statiska elektriciteten som finns/fanns i både krutbehållaren och i botten där kastarröret roterar. Behållaren tvättade jag med diskmedel, botten penslade jag med grafitpulver.
Där fanns små grader på mynningen på kaströret o därför samlades det en större kluns bakom och den släppte runt vart 5-6:e kast. Efter avgradning o polering så var den samlade klumpen ett minne blott.
Inget slutanvändaren ska behöva fixas men nu blev det så.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Re: Chargemaster Lite?

Inläggav Giobbi » 06 jul 2019, 18:32

Grafitpulver invändigt gör susen tycker jag!
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Chargemaster Lite?

Inläggav Velcro Fly » 06 jul 2019, 18:38

Jeps !!
Hjälper dock inte mot de klumpande krutkornen men det med gick att åtgärda med lite vältajmad avgradning.

PS : Hur i helvete håller man andan så länge du gör det under dina dykningar ?
Eller du är redan halvt hjärndöd o bara stänger av syretillförseln sådär ?? :) :)
Otroligt !! Såg på din video. Hatten av ...

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Giobbi » 06 jul 2019, 19:56

:D

Tackar. Ja, halvdöd är läget man söker helt klart. Fördel ålder för en gångs skull. Men, den är en hel del mentalt jobbig träning. Hjälper ni i skyttet då jag kan slappna sv helt i utandningen och inte känna andnöd.

Grafitpulver var mest så allt rinner på smidigt utan statisk som bromsar upp allt.

Är det bara jag som glömmer stänga ventilen efter tömning? Lite trött blir man när man fyller på krut nästa dag... :)
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav PeterC » 06 jul 2019, 20:15

Giobbi skrev:Är det bara jag som glömmer stänga ventilen efter tömning? Lite trött blir man när man fyller på krut nästa dag... :)

Nej, det är inte bara du...:)
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC

Chargemaster Lite?

Inläggav Habermas » 08 jul 2019, 00:24

Jag har bara testat min ett tjugotal kast med Norma 202, men det fungerade iaf helt utmärkt.

Ni som har haft problem: är det att den har kastat för mycket/litet och indikerat det, eller är det vid kontrollvägning på annan våg?

Jag håller också med om att röret var svårt att få tomt på krut. Grafitpulver var ett bra tips, tack!
Användarvisningsbild
Habermas

Inläggav Giobbi » 08 jul 2019, 10:32

Jag köpte tryckluft på sprayburk, den duttblåser jag med så blir det rent, i maskinen iaf.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Velcro Fly » 08 jul 2019, 11:44

PeterC skrev:
Giobbi skrev:Är det bara jag som glömmer stänga ventilen efter tömning? Lite trött blir man när man fyller på krut nästa dag... :)

Nej, det är inte bara du...:)

Långt ifrån bara du :D :D :shock:
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav christer » 08 jul 2019, 13:00

Habermas skrev:Jag har bara testat min ett tjugotal kast med Norma 202, men det fungerade iaf helt utmärkt.

Ni som har haft problem: är det att den har kastat för mycket/litet och indikerat det, eller är det vid kontrollvägning på annan våg?

Jag håller också med om att röret var svårt att få tomt på krut. Grafitpulver var ett bra tips, tack!

Är precis på väg att ev beställa en Chargmaster lite och denna fråga är ju intressant om den ljuger el överdoserar el underdoserar.

mvh christer
Det är inte ett tvång att bli gammal...bara för man levt länge.
christer

Inläggav killerberra » 08 jul 2019, 13:17

christer skrev:
Habermas skrev:Jag har bara testat min ett tjugotal kast med Norma 202, men det fungerade iaf helt utmärkt.

Är precis på väg att ev beställa en Chargmaster lite och denna fråga är ju intressant om den ljuger el överdoserar el underdoserar.

mvh christer

Jag har kört den mot balans vågar och digitala vågar och den verkar konsekvent. Den kastar extremt jämt och lika varje gång sen om vikten är exakt rätt låter jag vara osagt men lite lågt med 0,2 grain enligt balansvågar. Bara den är konsekvent gång på gång så är jag nöjd och det är min alla fall.
T3 6,5Creed Krieger Shilen 6XC McMillanATH Nightforce 15-55x52
Sako 75 358Win/LW 6br Steiner 1-4
Bat Machine DS Krieger Scarborough Bix N`Andy Nightforce 42x44
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke Vantage 30 WA 6-24x50 SFP
Användarvisningsbild
killerberra

Inläggav Velcro Fly » 08 jul 2019, 13:36

Konsekvens är det viktigaste.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav arnold » 08 jul 2019, 13:52

Ni har iallafall övertygat mig om att det inte blir någon chargemaster lite :)
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum
6,5creedmoor

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 1,7-13,3x42
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Ingvar » 08 jul 2019, 15:23

arnold skrev:Ni har iallafall övertygat mig om att det inte blir någon chargemaster lite :)

det behövdes inte mycket för det snarare bara lite.
Själv väntar jag på min leverans (sedan maj)
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Chargemaster Lite?

Inläggav Velcro Fly » 08 jul 2019, 20:54

När en funkar som den ska så är den ju en bra doserare.
Efter lite TLC med avgradning, antistatisk behandling och annat smått Voodoo så håller nu min sig jämnt +- 0.02 gr / 20 kast. Både med VV140 och VV160.
Gäller att låta den värmas upp sådär 20 min, stänga av Bluetooth på luren och rabbla tre stycken bön till Lucifer och sen jävlar ;)
Jag är rätt säker att de problem vissa av dessa har är helt enkelt pga den våldsamma hantering de får utstå under transport.

Senast redigerad av Velcro Fly 08 jul 2019, 22:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Habermas » 08 jul 2019, 21:05

Det var verkligen bara kartongen och knappt något mer. Jag hade blivit ordentligt fundersam om jag köpt den begagnad på Robsoft och fått den hemskickad på detta sätt.

BildBild
Användarvisningsbild
Habermas

Inläggav Velcro Fly » 08 jul 2019, 21:12

Så kom båda mina med. Förpackningen ska dock enl RCBS vara skydd nog.
De stackarna har nog inte sett PN anställda i action .. :(

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Frank69 » 08 jul 2019, 21:43

Velcro Fly skrev:När en funkar som den ska så är den ju en bra doserare.
Efter lite TLC med avgradning, antistatisk behandling och annat smått Voodoo så håller nu min sig jämnt +- .2 gr / 20 kast. Både med VV140 och VV160.
Gäller att låta den värmas upp sådär 20 min, stänga av Bluetooth på luren och rabbla tre stycken bön till Lucifer och sen jävlar ;)
Jag är rätt säker att de problem vissa av dessa har är helt enkelt pga den våldsamma hantering de får utstå under transport.

Menar du inte 0,02grain? :shock:
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav fonkystuff » 08 jul 2019, 21:53

Har förstått att flera är besvikna på produkten jag tycker är hur bra som helst, men jag har bara bra erfarenheter. Har testat med/mot många vågar och har bara positivt att säga om Lit:en. Skulle inte ens komma på tanken att köpa den imo sämre storebrorsan för ganska många fler pengar (den kastar ju i princip alltid fel oavsett sugrör -
Min är ju kalas). Jag har ingen spons från rcbs och inget affärstänk i det här (jobbar i helt annan bransch), men jag är (på riktigt) supernöjd med mitt köp. Tråkigt att höra om andras mindre bra erfarenheter, men mina är fortfarande odelat positiva.
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
fonkystuff

Chargemaster Lite?

Inläggav Velcro Fly » 08 jul 2019, 22:13

Frank69 skrev:
Efter lite TLC med avgradning, antistatisk behandling och annat smått Voodoo så håller nu min sig jämnt +- .2 gr / 20 kast. Både med VV140 och VV160.

Såklart : +- 0.02 ska det vara. Rättat till det nu ;)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav yonathan » 08 jul 2019, 23:10

Velcro Fly skrev:
Frank69 skrev:

Såklart : +- 0.02 ska det vara. Rättat till det nu ;)

Måste vara mindre än ett korn det...?
yonathan

FöregåendeNästa

Återgå till Allmän diskussion om handladdning