Chargemaster Lite?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Chargemaster Lite?

Inläggav Habermas » 15 jun 2019, 12:21

Velcro Fly skrev:Jag kontrollväger med Kern digitalvåg som jag litar 100% på. Klart det inte går att lita på Lite helt blint men 0.5gr diff på 10 kast är inte acceptabelt ..
Och tavlorna lär klaga en hel del. Redan en diff på .1gr syns klart på tavlan på 300m att inte snacka om .5gr. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

0,1 gr skillnad: vad blir det i skillnad på 300 m på ett ungefär?
Användarvisningsbild
Habermas

Inläggav Ingvar » 15 jun 2019, 12:37

Habermas skrev:
Velcro Fly skrev:Jag kontrollväger med Kern digitalvåg som jag litar 100% på. Klart det inte går att lita på Lite helt blint men 0.5gr diff på 10 kast är inte acceptabelt ..
Och tavlorna lär klaga en hel del. Redan en diff på .1gr syns klart på tavlan på 300m att inte snacka om .5gr. :)

0.1gr
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav sevehem » 15 jun 2019, 13:43

:mrgreen: :mrgreen:
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav fonkystuff » 15 jun 2019, 15:04

:lol:
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inläggav Habermas » 15 jun 2019, 15:17

Höhö.
Användarvisningsbild
Habermas

Inläggav Ingvar » 16 jun 2019, 08:13

Habermas skrev:Höhö.

gräsgräs
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Velcro Fly » 16 jun 2019, 11:16

Habermas skrev:

Ladda ett gäng o se .

"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Habermas » 16 jun 2019, 12:02

Jag har bara gjort en laddstege och laddat upp kulor en gång. Tack igen för hjälpen Bonzo, om du läser detta. Jag mätte träffskillnaden mellan 41 gr och 42 gr och det var ca. 0,5 cm på 80 m. Inte så stor skillnad, men kan vara intressant att se hur skillnaderna blir på 300 meter. Hur som helst så sköt min slutgiltiga laddning väldigt bra och på kretsmästerskapet på 300 m satt 13 av 13 skott i femettan. Väldigt tillfredsställande att veta att man träffar där man siktar, till skillnad från jaktmatch som jag kört med tidigare. Incitamenten att börja med handladdning infann sig i princip direkt efter den första laddstegen. Handladdandets delar med krutdosering, vägning och tricklande är dock en långsam process. För att snabba upp denna del så har jag beställt en Chargemaster lite som min jaktkamrat får låna tills jag har kommit på var jag ska ha all laddutrustning. Därav mitt intresse kring Chargemastern och dess problem.
Användarvisningsbild
Habermas

Inläggav Velcro Fly » 16 jun 2019, 17:46

Jag tror o hoppas att detta bara är några enstaka fall av Måndagsex för många lovordar Lite. Jag har själv sett hur bra en korrekt fungerande ex doserar så jag vet att en Lite kan mycket bättre än dessa fall.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav ahlbjo » 16 jun 2019, 19:07

Habermas skrev:Därav mitt intresse kring Chargemastern och dess problem.

Har testat min Lite på ca 40 patroner. Kontrollvägt alla laddningar på min RCBS 505. Diffat +-< 0,05 grain, om jag ger den rätt förutsättningar. Den är känslig för stötar och vibrationer i bänken i slutet av tricklingen.

Jag slutade snabbt med att sätta kulor under uppvägningen och fick då resultatet ovan. Har pressen monterad på samma bänk som jag ställt Chargemastern på. Kanske får ändra detta.

Smidig mackapär.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
ahlbjo

Inläggav Velcro Fly » 16 jun 2019, 19:44

Klart godkänd ;)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Chargemaster Lite?

Inläggav Habermas » 16 jun 2019, 19:58

ahlbjo skrev:
Habermas skrev:Därav mitt intresse kring Chargemastern och dess problem.

Har testat min Lite på ca 40 patroner. Kontrollvägt alla laddningar på min RCBS 505. Diffat +-< 0,05 grain, om jag ger den rätt förutsättningar. Den är känslig för stötar och vibrationer i bänken i slutet av tricklingen.

Jag slutade snabbt med att sätta kulor under uppvägningen och fick då resultatet ovan. Har pressen monterad på samma bänk som jag ställt Chargemastern på. Kanske får ändra detta.

Smidig mackapär.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Det är ju intressant! Det skulle ju kunna betyda att man under dessa förutsättningar inte bör kalibrera/pressa samtidigt som man portionerar ut krutet.
Senast redigerad av Habermas 16 jun 2019, 20:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Habermas

Inläggav PeterC » 16 jun 2019, 20:16

Om jag efter uppvärmning kalibrerar och nollar vågen, och därefter fyller krut i behållaren så ändras noll-läget 0,2 grains. Kollar man värdet på displayen när man tagit bort skopan kan det diffa 0,1 grains under laddomgången. Med grövre krutsorter såsom N-160 så kommer det alltid ett antal överladdningar med 0,1-0,2 grains då och då, dom häller jag tillbaka och kör om.
Har också pressen monterad på samma bordsyta som Chargemastern, ska eventuellt ändra det. Men jag vill absolut sätta kulor samtidigt, en av anledningarna till att jag köpte Chargemaster. Är rejäl tidsbesparing för mig och som småbarnsförälder är det viktigt.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC

Chargemaster Lite?

Inläggav Velcro Fly » 16 jun 2019, 21:20

Min står på ett bord som är separerad från bordet där pressen är monterad så det är inte orsaken i mitt fall. Dessutom så har jag inte använd pressen samtidigt jag fyller hylsorna.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Blaser338 » 17 jun 2019, 20:04

Velcro Fly skrev:Min står på ett bord som är separerad från bordet där pressen är monterad så det är inte orsaken i mitt fall. Dessutom så har jag inte använd pressen samtidigt jag fyller hylsorna.

Prova min chargemaster i stället, den funkar klockrent.
5 Blaser R93
1 Blaser BBF 95 12/76 och 30-06
1 SbS
1 Bock 12/76
Pipor: 22 lr, 222 Rem, 6,5x55, 30-06, 338 WM, 416 Rem och 458 WM
Samt en kaliber 28 hagel/slug till blasrarna.
Blaser338

Chargemaster Lite?

Inläggav Velcro Fly » 17 jun 2019, 20:27

Låter bra det :)
Om ersättaren krånglar så får jag ta o prova din. De ska skicka en ny till mig så jag ger de en chans till innan jag häver köpet.
RCBS tycks värna om ryktet - vilket jag lyfter hatten för. Högt .

Onödigt många tillverkare skiter i vilket.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Limpan » 05 jul 2019, 18:51

Fick en ny Chargemater lite och har provat den en del under gårdagen och i dag. Inte nöjd så den är på väg tillbaka. Taran kan variera så pass mycket som 0,3 grain. Efter kalibrering kastar den 2-4 bra omgångar sedan sjunker laddvikt ner till i snitt 0,07 grain och kan ligga där stabilt säg 8-10 kast sedan drar den i väg med enstaka kast uppåt eller nedåt och kan ligga stabilt där en stund. Efter kalibrering blir det som ovan igen. Provat att köra den i olika rum i huset. Köket var sämst då den ändrade sig så fort solen ske in eller det blev mulet. Varit extremt noggran med uppvärmning, kalibrering och att den står på stabilt underlag och i våg. Känns som man kastat flera tusen i sjön. Velcro Fly, hur gick det för dig?
Limpan

Chargemaster Lite?

Inläggav Velcro Fly » 05 jul 2019, 19:32

Jag fick en ny igår. De få testladdningar jag kört med är denne betydligt mer pålitlig än den första jag fick.
Ska köra den på en del olika laddningar/kornstorlek på krut innan jag säger nåt men hittills ser det bra ut.

PS : Håll dig borta från Köket. Du får kanske börja laga maten ..

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Limpan » 06 jul 2019, 09:31

Hoppas din fortsätter att vara bra. Ser verkligen fördelarna med en men jag måste kunna lita på den. Får väl traggla på tills jag får en som fungerar. Många funderingar kring magnetfält i huset men kan inte komma på något. Är ca 300 m till en kraftledning så den borde inte störa.
Limpan

Inläggav Torparn » 06 jul 2019, 10:47

min Lite står på en hurts bredvid laddbänken. Dosering sker under tiden jag sätter kula, och jag upplever min "maskin" som stabil. Har kontrollvägt en hel del men har inte upplevt, eller mätt fram avvikelser likt de som presenterat ovan. Är nöjd och njuter av påskyndad laddprocess. Sitter för övrigt i ett rum fyllt med teknik, vilket bekymrade mig en del innan jag satte igång, men har inte upplevt problem med detta heller. Gissar att jag haft flyt :) Det som kan störa mig lite är när krutbehållaren ska tömmas. Även om jag är försiktig så lyckas jag alltid spilla, och det är rätt så pilligt att få maskinen helt tom tycker jag.

Oavsett är jag väldigt nöjd, och har inte behövt dosera om många vägningar.

/T
Jaktintresset återfunnet... De här kommer att bli dyrt!
Torparn

FöregåendeNästa

Återgå till Allmän diskussion om handladdning