Laddblock tips

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Laddblock tips

Inläggav Abborre » 04 nov 2019, 09:32

Hej alla Robsoftare,
Efter 12 år som jägare och skytt har jag inte börjat handladda pga olika orsaker trots att jag alltid varit sugen. Men nu tänkte jag smått ge mig in i träsket. Har inte så bråttom utan letar främst efter kvalitetsprylar på begagnadmarknaden
Det kommer säkerligen komma många frågor men nu tänkte jag tillverka lite egna laddblock då jag tycker att träblock är lite finare än plast och jag gillar att "snickra".
Finns det några tips kring denna enkla sak?
Hur stora ska blocken vara?
Hur många hål är lagom?
Hur mycket mellanrum mellan varje hål?
Hur djupt ska jag borra hålen? (tänkte 3 cm djupt verkar lagom allround då jag ska ladda 30-06, 308w och 6,5x55)
Tänkte använda en 13mm borr, eller ska jag använda en 14mm borr? Blir det för vingligt med 14mm för mina standardpatroner? (14mm för att jag ev även kommer ladda 7x57r (har en kombi med den patronen) samt i framtiden kanske köper en bössa i en magnumpatron då jag aldrig ägt en.

Många frågor för en så enkel sak, I know, men varför ska det vara enkelt och tråkigt? :) :)
Användarvisningsbild
Abborre

Re: Laddblock tips

Inläggav cmk » 04 nov 2019, 10:28

Välkommen till träsket. Håller med om att trä är trevligare än plast.

3 cm låter 'onödigt' djupt, står nog rätt stabilt med 2, men det enklaste är ju att testa. Detsamma gäller ju diametern. Och du vill nog ha 2 i varje storlek.

Vad gäller täthet (cc-mått) så skulle jag nog vilja ha lite glesare än vad det är på mina köpeplattor. Har dock inga mått i huvudet. De här är vad jag har.

https://www.brownells.se/STALWART-WOODE ... -749001380
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Fiskaren » 04 nov 2019, 11:20

Abborre som är lite klurigare än genomsnittet kan säker konstruera ett laddbrätte med extra funktionalitet.
Jag saknar möjligheten att låsa fast hylsorna. Jag skulle vilja kunna grada av halsarna lite smidigt och även blåsa ur dom med tryckluften.

Kanske kan man skjuta in dom i frästa spår eller trycka in en linjal som låser/frigör en rad. Eller göra en hålskiva att lägga ovanpå brösten som man klämmer fast dom med.

Den där hålskivan skulle kunna finnas i en variant med pinnar som dels kan utgöra torkställ för tvättade hylsor men pinnarna har en rörelsefrihet som gör att när man sänker ned den över hylsor med krut i åker pinnarna upp utom i den hylsa man glömt fylla krut.
hann varð døðr í Vinøyu; þá fiór ans uppi, é vá
Fiskaren

Inläggav eskmat » 04 nov 2019, 13:45

Det blir bättre resultat om du använder fräs i stället för borr.
De jag gjort är att först fräsa djupare med halsmått därefter grundare med hylsmått, allt i samma hål.
Använt mig av spillbitar från teak bänkskivor. Inte för nära mellan hålen så det finns plats för fingrarna.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
eskmat

Inläggav J. Andersson » 04 nov 2019, 14:15

Ett litet och enkelt tips.

Man kan också borra genomgående hål och sedan limma i en bottenskiva. Kanske inte lika elegant dock.
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav Abborre » 04 nov 2019, 22:53

Tack för era tips och råd!
Fiskaren, det var inga dumma idéer du hade alls, spec den med frästa spår ska nog gå att fixa, men det borde då bli en alu-bräda med några parallella spår som man skjuter in hylsorna i. Det kan t.o.m. bli riktigt bra. Dock lite för ambitiöst för mig just nu.
Användarvisningsbild
Abborre

Inläggav Mille » 08 nov 2019, 10:29

Jag använder mina MTM Case Gard R-100 även som laddblock.
Hylsorna står riktigt stadigt och är lätta att komma åt och plocka upp då det är lagom avstånd mellan hålen i plattan.
Behöver man ta en längre paus så är det bara att stänga locket.

mvh Mille
Användarvisningsbild
Mille

Återgå till Allmän diskussion om handladdning