GRT: Gordon's Reloading Tool (QL-alternativ)

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: GRT: Gordon's Reloading Tool (QL-alternativ)

Inläggav lasse-a » 13 aug 2019, 17:18

cmk skrev:Har inte fått det att funka (build 1387) på Ubuntu 18.04, trots att jag installerade de grejer som stod i manualen.

Kommer så långt att den visar licens-avtalet som man ska acceptera, och sedan rutan där man kan välja "compact" eller "expert" mode (eller "Skip"). Oavsett vad man väljer där så blir det core dump (std::bad_alloc). Idéer?

Intressant. Jag laddade ner den för Linux med, men fick den inte ens att hitta de medföljande biblioteken (Ubuntu 16.04). Jag lade dock ingen tid på det utan fortsatte med windows-versionen. Men det står något i någon manual alltså? Då skall jag kolla den.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav cmk » 13 aug 2019, 17:44

lasse-a skrev:
cmk skrev:Har inte fått det att funka (build 1387) på Ubuntu 18.04, trots att jag installerade de grejer som stod i manualen.

Kommer så långt att den visar licens-avtalet som man ska acceptera, och sedan rutan där man kan välja "compact" eller "expert" mode (eller "Skip"). Oavsett vad man väljer där så blir det core dump (std::bad_alloc). Idéer?

Intressant. Jag laddade ner den för Linux med, men fick den inte ens att hitta de medföljande biblioteken (Ubuntu 16.04). Jag lade dock ingen tid på det utan fortsatte med windows-versionen. Men det står något i någon manual alltså? Då skall jag kolla den.

Tgz:an innehåller en katalog som heter "doku" därunder hittade jag manualen i pdf-format.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav potatiskastare » 13 aug 2019, 18:33

turbo87 skrev:
potatiskastare skrev:Tack för bra tips.

Jag testade lite snabbt och tog en laddning med TSX där QL notoriskt vill räkna fel och det gjorde även GRT. Jag skall testa lite mer och se om det går att få rätt på parametrarna.

Testat att ändra kultyp? Går att ändra till koppar med smala drivband så stämde min bättre med ttsx.Är en liten stjärna bredvid trycket. Brukar stå 250bar eller liknande.

Jag kör med magnumhattar men valde man standard stämde det ännu bättre

Tack! Nu räknade den plötsligt 2m/s ifrån mina kronografade värden. Mycket imponerande. Skall gå igenom lite fler av mina laddningar för att se om det funkar lika bra.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav lasse-a » 13 aug 2019, 19:46

cmk skrev:Tgz:an innehåller en katalog som heter "doku" därunder hittade jag manualen i pdf-format.

Tack för tipset. Den hittade jag, men jag orkade aldrig läsa den... "Smen's märr" och allt det där... ;)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav cmk » 14 aug 2019, 02:59

Hmm fick det att funka efter att va installerat Wine i Ubuntu r att kunna köra windiwsversionen. :shock: :?

Men efter nån timme hände det sig. Oh well...
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Westy » 14 aug 2019, 09:13

Den verkar vara lite fundersam på äldre och kanske ovanligare kalibrar typ 45-70 och 7,62x53R samt 8,2X53R fast man går enligt VV's ladd recept visar det för höga tryck.
Perkele är ingen svordom, det är ett kraftuttryck.
Westy

Inläggav benols » 15 aug 2019, 21:26

Westy skrev:Den verkar vara lite fundersam på äldre och kanske ovanligare kalibrar typ 45-70 och 7,62x53R samt 8,2X53R fast man går enligt VV's ladd recept visar det för höga tryck.

Även 308 NM och 358 NM ger övertryck med URP laddvikter från Normas laddsidor...

//Benols
Användarvisningsbild
benols

Föregående

Återgå till Allmän diskussion om handladdning