redtop skrev:Angående träning: Där jag bor är det svårt att komma till och skjuta på älgbana. Få skjutbanor, lite öppettider och mycket folk i kö gör att det är rätt bra om man kan träna för just älgbanan hemma med luftgeväret (där jag jagar är det krav på årligt älgmärke). Då är idén att träna in rätt framförhållning för älgbanan väldigt bra.
Att sen älgbanan inte är så realistisk träning håller jag med om, men det är det kravet jag måste leva upp till varje år.
Skulle säga nej, måste du träna exakt för att kunna klara ett årligt älgmärke så har du skjutproblem och du bör definitivt träna betydligt mera på skytteteknik. Detta KAN du göra på en älgbana, men det bör som sagt inte vara ett krav för att kunna klara ett prov just så pass. (Ja, du kanske precis som jag aldrig tar ett förstaskott mot rörligt mål i skogen men situationer kan kräva att du måste ta uppföljningsskott på sådant)
Som älgbanan är konstruerad så tränar man som sagt bara skjutteknik på den, inget annat. För att träna framförhållning krävs minst varierande okänd hastighet, helst även avstånd. (Därför anser jag att man ska ta bort älgsiluetten på älgbanorna och bara skjuta mot något abstrakt för att inte lura folk) Men skjutteknik kan och bör man träna på varierande sätt och därmed ser jag ingen direkt fördel med att man försöker exakt efterlikna älgbanan hemma, risken är snarare att man hittar på något fel man aldrig märker förrän det är allvar i skogen. Lägg tiden du tar för att räkna ut den exakta motsvarande hastigheten på att panga fler skott istället.
Om man sen TÄVLAR i älgskytte, då finns det poäng i att efterlikna det hela. Men då är det också en helt annat mål med träningen än för de flesta.