Älgtavlor - framförhållning

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Älgtavlor - framförhållning

Inläggav lab » 17 jan 2019, 20:05

Jag gjorde några nedskalade älgtavlor för luftgevär med förskjutet träffområde.

23 m älgbana på 4,3 s ger 5,35 m/s, kulhastighet 750 m/s (v0=800 och v100=710) och avstånd 80m ger att målet rör sig 0,57 m under tiden det tar för kulan att nå målet = framförhållning. Tänker jag rätt eller finns det andra faktorer att ta hänsyn till?
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
lab

Re: Älgtavlor - framförhållning

Inläggav redtop » 18 jan 2019, 13:41

Du räknar rätt. Jag hade lite andra hastighetssiffror och fick 52cm framförhållning.

Jag funderade på att bygga en bana för luftgevär för att det skulle bli rätt framförhållning och med lite enkelt överslag så blir det att man får ha skala 1:4 från en riktig älgbana. (800m/s mot 200 m/s). Det blir en ganska stor anläggning. 23m/4 = 5,75m

Din idé att lägga in ringarna med rätt framförhållning och skjuta på korta avstånd är ju mycket enklare (ca 6,5m blir rätt storlek på älgen på luftgevärstavlorna).

Här är en bild som jag räknade ut framförhållningen (röda korset):

Älg nya träffområdet 2017-960x600 teoretisk framförhållning 52cm.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav potatiskastare » 18 jan 2019, 14:26

Sedan beror det ju lite på vad man vill åstadkomma? Är det viktigt att det är teoretiskt rätt? Teoretiskt rätt hållpunkt på en standardtravande normalälg är på 80m ganska exakt rakt under öronroten.

När man tränar hemma kan det väl vara helt OK om framförhållningen skall vara en annan, eller? Höftrörelsen, avtrycket etc. blir ju samma fina träning.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav lone_wolf » 18 jan 2019, 18:51

Ju mer realistisk en träning är desto bättre. Nu är ju inte en superjämnt löpande älg på 80 meter så realistisk, men ifall en sån dyker upp så är det bäst om man tränat mot den. Hjärnan omvandlar (vinkel)storlek på älgen till en avståndsbedömning och ett framförhåll.

En annan sak är däremot diametern på luftgeväret jämfört med ett jaktgevär. T.ex. 6.5 mm på 80 meter motsvarar 0.8 mm på 10m. Att räkna poäng med luftgevärsskott och tro att det motsvarar älgbanan är att lura sig själv eftersom kulan kommer att bryta flera ringar uppåt jämfört med en riktig älgbana.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
lone_wolf

Inläggav lone_wolf » 18 jan 2019, 19:09

vid närmare eftertanke:

Potatiskastare har i alla fall rätt; träning av målidentifiering, lyft, siktbild, hand/öga koordination är guld värt.

Givet allt lika är det förstås bättre om det bättre ju mer realistisk övning man har.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
lone_wolf

Inläggav redtop » 18 jan 2019, 19:16

Angående träning: Där jag bor är det svårt att komma till och skjuta på älgbana. Få skjutbanor, lite öppettider och mycket folk i kö gör att det är rätt bra om man kan träna för just älgbanan hemma med luftgeväret (där jag jagar är det krav på årligt älgmärke). Då är idén att träna in rätt framförhållning för älgbanan väldigt bra.
Att sen älgbanan inte är så realistisk träning håller jag med om, men det är det kravet jag måste leva upp till varje år.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav lab » 19 jan 2019, 00:45

redtop skrev:Du räknar rätt. Jag hade lite andra hastighetssiffror och fick 52cm framförhållning.

Jag funderade på att bygga en bana för luftgevär för att det skulle bli rätt framförhållning och med lite enkelt överslag så blir det att man får ha skala 1:4 från en riktig älgbana. (800m/s mot 200 m/s). Det blir en ganska stor anläggning. 23m/4 = 5,75m

Din idé att lägga in ringarna med rätt framförhållning och skjuta på korta avstånd är ju mycket enklare (ca 6,5m blir rätt storlek på älgen på luftgevärstavlorna).

Här är en bild som jag räknade ut framförhållningen (röda korset):

Älg nya träffområdet 2017-960x600 teoretisk framförhållning 52cm.jpg

En egen älgbana vore något, jag har också lekt med tanken att bygga en men det blir nog aldrig av gissar jag. Rätt fokuspunkt kan man ju träna in på stillastående och med ringarna ser jag hur bra jag skjuter men anläggningen blir förstås inte samma. Det är kul att öka avståndet allt eftersom för att göra det svårare, nu skjuter jag på 14 m och treans ring är 26,5 mm så det motsvarar 160 m med en älg i full storlek.

(Jag tror att du lagt korset något långt bak i bilden, om 3:ans ring är 41,5 cm i diameter får jag ditt kors på 47 cm.)
Senast redigerad av lab 19 jan 2019, 01:10, redigerad totalt 1 gång.
lab

Inläggav lab » 19 jan 2019, 01:07

Sen är förstås frågan hur mycket luftgevärsträningen ger för vanligt skytte?
lab

Inläggav malx » 19 jan 2019, 01:46

redtop skrev:Angående träning: Där jag bor är det svårt att komma till och skjuta på älgbana. Få skjutbanor, lite öppettider och mycket folk i kö gör att det är rätt bra om man kan träna för just älgbanan hemma med luftgeväret (där jag jagar är det krav på årligt älgmärke). Då är idén att träna in rätt framförhållning för älgbanan väldigt bra.
Att sen älgbanan inte är så realistisk träning håller jag med om, men det är det kravet jag måste leva upp till varje år.

Skulle säga nej, måste du träna exakt för att kunna klara ett årligt älgmärke så har du skjutproblem och du bör definitivt träna betydligt mera på skytteteknik. Detta KAN du göra på en älgbana, men det bör som sagt inte vara ett krav för att kunna klara ett prov just så pass. (Ja, du kanske precis som jag aldrig tar ett förstaskott mot rörligt mål i skogen men situationer kan kräva att du måste ta uppföljningsskott på sådant)

Som älgbanan är konstruerad så tränar man som sagt bara skjutteknik på den, inget annat. För att träna framförhållning krävs minst varierande okänd hastighet, helst även avstånd. (Därför anser jag att man ska ta bort älgsiluetten på älgbanorna och bara skjuta mot något abstrakt för att inte lura folk) Men skjutteknik kan och bör man träna på varierande sätt och därmed ser jag ingen direkt fördel med att man försöker exakt efterlikna älgbanan hemma, risken är snarare att man hittar på något fel man aldrig märker förrän det är allvar i skogen. Lägg tiden du tar för att räkna ut den exakta motsvarande hastigheten på att panga fler skott istället.

Om man sen TÄVLAR i älgskytte, då finns det poäng i att efterlikna det hela. Men då är det också en helt annat mål med träningen än för de flesta.
malx

Inläggav rajonbh » 19 jan 2019, 07:25

Båda pojken och jag skjuter väldigt mycket 22lr/luftgevär och visst är det nyttigt, men för jaktliga situationer ger det nog väldigt lite bortsett från skjutteknik.

Framförhållning för mig är en genväg till att klara provet på älgbanan, men är inget jag skulle rekommendera att träna in för någon jaktlig situation.
En bra sving, gå ikapp djuret och trycka av när man passerar mitt i träffområdet fungerar på alla avstånd och farter. Även när man står med hagelbössan.
Får man bara in tekniken så blir skyttet mer reflexmässigt vilket brukar vara en stor fördel när hjärtat börja slå hårdare.

Här nere i söder skjuts ju även gris på älgjakten och det kräver betydligt mer av skytten. Det är väldigt få gånger de kommer travandes sakta som på filmerna. Tur i oturen så blir det oftast helbom för många av passkyttarna i dessa situationer, men inte alltid.
Användarvisningsbild
rajonbh

Inläggav eskmat » 19 jan 2019, 23:48

lab skrev:Jag gjorde några nedskalade älgtavlor för luftgevär med förskjutet träffområde.

23 m älgbana på 4,3 s ger 5,35 m/s, kulhastighet 750 m/s (v0=800 och v100=710) och avstånd 80m ger att målet rör sig 0,57 m under tiden det tar för kulan att nå målet = framförhållning. Tänker jag rätt eller finns det andra faktorer att ta hänsyn till?

I Normas Ballistic program kan man utläsa kulans bantid fram till målet och använda sig av det.
Jag kollade en 9,3 kula 18,6 BC 0.33 utgångsfart på 720m/sek och då blir framförhållningen knappt 50cm.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
eskmat

Inläggav lab » 20 jan 2019, 10:02

eskmat skrev:I Normas Ballistic program kan man utläsa kulans bantid fram till målet och använda sig av det.
Jag kollade en 9,3 kula 18,6 BC 0.33 utgångsfart på 720m/sek och då blir framförhållningen knappt 50cm.

Med de data får jag framförhållningen till 59,4 cm?

Normas program är bra, hade inte sett det innan utan bara läst deras vanliga ammunitionsdata.
lab

Återgå till Viltmålsskytte