Guide till Fotoalbumet.

Här finner du viktiga meddelanden från oss administratörer och moderatorer men även howto dokument och dyl.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, Robban, NuBreed

Guide till Fotoalbumet.

Inläggav Mattias_R » 17 apr 2008, 21:14

Här är en guide för det nya fotoalbumet, som tidigare så om det är några fel eller om något är otydligt kan ni PM´a så försöker jag fixa till det.
Skall försöka fixa resterande inom några dagar, med hur man lägger in bilder i sina meddelanden.

För att ladda upp en bild klicka på knappen Fotoalbum uppe till vänster.
image_id: 9593

Då kommer man till Albumets index sida, här väljer man den kategori som passar bäst för det din bild föreställer.
image_id: 9587

När du valt kategori så skickas man till dess index sida, klicka här på knappen Ladda upp bild.
image_id: 9594

Nu skall vi välja bild samt ge den ett namn, namnet på bilden skrivs in i rutan för bildtitel , markering 1.
Om du vill att bilden skall ha samma namn som den har på din dator så kryssa man i rutan vid markering 2, om du gör detta så spelar det ingen roll vad du skriver vid namnrutan.
Vid markering 3 så klickar man på Browse-knappen.

image_id: 9596

När du tryckt på Browse-knappen så kommer en ny ruta upp där vi nu letar rätt på den bild du vill ha, markerar den och trycker på Öppna-knappen.
image_id: 9595

Om du nu valt rätt bild samt namngett den som du vill så trycker vi på Skicka-knappen längst ned.
image_id: 9591

Nu skeppas man automatiskt till sin bild, den är nu uppladdad till forumet.
image_id: 9592
För beställning av handtag och skyddshylsor till quad eller annat vapen maila till: Quadparts (at) telia.com

Riksjägarna, för oss som jagar med bössan och törs välja själv.
Användarvisningsbild
Mattias_R

Re: Guide till Fotoalbumet.

Inläggav Mattias_R » 10 jun 2008, 13:17

Nu är bilden uppe på forumet och vi kan gå vidare med att få in den i ett inlägg.
Leta upp din bild i den kategori som du laddade upp den till, klicka på bilden, den öppnas då i ett nytt fönster och vi kan se information om bilden.

Det vi vill ha nu är de siffror som står under bilden.

image_id: 9968

När du skapar ditt inlägg i en tråd så finns det 2 st knappar ovanför textrutan Album och fullalbumimg.

Väljer du Album visas en liten bild i inlägget och om man klickar på den leds man till fotoalbumet, väljer man däremot fullalbumimg så syns bilden i full storlek i inlägget.

image_id: 9969

Så här skall det se ut i textrutan när man skriver sitt inlägg för att bilden skall synas i inlägget.

image_id: 9970

Nu är det bara att skriva den text du vill ha samt de bilder du vill sen klicka på skicka.
Har du då valt rätt siffror som är till din bild kommer den synas i inlägget.
För beställning av handtag och skyddshylsor till quad eller annat vapen maila till: Quadparts (at) telia.com

Användarvisningsbild
Mattias_R

Inläggav RAY BAN » 28 okt 2008, 18:23

Jag försöker göra som du beskriver men då vill robsofts sida att jag anger SÖKVÄG och FILNAMN.

Hur ska man då gåt tillväga??
Användarvisningsbild
RAY BAN

Inläggav S-I » 10 dec 2008, 11:26

Har samma problem, vad gör man för fel???? Blir galen över ens oduglighet inom datorer :evil:
S-I

Inläggav börje » 20 dec 2008, 21:20

Man kan också spara bilden i sin dator, i stället för i fotoalbumet, och ladda ner den direkt därifrån.
Börje
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Mattias_R » 24 apr 2009, 18:23

På senare tid har det varit väldigt mycket folk som klagat på att de inte vet hur man får in bilder på forumet, har de inte sett guiden, är den felaktig, eller svår att förstå?

Skriv gärna ett Pm så kan jag ändra lite.

Användarvisningsbild
Mattias_R

Inläggav FSB » 27 jun 2009, 12:22

Finns 3 saker du kan göra fel på för att få upp detta meddelande.

1: Filen är för stor, lösningen är att minska ned den med det program robban har gjort guide för under kategorin där du finner min guide.

2: Du har inte fyllt i rutan där du namnger filen, detta kan skippas om du istället gör en ligt punkt 3 i denna lista.

3: Du har inte kryssat i rutan "Använd filnamnet som bildtitel (textfältet bildtitel har ingen funktion)"

Om du inte namngerfilen eller kryssar i att den skall ha filnamnet som bildtitel så kommer det ej gå att ladda upp den, dessa moment finns med i min guide, och jag har precis provat att strunta i dessa momentvilket gav att jag fick detta felmeddelande även jag, när filen var nedminskad samt namngiven eller fick behålla datorns filnamn så gick bilden upp direkt.

Mvh Mattias

Fick ovanstående PM ifrån Torgskräck ang felmeddelandet "Du måste ange sökväg och filnamn" . Än en gång: Tack Mattias!
FSB

Inläggav rifleboy » 02 jan 2015, 20:51

Jag försöker ladda upp bilder från min Macintosh för första gången men får felmeddelandet att jag måste ange sökväg vilket jag gör. Kan det vara något fel med storleken på bilderna som jag ändrat i Iphoto?
Projekttråd Mannlicher Schönauer http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=196569&hilit=+mannlicher
Användarvisningsbild
rifleboy

Återgå till Viktig Information