Anonymitet

Här finner du viktiga meddelanden från oss administratörer och moderatorer men även howto dokument och dyl.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, Robban, NuBreed

Re: Anonymitet

Inläggav hk » 18 okt 2011, 11:12

om det inte hadde varit ett helt öppet forum, läs några avdelningar öppna, dom flesta enbart för forumisterna så hadde ex en 10 eller 20 kronors insättning för forumdriften via kontokort varit ok
då får man namnet med

på ett sådant forum hadde jag gladeligen valt icke anonymitet
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
Användarvisningsbild
hk

Inläggav CG1900 » 18 okt 2011, 19:29

Jag är ju inte en speciellt flitig skribent här så vad jag tycker om det här kan väl kanske egentligen kvitta men ett diskussionsforum behöver väl även sina mindre aktiva medlemmar.

Jag har alltid hållit mig till principen att aldrig någonsin avslöja min identitet öppet på internet. Ser inget skäl att rucka på den regeln i detta fall heller. Således skulle enda lösningen för mig bli att avsluta mitt medlemskap här. Skälet till detta är bl a att allt som skrivs på internet sparas och finns kvar. Jag vill inte att folk ska kunna gå ut på internet, söka på mitt namn och få upp all tänkbar information om mig och mitt liv. Om detta gör mig mindre trovärdig i vad jag skriver så får det vara så.
CG1900

Inläggav Gråhunden » 10 dec 2011, 17:46

Andra har redan nämn det...de som är aktiva, är redan mer eller mindre kända ändå. Min visningsbild hatr tex varit nästan en helsida i en dagstidning med 75 000 prenumeranter. I och för sig inte DN, men i alla fall. Anonymiteten har en fördel, om man ser till risken av att få påhälsning av någon sur vegan, som medelst vinkelslip vill kapa mina jaktvapen i smådelar. Det som Håkan skriver, det finns över en halv miljon vapeninnehavare, är irrelevant eftersom de allra flesta inte annonserar den uppgiften :mrgreen: . Den som vill uppge sin identitet på Robsoft, är ju trots allt fri att göra det.
Vad är bättre än en gråhund?
Två gråhundar! :-)
Användarvisningsbild
Gråhunden

Inläggav Emil N » 26 feb 2013, 10:27

Jag bor så långt bort från civilisationen med dess veganer och vargkramare så jag är inte direkt orolig. Dessutom har jag bara helt ordinära jaktvapen precis som alla andra ortsbor har här. Skulle jag däremot bo i eller i direkt närhet av någon större stad, vilt diskutera vargskytte och inneha enhandsvapen och/eller militärliknande vapen som man glatt visar upp, ja då skulle det vara en annan femma. Dårar letar garanterat igenom sådana här forum efter tilltänkta offer så jag har full förståelse för de som inte vill underlätta för dårarna genom att skriva ut sitt namn.

Sen kan man undra vad jag har för nytta av att veta att ex "tallefjanten" i Trelleborg egentligen heter pelle svensson när jag diskuterar ex hur man bäst gör en oljeboning? De som har varit med ett tag känns inte så anonyma för mej vare sej det står pelle eller tallefjanten. Är det bara här jag känner personen som står bakom nicket så spelar det ju ingen som helst roll. Det är ju först när det är en person som är rikskänd ex håkan spuhr eller någon som bor i närheten som man kan göra någon koppling med en verklig person.
BSA 222r
Husqvarna 1640 MC 9,3X62 1967
Browning 425 Light Kal12
Husqvarna 1640 Special 6,5x55
Anshutz 64 22LR
Husqvarna 201 Sidolås Kal12 1912 (Den som finns i Husqvarna hagelvapenboken)
Husqvarna 200 Sidolås Kal12
Emil N

Inläggav PETER.ERIKSSON24 » 26 feb 2013, 13:40

Handlar Anonymiteten för att man är rädd för veganer ? så är det ju trist om det nu är så ,,
Eller så handlar det om att man känner sig bekväm att gömma sig bakom ett nichnamn o fake på ort,,, ja inte vet jag -
Tycker det är trist när man inte ens vet på vilken ort personen på forumet är i från!
Vad vore livet utan jakten,,
Användarvisningsbild
PETER.ERIKSSON24

Inläggav TikkaPower » 26 feb 2013, 13:42

PETER.ERIKSSON24 skrev:Handlar Anonymiteten för att man är rädd för veganer ? så är det ju trist om det nu är så ,,
Eller så handlar det om att man känner sig bekväm att gömma sig bakom ett nichnamn o fake på ort,,, ja inte vet jag -
Tycker det är trist när man inte ens vet på vilken ort personen på forumet är i från!

Kan hålla med, orten tycker jag är viktigare än namnet.
Senast redigerad av TikkaPower 26 feb 2013, 14:54, redigerad totalt 1 gång.
TikkaPower
Hyltrimmer Min modell av WFT2 beställ på hylstrimmer@gmail.com
Åtelkamerabilder
-------------
Sako P94S .22
Sako Finnwolf .308
Tikka M590 RH Interjakt .308
Tikka T3 Varmint 6,5*55
Browning Bar Light 9,3*62
Browning Fusion
Baikal 327 STE
Användarvisningsbild
TikkaPower

Inläggav Smyge » 26 feb 2013, 14:41

Om inte anonymiteten fanns tror jag inte det skulle bli mycket till forum kvar. Det är ju bara att kolla trådarna... trots anonymitet så kan trådar ha 3000 visningar och 4-5 st svar. Det är redan dåligt drag i trådarna trots många som läser. Detta kan i och för sig bero på att en del inte vill skriva pga att trådarna spårar ur och blir otrevliga på grund av att folk är anonyma :mrgreen: vet inte vad som är hönan eller ägget här. Hur som haver är jag inte bekväm med mitt fullständiga namn ihop med vapenägande på offentligt forum. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig det om man var tvungen att bli medlem för att ens kunna använda forumet.
short actions baby
Användarvisningsbild
Smyge

Inläggav bjare » 26 feb 2013, 16:07

Har inte läst hela tråden.

Jag är också ensam i Sverige med mitt namn (oj, nu avslöjade jag mig lite :shock: ).

Håller alltid låg profil med att jag har vapen, vill ha dom kvar.
Je suis Charlie
Je suis Paris
Je suis Stockholm
Användarvisningsbild
bjare

Inläggav Levon » 26 feb 2013, 17:28

jag vill gärna fortsätta vara anonym. inte rädd för veganer men tänker på framtida karriär och att jakt/vapen inte är pk i alla läger.

tycker man kan vara trevlig ändå och tror inte jag har förolämpat nån även om jag kan diskutera hetsigt.
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav Regnskog » 26 feb 2013, 17:34

Levon skrev:jag vill gärna fortsätta vara anonym. inte rädd för veganer men tänker på framtida karriär och att jakt/vapen inte är pk i alla läger.

tycker man kan vara trevlig ändå och tror inte jag har förolämpat nån även om jag kan diskutera hetsigt.

Det är väldigt få yrkesval där ett modest intresse för jakt och vapen är en black om foten, ingen här inne lär vilja arbeta för Svenska Freds ändå.
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor
Regnskog

Sv: Anonymitet

Inläggav Skogsmannen » 26 feb 2013, 17:37

Det var väl det där med "modest" då... ;)
Skogsmannen

Inläggav Levon » 26 feb 2013, 17:44

Regnskog skrev:
Levon skrev:jag vill gärna fortsätta vara anonym. inte rädd för veganer men tänker på framtida karriär och att jakt/vapen inte är pk i alla läger.

Det är väldigt få yrkesval där ett modest intresse för jakt och vapen är en black om foten, ingen här inne lär vilja arbeta för Svenska Freds ändå.

kanske inte officiellt men jag vilken rektor som helst kan ju vara vegan eller medlem i nån djurrättsorganisation. nu jobbar ocj bor jag på landet så inga problem, vi använder jägarförbundets hemsida varje morgon :D

fick en liten utskällning när jag frågade om hornen som en av fröknarna hade med till skolan var skjuten av maken, nej det var hon! :mrgreen:
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav maddog » 26 feb 2013, 17:48

Levon skrev:
Regnskog skrev:

kanske inte officiellt men jag vilken rektor som helst kan ju vara vegan eller medlem i nån djurrättsorganisation. nu jobbar ocj bor jag på landet så inga problem, vi använder jägarförbundets hemsida varje morgon :D

fick en liten utskällning när jag frågade om hornen som en av fröknarna hade med till skolan var skjuten av maken, nej det var hon! :mrgreen:

det är ju bara bra om någon vegan på jobbet kryper fram så man vet vart man har varandra.
jag kanske borde bry mig vad andra runt mig tycker om att jag jagar men det gör jag inte, jag välkommnar en sådan konflikt.
Användarvisningsbild
maddog

Inläggav Jasin » 26 feb 2013, 18:03

Jag är rädd för att detta är tillfället att vara pragmatiskt. Forumet skulle bli en skugga av sitt forna jag om inte anonymiteten fanns. Det är så vi människor fungerar, de flesta drar sig för att öppet och inför allmänheten spilla ut sina åsikter.

Därmed inte sagt att det är förbjudet att vara öppen med både namn och åsikter, ger ju viss trovärdighet till inläggen om namnet följer med.

/Jasin
Sauer 202 KKC 6mm Norma BR - Zeiss Victory Diavari 6-24x56
Sauer 202 KKC 9,3x62 - Zeiss Victory Diavari 1,5-6x42
Valmet 212 12/5,6x52R
Användarvisningsbild
Jasin

Anonymitet

Inläggav Skogsmannen » 26 feb 2013, 18:15

Jag tror hellre på ett slutet forum där samtliga medlemmar är helt öppna med sin identitet. Användarnamnen är alltid för- och efternamn.
De forum jag frekventerar med detta system har inga som helst attitydproblem. Mycket av eländet kommer sig av att anonymiteten används av många som mask att gömma sig bakom.
Men eftersom Robban vill ha ett stort antal användare pga annonsörerna, faller den idén från början.

De första tio åren var jag öppen med identiteten på detta forum. Det är jag av olika orsaker inte längre, vilket uteslutande beror på påhopp från anonyma forumister, även privat. Det kan noteras att jag bytte yrke för drygt fyra år sedan, men jag noterar varje gång att det finns de som anser att andras yrke är väsentligt samt att de fortsätter att tro att alla behåller samma yrke resten av livet. Att behöva möta den typen av "argument" på ett jaktforum är under all kritik.

Vill man vara anonym finns alltid Flashback, där många underforum håller hög kvalitet (och många är rent skräp). Tyvärr finns tendenser till anonymitetens förbannelse märkas på Robsoft också, dvs blajinlägg under anonymt namn.
Skogsmannen

Inläggav maddog » 26 feb 2013, 18:22

Skogsmannen skrev:Jag tror hellre på ett slutet forum där samtliga medlemmar är helt öppna med sin identitet. Användarnamnen är alltid för- och efternamn.
De forum jag frekventerar med detta system har inga som helst attitydproblem. Mycket av eländet kommer sig av att anonymiteten används av många som mask att gömma sig bakom.

De första tio åren var jag öppen med identiteten på detta forum. Det är jag av olika orsaker inte längre, vilket uteslutande beror på påhopp från anonyma forumister, även privat.

Vill man vara anonym finns alltid Flashback, där många underforum håller hög kvalitet (och många är rent skräp).

Även jag har erfarenhet från sådana forum som du beskriver och det är underbart.
Jag tror robsoft skulle bli mycket bättre under dom förutsättningarna.
Användarvisningsbild
maddog

Sv: Anonymitet

Inläggav Adolfsson » 26 feb 2013, 20:30

Kanske finns möjligheten att ha ett underforum där man måste logga in med sitt riktiga namn för att kunna läsa och skriva?

Borde inte vara helt omöjligt.

Skickat från en telefon
Söndagsjägare
Användarvisningsbild
Adolfsson

Inläggav Tompa Jan » 26 feb 2013, 20:40

Jag måste säga att jag tycker det fungerar bra som det är och tycker inte det är nödvändigt att veta vem som skriver. Det är väldigt många trådar som aldrig skulle födas om man måste blänka med sitt fullständiga namn och på det viset blir forumet fattigare. Visst kan man bli nyfiken på personen bakom nicket, men det finns en PM-funktion... Upplever heller inga anonyma användare som extra stökig. Däremot retar jag mig på några skribenter, retorik etc men tror inget förändras av med att plocka bort anonymiteten.
Användarvisningsbild
Tompa Jan

Inläggav Argo 9,3 » 26 feb 2013, 21:25

Tompa Jan skrev:Jag måste säga att jag tycker det fungerar bra som det är och tycker inte det är nödvändigt att veta vem som skriver. Det är väldigt många trådar som aldrig skulle födas om man måste blänka med sitt fullständiga namn och på det viset blir forumet fattigare. Visst kan man bli nyfiken på personen bakom nicket, men det finns en PM-funktion... Upplever heller inga anonyma användare som extra stökig. Däremot retar jag mig på några skribenter, retorik etc men tror inget förändras av med att plocka bort anonymiteten.

Håller med dig Tompa till hundra procent. Vore det stänkt och att man enl. Skogis skulle skriva under sitt rätta namn skulle det bli ett litet forum för inbördes beundran. Jag skulle aldrig skriva det jag skriver här om det kunde kopplas direkt till mig. Om ngn undrar vem jag är pm:a så får du mitt namn och adress. Arbetsgivare är inte dumma. Det första dom gör inför en anställningsintervju är att googla :D
Att skriva under ett nick är en förutsättning för ett levande forum. Däremot håller jag med om att var man bor kan vara intressant det säger mkt om vem som skriver och varför.
Mia små funderingar...
Argo The Redneck Reloader
Användarvisningsbild
Argo 9,3

Inläggav StyrmanBerg » 26 feb 2013, 21:27

Jag fortsätter gärna vara anonym i forumet när jag skriver, men är det någon som vill veta vem jag är så är det bara att skicka ett PM. En stängd forumdel där man skriver under eget namn är jag inte främmande för om det blir en lägsta gräns antingen i tid eller antal inlägg innan man bereds tillträde.
"What this world needs is a few more Rednecks"
Charlie Daniels
Användarvisningsbild
StyrmanBerg

FöregåendeNästa

Återgå till Viktig Information