Robsofts förslagslåda

Här finner du viktiga meddelanden från oss administratörer och moderatorer men även howto dokument och dyl.

Moderatorer: Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Robban, NuBreed

Robsofts förslagslåda

Inläggav mecke » 01 mar 2011, 09:25

I denna tråd diskuteras förslag och idéer på en generell nivå om hur Robsoft kan utvecklas och förbättras, en del i vårt systematiska förbättringsarbete.

Bara att köra igång...
Shooting a wildcat may be eccentric but shooting a 9,3x64 Brenneke wildcat really is eccentric!
Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Re: Robsofts förslagslåda

Inläggav Adolfsson » 01 mar 2011, 10:52

Jag skulle gärna se att man kunde nå laddatabasen via listen.

listen.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Söndagsjägare
Användarvisningsbild
Adolfsson

Inläggav Melvinsson » 01 mar 2011, 11:01

Jag skulle vilja ha nedanstående valmöjlighet som finns på index-sidan visas på alla sidor.

• Visa obesvarade inlägg • Visa olästa inlägg • Visa nya inlägg • Visa aktiva trådar
/M

Inläggav c2h5oh » 01 mar 2011, 13:53

Man ska kunna söka på korta ord tex t8, br, mag osv det är stört omöjligt att söka på vissa ord på andra vis.
Man ska kunna posta större bilder, era reklamintäkter måste medge mycket mindre begränsningar vad gäller storlek på bilder och serverbelastning.
Användarvisningsbild
c2h5oh

Inläggav Kari Lindström » 01 mar 2011, 14:19

Du kan söka effektivare genom att följa instruktionerna i denna tråden viewtopic.php?f=63&t=57207
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav c2h5oh » 01 mar 2011, 14:32

Ah bra tips, det ska jag följa.
Användarvisningsbild
c2h5oh

Inläggav maddog » 01 mar 2011, 14:39

att lägga in större bilder som sagt.
Användarvisningsbild
maddog

Inläggav jonteboriskogen » 01 mar 2011, 17:01

det skulle vara fint om det skulle gå att skriva lite mera i signaturen
Blaser r93 grs
sako vixen
Beretta silver pigeon
Tikka m55
Sako Finnfire II

American foxhound Zeb
Enda vargen jag kan tänka mig är en uppstoppad!
Användarvisningsbild
jonteboriskogen

Inläggav c2h5oh » 01 mar 2011, 17:16

Det skulle vara fint om man inte fick skriva något alls i signaturen, det är min åsikt.
Användarvisningsbild
c2h5oh

Inläggav Neo » 01 mar 2011, 17:18

c2h5oh skrev:Det skulle vara fint om man inte fick skriva något alls i signaturen, det är min åsikt.

tycker ja me...
Neo

Inläggav nature » 01 mar 2011, 17:36

Automatisk storleksändring av länkade bilder i forumet, så inte sidvisningen påverkas av olika stora bilder.
nature

Inläggav Nordjämten » 01 mar 2011, 17:44

nature skrev:Automatisk storleksändring av länkade bilder i forumet, så inte sidvisningen påverkas av olika stora bilder.

DET var ett förträffligt förslag nature! Tänkte även jag föreslå just detta... :D

Dessutom är det jobbigt att varje gång förminska bildstorleken på bilder som är för stor, vi människor är ju lata av naturen. :wink:
Naturligt, ekologiskt, lokalproducerat och sist och inte minst etiskt försvarsbart kött finns direkt vid våra fötter, bara vi lyfter vår blick från naveln och inser att det är dödfött med enorma rovdjursstammar.

nordjamten.wordpress.com

Nordjämten, fd Dunderklumpen.
Användarvisningsbild
Nordjämten

Inläggav spionnadh » 01 mar 2011, 19:04

Melvinsson skrev:Jag skulle vilja ha nedanstående valmöjlighet som finns på index-sidan visas på alla sidor.

• Visa obesvarade inlägg • Visa olästa inlägg • Visa nya inlägg • Visa aktiva trådar

jaaa!
spionnadh

Inläggav #30-06# » 02 mar 2011, 00:13

Fler :D :mrgreen: :twisted:
Brno cz 453 Varmint 22lr
Hva 640 8x57is Trijicon 1-4x24
Hva 640 Custom 8x68S Zeiss Varipoint 3-12x56
Sauer & Sohn 16-16/8x57irs Docter sight III
Användarvisningsbild
#30-06#

Inläggav Tompa Jan » 02 mar 2011, 00:14

spionnadh skrev:
Melvinsson skrev:Jag skulle vilja ha nedanstående valmöjlighet som finns på index-sidan visas på alla sidor.

jaaa!

Bra
Användarvisningsbild
Tompa Jan

Inläggav Nordjämten » 02 mar 2011, 00:15

#30-06# skrev:Fler :D :mrgreen: :twisted:

:arrow: +1 :o :shock: :idea: :!: :wink:
Naturligt, ekologiskt, lokalproducerat och sist och inte minst etiskt försvarsbart kött finns direkt vid våra fötter, bara vi lyfter vår blick från naveln och inser att det är dödfött med enorma rovdjursstammar.

nordjamten.wordpress.com

Användarvisningsbild
Nordjämten

Inläggav nature » 02 mar 2011, 00:26

1. Ta bort information om hur många inlägg medlemmen skrivit (annat än i profilen), det tenderar att skapa s.k. "posthoror" samt att många inlägg värderas efter vem som skrivit dem, snarare än vad som står i dem.

2. Slå ihop "övrigt" och "fritid" till en allmän "off-topic-lounge" där allt jönseri kan fortgå. Humor behövs, likaledes lättsammare former. Gärna ett krav på säg 100 inlägg i den seriösa delen av forumet innan tillträde, detta för att slippa användare som bara skriver lustigheter.

3. Gör seriösa försök att höja ribban för diskussionerna. Den "mobb" som genast kommer skrikandes när någon uttrycker en åsikt som inte känns bekväm lägger ett lock på många diskussioner. De 25 mest produktiva skribenterna står för ungefär en fjärdedel av alla inlägg på hela Robsoft. Här krävs en tydligare moderering och en tydligt uttryckt vilja att diskussionerna skall hållas seriösa, fria från personangrepp och med respekt för varandra. Jag tycker tex att markägarperspektivstråden håller en rätt hög nivå, med många intressanta vinklar från olika håll. Inte mycket av personangrepp trots vitt skilda ståndpunkter. En sådan diskussion berikar.

4. En FAQ eller klistrat länkskafferi med en sammanställning av de länkar som postats i trådarna. Nu måste man posta om dem med jämna mellanrum eftersom de flesta missat dem. Jag föreslår att det finns en avdelning med länkar under resp rubrik där det handlar om återkommande diskussioner, tex "optik", "rovdjur", "bly i ammunition", "M96 farlig med modern ammo?" eller vad det nu kan vara.

5. När moderrering/borttagning/flytt av ämne sker, lämna ett meddelande därom i tråden. Tex "Meddelande raderat pga Offtopic". Då slipper man mycket tjafs om vad som hänt och varför.

Kanske kommer mer sedan.
nature

Inläggav Granit » 02 mar 2011, 00:45

Ja för fan!

nature skrev:Automatisk storleksändring av länkade bilder i forumet, så inte sidvisningen påverkas av olika stora bilder.

Ja för fan!

-Förr kunde ja trycka på Robsoft loggan för att komma tillbaka till forumindexet, nu hamnar jag på startsidan, var enklare förr, är inte så pricksäker på musen brukar ja tom få höra :oops: Visst, egentligen ska man komma till startsidan på en hemsida via tryck på loggan, men de gick ju innan!

-Se filmklipp direkt från tråden utan behöva lämna forumet tycker jag också är smidigt.

-Återuppta försäljningen av Robsoftkepsar 8)

nature skrev:1. Ta bort information om hur många inlägg medlemmen skrivit (annat än i profilen), det tenderar att skapa s.k. "posthoror" samt att många inlägg värderas efter vem som skrivit dem, snarare än vad som står i dem.

Nä de tror ja inte, ja e uppe i snart 1800 inlägg men inte ett enda vettigt, skåne rules!
Användarvisningsbild
Granit

Inläggav Melvinsson » 02 mar 2011, 00:57

Förenkla funktionen att adressera ett PM från inkorgen

Vet inte om det beror på min okunskap men jag tycker det är krångligt att skicka PM från sin "inkorg". Det som är bökigt är att få fram adressaten, massa sökande och väljande etc då många medlemmar har ju valt lite udda användarnamn. Funktionen att skicka från en tråd är enkel och klockren men att skapa ett nytt från inkorgen upplever jag, som sagt, krångligt..

Skulle uppskatta en rullista med alla medlemmar och börjar jag skriva t ex Mel så skall alla medlemmar som börjar på detta visas och man enkelt kan klicka på den medlem man avser att skicka ett PM.
/M

Inläggav Nordjämten » 02 mar 2011, 12:28

En medlemsarea

På andra forum så finns det ofta ett forum där man bara skriver en presentation om vem man är, hur gammal man är/vill vara och så vidare... Skulle inte det också kunna finnas här?

På så sätt får vi en trevligare stämning i övriga forumet också, då det finns tendenser till att nya medlemmar nästintill blir påhoppade när dom skriver sitt första inlägg. Detta kan iofs ha någonting med forumets storlek också, vad vet jag.

nordjamten.wordpress.com

Användarvisningsbild
Nordjämten

Nästa

Återgå till Viktig Information