Robsofts förslagslåda

Här finner du viktiga meddelanden från oss administratörer och moderatorer men även howto dokument och dyl.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, Robban, NuBreed

Re: Robsofts förslagslåda

Inläggav JägarJonas » 24 apr 2014, 19:34

Ta bort alla dessa fullständigt onödiga trådar utan slut. "Det här gjorde jag idag tråden" som ett exempel. Berikar knappast forumet utan sänker värdet på relevanta sökträffar nånting enormt och är som en ko-skit framför ögonen när man vill skumma igenom forumet sökandes efter information inom ämnet jakt. Vill man berätta va man gör kan man väl skaffa facebook eller ringa en vän. Och de finns många trådar med värdelöst innehåll.. "De här köpte jag idag" som ett till exempel..

:evil: :evil: :evil:
JägarJonas

Inläggav hofboss » 24 apr 2014, 19:55

mackan78 skrev:
pontusHbg skrev:

Haha! vad glad jag blev nu.

Det måste vara vid mynningen eller? Hur får man reda på energin på 100 meter?

Lägg in värdena här så får du även kulbana.
hofboss

Inläggav Mattias_R » 24 apr 2014, 23:12

JägarJonas skrev:Ta bort alla dessa fullständigt onödiga trådar utan slut. "Det här gjorde jag idag tråden" som ett exempel. Berikar knappast forumet utan sänker värdet på relevanta sökträffar nånting enormt och är som en ko-skit framför ögonen när man vill skumma igenom forumet sökandes efter information inom ämnet jakt. Vill man berätta va man gör kan man väl skaffa facebook eller ringa en vän. Och de finns många trådar med värdelöst innehåll.. "De här köpte jag idag" som ett till exempel..

Enkelt, klicka inte på de trådarna så slipper du dom. Jag läser inte varenda tråd bara för att de finns, man väljer ju.
För beställning av handtag och skyddshylsor till quad eller annat vapen maila till: Quadparts (at) telia.com

Riksjägarna, för oss som jagar med bössan och törs välja själv.
Användarvisningsbild
Mattias_R

Inläggav JägarJonas » 25 apr 2014, 00:37

Torgskräck skrev:
JägarJonas skrev:Ta bort alla dessa fullständigt onödiga trådar utan slut. "Det här gjorde jag idag tråden" som ett exempel. Berikar knappast forumet utan sänker värdet på relevanta sökträffar nånting enormt och är som en ko-skit framför ögonen när man vill skumma igenom forumet sökandes efter information inom ämnet jakt. Vill man berätta va man gör kan man väl skaffa facebook eller ringa en vän. Och de finns många trådar med värdelöst innehåll.. "De här köpte jag idag" som ett till exempel..

Enkelt, klicka inte på de trådarna så slipper du dom. Jag läser inte varenda tråd bara för att de finns, man väljer ju.

Öh.. Läs mitt inlägg igen. Anledningen var som du då ser inte att ja har svårt att låta bli att klicka och läsa. Utan att man får mycke skitsnack när man söker och om man använder "visa aktiva trådar" så får man bläddra förbi alla dessa trådar. Det var ett förslag som skulle höja kvalitén på ett superbra JAKT forum. Jag förstår att många uppskattar att skriva om precis allt möjligt eftersom de används så flitigt, men då finns de kanske andra sidor för det. Till å från har ju sidan varit överbelastad och min gissning är att de inte är trådar om handladdning som orsakat det. En 10år gammal vapentråd kan vara lika intressant idag men lär bli svårare att hitta ju fler som skriver att de köpt en i "Det här köpte jag idag" under 10 års tid som ett till exempel..
JägarJonas

Re: Sv: Robsofts förslagslåda

Inläggav mecke » 26 apr 2014, 13:51

Robsoft är ett jakt/vapen forum av hög klass. Men det är dessa sidotrådar som gjort robsoft till vad det är idag, med alla otroligt erfarna och kunniga forister. Att kunna slänga ut vilken fråga som helst o få svar eller berätta något kul som har hänt.

/mecke
Shooting a wildcat may be eccentric but shooting a 9,3x64 Brenneke wildcat really is eccentric!
Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Re: Sv: Robsofts förslagslåda

Inläggav SturskeLaban77 » 26 apr 2014, 14:18

Men så här funkar ju det sociala för människor! Att bara rabbla fakta hela tiden skulle utesluta mig bla. Isåfall skulle jag bara titta o läsa när jag ska ha reda på nåt. Nu blir även jag delaktig i sammanhanget så att säga. Jag tycker Robsoft är toppen.
Användarvisningsbild
SturskeLaban77

Inläggav Adolfsson » 26 apr 2014, 19:52

Om man vill söka i en viss kategori så går det också bra. I Övrigt hittar man sällan vettig information om vapen eller jakt..

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Söndagsjägare
"No matter how much you shoot you can’t shoot enough, though it’s a good policy to take a break now and then if you’re in danger of getting sloppy brain-dead exhausted. That’s what shade trees and good Cuban cigars are for."
Användarvisningsbild
Adolfsson

Inläggav hk » 10 aug 2014, 13:47

föreslåt lite flera smilies

Bild

Bild

Bild
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
Användarvisningsbild
hk

Inläggav Husqvarna30-06 » 21 apr 2015, 10:50

Vad tror ni om att ha underkategorier i "Säljes"? T.ex. Optik, Vapen, Tillbehör? Det skulle underlätta om man letar efter en specifik sak.
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.
Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Inläggav mackan78 » 21 apr 2015, 12:36

Hade vart skitbra! :D
Användarvisningsbild
mackan78

Inläggav Whistler » 21 apr 2015, 12:45

Att få underkategorin "Kulgjutning" under "Kulor" hade varit trevligt. I dagsläget finns en klistrad tråd "Gjuta blykula hur göra?" som är på 37 sidor där massor av nyttig information försvinner i mängden och samma frågor kommer gång på gång.

Jag kan ta på mig att moderera kategorin om så önskas då det är ett kärt ämne.
När får vi en forumavdelning för kulgjutning?
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav Kendo » 10 sep 2015, 19:24

Hejhejhallå forumet.

Jag önskar mig en funktion där jag kan välja vilka notifieringar jag får per mail.

Jag följer massvis med trådar, mestadels för att jag ska hitta tillbaka till dem. Jag följer även vissa underforum. Det blir en herrans massa mail som jag inte vill ha, varje gång någon skriver något.

Som det är nu filtrerar jag bort mailen. Men det är synd för jag har inget emot att få ett mail när jag får ett privat meddelande, som det är nu försvinner det i mängden.

Läser administratör(en)er detta eller är det bättre att maila hövdingen direkt?
Kendo

Inläggav Levon » 13 sep 2016, 20:18

fler och fler forum har notifikationer uppe i hörnet när någon har citerat en post du skrivit, eller svarat i en tråd

sen fattar jag inte varför trådarna i underforumerna rangordnas efter senaste post
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav Levon » 13 sep 2016, 20:19

och en like knapp, då slipper man +1 poster

och denna tråd borde vara spikad
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav hk » 17 nov 2016, 16:36

en trevlig sak hadde varit att haft trådar där man inte får posta mer än en gång i eller max en gång per månad

finns en hel del trådar som blir rena slagfältet mellan två grupperingar med några personer i varje falang och tråden blir helt enkelt okul
skulle en sådan tråd som har en hel del bnytta kunna begränsas till ett inlägg per person så skulle det inlägget vara något man satte mera tid på att formulera sig för du får inte fler chanser :twisted:
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
Användarvisningsbild
hk

Inläggav Mackan77 » 25 mar 2017, 11:34

Det har säkert framförts tidigare men går det inte att ha underkategorier i säljes? Kikare, vapen osv. Är frustrerande att bläddra och bläddra om man bara är intresserad av vapen.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Mackan77

Inläggav Levon » 12 sep 2017, 20:42

Levon skrev:fler och fler forum har notifikationer uppe i hörnet när någon har citerat en post du skrivit, eller svarat i en tråd du startade

sen fattar jag inte varför trådarna i underforumerna rangordnas efter senaste post

går inte med detta forum system?

jag vet ju att man kan få notiser (men aldrig använt det, går det till mejlen?)

också på många forum nuförtiden så kan man skriva @fritz kraut till exempel i en post då får fritz en notis
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav furiren6 » 12 sep 2017, 21:16

Whistler skrev:Att få underkategorin "Kulgjutning" under "Kulor" hade varit trevligt. I dagsläget finns en klistrad tråd "Gjuta blykula hur göra?" som är på 37 sidor där massor av nyttig information försvinner i mängden och samma frågor kommer gång på gång.

Jag kan ta på mig att moderera kategorin om så önskas då det är ett kärt ämne.

stödjer ditt excellenta förslag .
furiren6

Inläggav LGH » Igår, 21:08

Levon skrev:går inte med detta forum system?

jag vet ju att man kan få notiser (men aldrig använt det, går det till mejlen?)

också på många forum nuförtiden så kan man skriva @fritz kraut till exempel i en post då får fritz en notis

Det här forumet snurrar på phpbb som var all the rage - för 15 år sedan. Utvecklingen i projektet stagnerade för lääänge sedan.

Det är inte alltid busenkelt att migrera till en modern plattform (som t.ex. nodeBB) men det är helt klart görbart och skulle ge användarna av Robsoft en mycket trevligare upplevelse. Risken finns att användare som ogillar förändring svär högt och beklagar sig, men fördelarna brukar uppväga nackdelarna.
LGH

Föregående

Återgå till Viktig Information