Rem 1100 under sågen

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Rem 1100 under sågen

Inläggav Santo » 07 jul 2009, 16:56

Min fru har en Remington 1100, kaliber 20 som jag skall försöka anpassa kolven på så den passar henne bättre.

Nu blev min iver att såga större än mitt förstånd så jag tog ingen förebild, på den högblanklackade kolven. Men ni får väl titta in hos er handlare eller på någon handlares hemsida om ni inte vet hur de ser ut.

Förutsättningar:
Min fru är stöpt i en betydligt mindre form än vad jag är (hon är alltså kort), dessutom felgängad (vänsterskytt). Tanken är att denna bössa skall bli hennes lerduvkrossare.

Åtgärder:
- Korta pistolgreppet
- Gör framstocken smalare så min fru får ett bättre grepp om den
- Kortakolven
- Montera gummibakkappa, i den vinkel så att tån inte slår en vänsterskytterska i hennes bröst
- Anpassa pistolgreppet för att fattas med vänster hand
- Anpassa kolvkammen så skotten träffar där hon riktar bössan
- Fylla ut och hyvla bort på kolven så att formen inte ger upphov till uppstötningar
- Måla, lacka och sockra greppytor
En tax är en lååång hund ╞═══╤< vov vov!!

Aktuellt projekt: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=121890
Vilande projekt: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=83434
Användarvisningsbild
Santo

Re: Rem 1100 under sågen

Inläggav Santo » 07 jul 2009, 17:24

Jag började med att kapa kolven i framkant för att korta pistolgreppet. Där tog jag bort 7,5 mm och fick sedan tillbaka 1,5 mm när jag bäddade inpassningen. Spåret för trycket fräste förlängde jag med en överhandsfräs.

Efter kapning av kolvens främre ända gick jag lös på lacken, slipade bort 1,5 mm på varje sida av framstocken, och slipade in ett bättre vänster grepp i pistolgreppet. För att kompensera för det minskade avståndet la jag in tre tunna brickor så att kolvmuttern inte bottnade när den drogs åt. Dessa visade sig inte helt enkla att få ta i eftersom standard brickor till M14 både hade ett för litet hål och för bred ring för att passa. Det blev packningsbrickor till oljetrågsplugg som löste mina problem. Dessa är dock i koppar men att de är lite mjukare borde inte inverka.

Nästa steg blev att bädda kolven mot lådan. Jag passa samtidigt på att fylla igen de rester av nätskärningen som jag inte slipat bort.

Efter lucköppning så kortade jag kolven 1,5 cm mot bakkappan.

image_id: 13303
Bild 1:Så lång har jag kommit och närmare förebild än så här kommer ni inte få.

image_id: 13304
Bild 2:Kolven från vänster sida, De bortsågade delar finns med på bilden, dock inte den ansenliga högen spån som allt hyvlande, raspande och slipande framkallat

image_id: 13305
Bild 3:Den ovala brickan, med spår för trycket, som tidigare satt mellan kolv och låda kommer jag inte använda mig av. Att kontaktytans nedre är ojämn beror på den lera som jag använde för att täta springan mellan lådan och tycket. Se bild nedan.

image_id: 13306
Bild 4: Ytan där kolven skall vara inpassad mot
Senast redigerad av Santo 27 jun 2010, 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Santo

Inläggav anders71 » 31 aug 2009, 21:22

Upp, Upp, Upp!
Denna skall följas -
Jobbet runt kolvmuttern - har du fler bilder där? Kan man kapa och gänga om ?
Hur passar ni in kolven? efter känsla eller tagna mått?
Kommer ni kompensera något för balansförskjutning? Eller det får bli vad det blir.
Viktmässigt hur tänker ni där?
Lite samma sits här men för henne att låna annans kommer bli skit. Kommer inte passa och bössan kommer vara ute och gå med henne.
Fast jag har ingen bössa te na än.

nyfiken!
//anders
12" SbS hammerless,Merkel
12" SbS hane,Belgiskt gårdsspett
Användarvisningsbild
anders71

Inläggav Santo » 27 jun 2010, 20:17

Nu var det dax att ta tag i detta projekt igen. Så igen behöver oroa sig så Anders har fått svara på sina frågor vi pm.

Fjolårets projektande fastnade i att min fru tyckte bössan var väldigt obehaglig att skjuta med när jag ville att hon skulle testskjuta för att se hur jag skulle justera kolven för ett fungerande hagelskytte. Så efter en höst och vinter med jakt samt en hagelskytte kurs från svärmor i julklapp har gjort att att jag känner mig manad att göra ett nytt försök.

Jag fick tänka om och detta blev min slutsats: Skit i om kolven passar när det gäller att träffa, bara det inte gör ont. Köp bakkappa och passa in även om det skulle visa sig vara pengar i sjön, när jag måste göra om det för att få "en kolv som träffar".

Det största problemet för min fru var att kolvspetsen slår i bröstet när hon skjuter, så hon önskade att den skulle vinklas ut så långt åt vänster som möjligt. Bakkappan valdes med detta i åtanke och det blev en Kick Eez "Rocker" som blir tunnare mot "tån". Även om denna effekten blev liten när den väl var inpassad.

image_id: 16110
Bild 5: Den röda linjen motsvarar en tänkt "symmetri linje" hos bakkappan och den blå lodlinje (bilden är tippas pga begränsningarna i bildformatet) Eidit: Jag inser nu att denna bilds orientering är den motsatta jmf med bild 7 nedan, inga pedagogiska poänger till mig under min semester.
Senast redigerad av Santo 27 jun 2010, 22:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Santo

Inläggav Santo » 27 jun 2010, 20:56

Här kommer lite bilder på hur kolven nu ser ut. Det finns en hel del kvar att göra när det gäller fixa till ytan, men detta kommer bli en tredje rangens fråga.

Prioriteringen är som följer:
1) en kolv som min fru inte upplever som otrevlig, smärtsam o s v att skjuta med.
2) en kolv som passar hennes hagelskytte, så hon träffar dit hon riktar.
3) en kolv som inte ser förjävlig ut.

image_id: 16111
Bild 6: Bild på kolven där det försvunnit en del del trä och kommit till en hel del PP fast.

image_id: 16112
Bild 7: Kolven fotad bakifrån, jag har ännu inte täppt till hålen från tidigare bakkappa, det hör till prio 3. Formen skall även smygas till något. Det primära skälet till att jag lagt på material kolven vänstra sida (ned i bilden) 'r att försöka hålla arean på bakkappan så stor som möjligt (som passar skytten) för att minska trycket. P = F/A

image_id: 16113
Bild 8: En sak jag så här långt tycker var problematiskt var att slipa in bakkappan. Gummit i Kick-Eez var så mjukt så det revs små gropar när jag slipade.

Resultatet på skjutbanan: Min fru tyckte har för första gången skjutit med ett hagelvapen som inte gör ont eller ens har en otrevlig rekyl, så med det är jag jätte nöjd. Däremot så laddade inte bössan om, eller rättare sagt den laddade om korrekt men klarade inte av att spänna upp slagstiftet. Eftersom det tidigare fungerat så utgår jag ifrån att den mjuka bakkappan erbjuder för lite "mothåll", innan några ingrepp mot detta görs skall geväret rengörs mycket noga för att kolla att det inte är skit som är problemet.

Sedan till prioritering 2: Träffa där hon riktar. Mjo svårt att säga pga olika anläggning mellan skotten. Nu krävs det träning i form av "lek" så min fru blir kompis med bössan och hennes kropp lär sig att den inte gör ont. Torranlägning hemma i vardagsrummet är även ordinerat.

Planer för prioritering 3: Ytan skall jämnas till med lite mera PP, sedan skall kolven skall målas. Vilka färger och vilket mönster skal så klart gevärets ägare bestämma. Ytters blir den någon klarlack. Även bakkappan bör behandlas för att minska friktionen, någon har gett mig rådet lacka den, men lacken borde väl sprick, lossna och se allmänt förjävlig efter några smällar? Någon kanske har bra tips kring detta? Jag funderar på tejpa baksidan på bakkappan.

Användarvisningsbild
Santo

Inläggav hs_Sniper » 27 jun 2010, 21:41

Mycket intressant tråd har samma problem här hemma som du en Vänsterskytt som får stryk av bössan förutom min sporting då.
Ska bli kula att se den lackad och klar.

Mvh S
2 Wachtel och 2 Blaser
Användarvisningsbild
hs_Sniper

Inläggav Santo » 17 jul 2010, 09:54

Santo skrev:Däremot så laddade inte bössan om, eller rättare sagt den laddade om korrekt men klarade inte av att spänna upp slagstiftet. Eftersom det tidigare fungerat så utgår jag ifrån att den mjuka bakkappan erbjuder för lite "mothåll", innan några ingrepp mot detta görs skall geväret rengörs mycket noga för att kolla att det inte är skit som är problemet.

Omladdningsproblemet har inte med den mjuka bakkappan att göra. Testad utan bakkappa, så det är väl som förra gången den trilskades dynga som finns på fel plats.

Användarvisningsbild
Santo

Inläggav Jampe » 17 jul 2010, 19:53

Slagstiftet spänns väl aldrig upp... När slutstycket far tillbaka så fäller det tillbaka hammaren så den spänns upp. Går slutstycket ända bak? Alltså hakar det upp på sista skottet? Gör det det, och ändå inte hammaren är uppspänd när den laddat om (går att se om man lyser och tittar in i springan bakom slutstycket), så misstänker jag endera skit i upphaksytorna eller att nån filat trycket eller en kombination av de båda...
Att kräva brytvapen på flermansjakter för att "veta att vapnet är säkert" är som att begära att alla jägare ska vara högerskyttar, så man kan se om de kommer eller går... :roll:
Användarvisningsbild
Jampe

Inläggav Santo » 18 jul 2010, 12:49

Jampe skrev:Går slutstycket ända bak?

Vet ej, men den laddar in ny patron korrekt om det finns patroner kvar i magasinet annars stannar slutstycket i uppspänt läge. Tiltar man bössan och manuellt lägger en patron framför slutstycket - därefter skickar fram slutstycket så går det glatt att panga.

Jampe skrev:Alltså hakar det upp på sista skottet? Gör det det, och ändå inte hammaren är uppspänd när den laddat om (går att se om man lyser och tittar in i springan bakom slutstycket),

Det spelar ingen roll hur många skott det är kvar i magasinet bara det är mer än noll. Jag har inte kikat i springan bakom slutstycket men får göra det nästa gång. Innan dess så kommer det bli rengöring.

Jampe skrev:så misstänker jag endera skit i upphaksytorna eller att nån filat trycket eller en kombination av de båda...

Skit vet jag att det finns... så det blir att börja med detta.

Användarvisningsbild
Santo

Återgå till Projekthörnan