Projekt 6mmBR för toppjakten

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Re: Projekt 6mmBR för toppjakten

Inläggav Jägar'n » 26 feb 2009, 12:17

börje skrev:Idag var vädret rätt för lite inskjutning, dock blev jag tvungen att rigga opp lite skydd mot solen, för den kom in i kikaren snett framifrån. Efter att jag skjutit in bössan, så tänkte jag testa ett par 5-skottare med min laddning som består av 32,5gr N135 bakom 70gr BST varmint. Det gick som vanligt när det gäller mej och 5skottare, jag har en förmåga att tappa ett skott i varje serie, och jag vet genast var skottet tar utan att behöva kolla i gluggen :evil: Idag så mätte första serien 28mm, varav fyra satt inom 12mm, andra serien mätte 24mm varav fyra satt inom 12mm.
Nu ska jag ta loss kikaren av bössan nån dag för att ge skenan på montaget nån form av ytbehandlig, kikaren sitter dessutom aningen snett (korset lutar), vilket jag inte tål av nån anledning. Att kikaren inte sitter rakt märkte jag först när jagsatte mig i bänken, killen som gjorde skenan åt mej har ju bara skruvat på kikaren lite ditåt, för han räknade väl med att jag kommer att ta loss den för ytbehandlingen.
Börje

Testat att skjuta med fri rekyl? Med en sån massiv bössa borde det inte vara några problem om du har trycket kring 500g eller under och stocken inte går super super lätt i säckarna. Sköt själv så när jag tävlade i Sporterklassen med mycket goda resultat.
Jägar'n

Inläggav börje » 26 feb 2009, 16:02

Jo, jag tror nog det skulle fungera, men nu hade jag inte med egna grejer till banan, utan använde mig av det som fanns att tillgå. Skulle jag flyttat ihop träffbilferna från båda serierna, så skulle träffbilden för dom 8 bra skotten mätt högst 15mm, för träffarna satt på samma plats på båda tavlorna, (modell BR-tavla)
Börje
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Kruger » 26 feb 2009, 19:01

Jag har testat med fri rekyl, och får riktigt fina träffbilder med den tekniken men i skogen med varierande stöd är det svårare att få till det.
På bana fungerar det dock ypperligt för den nöjes skjutning jag sysslar med :D
/ Kruger
Tikka 695 lyx, 7mmRm, S&B 1.5-6x42
Tikka 658 Continental "Douglas", 6.5x55, Meopta 7x50 & Sightron 6-24x42
Tikka T3 ss lite, 9,3x62, Vortex 1-4x24.
Remington 514 Target, 22lr, Weaver T10
Browning 325
Baikal 327 STE
Användarvisningsbild
Kruger

Inläggav Jägar'n » 26 feb 2009, 20:40

Kruger skrev:Jag har testat med fri rekyl, och får riktigt fina träffbilder med den tekniken men i skogen med varierande stöd är det svårare att få till det.
På bana fungerar det dock ypperligt för den nöjes skjutning jag sysslar med :D
/ Kruger

I det här fallet handlade det nog mer om att testa laddningar. Det avsåg jag i alla fall.
Jägar'n

Inläggav börje » 14 jun 2009, 13:44

Testade lite laddningar idag, med varierende resultat. Jag började med att skjuta opp mina berger 95gr som oppvärmnig, en 4skottare och en femskottare. Det är dom två från vänster i övre raden. Sen oppe till höger sköt jag första nya laddningen, 5st Scenar 90, med 31,0gr N140. Farten blev 882m/s och träffbilden 12mm. Sen fortsatte jag på raden under från vänster med Lapuas 77gr HP, 28,0gr N135. Farten även här 882m/s träffbilden 27,4mm, varav en självförvållad mitt i fyrkanten. Skottet längst till vänster hör ej till denna grupp, det är skjutet i raden under :shock: Mäter jag dom fyra bra, så blir det 13,4mm. Föjande laddning består av samma 77grainare men med 29,0gr N135, blev exakt 900m/s och 18,2mm. Skall testa lite mera med 28gr, dom verkar ju att skjuta rätt lika.
Sen kommer vi till mitt problembarn, Sakos 90gr FMJ. Jag testade laddningar i vintres inför toppjakten, och fick till det hyfsat. Detta var dock med den äldre kulan som har liiite annan form, den är något rundare än vad den är nuförtiden. Med nuvarande kula så har jag testat samma laddning som i vintras, alltså 33,0gr N140. Med den nyare sakokulan så gav den ca 930m/s, mot ca 910 för den gamla. Laddningen var onödigt tuff, så jag testade för ett tag sen att ladda den med 31gr N140, vilket gav 8705m/s. Denna gav ibland riktigt rejäla Flyers, och det verkar som att vapnet inte stabiliserar kulan ordentligt, det har hänt att nån kommit på tvären i tavlan, trots 8" stigning. Så idag testade jag att gå opp till 32gr N140, vilket gav 900m/s. Femskottaren nere i högra hörnet på övre tavlan visar 4 hyfsade träffar på 26mm samt en flyet som "sladdat" in i tavlan. Blir att testa 32,5gr ännu, innan jag säljer kulorna till nån som behöver dom, dom skjuter bättre i min 243 åtminstone. Sen kanske jag ska testa att ladda Sakon med N135 också, för jag vill ju helst använda denna kula på toppfågeln.
Nedersta raden är skjuten med sakokulan laddad med 31gr N140, jag hade 20skott kvar från förr, som jag pangade opp för att forma hylsorna i mitt vapen, köpte nämligen ett gäng engångsskjutna Lapuahylsor. Som ni ser av bilderna så är det rena katastrofen, första två är 5skottare, den sista är en 10skottare. Mitt i 10-skottaren syns tydligt att en kula kommit helt på tvären, det hördes också en speciell klatch när kulan slog i vallen. Från mittersta serien så sitter en kula oppe i kanten av övre tavlan, den jag nämnde som sitter till vänster om 77gr Lapua-träffbilden :? :evil:
En sånhär dag är det tur att man testade lite olika kulor, för annars hade man ju trott att det är nåt fel med bössan. Scenaren och 77grHP söt ju som tur riktigt hyfsat.
Börje
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav little__georges » 14 jun 2009, 17:42

Laddningen var onödigt tuff, så jag testade för ett tag sen att ladda den med 31gr N140, vilket gav 8705m/s.

De va fan en tuff laddning börje :wink: ! Hur har du gjort :lol: ? Hemligheten :mrgreen: ?
Karelare
Gråhund
Smålandsstövare
Tysk jakt terrier
Användarvisningsbild
little__georges

Inläggav börje » 14 jun 2009, 17:51

Enkelt, skrev först 870, men sen kollade jag anteckningarna och ändrade till 875, trodde alla fattade det :wink:
Börje
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 14 jun 2009, 20:11

Ingen som har några teorier om varför Sako kulan inte är stabil i min bössa, den fungerar ju i standardpipor för 243Win kring 920m/s. Har faktiskt tänkt ladda riktigt lågt bara för att testa, men för kulbanans skull så vill jag helst ligga kring 880m/s eller ngt högre.
Börje
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav backen » 14 jun 2009, 20:20

börje skrev:Ingen som har några teorier om varför Sako kulan inte är stabil i min bössa, den fungerar ju i standardpipor för 243Win kring 920m/s. Har faktiskt tänkt ladda riktigt lågt bara för att testa, men för kulbanans skull så vill jag helst ligga kring 880m/s eller ngt högre.
Börje

Tycker inte du skall stirra dig blind på hastigheten utan testa en laddstege och ladda det som skjuter bäst, eller byt kula.
Användarvisningsbild
backen

Inläggav börje » 14 jun 2009, 20:29

Byta kula blir aktuellt ifall jag inte får till det. Ska stega opp lite ännu, för neråt blir inte kulbanan vad jag vill ha. Scenaren skjuter ju bra, så det blir alternativet isf. Men nu är frågan varför nån enstaka kula kommer med sidan före i tavlan när jag laddar dom till 875-900m/s. Vid 930m/s så har jag inte fått några såna tendenser, men den laddningen är i tuffaste laget, kanske ok i minusgrader.
Börje
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav backen » 14 jun 2009, 20:32

börje skrev:Men nu är frågan varför nån enstaka kula kommer med sidan före i tavlan när jag laddar dom till 875-900m/s. Vid 930m/s så har jag inte fått

Relativt enkelt du har fel stigning i pipan om dom kommer med sidan före genom pappret.
Användarvisningsbild
backen

Inläggav börje » 14 jun 2009, 20:34

Vilken stigning ska det vara då om jag får fråga. Pipan klarar galant av både 95gr barnes VLD och 90gr Scenar, trots att dom är längre än 90gr Sako FMJ. En standardpipa i 243 klarar av att stabilisera kulan :roll: :?
Börje
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav 6mm Rem » 14 jun 2009, 20:35

Sako kulan och 8" verkar vara ett hopplöst fall. Testade med den ja oxå i min 6mm rem och det gick fruktansvärt dåligt.
Användarvisningsbild
6mm Rem

Inläggav börje » 14 jun 2009, 20:41

Den skjuter bra i kompisens 243 med 8" stigning, en Sune-bössa. Det krävdes farter kring 910-915m/s för honom, han hade i likhet med mej hoppats att få den att skjuta kring 880m/s för toppfåglarna. Dock så måste jag säga att kulan är otroligt skonsam mot fåglar på relativt nära håll (60-70m) även med V0 930.
Börje
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav 6mm Rem » 14 jun 2009, 20:44

Ja man kanske måste ladda ner den då. Mina går runt 1030m/s om ja inte minns helt galet.
Användarvisningsbild
6mm Rem

Inläggav börje » 14 jun 2009, 20:47

6mm Rem skrev:Ja man kanske måste ladda ner den då. Mina går runt 1030m/s om ja inte minns helt galet.

Ifall du får till det, men inte jag, så säljer jag mina för 20euro asken, jag har 5st fulla förutom den jag påbörjade idag. 100st i askarna.
Börje
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav 6mm Rem » 14 jun 2009, 20:51

Ska göra ett litet försök till, tror ja har några kvar , men ja tippar på att det skiter sig nu oxå , träffade tavlan med 2st av 46kulor när ja höll på att testade dom, men stigge har som gjort något med pipan så den kan tänkas funka nu.
Användarvisningsbild
6mm Rem

Inläggav panzer division 222 » 14 jun 2009, 23:04

din pipa vill inte ha dom bara. upplevt samma fenomen på flertalet pipor i olika kalibrar! exempelvis den anshutzen med lw 12twisten jag har här under projekttråden vägrar skjuta bra med de kulor (utom sierra mk 53gr) som går bra i min kreiger pipa med samma twist. men de kulor anshutzen gillar går ej i min kreiger. :? alla pipor är olika indevider med olika toleranser osv. har lärt mig att det sällan är speciellt lönt att jobba som satan för att få en kula att prestera bättre då att kränga dem :D en kula som går bra i pipan ska inte vara så känslig utan visa bra tendenser från första laddningen då är det värt att jobba på((men det här är ju min praktiska väg att finna presition utan att bränna ur pipan på experimenteringar i större utsträckning )) synd tycker jag att vissa fabrikörer ändrar kuldesignen utimellan :cry:
lita inte på något som blöder 5dagar i rad utan att dö! el presidento del hellthread
Användarvisningsbild
panzer division 222

Inläggav birdhunter » 14 jun 2009, 23:28

Vad du krånglar börje :wink:
Det är bara att lägga runt 30gr. N135 bakom 90gr. Scenar satt i bommarna så är den optimala toppjakts laddningen klar.
Lars
birdhunter

Inläggav maddog » 15 jun 2009, 00:00

birdhunter skrev:Vad du krånglar börje :wink:
Det är bara att lägga runt 30gr. N135 bakom 90gr. Scenar satt i bommarna så är den optimala toppjakts laddningen klar.

går det inte lika bra med N-140.
Användarvisningsbild
maddog

FöregåendeNästa

Återgå till Projekthörnan