MagnetoSpeed mod ghetto

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Re: MagnetoSpeed mod ghetto

Inläggav lasse-a » 19 aug 2019, 18:06

Hade en halvtimme över (som blev en timme) så nu med skjuten kula! ;)

Drog in kompressorslangen i "labbet" och fixade mig en pipa (toapapper-sabot):

smoothbore.jpg

Sköt en .30 kal 110gr FMJ S&B som har har en (meningslös) ask med.

kula.jpg

Labuppställningen såg ut som följer (115 mm mellan pickuperna)

lab2.jpg

Ja, dvs jag hade ett kulfång; kartong och frigolit. (Men lyckades ändå missa frigoliten i ett skott så kulan gick igenom och satt i min framsäck istället :x, därav tejpen. Den trängde så långt att bara basen på kulan var synlig utanför. Nåja, jag har en ny framsäck som väntar på att fyllas, så ingen större skada, men lite surt är det.)

Och resultat!

skott.jpg

Jag får det till 22,3 m/s ungefär, vilket ju är långt från det man ser med ett riktigt gevär, men ändå! Sakta men säkert kommer vi närmare slutmålet! ;)
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lasse-a 19 aug 2019, 19:00, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav lasse-a » 19 aug 2019, 18:10

Fält skrev:Magnetospeed sensorerna var inte så lätta att få signal ur. Jag har ett brusgolv på ca 4mVp-p. När jag drar en 10mm mässingspinne längs sensorerna med en väldig fart så göms signalen helt i bruset. skruvmejsel ger en signal på ca 100mV p-p. Min Fluke 123 kan inte ställas in till att mindre än 5mV/ruta så det är svårt att mäta det här utan en förstärkare.

Jag hittade ett par hålmonterade LTC1053 operationsförstärkare för instrumentapplikationer, de skall nog duga för att förstärka signalen utan att tillföra något. Egentligen så är det en idiotdyr komponent som man inte kan använda i någon kommersiell produkt.

Ja, det går ju aldrig som man tänkt sig i labbet. Om du har tryckluft så kan du ju försöka som jag gjorde, men det hänger ju på att man råkar ha grejjor som passar på behändigt avstånd.

Och ja, jag tror din op-amp kommer funka... ;) Den är som sagt liiite överspecad för det här. En hundring styck från AliExpress, så de (eller motsvarande moderna) skulle definitivt spräcka budgeten. :)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav JohnDoe1 » 19 aug 2019, 18:14

Har du inte något luftgevär? Då kan du ju skjuta inne och får lite högre hastighet att labba med.
JohnDoe1

Inläggav Magnus M » 19 aug 2019, 18:38

Jäklar va häftigt. Kul att det fungerar så bra!

Har förövrigt redan hört av mig till svenska akademien, toapapper-sabot kommer bli årets ord och får åka gräddfil rätt in i SAOL.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav lasse-a » 19 aug 2019, 18:59

JohnDoe1 skrev:Har du inte något luftgevär? Då kan du ju skjuta inne och får lite högre hastighet att labba med.

Jo, det har jag. Men kulan är mycket mindre (svagare signal), och då måste jag dra utomhus med grejjorna (eller iaf så vill jag det) så det får bli nästa steg. Då måste det bli lite mer prototyp snarare än labuppställning. Så det blir några timmars jobb med vettig jigg, osv.

Men det blir nästa steg. Steget efter det blir skjutbanan.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav lasse-a » 19 aug 2019, 19:00

Magnus M skrev:Jäklar va häftigt. Kul att det fungerar så bra!

Har förövrigt redan hört av mig till svenska akademien, toapapper-sabot kommer bli årets ord och får åka gräddfil rätt in i SAOL.

:mrgreen:
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav lasse-a » 26 aug 2019, 15:50

Det finns ju som bekant två sorters skyttar: De som har skjutit sin kronograf, och de som kommer att göra det. Sedan idag så tillhör jag tyvärr den förra gruppen... :wink:

Avsåg ta nästa steg och skjuta luftgevär i garaget över sensorerna. Det gick både bra och dåligt. Det bra var att jag fick mycket bra och tydliga data över den sensor jag inte sköt. Det som gick dåligt var att jag som sagt slarvade med inriktningen (det gick ju så bra med kompressor och 7.62) att jag dyngträffade den andra...

Nåja, när man experimenterar så får man räkna med svinn. Det är inte den dyraste komponenten jag har förstört i labbet! :)

I vilket fall, här är uppställningen:

labuppstallning.jpg

Här är det bra resultatet (Man ser också tydligt hur spolen ringer som en kyrk-klocka. Går att räkna på och anpassa om man orkar. Får se om jag gör det):

good-data.jpg

Här är det tråkiga:

skit.jpg

Så jag skall se om jag kan hitta en annan (eller så får jag väl helt enkelt linda mig en spole). Tills dess så ligger projektet lite på is...

Fast det är klart, om någon skulle ha en gitarr/bas-pickup liggande och skräpande, som de kunde tänka sig att donera för den goda saken, så skicka ett PM...
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Magnus M » 26 aug 2019, 16:04

Haha, så det kan gå. Jag är ändå imponerad över datan, jag trodde luftgevärskulan inte skulle ge så tydligt utslag.
Hur ska du snygga till signalen då? Resistor eller någon filterlösning á la diod?
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav lasse-a » 26 aug 2019, 16:18

Magnus M skrev:Haha, så det kan gå. Jag är ändå imponerad över datan, jag trodde luftgevärskulan inte skulle ge så tydligt utslag.
Hur ska du snygga till signalen då? Resistor eller någon filterlösning á la diod?

Nej, det blev en otippat bra signal. Jag sköt dock en två-tre skott till över en sensor, och det var inte alla som blev lika bra. Man måste vara nära, vilket ju är en av nackdelarna med metoden.

Och jag vet inte om signalen egentligen behöver snyggas till (det var därför jag skrev kanske). Om man triggar på första toppen (eller på vägen upp till den) så lär man få en bra och tydlig flank ändå. Den andra signalen kommer ju på en annan kanal, så man behöver inte oroa sig för falska triggningar.

Jag antar att MagnetoSpeed själva upptäckte det här; patentet har bara en mätkanal med båda sensorerna i serie. Det fungerar ju utmärkt i teorin. Den färdiga produkten har dock två, en för varje sensorelement. Vilket ju är lättare att få att funka i praktiken... :)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Fält » 26 aug 2019, 21:03

Jag tycker att signalerna är lite svårtolkade. Det ser väldigt enkelt ut vid en första titt, men jag är inte helt säker på att det är så.

Har du några mer trace att dela med dig av?

Min tanke är att polariteten på signalen du länkade nu senast egentligen är negativ, och att den höga postitiva signalen vi ser är den första svängningen. Den riktiga passagen kan nog vara vid markören. Har du några fler trace att dela med dig av?

Mina experiment står stilla, tävlingar högt och lågt och så började bilen strula.
Fält

Inläggav lasse-a » 27 aug 2019, 11:23

Fält skrev:Jag tycker att signalerna är lite svårtolkade. Det ser väldigt enkelt ut vid en första titt, men jag är inte helt säker på att det är så.

Har du några mer trace att dela med dig av?

Min tanke är att polariteten på signalen du länkade nu senast egentligen är negativ, och att den höga postitiva signalen vi ser är den första svängningen. Den riktiga passagen kan nog vara vid markören. Har du några fler trace att dela med dig av?

Mina experiment står stilla, tävlingar högt och lågt och så började bilen strula.

Njae, utan att ha räknat på det (eller ens tänkt så noga) så tror jag det är omöjligt. En svängning kan inte bli större än originalsignalen (om man inte har reflexer, vilket vi inte ser några), utan att vi gör våld på lagen om energibevarande. Jag är ganska säker på att det vi ser är att kulan inte är en punktmassa, utan har utsträckning i rummet. Vi hinner alltså se en "bogvåg" innan hela kulan hunnit passera in i, och ut ur, magnetfältet. Om vi antar 200 m/s så tar det ju i storleksordningen 25 us att röra sig 5mm, vilket är i samma härad som vi ser.

Jag har andra trace (inte så många) men inga så bra som detta. De ser ut som de tidigare.

Det kliar lite i mig att bygga en tunnel med några IR- och foto-dioder. Då borde man kunna få ännu skarpare flanker eftersom man slipper magnetfältsinteraktioner (som ju har utsträckning i rummet).
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Fält » 27 aug 2019, 15:33

Det kan vara så. Men jag ser ofta induktiva givare där signalen inte hinner drivas fullt ut i en riktning innan den drivs i motsatt riktning. Det blir då en mycket starkare eftersläng efter att föremålet passerat. Men det kan ju bli helt annat med en så känslig givare som du använder.
Fält

Inläggav Stainless steel » 06 sep 2019, 19:05

Fält skrev:Det kan vara så. Men jag ser ofta induktiva givare där signalen inte hinner drivas fullt ut i en riktning innan den drivs i motsatt riktning. Det blir då en mycket starkare eftersläng efter att föremålet passerat. Men det kan ju bli helt annat med en så känslig givare som du använder.

Och? Om det beter sig lika på båda spolarna så spelar det ingen roll man mäter ju bara skillnaden i tid mellan topparna. Ja det innebär att man ska ha samma spole o allt men det är ju inte svårt.
Hdf titan 2 .308
Ruger pc 9mm
Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12

Kokkaffe ska kokas med 3 uppkok allt annat är osvenskt.
Stainless steel

Inläggav Velcro Fly » 06 sep 2019, 19:34

Popcorn behövs ! :) :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav JohanL73 » 06 sep 2019, 19:44

Nya komponenter på väg från Kina. Väntar med spänning...
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav Fält » 06 sep 2019, 20:01

Stainless steel skrev:
Fält skrev:Det kan vara så. Men jag ser ofta induktiva givare där signalen inte hinner drivas fullt ut i en riktning innan den drivs i motsatt riktning. Det blir då en mycket starkare eftersläng efter att föremålet passerat. Men det kan ju bli helt annat med en så känslig givare som du använder.

Och? Om det beter sig lika på båda spolarna så spelar det ingen roll man mäter ju bara skillnaden i tid mellan topparna. Ja det innebär att man ska ha samma spole o allt men det är ju inte svårt.

Det är ju det. Om spolarna ger exakt samma signal och kulan är exakt lika långt bort så blir det ingen skillnad alls. Om kulan däremot inte passerar på exakt samma avstånd så kan vi introducera ett fel, om felet är relevant vet jag inte. Men om det är efterslängen vi mäter på så kan jag inte tro annat än att felet blir stort om avståndet ändras.

Även om jag mäter väldigt många liknande signaler så är skillnaden stor mot det vi vill mäta här, men jag vill ändå tro att något av det jag kan går att applicera på det här problemet.
Fält

Inläggav jmkhenka » 06 sep 2019, 20:30

Jag är förvånad över att min magnetospeed sporter registrerar både 17hmr och 22LR (rent bly) utan problem. Det är ju ruggigt små kulor..
jmkhenka

Inläggav lasse-a » 10 sep 2019, 15:47

jmkhenka skrev:Jag är förvånad över att min magnetospeed sporter registrerar både 17hmr och 22LR (rent bly) utan problem. Det är ju ruggigt små kulor..

Ja, men de har bra fart! Så då kan det bli signal ändå. (Se nedan).
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav lasse-a » 10 sep 2019, 16:11

Var på banan igår och hittade till slut ett vägguttag med ström i. Hade 308:an med mig, men fegade med .22LR för den här gången. ;) Vanliga standard-hastighet TopShot.

Jag har 3D-skrivit mig nya hållare samt lindat spolar m 30 varv. Tänkte att det skulle räcka i första vändan, eftersom originalet bara har 16. Jag har dessutom större (och antagligen starkare) magneter.

Först uppställningen:

uppställning-2.jpg

Här är närbild på sensorn:

uppställning-2.1.jpg

Notera att jag sköt längs med sensorn. Det gav spännande resultat:

längs-sensorn.jpg

Jag tror att dubbeltoppen helt enkelt kommer sig av att kulan är liten i förhållande till magneten. Men jag har inte fått tag på mina tama fysiker idag (de satt i något tråkigt möte, det såg iaf tråkigt ut... ;)) så jag har inte haft möjlighet att diskutera det med de som gissar snabbare och bättre än jag.

Iaf så vände jag sensorn på tvären och sköt några skott, här är ett exempel:

tvärs.jpg

Här ser man tydligt att toppen smalnat av tills vi (nästan) bara har en topp.

Notera dessutom att ringningarna nästan helt försvunnit jämfört med gitarrpickuperna. Detta pga den betydligt lägre induktansen. Men vi får också betydligt lägre signalnivåer. Nu gör det inget eftersom störmiljön var mycket bättre, och "sämre" spole plockar upp mindre.

Signalnivån är dock, som beräknat, mycket känslig för avståndet till kulan i höjdled. Det var därför jag bara sköt över en sensor. Att lägga pipan på två fingrar nära mynningen, rikta in mot vallen utan att tappa avståndet till sensorn, samt trycka av var spännande nog! Så innan nästa experiment så blir det att bygga en jigg som kan fästas på geväret s.a. sensorerna garanterat går fria. Tänker mig en aluminium-vinkel, eller kanske en ek-list på höjden. Jag har dämpare på studsaren så jag vet inte hur noga det är med urtaget på originalsensorn. Det bör iaf gå bra att prova med dummy-sensorer för att se hur det går innan jag prövar skarpt.

Samtidigt så har jag lyckats få min signalgenerator att gilla datat som jag spelat in från oscilloskåpet så jag kan laborera med en kretslösning för själva beräkningen hemma på lab-bänken utan att behöva skjuta hål i källaren. Jag tänker mig att trigga på första toppen gm att först nivåtrigga för att armera kretsen, och sedan trigga på första (tillräckligt stora) negativa derivatan, alltså när toppen vänder ner. Detta tillsammans med en 10MHz räknarfrekvens eller så.

Lekte i helgen lite med att försöka FEM-simulera situationen för att en gång för alla identifiera vilka flanker som hör ihop med vilka moment. Men det är nog snarare ett kandidatarbete eller så, och jag hade inte den tiden i helgen. :) Vi får se vad framtiden har i sitt sköte.

I vilket fall; alla fingrar, tår och ögon i behåll, och data på USB-stickan, så den delen av dagen får vi kalla lyckad! ;) (Mina grupper med handladdat gick däremot åt h-vete, men men, aldrig får man vara riktigt glad...;))
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Fält » 10 sep 2019, 18:38

Som sagt, ett intressant fenomen.

Hur stämmer hastigheten om vi säger att den stigande nollgenomgången är inpassage över sensorn och den fallande är utpassage?
Fält

FöregåendeNästa

Återgå till Projekthörnan