MagnetoSpeed mod ghetto

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

MagnetoSpeed mod ghetto

Inläggav lasse-a » 18 aug 2019, 13:01

Det blev så tråkigt att jobba att jag bestämde att tjuvstarta mitt projekt "bygg en egen MagnetoSpeed för en spottstyver".

Så jag satte upp en liten labuppställning för att bekräfta tekniken. Själva sensorn i en MagnetoSpeed är extremt enkel. Det är bara en spole gjord av banorna på ett kretskort (alltså i ett plant lager) med en magnet i mitten. Det blir för jobbigt att göra snabbt själv, och att linda spolar är extremt tråkigt, så man tar istället en färdig. I mitt fall i form av två gitarr- (nåja, e.g. elbas) pickuper från en skrotad bas. Dessa är redan en komplett variabel-reluktans-sensor. Eftersom jag hade två starkare magneter liggande så boostade jag magnetfältet från pickuperna mha dessa.

Problemet är ju att få till en labuppställning eftersom jag inte vill skjuta i källaren (är ju dessutom olagligt...) Så jag fick vifta med ett kopparrör istället. Det får duga för nu.

sensorer.jpg

Och se, det fungerar. Nedan screenshot från oscilloskopet. (Bruset är från "labbet" som är allt annat än rent, det får vi ta i ett senare skede, om det blir ett problem.) Som vi ser så får vi bra signal från de båda sensorerna (en är inverterad, men det är bara att koppla åt andra hållet). Notera också att vi ser den kraftiga påverkan på avståndet från sensorn (magnetfältet faller ju med kuben på avståndet, dvs när föremålet är dubbelt så långt bort så blir signalen bara en åttondel så stark). Jag lyckas inte hålla samma avstånd med kopparröret när jag sveper änden över de två sensorerna.

screenshot.jpg

Jag får inte samma snygga ideala vågformer som MagnetoSpeed själva, men så här långt så är jag beredd att skriva upp det på kontot; "Vifta med kopparrör har trots allt sina begränsningar". Det kan också vara så att gitarrpickuperna har begränsningar. Tiden får utvisa.

Efter detta trevliga intermezzo är det tillbaka till saltgruvan...
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lasse-a 18 aug 2019, 13:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lasse-a

Re: MagnetoSpeed mod ghetto

Inläggav Giobbi » 18 aug 2019, 13:15

Kul intressant.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker grisjakt! Erbjuder småviltsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav [Alex] » 18 aug 2019, 13:35

Skoj projekt!
[Alex]

Inläggav JohanL73 » 18 aug 2019, 14:11

Ska följas! :D
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav Magnus M » 18 aug 2019, 18:04

Läckert! Så du mäter bara tiden mellan topparna och eftersom sensoravståndet är känt så räknar du ut en hastighet?
Mycket intressant projekt.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Velcro Fly » 18 aug 2019, 19:19

Följer med intresse ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Fält » 18 aug 2019, 19:35

Kul att det blev så stark signal men jag är lite osäker på om de nollgeomgångsdetektorer jag använder till vardags fungerar. De skulle i vilket fall som helst inte gilla störningarna.
Fält

Inläggav lasse-a » 18 aug 2019, 19:55

Magnus M skrev:Läckert! Så du mäter bara tiden mellan topparna och eftersom sensoravståndet är känt så räknar du ut en hastighet?
Mycket intressant projekt.

I stort sett ja. Men enligt patentet så är det smartare att mäta på de fallande flankerna, eftersom (antar jag) rumpan på kulan är mera tvär så får man en tydligare mätpunkt. Nu lyckas jag inte vifta mitt kopparrör tillräckligt snabbt och exakt för att få bra vågformer (kanske skulle göra mig en jigg?) så här kan man, om man vill mäta tiden mellan topparna och räkna ut hastigheten (avståndet är 12cm).

Här blir det i runda slängar 50ms på 12e-2m dvs hela 2,4 m/s. Så ganska mycket långsammare än de hastigheter vi talar om i skarpt läge. :)

(Det är fö därför det kallas just kronograf, alltså "tidsskrivare." I alla traditionella metoder så mäter man ju passagetiden mellan två mätpunkter på känt avstånd. Det är bara labradar som inte skulle kallas kronograf egentligen, men nu har namnet satt sig för hårt... ;))
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Lindergood » 18 aug 2019, 19:57

Kul projekt. Följer.
Om du har blivit utsatt för brott, eller är misstänkt för brott, kan jag hjälpa dig. PMa mig för mer info.
Användarvisningsbild
Lindergood

Inläggav lasse-a » 18 aug 2019, 19:58

Fält skrev:Kul att det blev så stark signal men jag är lite osäker på om de nollgeomgångsdetektorer jag använder till vardags fungerar. De skulle i vilket fall som helst inte gilla störningarna.

Nej, det här är ju bara ett snabbt första skott. Ute i det fria (och med lite skärmning) så hoppas jag signalerna skall bli mycket snyggare. Sedan så anger patentet att man samplar på en fast positiv spänning på den negativa flanken, alltså bakkanten, för att man bla skall slippa filtrering. Lägger man bara sin tröskelnivå högt nog så tål man lite brus kring noll-nivån.

Och funkar inte det, då blir det att ta fram stora signalbehandlingsverktygslådan. Det är inget problem idag, med våra billiga mikroprocessorer och möjligheten att göra icke-kausala filter (vi har ju lång tid på oss att få fram ett svar, relativt sett).
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Magnus M » 18 aug 2019, 20:15

Har du tillgång till tryckluft där du håller på och mekar? Jiggen skulle kunna bestå av ett plaströr med en metallkula i, så skjuter du iväg kulan med tryckluft över sensorerna. Det blir inte exakt lika hastighet varje gång men kanske tillräckligt för lite laborerande och snabbare än att svinga rör med armen.

Vad säger lagen om det här med patent, får man utgå från dem i egna byggen så länge du inte säljer/profiterar på varan?

Hoppas du har tråkigt på jobbet länge till ;)
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Cazorp » 18 aug 2019, 20:43

Läckert! Blir spännande att se hur nära verkligheten du kommer med projektet :D
Blaser R93 Prof. .308W + 6,5x55 Z6i 1-6, Zeiss V8 2.8-20x56, Trail XP50
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12
VQ 10/22
+ resten
Användarvisningsbild
Cazorp

Inläggav Fält » 18 aug 2019, 22:27

Jag tror på tryckluft och ett plaströr som Magnus föreslog. Då blir det lite mer realistisk massa också. Det kan nog till och med fungera med lungorna som pådrivning.

Nollgenomgången borde vara det rätta att gå på, den stigande flanken varierar med hastighet och tiden för toppnoteringen bör alltså göra detsamma. Nollgenomgången är däremot konstant, med reservation för fördröjning i sensorn. Men så länge sensorerna är väldigt lika varandra så behöver vi inte ta hänsyn till det, är de inte lika varandra så har vi problem. Pickuperna tror jag inte så mycket på.

Jag har en Magnetospeed sporter och ett oscilloskop, det kan kanske bli en mätning på deras sensorer i veckan.
Fält

Inläggav lasse-a » 19 aug 2019, 08:30

Magnus M skrev:Har du tillgång till tryckluft där du håller på och mekar? Jiggen skulle kunna bestå av ett plaströr med en metallkula i, så skjuter du iväg kulan med tryckluft över sensorerna. Det blir inte exakt lika hastighet varje gång men kanske tillräckligt för lite laborerande och snabbare än att svinga rör med armen.

Vad säger lagen om det här med patent, får man utgå från dem i egna byggen så länge du inte säljer/profiterar på varan?

Ja, jag har tryckluft inte så långt bort. Det slog mig aldrig ens... ;) Så det är ju ett bra tips. Jag hade snöat in på en kula snurrande på en arm, men har ingen lämplig motor bara skräpande, och den måste ju balanseras också.

Och, nej, tyvärr. Man får inte ens använda en apparat som bryter mot ett patent, och rakt inte tillverka något som bryter mot ett. Och om man bryter mot ett patent med vett och vilja (dvs vet om att saken är patenterad) så tripplas skadeståndet. (Det är därför som ingenjörer skall hålla sig ifrån patent, annat än när de söker dem.)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav lasse-a » 19 aug 2019, 08:33

Fält skrev:Jag tror på tryckluft och ett plaströr som Magnus föreslog. Då blir det lite mer realistisk massa också. Det kan nog till och med fungera med lungorna som pådrivning.

Nollgenomgången borde vara det rätta att gå på, den stigande flanken varierar med hastighet och tiden för toppnoteringen bör alltså göra detsamma. Nollgenomgången är däremot konstant, med reservation för fördröjning i sensorn. Men så länge sensorerna är väldigt lika varandra så behöver vi inte ta hänsyn till det, är de inte lika varandra så har vi problem. Pickuperna tror jag inte så mycket på.

Jag har en Magnetospeed sporter och ett oscilloskop, det kan kanske bli en mätning på deras sensorer i veckan.

Ja, det låter rimligt med nollgenomgången, men patentet gör en poäng av att man inte gör så. (Se fig. 5 https://patents.google.com/patent/US9709593B1/en). Och man har som sagt en störmarginal om man inte gör det. Jag håller dock med om att det borde öka felet man får om mätskenan inte är perfekt parallell med kulbanan.

MEN om du har möjlighet så vore det ju mycket intressant att se hur vågformerna från en riktig MagnetoSpeed avviker från de ideala! Så du får gärna göra den mätningen och posta resultatet! :!:
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Adrock63 » 19 aug 2019, 10:04

Du får visst använda patentet för eget bruk. Du får dock inte sälja produkter som bygger på någon annan patent.
Klippt ut från PRV:

Patent
Det är tillåtet att använda ett patent om det inte sker yrkesmässigt. Du kan alltså använda en patenterad uppfinning för privat bruk men inte inom en affärsverksamhet eller liknande.

Det är också tillåtet att använda en uppfinning för experiment som avser själva uppfinningen, det s.k. experimentundantaget. Det ligger i patenträttens syfte att andra ska kunna vidareutveckla patenterade uppfinningar. Forskningen får däremot inte vara inriktad mot annat än undersökning eller vidareutveckling av uppfinningens konstruktion och egenskaper.

/Adam
Adrock63

Inläggav lasse-a » 19 aug 2019, 10:31

Adrock63 skrev:Du får visst använda patentet för eget bruk. Du får dock inte sälja produkter som bygger på någon annan patent.
Klippt ut från PRV:

Ja det är riktigt, om det rör sig om ett patent i Sverige. Om det rör sig om ett amerikanskt patent i USA så får man inte ens använda en patenterad uppfinning även om någon annan framställt den. Och amerikansk patenträtt räcker mycket längre utanför USAs gränser än man kanske kan tro... Även om jag inte är det minsta orolig att bli stämd. ;) Så frågan är akademisk.

Så jag slarvade ganska mycket och skrev ett dåligt svar, men ville inte skriva en uppsats om patenträtt. (Något jag fö inte är expert på. Fast jag har tre patent... De är alla utan något som helst värde, och uppfinningarna närmast triviala... ;))
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Gblenn » 19 aug 2019, 15:18

lasse-a skrev:
Magnus M skrev:Har du tillgång till tryckluft där du håller på och mekar? Jiggen skulle kunna bestå av ett plaströr med en metallkula i, så skjuter du iväg kulan med tryckluft över sensorerna. Det blir inte exakt lika hastighet varje gång men kanske tillräckligt för lite laborerande och snabbare än att svinga rör med armen.

Ja, jag har tryckluft inte så långt bort. Det slog mig aldrig ens... ;) Så det är ju ett bra tips. Jag hade snöat in på en kula snurrande på en arm, men har ingen lämplig motor bara skräpande, och den måste ju balanseras också.

Och, nej, tyvärr. Man får inte ens använda en apparat som bryter mot ett patent, och rakt inte tillverka något som bryter mot ett. Och om man bryter mot ett patent med vett och vilja (dvs vet om att saken är patenterad) så tripplas skadeståndet. (Det är därför som ingenjörer skall hålla sig ifrån patent, annat än när de söker dem.)

Räcker det inte att sätta en bräda eller liknande på vardera sidan om mikrofonerna i längsriktiningen. Så lägger du röret över brädorna och drar längs med hur snabbt du vill, med konstant avstånd ned till sensorn... Då kan du enkelt och relativt noggrannt justera och testa olika avstånd från sensorerna om det är önskvärt.
Gblenn

Inläggav lasse-a » 19 aug 2019, 15:36

Gblenn skrev:Räcker det inte att sätta en bräda eller liknande på vardera sidan om mikrofonerna i längsriktiningen. Så lägger du röret över brädorna och drar längs med hur snabbt du vill, med konstant avstånd ned till sensorn... Då kan du enkelt och relativt noggrannt justera och testa olika avstånd från sensorerna om det är önskvärt.

Jo det är ungefär det jag gjort. Men jag får inte upp hastigheten tillräcklig då, och det är dags att ta nästa steg, dvs pröva med en riktig kula. Har hittat ett rör i skrothögen, men det är illa med fritid just nu...
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Fält » 19 aug 2019, 17:13

Magnetospeed sensorerna var inte så lätta att få signal ur. Jag har ett brusgolv på ca 4mVp-p. När jag drar en 10mm mässingspinne längs sensorerna med en väldig fart så göms signalen helt i bruset. skruvmejsel ger en signal på ca 100mV p-p. Min Fluke 123 kan inte ställas in till att mindre än 5mV/ruta så det är svårt att mäta det här utan en förstärkare.

Jag hittade ett par hålmonterade LTC1053 operationsförstärkare för instrumentapplikationer, de skall nog duga för att förstärka signalen utan att tillföra något. Egentligen så är det en idiotdyr komponent som man inte kan använda i någon kommersiell produkt.
Fält

Nästa

Återgå till Projekthörnan