CG1900 får ny pipa.

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

CG1900 får ny pipa.

Inläggav johning » 28 feb 2019, 11:02

Då vad det dags för ett nytt projekt. Tänkt att användas som drevbössa (Med lågförstorande eller Aimpoint) samt vak/pyrch på rå och räv med kikare.

Grunden till det hela är att jag sedan länge har en gammal 1900 i 6,5x55 samt en LW/Blaser-pipa i 6,5x55 som ligger och skräpar. Bössan i fråga har jag jagat med i stort sett hela mitt liv. Allt från uppsiktsjakt på älg i tidiga tonåren till toppfågel och några rådjur medan den tillhörde min far. Själv ärvde jag bössan för snart 20 år sedan, och även fast jag sista åren använt den rätt sparsamt så har den stort affektionsvärde för mig. Fick dock upp motivationen för bössan under en kuljaktstig i somras; har aldrig skjutit bättre :D Om det var nyhetens behag, ny 1x kikare eller att jag bara hade en osedvanligt bra dag är ju egentligen rätt ointressant... :lol:

Bössan har genom åren haft en hel del olika kolvar och sikten. Allt från aimpoint till högförstorande Nightforce-kikare. Började nog med att jag tyckte att den gamla standard MC-kolven till 1900an gjorde ont att skjuta liggande med. Jag råkade snubbla över en GRS kolv till helt rätt kurs, och testade den. Visade sig vara ett misstag; då den inte alls föll mig i smaken. Greppet kändes inte bra och förstocken var för bred. Inget som inte hade kunnat åtgärdas; men att sätta raspen i en splitterny GRS kolv kändes inte heller som ett alternativ; så den fick gå vidare.
Nästa kolv blev en egensnickrad tumhålskolv. Tumhål var på modet och jag ville testa. Använde den kolven några år och på det stora hela var den helt ok. Men efter några år gick jag tillbaka till originalkolven och använde bössan sporadiskt för drevjakt på älg och toppfågel.

Det har genom åren gått en hel del kron-ammunition genom pipan sedan mitten på 70-talet, och farsgubbens intresse för vapenvård (och även mitt) har vart ganska svalt. Så det börjar bli dags för en ny pipa. Nuvarande pipa har jag kapat och gängat minst två gånger tror jag, och den är i dag 55cm lång. Bössan skjuter bra med 160gr Woodie och Mega, men det har vart svårt att få till det med lättare kulor.
Passande nog har jag en sk LW "Hasse-pipa" i just 6,5x55. Av orsaker som är vida nämnda i andra trådar så törs jag inte använda denna pipa i Blasern. Pipan skjuter dock otroligt bra i blasern, så att skrota den känns onödigt. Den har även vart helt okänslig för vad som sitter i fronten. Gängskydd, broms eller domare; det tar på samma ställe ändå. Det är förvisso ingen garanti för att den kommer bete sig likadant i ett annat lås, men förutsättningarna finns trots allt.

Det jag i form av delar hittills har skramlat ihop under de senaste åren är:

* CG 1900 system med halvslut pipa
* Mcmillan Sako Classic kolv
* Sporter sear till trycket
* 65 cm LW pipa i semiprofil (Kommer landa på omkr 62-63cm då den är gängad samt ett nytt patronläge skuret)
* Beställt verktyg till 6,5x55... AI (Minst 2 månaders leveranstid)
* Broms som är något modifierad (Bössan kommer nog användas uteslutande med dämpare)
* Några olika kikare att välja på.

Jag är på jakt efter en picatinny-skena till 1900an. Om du har en sådan till salu; PM;a mig.

Pipan kommer få behålla sin semi-profil och lämnas så lång som möjligt. Jag har dock inte helt och fullt bestämt mig för kalibern ännu. Det vettigaste vore kanske att nöja mig med en vanlig 6,5a. Men AI;n är ju... snygg. Jag ska dock erkänna att jag inte har någon som helst egentlig nytta av en AI annat än att jag tycker den är rätt frän. Eventuellt kommer jag även låta fluta pipan.

Det jag kommer lämna bort till smed är ompipningen. Hade gärna gjort ett försök själv då jag har svarv och trots allt vet ungefär hur man använder en sådan :D Men då "blaserpipan"/licensen samt pipan som sitter på bössan just nu, i all praktisk bemärkelse faktiskt ska skrotas; så tror jag det kan innebära en hel del problem ang licenserna(?)
Smeden för jobbet är vald. Mer om det när jobbet är beställt och spikat.

Plastbäddning, ta ur pipkanal, fixa trycket etc gör jag själv.

Projektet kommer nog ta ett tag att ro i hamn. Men målet är att ha minst en klass 1 kula på 140gr (Troligtvis Accubond) till bockpremiären 2019. Då jag VET att pipan skarp gillar 140gr SST/A-max så tror jag förutsättningarna för att få till dessa är väldigt goda. SST;n är dock väldigt blöt redan i ca 800ms. Och med en lite hårdare laddad AI kan det nog bli väldigt grisigt. Återstår dock att se...

Vad gäller kikaren så har jag några olika alternativ. Jag har sökt med ljus och lykta efter en kikare med ASV/BDC/CDS... kulbanekompensator helt enkelt, samt MIL riktmedel för att kompensera vind, helst och lätt 40-50glugg etc.
-Det har tyvärr inte gått så bra; då en kikare som fyller alla mina önskemål helt enkelt inte verkar finnas. Går såklart att specialbeställa från bl a diverse tyska tillverkare; men det är långt över min budget. Så antingen kommer jag montera en S&B Zenith 3-12 med hunterrattar eller en 4-12x50 VX-R i snabbmontage (Med CDS för just min laddning). Kommer även komplettera med antingen Aimpoint eller lågförstorande kikare om det visar sig att jag trivs med bössan som drevvapen lika bra även med betydligt längre och tyngre pipa än vad som just nu sitter på.

Den som känner för att förklara för mig varför jag inte behöver en AI, utan ska nöja mig med en helt vanlig 6,5a är varmt välkommen att göra det. Skulle nämligen gärna slippa fire forma och krångla :roll: :wink:
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
johning

Re: CG1900 får ny pipa.

Inläggav Anders Ö » 28 feb 2019, 11:23

Glöm VX-R ...
Extremt dåligt synfält...på 4x

Har du kollat på Bushnell Forge...

https://www.handladigitalt.se/produkt/b ... woQAvD_BwE
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav johning » 28 feb 2019, 12:38

Tack för infon.
- Men på tok för taktisk look. Jag är ute efter en kikare för jakt, lätt och kompakt.

Blir dock troligtvis zenith 3-12 På denna. Kommer ändå inte skjuta löpande/drev med vare sig vxr eller zenith.

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
johning

Inläggav Magnus M » 28 feb 2019, 14:04

AI for the win! Man ska inte dö nyfiken :)

Härligt med en projekttråd på plats också.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav johning » 26 maj 2019, 22:07

Nu börjar saker och ting falla på plats. Diverse prylar har trillat in och/eller är beställda.

* Avtalat med smed om pipbyte. Blir en 6.5AI utan tight neck eller annat hokus pokus. Tanken är att skjuta 140/143gr SST/ELD i ca 850ms; och FF kommer anpassas därefter. LW-pipan har dock vart väldigt okänslig för FF då den satt i Blasern, så förhoppningsvis fortsätter den leverera även i ett annat lås. Pipan kommer få behålla sin nuvarande profil (Blaser Semi-profil) och lämnas så lång som möjligt. Skulle tro att den landar på omkr 63 cm

* Sporter-searen är monterad och jag har polerat trycket och justerat det till strax under 2kg. Riktigt lätta tryck har aldrig vart något för mig; så länge trycket är rent så har jag inget emot 1.5- ca 2kg. Jag ska även gå lös på avtryckaren och ta bort spåren framkant; då jag vill ha en helt slät avtryckare.

* Fick tag på några 40 graders AI hylsor (Både kalibrerade och endast skjutna) på grannforat. Efter ett tips på Facebooks AI-grupp fick jag veta att Lee´s halskalibreringsverktyg tydligen ska svälja en AI-hysla. Och ibland har man tur; just ett sådant verktyg råkar jag ha i gömmora. Jag har dessutom en Hornady kulisättare samt en variant från Lee: Och dessa funkar också att sätta kulor i AI-hylsor.

* 100st Lapua trainer är inhandlade och ska förhoppningsvis förvandlas till fireformade AI-hylsor vad det lider...

* Siktet kommer bli S&B Zenith 3-12x50. Om bössan känns bra att skjuta löpande med så kommer jag även använda en Aimpoint Micro.

Kvar att köpa är eventuellt en skena för kikaren.

Får väl av ren etikett bjuda på en bild. AI-dummy halskalibrerad i Lee collet die (Gick utmärkt)
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
johning

Inläggav JoacimOlsen » 27 maj 2019, 11:46

Kul projekt, har en LW "Hasse-pipa" i 280AI som ska få ett liknande "öde" pipan är för fin för att skrota men går inte skjuta mer i nuvarande konfiguration då där är rejäla märken efter låsningen från R8:an.
Har dock haft svårt att hitta smeder som vill ta sig an att göra om Blaserpipan till att passas in i ett "vanligt" system. Vem ska göra ditt jobb?

Mina senaste tankar har gått till en "Ryss-adapter" för att få den att hamna på en Blaser igen. Det lär dock bli billigare att passa in den i ett "vanligt" system istället.

Mvh Joacim
JoacimOlsen

Inläggav johning » 29 maj 2019, 15:22

Jag var också inne på en ryss-adapter. Men... njä. Ska det bli något annat än originalpipor till R93an så blir det i mitt fall en Andy-pipa.
- Smedens namn håller jag inne med ett tag till; måste fråga honom om det är ok att jag förmedlar hans kontaktuppgifter. I så fall gör jag det via PM när jag checkat med honom 8)

280AI är milt uttryckt en intressant kaliber: Ser på pappret ut att göra typ vad en 7RM gör; med mindre krut och långt liv på hylsorna :D Tur att staten inte tillåter sina laglydiga medborgare att hur många jaktvapen som helst; annars hade jag känt mig tvungen att testa även en 280 :D
Skämt å sido: Vad skjuter du för kulor i den? Och hur snabbt?
johning

Inläggav johning » 08 aug 2019, 19:43

Då var bössan hemma från smeden. Tyvärr kom jobbet i vägen för en provskjutning innan nästa vecka. Men jag hade i vart fall tid att montera trycke, frilägga pipan i kolven samt mecka på skena och kikare.

Bössan blev lång... och tung. Det märks att det är ca 10cm pipa extra samt att den är betydligt tjockare. Pipan är kortad minimalt sedan den satt i blasern. Jag har inte mätt exakt; men jag skulle tippa på 64cm.
Patronläget är skuret för 40 graders 6.5x55AI. Den dummy jag skickade med var toppad med en 143gr ELD. Räknar med att skjuta 140gr SST/A-max med MRP bakom samt 139gr Scenar och N160. Hylsor blir formskjutna Lapua Trainer eller Norma JM (Företrädesvis Lapua då jag av bekvämlighetsskäl vill ha ett annat märke på hylsorna i AI;n kontra "vanliga" 6,5an. Jag siktar på att lägga mig med lite marginal innanför klass 1 med 140gr kulor; omkr 860-870ms blir nog lagom och sparar samtidigt pipan en aning. Jag har för mig att jag sköt SST och A-max i omkr 850 då denna pipa satt i blasern. Så det borde inte vara några problem att få till 860ms förhållandevis lätt.

Vidare blev det lite omfördelning av siktena i skåpet då jag fick denna. Inser att den blev längre och framför allt tyngre än vad jag nog trott (Går t ex precis in i skåpet om jag tar hjälp av spett och kofot). Mao inget jag troligtvis kommer släpa omkring på några längre strapatser. Därför fick K624an flytta från min lätta blaserpipa och bo på denna (Ska det vara tungt så ska det vara tungt) samt att jag även råkar ha en 1.5-6x42 som jag ska testa på älgbanan med för att bilda mig en uppfattning om jag trivs med puffran/balansen som drevvapen (Senaste 5-10 åren har alla bössor jag använt i någon större utsträckning haft förhållandevis korta och lätta pipor med dämpare; så en lång och tung pipa blir spännande att testa på löpälgen)

På det stora hela är jag hittills nöjd. Det är inte den snyggaste operation man kan göra med tanke på spåret för rekylklacken samt hål för pinnbulten som hänger i sedan pipan var en "blaserpipa". Men känns dock som ett j*vligt bra och roligt alternativ för en pipa som jag annars inte har någon som helst användning för och inte törs använda.
Förhoppningsvis så skjuter den lika bra som den gjorde i blasern (Säga vad man vill om Hasse-pipan; men den sköt i vart fall riktigt, riktigt bra. Och det var därför det bar emot att skrota den istället för att göra något roligt av den... typ som det här projektet)
johning

Inläggav johning » 15 aug 2019, 22:34

Då var premiären på banan avklarad; lastade in puffra, 2åringen, ett par hörselskydd och en Ipad i bilen och åkte till banan efter frukost i sällskap av ett par nävar Lapua Trainer.
- Bössan/pipan skjuter i vart fall långt över förväntan med Lapua Trainer (Jag testade inget hemskokat pga jag inte haft tillgång till hylsor samt det jag har i vanlig x55 är rätt hett laddat; och det kändes lite tveksamt att fire forma med maxladdad A-max) De bästa treskottare jag fick till ligger på omkr 20mm, men omkr 25mm är nog ett rätt sanningsenligt snitt om jag sköter mig. Oavsett; en glad överraskning; då jag inte trodde bössan skulle skjuta så bra med ett patronläge i stil med en tioliters hink...

Dagens besök på banan skedde i all hast; och enda syftet var egentligen att få fram hylsor samt att skjuta in med två kikaren; K624 samt en gammal Unipoint 1,5x6.
Hade grovriktat genom pipan för några dagar sedan; och jag var mer eller mindre på tavlan direkt. Så inskjutningen med båda siktena gick snabbt och smidigt. Passade även på att hur K624an trackar... vilket den gör bättre än jag skjuter :D

Hylsorna ser bra ut, men bröstet ser fortfarande något "runt" ut. Ska bli intressant att se hur de ser ut efter nästa smäll. Inga sprickor och inga tecken på något knas i största allmänhet. Tanken nu är att halskalibrera de hylsor jag har och köra ett par stegar med Lapua Scenar och N160 då jag har tillförlitlig laddata till dessa. Ska även klämma ihop en försiktig stege med SST framför MRP och se vart jag hamnar.
SST ska framför allt bli intressant att ladda med MRP, då jag skjutit SST i denna pipa då den satt i blasern och var en vanlig x55a. Tänkte helt sonika köra precis samma laddning som start; och se vad det ger. Det borde i vart fall ge en bra fingervisning; och är enl QL innanför min-max för AI. Har för mig att det är 47gr MRP och 77mm COL. Har för mig att dessa låg på omkr 840ms då pipan var 65cm.

Hittills är jag väldigt nöjd: Bössan visar all potential jag hittills kan begära. Nu väntar bockjakten; så det lär dröja några veckor till nästa besök på banan.

Lycka till, till er som också ska ut i morgon!
johning

Inläggav johning » 16 aug 2019, 08:30

Blev ingen bock i morse. Måste bero på ammunitionabrist...
Bild

johning

Inläggav johning » 13 sep 2019, 22:26

Inte för att det händer mycket på den här fronten just nu; men jag har i vart fall plockat fram en startladdning som ser lovande ut. Jag har inte gjort någon landsteg eller liknande, men jag har i vart fall fått fram en bra startpunkt.
Utgick från precis samma recept som jag sköt då pipan satt i blasern: 140gr SST, 47gr N202 och COL77 sköt väldigt tätt i blasern och ligger passande nog enl kronografen (Har för mig att jag inte hittade någon officiell laddata från Norma med MRP och SST) på omkr max för en vanlig 6,5a.
- Efter lite läsande på diverse forum så tycks den rekommenderade startladdningen för en 6,5AI ligga på omkr max för vanlig 6,5x55. Så det kändes inte helt fel att börja där.
Vid laddbänken märkte jag att hylsvolymen ökat märkbart, vilket ju är en trevlig överraskning (Passade på att ladda upp 20st SST av samma recept som min standard blaserpipa också råkar gilla) och gick sen över till att ladda AI;n. Eftersom jag bara ville ha en vettig start och få en vag uppfattning om vad pipan gillar så nöjde jag mig med tre skott. Dessa brände jag av på jaktmarken i samband med passröjning.
Halvtaskig skjutställning med benstöd och baksäck presterade omkr 25-30mm på omkr 140m. Inte precis någon bländade bra träffbild att skryta med. Men potentialen finns definitivt, och det var roligt att få det bekräftat att pipan fortfarande tycks gilla ungefär samma recept som den gjorde innan det nya patronläget. Inga trycktecken eller andra obehagliga överraskningar. Tyvärr hade jag inte tillgång till någon kronograf; men jag skulle tippa på 840-850ms. Ska oavsett bli intressant att se om det blivit någon förändring i V0 pga patronläget samt att pipan kortats omkr 2cm. Jag får dock leva i ovisshet till nästa besök på banan ang V0.

Har även dykt upp en KKC kolv. Första intrycket är väldigt bra och den passar helt ok (Har testat KKC förr, då i en T3a och många år sedan, men jag har velat ha en till min 1900 sedan dess. När det dök upp en begagnad i nyskick var det bara slå till) Greppet passar mig betydligt bättre än GRS och den är/känns också märkbart smidigare än "konkurrenten". Justeringsmöjligheterna på GRS är dock överlägsna...
Men KKC;n är inte utan nackdelar; och det åerstår lite småfix med KKC;n innan jag är nöjd. Först och främst måste jag tar ur pipkanalen något. Framför allt området framför lådan är trångt pga "blaserpipan" fortfarande är rätt fet just där. Ska även helbädda lådan och eventuellt passar jag på att göra pelare då jag ändå håller på. Allt beroende på när jag har tillgång till svarv nästa gång. Jag kommer även sätta raspen i greppet och bredda "tumhyllan" för att kunna skjuta med tummen uppåt/bakom styrhylsan (Skadad efter några år på skidskyttegymnasium antar jag)
Den svåra nöten att knäcka blir dock bakkappan. Då jag knappt kommer ihåg då jag sköt ett vilt senast i annan ställning än liggande; så har jag börjat skissa på en lösning för att snabbt och smidigt kunna höja bakkappan (Utan verktyg) Att LOP inte är enkelt justerbart á la GRS gör inte mig något, men jag vill gärna kunna höja bakkappan. Och det ska nog kunna lösas...

Ni som har erfarenhet av 6,5AI: Vilket krut passar bäst till 100gr BT av N202 eller VW160? Kanske t o m någon som laddat nämnda, eller liknande kula i AI? Jag tänkte försöka få till en riktig flackskjutare ut till ca 200m då jag fått erbjudande om att skjuta räv på grannens mark. Har sett ut ett pass som man kommer täcka in ett stort område från; men jag tror tyvärr hållen kan bli lite längre. Och med min oförmåga att locka vilt så kommer de säkert genomskåda mig innan de ens kliver över länsgränsen...
johning

Inläggav johning » 13 sep 2019, 22:29

57cm blaserpipa i 6.5 och 63cm AI.
- Allt annat än smidig.Bild

johning

Inläggav johning » 13 sep 2019, 22:32

Några minuter med raspen får nog ordning på den...Bild

johning

Inläggav Magnus M » 15 sep 2019, 18:57

Det blev jäkligt stiligt med kkc! Ang bakkappa så har jag lite grejer liggandes för det i garaget, men jag minns inte om var verktygsfritt eller inte... Hur som helst kommer du säkert ha användning av delarna.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav anti85 » 15 sep 2019, 21:09

Spännande projekt. Sitter själv i just de tankarna att byta pipa och kolv på min 1900 sporter 6.5x55 och just till kkc kolven med men passar lådan på 1900 så dåligt i kkc som din bild med pilen visar? Lådan ser ut att ligga långt fram i kolven. Följer projektet och hoppas att resultatet blir riktigt grymt.
Det jag ej gör idag Kommer troligtvis ej ske imorgon heller.
anti85

Inläggav johning » 15 sep 2019, 21:14

Magnus M skrev:Det blev jäkligt stiligt med kkc! Ang bakkappa så har jag lite grejer liggandes för det i garaget, men jag minns inte om var verktygsfritt eller inte... Hur som helst kommer du säkert ha användning av delarna.

Tackar; får titta på prylarna vid tillfälle. Jag har något i stil med det här i tankarna: viewtopic.php?f=60&t=212072
Det får nog bli när jag har lite tid att slå ihjäl uppe i Norrland nästa gång; där jag har fräs och svarv. Inget som det är speciellt bråttom med; då det funkar rätt bra som det är. Skulle dock vilja ha möjligheten att höja bakkappan ett par cm till. Men det ska nog gå att fixa till...
johning

Inläggav johning » 15 sep 2019, 21:21

anti85 skrev:Spännande projekt. Sitter själv i just de tankarna att byta pipa och kolv på min 1900 sporter 6.5x55 och just till kkc kolven med men passar lådan på 1900 så dåligt i kkc som din bild med pilen visar? Lådan ser ut att ligga långt fram i kolven. Följer projektet och hoppas att resultatet blir riktigt grymt.

Ja, den ligger nog ganska långt fram i kolven. Men det är inget som stör (Annat än möjligen estetiskt, nu när du säger det) De främsta orsakerna att jag inte gillade GRS var just greppet och att den är för klumpig för min smak. Som du ser på bilderna ser avtryckaren ut att ligga närmare greppet på GRS än på KKC; men den är också förskjuten en bra bit till vänster (för mig, som är högerskytt)
För mig som har ganska små händer (omkr storlek 10-11 i handskar) så passar KKC kolven utmärkt; men GRS gör det inte. Jag skulle tro att det delvis beror på att KKC-kolvens grepp inte är lika förskjutet i sidled mot avtryckaren som på GRS. Att jag ändå ska fixa till greppet en aning beror mest på tycke och smak; jag vill helst skjuta med tummen uppåt.
Kort sagt; att lådan ligger långt fram i kolven är inget jag märkt.
johning

Inläggav johning » 19 sep 2019, 12:58

Då har man gått lös med rasp, fil och sandpapper på greppet; och fått det till belåtenhet. Har även frilagt pipan i KKC-kolven, men ännu inte hunnit plastbädda. Enl förra ägare av kolven så sköt hans 1900 dock väldigt bra trots avsaknaden av bäddning; så jag tänker göra ett försök i morgon. Om det inte alls funkar så följer även McMillankolven (som är bäddad) med till banan. Matningen med AI funkar också helt klanderfritt, vilket känns bra då det inte tycks vara ovanligt med mindre matningsproblem AI.

I morgon blir det skjutbanan för första gången med formskjutna hylsor och kronograf,

Gjort en stege SST med en den COL -1mm som pipan gillade då den satt i blasern. Borde även ta mig i kragen och ordentligt mäta FF för SST och Scenar... men jag orkar inte, så det får vänta tills jag bildat mig en bättre uppfattning om kalibern. Just nu ligger det omkr 2-3mm.
Hursom helst: Start på omkr max publicerad data för "vanlig" 6.5x55 med V160 och MRP. I första skedet blir det bara att få fram en V0 samt bilda mig en uppfattning om ökning i V0 med ökande laddning. Blir mao tämligen "ovetenskapligt" och jag är övertygad om att det är väldigt snällt laddat hittills. Förväntar mig mao inga egentligt negativa överraskningar. Om QL stämmer så borde jag landa på omkr ca 850ms på mitt översta steg i MRP-stegen.
Klämde också ihop några st Scenar med V160 bakom. Dessa startade jag på max för 6,5 Swede och enl publicerad laddata (Samt enl de som provat) borde jag hamna på omkr 800-820ms.

V160 ska blir en aning spännande att testa igen. Jag kommer ihåg att jag provade för en massa år sedan då originalpipan (55-60cm, eller hur lång den nu var just då? satt i detta lås. Det var inte precis någon upplyftande upplevelse och jag fick ALDRIG V160 att skjuta bra i den pipan. Lätta eller tunga kulor, max/min eller något där emellan. Lång eller kort FF. Det blev aldrig riktigt bra och hylsorna sotade alltid mer eller mindre oberoende på hur hur hårt/löst kalibrerade/crimpade etc de var.
- Men nu är det ny pipa med nytt patronläge. Ny giv och hoppas på bättre lycka denna gång.

Någon som har tips på bra och lättarbetat bäddmassa som är lätt att få tag på i eller runt de civiliserade delarna av norra Stockholm? Jag har testat Brownells, Epobod (Tror jag den heter) men har inget kvar.
Plastic Padding marine epoxy ska enl vissa funka bra. Någon som har någon personlig erfarenhet?
johning

Inläggav taxen » 19 sep 2019, 13:31

Man blir alldrig fullärd......
Användarvisningsbild
taxen
Moderator

Inläggav johning » 19 sep 2019, 13:42

taxen skrev:https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/epoxi-superstark-2000028570

Tack! Testat själv? Vad har du använt för släppmedel?
johning

Nästa

Återgå till Projekthörnan