Smörjning av hylsans insida.

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Smörjning av hylsans insida.

Inläggav Orbitol » 19 feb 2019, 20:20

Skulle vilja ha hjälp att få fram ett laddverktyg som smörjer insidan av hylsan.
Detta kanske är helt onödigt men det känns bra iallafall och har man en progressiv press med flera lediga stationen vid hylsprepp så är det ju bara bra.
Det enkla är att det finns ju redan borstar att köpa för pipdragning så det är mer det att få till det på trevligt sätt.

Tanken är att verktyg 1 i pressen är en mässingborste.
Verktyg 2 är en mjuk borste med fett eller olja.
Verktyg 3 helkalibrering
Verktyg 4 elektrisk trimmer.

Det jag behöver ha hjälp med är idéer och kanske någon som är lite svarvkunnig.
Man kan nog bygga allt av ett vanligt decapping, men jag skulle vilja ha en liten reservoar på den och då får man nog hitta på någon annan lösning.

Jag har lite idéer i skallen och kan nog göra lite CAD ritningar om det skulle behövas.

Hoppas jag hinner få fram en ritning innan nån tar bort tråden pga. att den bryter mot reglerna.

Har ni några idéer så ta gärna och skriv dom i tråden
Orbitol

Re: Smörjning av hylsans insida.

Inläggav Orbitol » 19 feb 2019, 21:31

Ursäkta kvalitén men det är bara snabbt ihopslängt......
Det skall föreställa ett verktyg till pressen som bara har en standardborste som går ner i hylshalsen.
man kan bara droppa i en olja med lagom viskositet i "tratten" sen gör gravitationen att oljan kryper ner genom verktyget och ner till borsten.
Borsten kommer ju att täta vägen igenom verktyget så det inte droppar från den. Det är klart att om man glömmer den där så kommer det ju droppa men det beror ju på viskositet samt hur trångt det är för borsten och hur mycket olja som är i tratten.

Bild
Orbitol

Inläggav wensby » 20 feb 2019, 00:41

Skaffa Carbide size botton kit , då slipper du smörja insidan ( gäller Redding verktyg dock )
Användarvisningsbild
wensby

Inläggav Orbitol » 20 feb 2019, 07:16

Jo så kan man ju göra fast det borde bli mjukare gång om man oljar in halsen.
Sen skulle det kännas lite bättre att att man först har dragit en lite hårdare borste och borstat bort lite sot och sen lite halka innan kaliberingsverktyget skall tryckas ner i hylsan.
Orbitol

Inläggav wensby » 20 feb 2019, 10:12

Absolut , om man dock innan man kalibrerar våttumlar med stålpinnar och LQ9 behöver du knappt/inte alls använda smörjmedel på nytvättade hylsor för det finns inte minsta sot kvar i hylshalsen och då glider lätt i verktyget mellan stål och mässingen , själv använder själv bara smörj på utsidan enbart ... oavsätt om jag har carbide size botton kit eller inte i mina verktyg .... kallas ju vis av erfarenhet och behöver således inte uppfinna hjulet en gång till ... testa får du se ! ...
Användarvisningsbild
wensby

Återgå till Projekthörnan