Svärfars gamla Sako Vixen får ny kolv

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Svärfars gamla Sako Vixen får ny kolv

Inläggav Indianjägarn » 20 jan 2019, 22:03

Fick härom året en gammal Sako Vixen av svärfar. Anskrämlig kolv hade den, men den skjuter riktigt bra, så jag bestämde mig för att den skulle få en ny träbit. Då jag är lite av en gördetsjälv människa som inte räds nya utmaningar beställde jag hem en rejäl laminatbit och en del handverktyg. Projektet kom dock att svälla ut rejält och garaget är nu okuperat av bland annat den kopierfräs som syns på bilden.

Den gamla vixenstocken spacklades om med nytt kindstöd, handutfyllnad och fetare framstock. Kolvämne grovsågades och spändes upp. Tips! Använd inte sticksågen till detta. Den gillar inte tjock laminat och det höll på att gå åt fanders, men slutade lyckligt i allafall).

Efter ca 2 timmars fräsning vad utsidan grovfräst. Och efter ytterligare en timme var insidan gjord. Hyfsat nöjd med resultatet av detta, då det är min första kolv.

Nu börjar inpassningen. Tips på bra märkfärg mottages! Ska vara något som redan finns i hemmet eller att tillgå i närmsta butik. Är för ivrig för att invänta leverans från Brownells.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Indianjägarn 06 feb 2019, 13:26, redigerad totalt 4 gånger.
Indianjägarn

Re: Svärfars gamla Sako Vixen får ny kolv

Inläggav finnjägarn » 20 jan 2019, 22:05

lycka till :D . vad blir det för färg på laminaten?
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav Sako Finnbear » 20 jan 2019, 22:11

Kul! :D

Följer!
Sako Finnfire varmint .22lr - Leupold European 30 3-9x40
Sako 75 Deluxe 30-06 - Leupold European 30 3-9x50
Sako Finnbear L61R .375H&H - Leupold Scandinavian 3-9x40
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Indianjägarn » 20 jan 2019, 22:25

finnjägarn skrev:lycka till :D . vad blir det för färg på laminaten?

Nu hamnade bilderna i oordning. Det är en genomfärgad får laminat från lamina. Ett riktigt fint material vad det verkar.
Indianjägarn

Inläggav Indianjägarn » 20 jan 2019, 22:39

Här kommer ett par bilder från det invändiga arbetet. Nästan drop in faktiskt.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Indianjägarn

Inläggav Sako Finnbear » 20 jan 2019, 22:41

Snyggt!

Blir det bäddning av något slag?
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav majja » 20 jan 2019, 23:00

Kul måste följas
Blaser r8 308w helia 1-5/ vortex 5-25
Sako .222r/6tcu sihtron 4-16
Husqvarna 640 30-06 oborrad
Sako quad .22lr/.22wmr Nikon 3-9x40 efr
Scandium phenoma cal 12
Användarvisningsbild
majja

Inläggav Indianjägarn » 20 jan 2019, 23:18

Sako Finnbear skrev:Snyggt!

Har funderat lite kring pelarbäddning, men får se hur det blir med det. Om den skjuter väl utan så kanske den får vara utan. Det är ju trotts allt bara en 222:a. Men det skulle vara kul att lära sig hur man bär sig åt.
Indianjägarn

Inläggav Fk Fjun » 20 jan 2019, 23:29

Indianjägarn skrev: Då jag är lite av en gördetsjälv människa som inte räds nya utmaningar beställde jag hem en rejäl laminatbit och en del handverktyg. Projektet kom dock att svälla ut rejält och garaget är nu okuperat av bland annat den kopierfräs som syns på bilden.

Innebär detta att forumister snart kan skicka kolvar och kolvämnen för kopierfräsning mot skälig kostnad? :D
Fk Fjun

Inläggav Indianjägarn » 21 jan 2019, 00:08

Fk Fjun skrev:
Indianjägarn skrev: Då jag är lite av en gördetsjälv människa som inte räds nya utmaningar beställde jag hem en rejäl laminatbit och en del handverktyg. Projektet kom dock att svälla ut rejält och garaget är nu okuperat av bland annat den kopierfräs som syns på bilden.

Innebär detta att forumister snart kan skicka kolvar och kolvämnen för kopierfräsning mot skälig kostnad? :D

I första hand är detta en hobby som helt spårat ur :mrgreen:

Men det kan absolut bli att jag tar på mig beställningar. Men först ska här övas och åter övas.
Indianjägarn

Inläggav Stefan.K » 21 jan 2019, 10:01

Mycket intressant att se att du byggt en egen kopierfräs! Jag tycker det ser ut som du lyckats väldigt bra trots att fräsen ser ganska enkel ut.

Jag tror inte det är en modell av fräs som lämpar sig för massproducering av grovfrästa ämnen, timmpenningen blir nog låg.... Men det är ju rena drömmen för den som gör några kolvar per år från planka till färdig kolv!

Var i landet befinner sig fräsen och kolvmakaren?
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav Stefan.K » 21 jan 2019, 10:04

Glömde frågan om märkfärg!

Jag tycker sot är det bästa och snabbaste sättet att passa in mekanismer mm. Ett stearinljus funkar men det är ännu bättre med en fotogenlampa. En gammal fotogenlampa är praktisk eftersom man enkelt kan reglera lågans storlek beroende på hur stor yta man vill sota.
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav Indianjägarn » 21 jan 2019, 11:19

Stefan.K skrev:Mycket intressant att se att du byggt en egen kopierfräs! Jag tycker det ser ut som du lyckats väldigt bra trots att fräsen ser ganska enkel ut.

Jag tror inte det är en modell av fräs som lämpar sig för massproducering av grovfrästa ämnen, timmpenningen blir nog låg.... Men det är ju rena drömmen för den som gör några kolvar per år från planka till färdig kolv!

Var i landet befinner sig fräsen och kolvmakaren?

Kopierfräsen har jag köpt. Så något bygge kan jag tyvärr inte ta på mig äran för. Tänkte först bygga en själv, men konstaterade att jag var mer angelägen att komma igång med kolvarbetet.

Stämmer att den inte lämpar sig för massproduktion. Men nån kolv ska man väl kunna få till som kan finansiera projektet?

Tackar för tipset om sotning. Ska absolut testas!
Indianjägarn

Inläggav Stefan.K » 21 jan 2019, 12:03

Ah, köpte du fräsen från någon som byggt den själv?
Stefan K

Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inläggav Sako Finnbear » 21 jan 2019, 16:39

Indianjägarn skrev:

Har funderat lite kring pelarbäddning, men får se hur det blir med det. Om den skjuter väl utan så kanske den får vara utan. Det är ju trotts allt bara en 222:a. Men det skulle vara kul att lära sig hur man bär sig åt.

Jag kan varmt rekommendera pelarbäddning.
På så vis drar man alltid åt "stumt" och ingenting som sviktar. Detta gör att man kan plocka ur
systemet av kolven och montera tillbaka utan träfflägesflytt.
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Indianjägarn » 21 jan 2019, 23:34

Sako Finnbear skrev:
Indianjägarn skrev:

Jag kan varmt rekommendera pelarbäddning.
På så vis drar man alltid åt "stumt" och ingenting som sviktar. Detta gör att man kan plocka ur
systemet av kolven och montera tillbaka utan träfflägesflytt.

Måste testas. Funderar om det går att göra egna pelare då eller om det är köpes som gäller. Sen var det ju det där med att borra upp, som känns lite skrämmande.

Nu är iallafall systemet snart inpassat. Gjorde ett litet ryck i garaget efter jag nattat barnen. Härligt terapiarbete!
Indianjägarn

Inläggav Indianjägarn » 21 jan 2019, 23:38

Här kommer ett par bilder från kvällen jobb.
Indianjägarn

Inläggav Indianjägarn » 21 jan 2019, 23:40

Tänkte testa detta med handutfyllnad. Vet inte om det är min grej, men det är ju lätt att ta bort om man skulle ändra sig efter resans gång
Indianjägarn

Inläggav Indianjägarn » 22 mar 2019, 10:50

Nu går arbetet med vixenkolven vidare. Har raspat å grejat ett par kvällar i rad och nu är snart utformningen klar.
Sen blir det slipa och oljebona. Någon som kört med trueoil på laminat?
Indianjägarn

Inläggav Indianjägarn » 25 mar 2019, 22:47

Min kopierfräs kan bara märka ut var kolvskuvarna ska vara, men inte borra helt igenom. Ikväll har jag dock tagit mig mod till att borra klart de hål som fräsen påbörjat.
Mitt borrstativ känns dock allt annat än optimalt för dylika arbeten. Någon som har tips om någon billigare men ändå ok bänkborrmaskin? Har sneglat lite på bosh och ryobis maskiner som kostar mellan 2000 och 3000 kr. Kan någon av dem duga?
(Nej jag har inte trefas och tänker inte köpa en strands eller Arboga).
Indianjägarn

Nästa

Återgå till Projekthörnan