Projekt blyklumpen

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Projekt blyklumpen

Inläggav saile96 » 23 aug 2018, 12:18

Dom som föredrar gammla träbössor med blonerade pipor kan sluta läsa nu.

Börjar bli dax för mig att presentera mitt projekt. Bössan är en Tikka m595 i kaliber 308 med rostfri pipa och syntetstock. När jag köpte den satt de något gammalt taskosikte på den. Av en händelse sprang jag på en Leopold mk4 4.5-14x50 kopia för kaffepengar (bokstavligen) den kändes och såg bra ut Så jag införskaffade optilock fästen för 30mm tub och satte det på hårdtest. Siktet presterade över förväntan då man kunde skjuta 5 skott innanför bjudarlocket på en snusdosa på 150m. Jag tyckte bössan kändes så lätt och plastig med syntetstocken så jag gjöt fast alla ihåligheter med blyhagel och epoxy så nu väger bössan runt 7 kg och känns betydligt bättre! Sen att den blev som att skjuta med en 22a är ju inte direkt en nackdel.
Sen efter lite sprayfärg och lite löv så fick den sig en betydligt bättre look som jag alltid gör under ett projekt så spårar de ju självklart ur totalt (fortsättning följer under kvällen)BildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
utför svetsjobb på åland. pm om du är intresserad :)
saile96

Re: Projekt blyklumpen

Inläggav Lindergood » 24 aug 2018, 16:32

Kul projekt. Hur får du tag på sådana mängder epoxi?
Om du har blivit utsatt för brott, eller är misstänkt för brott, kan jag hjälpa dig. PMa mig för mer info.
Användarvisningsbild
Lindergood

Inläggav sevehem » 24 aug 2018, 16:47

Lindergood skrev:Kul projekt. Hur får du tag på sådana mängder epoxi?

Vet inte hur ts gjorde men kolla t.ex. epoxibutiken eller Biltema
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav kattafan » 24 aug 2018, 17:25

Fiffig lösning med blyhagel och epoxy.

Du får inga konstiga effekter med vikten fram och lådan sittande i en plastbalja?
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
kattafan

Inläggav Magnus M » 24 aug 2018, 18:17

Haha, vilken grej :D
Uppfinningsrikt med blyhagel och epoxy, har du fått allt att fastna eller rasslar det lite om haglen när du skakar bössan?

Vilken färg använde du till stocken?
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav saile96 » 23 jan 2019, 09:46

Vad skall jag säga de går inte alltid som man tänkt sig. Projektet som skulle hållas billigt och basic spårade ju självklart ur nåja, ja allt lite mårdhund och någon säl me bössan innan jag började me bänkskytte och så poff byggde ja om igen. Den fick sig en ny pipa och Stocken blev pelarbädda och plastbäddad. I det utförande sköt ja 40 mm grupper på 300m vilket jag inte var nöjd me och de va i detta skede som ja insåg att dehär kommer spåra ur på riktigt. Mitt i allt plastade jag in 2 meter aluminiumjärn för att få någon stadga i den klena plaststocken samtidigt som Den fick ett ordentligt stöd att ligga på. Jag formgjöt även ett pistolgrepp efter mina fingrar. Här så kastade även fake leupolden in handduken och en äkta leupold vx3 8.5-25 införskaffades.
Nu presterade bössan riktigt bra. Minsta gruppen på 300m tror jag va 20mm. 600m så mätte ja upp minsta gruppen till 50mm BildBildBildBildBildBildBildBildBild

saile96

Inläggav saile96 » 23 jan 2019, 10:11

Och här mina vänner, de var nu som det fullständigt ballade ur. Jag fick intresse för riktigt långt långhållsskytte så jag sträckte ut bössan till 1480 meter innan reglagen va i botten. Och så orkade inte normas 139gr kulor hålla stabiliteten men det löste jag med att höjja upp kikaren i bakkant 2mm (60moaextra elovation) och så införskaffade jag annat krut och andra kulor. Jag har inte hunnit prova det i praktiken ännu men i teorin skall jag kunna sträcka ut den till 1915meter innan siktet är i botten. Hur långt kulorna klarar av att hålla stabiliteten återstår att se.

Sen så frågade en kompis om ja skulle hänga me och skjuta Västerås Steel challange. Ja varför inte bössan vägde 10.1 kg i det utförande så den är ju inte optimal för taktiskt skytte. Men kl 03.00 samma natt hade jag caddat upp en ritning på en ny stock jag lämnade på vattenskärning morgonen efter. Samtidigt beställde ja hem en justerbar kolvkam och bakkappa samt ett par fake atlas bipods från ebay. Säg va ni vill om knockoff bipods men efter jag la i oringar i svirveln så var dom så gått som lika stabila som ett par äkta. Efter lite klurande så hade ja löst hur ja skulle bygga bakstocken så satte ja igång me epoxy och spackel. Efter inte allt för länge så hade ja en bakstock jag tiggade fast på resten av stocken. Sen beställde ja hem ett ar10 pistolgrip jag tillverkade ett fäste för så att man snabbt kan byta om man hittar något annat pistolgrip man vill använda. Jag funderade länge och byggde några olika varianter på magasin men jag fick aldrig matningen att fungera tillfredställande så de slutade me att jag beställde ett ar10 magasin så att det skulle vara lätt att få tag på andra magasin ifall det skulle behövas!

Jag har varit dålig på att uppdatera tråden här men nu verkar det som om att jag skall sadla om från att bygga bilar på dagarna till att bli vapensmed så jag har tänkt bli lite aktivare på robsoft så det kommer en uppdatering så fort jag fått hem grejerna och tillverkat ett fäste för magasinet! Film från provskjutninen utlovas.

BildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBild

saile96

Inläggav sevehem » 23 jan 2019, 16:43

Detta är så långt ifrån mina "bössideal" man kan komma men uppfinningsrikedom, handalag, kunskap, arbetsglädje och sist men inte minst riktigt bra skytte är alltid inspirerande! Jag är imponerad och ser med glädje fram emot dina fortsätta strävanden!

Härligt!
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Magnus M » 23 jan 2019, 18:39

Applåder! Riktigt häftigt och kul med allt gör-det-själv!
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Levon » 23 jan 2019, 20:49

Långhållsskytte och sånt är inte min grej men roligt med entusiasm

Men att bjuda på begagnade snusar? Usch
;)
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav JohanL73 » 23 jan 2019, 21:19

Kul bygge! :D
I call it as I see it. Sometimes a bit harshly, byt hey, we all make misstakes...
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav saile96 » 24 jan 2019, 00:04

sevehem skrev:Detta är så långt ifrån mina "bössideal" man kan komma men uppfinningsrikedom, handalag, kunskap, arbetsglädje och sist men inte minst riktigt bra skytte är alltid inspirerande! Jag är imponerad och ser med glädje fram emot dina fortsätta strävanden!

Härligt!
Den sticker ganska bra i ögonen på de flesta jag får tacka för dom orden!

saile96

Inläggav saile96 » 24 jan 2019, 00:06

Magnus M skrev:Applåder! Riktigt häftigt och kul med allt gör-det-själv!
Självklart man ska göra allt själv många som pratar custombössor när dom har bytt pipa och bädda stocken men allt jag har att säga är bitch please

saile96

Inläggav saile96 » 24 jan 2019, 00:10

Levon skrev:Långhållsskytte och sånt är inte min grej men roligt med entusiasm

Men att bjuda på begagnade snusar? Usch
;)
De e för jäkla kul när de tar någon sekund från skottet avlossas till man ser träffen och sen ytterligare får vänta några sekunder innan man hör ett tydligt pliiing finns ett uttryck på amerikanska forum som lyder "once you go steel you never go back to paper" kan inte annat än hålla me

saile96

Inläggav Brakbrakaren » 24 jan 2019, 08:37

Kuuuuuuuuuuuuuuul!

Varbygel?
Brakbrakaren

Inläggav saile96 » 24 jan 2019, 09:57

Brakbrakaren skrev:Kuuuuuuuuuuuuuuul!

Varbygel?
Som du ser saknar bössan även magasinsinfästning. När jag har parat ihop ar10 magasinet med m595 lådan så skall jag svetsa dit varbygeln mellan infästningarna magasin och pistolgrepp

saile96

Inläggav Fk Fjun » 24 jan 2019, 11:02

Är det bara jag...?
Bild
Fk Fjun

Inläggav saile96 » 24 jan 2019, 17:39

Fk Fjun skrev:Är det bara jag...?
Bild
Den påminde ju faktiskt lite!

saile96

Inläggav Magnus M » 24 jan 2019, 18:17

Fk Fjun skrev:Är det bara jag...?
Bild

Hahaha! Nu när du säger det så är det ju väldigt likt :D Grämer mig att jag inte såg det själv först... ;)
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Aemon » 24 jan 2019, 19:21

Det går inte att ose nu :-D

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck."
Aemon

Nästa

Återgå till Projekthörnan