Husqvarna 146 version 3

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Husqvarna 146 version 3

Inläggav Herr Larsson » 08 jul 2018, 22:10

Fick tag på en Husqvarna 146 för några år sedan som först inte skulle göras något med, men som sedan blev projekt till åtelbössa.

Version 2 Bestod av nytt trycke från Recknagel, säkring från Vore, nytt slutstyckshandtag, en skena från Ukkla och en classic valnötsstock från boyds som moddades med en röd bakkappa ebenholtzknopp och den slimades ner lite runt förstocken samt kindstödshyllan togs bort.
Då såg den ut så här: Bild Bild

Den har fungerat som den är men tyvärr så är kolven låg för det här siktet. Har haft en lös kolvkamshöjare på men har inte riktigt gillat den. Hade funderingar på en KKC-stock till den då jag redan har en sådan på en annan bössa. Sen råkade Boyds ha en pro varmint med justerbar kolvkam och lasergraverade greppytor i sin utförsäljning, och då slog det slint i skallen på mig och jag lät scr.nu att ta hem den åt mig. Nya kolven väger 3 hekto mer än den gamla men den kommer mest att användas till åteljakt så det spelar ingen roll och ögat hamnar rätt i kikarsiktet nu.

Så här kommer version3.
Jag började med att göra en enkel jigg för att fräsa in en skena under förstocken. Valde att fräsa då skenan var flat på undersidan och stocken välvd samt att stocken smalnade av framåt så nu ligger skenan mer i linje med pipan. Fått för mig att det blir bättre så om man behöver sätta en lampa där någon gång.
Bild Bild BildBildBildBild
Tyvärr så fräste jag någon mm för mycket :?

Nästa moment blev att passa in ett underbeslag från en Husqvarna 1640. Det är lite bredare än original och lite kortare i framkant. Använde ett läppstift som märkfärg och stämjärn, filar och smärgelduk. Frugan såg ganska frågande ut när jag frågade om hon hade något läppstift som jag kunde låna :D
BildBild Bild Bild Bild

Det är så långt jag kommit nu. Hur jag löser spalten framför underbeslaget vet jag inte än. Blir troligtvis bäddmassa eller att jag fäller in en liten bit ebenholtz där.
Nästa moment blir att passa in pipan i pipkanalen och att göra en plastbäddning men det kommer ta ett tag innan jag tar tag i det
Användarvisningsbild
Herr Larsson

Re: Husqvarna 146 version 3

Inläggav nileke » 09 jul 2018, 13:23

Snyggt! Kul att följa.

Vill du bli av med valnötsstocken är jag spekulant ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
nileke

Inläggav Herr Larsson » 09 jul 2018, 21:41

Bild

Fick lite tid över ikväll så jag började passa in systemet i stocken. Finns lite småjusteringar kvar att göra men nu är det dags att ta kväll.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Herr Larsson

Inläggav jimmy85 » 26 aug 2018, 00:19

Snyggt :). Vad händer med den gamla kolven?
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Herr Larsson » 26 aug 2018, 18:18

Den andra kolven bor numera hos en annan forumist.
Original kolven bor kvar här, vill ha möjligheten att kunna "återställa" bössan någorlunda i framtiden om jag vill ha den till något annat användningsområde.
Projektet har tyvärr avstannat tillfälligt men hoppas att få tid att bädda den och göra den klar om någon månad.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Herr Larsson

Återgå till Projekthörnan