Ny kolv till 22:an

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Re: Ny kolv till 22:an

Inläggav XLV » 02 apr 2018, 19:14

Finjusterat lite på formen och lagt första omgången sandpapper (240) efter det, så nu är det på gång. Plastbäddat idag för
första gången och håller tummarna hårt för att det inte ska gå helt åt skogen. Det är ju en tjutvåa så det är inga direkt stora
krafter i rekylen så det borde inte vara så väldigt noga men bra med en stabil inpassning. Och så har slutstyckeshandtaget
passats in, aningen mer precis än tidigare kolv.

Slutstyckeshandtagets urtag gjordes med rundfil för bästa passning
Bild

Och med bössan monterad ser det riktigt tajt och bra ut :D
Bild

Och plastbäddningen kändes rätt nervöst att ge sig på, aldrig bäddat förut så lagom orolig att allt ska limma fast är man
men samtidigt är det bara att försöka. Läst en del tips i bäddningstråden här och nu står den och härdar, den får stå där
till imorgon. Det ska nog gå bra. Har vaxat rejält och även maskerat vissa ställen med eltejp, som bäddmasa har jag valt
Plastic Padding Marine Epoxy. ganska fast och kletig konsistens, inte helt lätt att få till men det funkar nog.

Detta är plastbäddningskitet jag kört med, hoppas det går vägen 8)
Bild

Så gott som klar för slutfinish ser det ut såhär, sandpapper och polering med stålull återstår liksom betsning för att få
fram lite mer karaktär i det annars rätt blonda trät (björk alltså). Tror det blir klassisk valnötsbrun trots allt, kanske.

Satt ihop den helt löst men man får en idé om hur slutresultatet blir
Bild
.22LR - .22Hornet - .308Win - 12/70

I tried being reasonable, I didn't like it.”
Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Sako Finnbear » 02 apr 2018, 19:41

Tycker det där ser riktigt bra ut!
Sako Finnfire varmint .22lr
Sako 75 Deluxe 30-06
Sako Finnbear L61R .375H&H
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Magnus M » 02 apr 2018, 21:11

Snyggt!
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav 2310jensen » 03 apr 2018, 08:13

Hatten av!
Användarvisningsbild
2310jensen

Inläggav XLV » 03 apr 2018, 11:31

Tack ska ni ha :D

Ska bli spännande att kolla plastbäddningen ikväll när jag kommer hem... :roll:

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav XLV » 03 apr 2018, 18:45

Plastbäddningen gick helt ok, allt lossnade som det var tänkt och bäddat blev det, kanske inget skolexempel på hur en bäddning
ska se ut men det duger. Allt sitter tajt och fint nu i alla fall och det är väl poängen, första gången så jag är nog nöjd med tanke
på omständigheterna.

Första bäddningen blev såhär
Bild

Skruven sen som håller allt samman är nån sorts tumgänga, jag är helt kass på såna och vet inte vad det kan vara för nån sort
ritkigt, tänkte ev byta till nån annan med lite större skalle och kanske insex eller så. Nån som har en idé om vad det kan vara?

Det är inte en M8, mäter 7,8mm som synes men vilken gänga?
Bild

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Sako Finnbear » 03 apr 2018, 18:54

Skulle ändå kunna vara en M8, där ligger ytterdia någon tiondel under 8,0. Lättast är att testa med
en M8 mutter på skruven.
Sako Finnfire varmint .22lr
Sako 75 Deluxe 30-06
Sako Finnbear L61R .375H&H
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav XLV » 03 apr 2018, 19:32

Sako Finnbear skrev:Skulle ändå kunna vara en M8, där ligger ytterdia någon tiondel under 8,0. Lättast är att testa med
en M8 mutter på skruven.

Har testat men kan ju vara värt att testa en gång till, eller testa en M8 skruv i gängan den här ska passa i kanske, tycker gängan ser
lite stukad och trött ut. Ska se om jag kan hitta en mutter och en skruv och testa lite

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav malx » 04 apr 2018, 08:41

M8, 5/16" UNC (18 varv per tum) eller 5/16" UNF (24 varv per tum)
http://nfgab.se/sv/teknik-kvalitet/tekn ... um-och-mm/
malx

Inläggav sevehem » 04 apr 2018, 08:54

malx skrev:M8, 5/16" UNC (18 varv per tum) eller 5/16" UNF (24 varv per tum)

hmmm,.. om man mäter på bilden och räknar varven ligger ju en klassisk m8 nära till hands då den vanliga m8:a har 1,25 i stigning. På bilden syns 8 hela varv och jämfört med diametern så är ju bultens gängade del längre. Den borde vara ca 10-11 millimeter. MEN det mäter ju TS fram lättare med sitt skjutmått nu när han fått så fin hjälp med vilka gängor att leta efter.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav XLV » 04 apr 2018, 10:01

malx skrev:M8, 5/16" UNC (18 varv per tum) eller 5/16" UNF (24 varv per tum)

Tack intressant! Ska testa vidare, kan möjligen vara M8, kollade skruven och gängan den ska passa i igår kväll och den kärvar
ganska ordentligt så det kan vara att gängan är lite trött. Ska testa både yttre och inre motsvarande idag med M8 och se...

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav XLV » 10 apr 2018, 19:56

Kan inte annat än beklaga det eländiga resultatet, låt säga det blev nog inte riktigt vad jag hade tänkt mig, för att uttrycka
det så snällt som möjligt. För mörk bets (Herdins mörk Ek) på ett lite besvärligt trä (Björk) med ett ganska eget liv i karaktär
som är lite svår att visa i bild, det liksom skimrar när man vrider på kolven i ljuset. De som kan trä förstår vad jag menar.

Slutfinishen blev bra efter 800 sandpapper, ser bra ut men väl ljust för en kolv :D
Bild

Påstruket med bets blir det mörkt, väldigt mörkt men polerat blir det bättre :shock:
Bild

Polerat med fin stålull blir det så flammigt att det svider i ögonen... :evil:
Bild

Inte nånstans vad jag hade hoppats på helt ärligt. Flammigt, ojämnt, fult och relativt gräsligt. Första reaktionen var att
genast slipa ner allt och börja om men så vet jag inte om det lönar sig, inte med samma bets förstås. Nej, det får vara
som det är, bössan är inget under av finsmide ändå så det gör väl inget men nog hade det varit kul om det blivit bra. Nu
är det som det är och så får det vara. Möjligen gör jag en ny av annat trä en annan gång 8)

Mot bakgrund av lite natur blir det nästan lite som camouflage... :roll:
Bild

Sannolikt får jag för mig att göra en ny nång gång, lite bättre. Annars är jag rätt nöjd med ergonomin och själva
finishen i mot handen, otroligt behaglig i handen, len och fin och så pekar den rätt och känns bra. Alltid nåt. Att
våga ge sig på det var bättre än att behålla orginalet, den var mycket sämre innan. Trots allt.

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav sevehem » 10 apr 2018, 22:19

Tråkigt att du inte blev nöjd men det syns ju att den är välslöjdad i alla fall! Jag kan rekommendera körsbär nästa gång, väldigt behagligt att jobba med och blir fint också. Hur det tar emot bets vet jag inte men träet tycket jag blir finare än björk. Till en 22:a kan jag tänka mig att alm hade funkat också.
Senast redigerad av sevehem 11 apr 2018, 08:01, redigerad totalt 1 gång.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Magnus M » 10 apr 2018, 22:22

Så ful tyckte jag inte den var. Efter några omgångar olja kommer det bli bättre.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Fk Fjun » 10 apr 2018, 22:59

Utifrån bilden tycker jag det är skitsnyggt! Det framhäver den speciella karaktären hos björk och ger samtidigt lite camo-känsla. Slätstrukna valnötskolvar har ju alla... Olja har ju egenskapen att dra ut lite av betsen, oftast inte önskvärt men i det här fallet kanske det är det? Olja på!
Fk Fjun

Inläggav XLV » 11 apr 2018, 10:34

Tack i alla fall, det är kul med träslöjd även om det inte riktigt blir som man tänkt sig alla gånger..

Oljning pågår och det blir nog lite bättre vartefter men flammig förblir den, tror den här träbiten kommer bli det oavsett hur eller med vad
jag försöker färga den med. Trät lever sitt eget liv lite grann. Alm nämndes, det borde bli bra, liksom Bok även om det är lite tråkigt så är
det i alla fall lite slätare i karaktären. Kan komma över en bit gammal Äppelträ faktiskt, lite osäker på den.

Hur som helst oljas den som bäst och kommer avslutas med en lätt vaxning. Hållbart och ergonomiskt, och lent och fint i handen i alla fall :D

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav malx » 11 apr 2018, 11:00

XLV skrev:Oljning pågår och det blir nog lite bättre vartefter men flammig förblir den, tror den här träbiten kommer bli det oavsett hur eller med vad
jag försöker färga den med.

Du kan ju alltid låta nån duktig med airbrush måla den och sen lacka om inte träfärgen funkar. (Eller givetvis hydrodip men jag gissar du vill ha lite mera åt hantverkshållet),
malx

Inläggav XLV » 11 apr 2018, 11:25

malx skrev:
XLV skrev:Oljning pågår och det blir nog lite bättre vartefter men flammig förblir den, tror den här träbiten kommer bli det oavsett hur eller med vad
jag försöker färga den med.

Du kan ju alltid låta nån duktig med airbrush måla den och sen lacka om inte träfärgen funkar. (Eller givetvis hydrodip men jag gissar du vill ha lite mera åt hantverkshållet),

Finns alla tänkbara lösningar, har ett svart färgpigment som blir rätt svart, hade funderingar på att ha det i oljan kanske
och antingen göra den helt svart med det eller nåt. Får se vad jag hittar på..

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav XLV » 11 apr 2018, 11:26

Hur djupt sitter betsen annars? Om man orkar slipa ner den och göra om alltihop.

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Fk Fjun » 11 apr 2018, 12:46

Jag vet inte om lackbets skulle kunna ge ett annat resultat? Om man låter de första lagren torka så suger inte träet de påföljande?
Fk Fjun

FöregåendeNästa

Återgå till Projekthörnan