Ny kolv till 22:an

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Ny kolv till 22:an

Inläggav XLV » 22 mar 2018, 12:19

Köpte en billig 22:a för ett tag sen som renoveringsobjekt, mekaniskt osv är den i utmärkt skick och den skjuter väldigt bra
men har en kolv som får ens hemskaste mardrömmar att te sig som rena bagateller. Den är klantigt gjord, grov, eländigt ful
och dessutom ergonomiskt vad jag närmast måste kalla ett absolut fiasko.

Jodå, den går bra att skjuta med men är onödigt vedervärdig helt enkelt. Infästningen (en enda skruv håller ihop systemet
med kolven) är borrad snett så hela bössan ligger skevt i kolven, detaljarbetet är en dålig hädelse rakt av. Allt är uruselt.

Såhär ser bössan ut, det är en Kassnar mod 14P.
Bild

Kolven strippad ser ut såhär
Bild

Bild

Bild

Detta är ovärdigt ens en billig bössa som den här, dessutom är det löjligt roligt att slöjda lite, kanske är det mest därför
jag ger mig på nåt sånt här alls. Fast det är ju vårvinter och nåt ska man ju göra så varför inte detta :D

Det blir ett lite långt första inlägg men starten har gått rätt fort från tanke till handling. Lyckligtvis är jag god vän med
en gosse med komplett snickeriverkstad, han är en skön kille, bra ställe. Så jag for dit en dag och rotade igenom lagret
med material, han hade nyligen fått in en lokalt nedlagd och grovsågad Björk av till synes lovande kvalitet.

Råmaterialet jag grävde fram ur en hög grovsågade björkplank
Bild

Hittills har en bit kapats upp, hyvlats och en skiss är lagd på materialet. Nästa steg blir att såga ut kolvmaterialet ur
råmaterialet som det är nu. Alltid lika spännande att jobba med trä, det bjuder nästan alltid på nån överraskning.

Precis, den är utrustad med ljuddämpare, en fördel med att bo i Finland. Träbiten lovar inget men bör bli helt ok.
Bild

Tanken är alltså att göra en kopia av den gamla, samma typ och form fast i bättre utförande, mindre grov och om
allt går som jag tänkt mig aldrig så lite snyggare. Framför allt mer slimmad på rätt ställen, och inte minst korrekt
inpassad, något den milt uttryckt inte är nu. Hur illa det är framgår tyvärr inte av bilderna här men det är ganska
svårt att bildligt påvisa, det märks desto mer när man handskas med den och tittar lite närmare. Inget som funkar
att korrigera utan enda vägen är att göra nytt från scratch. Vilken tur för det är ju så olidligt kul!

Fortsättning följer 8)
.22LR - .22Hornet - .308Win - 12/70

I tried being reasonable, I didn't like it.”
Användarvisningsbild
XLV

Re: Ny kolv till 22:an

Inläggav joel.ramklo » 22 mar 2018, 21:07

Detta blir spännande att följa

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
joel.ramklo

Inläggav XLV » 23 mar 2018, 21:02

Sådär, ett steg närmare, åkte förbi verkstan idag och sågade ut kolvämnet ur brädan/råmaterialet. Känns alltid lika roligt att se
tanken ta form, från idé till fysisk form och särskilt roligt att faktiskt göra allt själv, för hand. Med maskiner till viss del förstås
men praktiskt med händerna ändå. Det börjar så smått likna nåt.

Först grovt borra/såga ur vissa rundade detaljer som pistolgrepp osv
Bild

Bild

Eftersom jag gillar kolvtypen har jag alltså ritat av grovt den gamla kolven för att sen bearbeta fram ett förhoppningsvis lite
bättre alternativ. Bra övning dessutom för ev framtida större projekt. Ser än så länge helt ok ut, konturerna tar sig så smått.

Bandsåg är ett underbart påfund, snabbt går det och rätt bra blir det
Bild

Planhyvlad överdel framtill där pipkanalen sen ska fräsas ur, men det kommer senare, först slipmaskinen på resten av det
grovsågade så det blir lite mer rätt form, lite mindre grovt, lite mindre att fila och raspa för hand sen. Intressant träbit för
övrigt, som sagt björk, lokalt vuxen, rätt gammal. Hoppas den går att göra något sånär finish på sen...

Bandslip, det går fort trots fint papper så det gäller att ta det lugnt
Bild

Om jag hinner och orkar kanske det blir att fräsa lite imorgon, passa in system och pipa, sen fortsätta :D

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav HuggyBear » 23 mar 2018, 22:20

Gillar såna här projekt! Kul! :D
Senast redigerad av HuggyBear 26 mar 2018, 19:16, redigerad totalt 1 gång.
När vintern är slut så äre bara lite vår å sommar sen äre äntligen höst igen... :D
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inläggav Magnus M » 24 mar 2018, 09:39

Fort går det! Följer med intresse :)
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav XLV » 24 mar 2018, 10:09

Till morgonkaffet blev det att försöka fånga på bild ett par av de detaljer som stör mig med den gamla kolven, saker som kanske
inte påverkar funktionen direkt men som retar mitt öga. Och greppet i mina händer, den är grovt överdimensionerad på helt fel
ställen vilket gör att den känns onödigt klumpig att hålla i och gå ett bekvämt grepp om. Och allmänt inpassningen, allt är mer
eller mindre eländigt som jag ser det, total avsaknad av finlir överallt.

En av dom saker som stör mig är det grovt utyxade området för slutstyckeshandtaget. Så fult!
Bild

Bilderna här visar lite på klumpigheten i greppet, liksom den förfärligt illa utförda inpassningen av allt. Greppet känns fyrkantigt
i handen, inte alls mjukt och följsamt som det borde. Inte många rätt här. Allt detta ska överträffas i nya kolven, det är mitt mål.

Onödigt illa inpassat, grovt och överdimensionerat på helt fel ställen
Bild

Och så är allt sammans snett, här bild på snedborrat/asymetriska bulthålet
Bild

Om allt går som tänkt blir det att passa in det metalliska grovsmidet i nya kolvämnet idag, återstår ännu i skrivande stund att se
hur utfallet av det blir. Förhoppningsvis betydligt bättre, annrs blir det att för all framtid bära hundhuvud och göra om allt igen.

Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Lindergood » 24 mar 2018, 10:47

Efter ditt m/38-projekt så vet jag att det här blir snyggt..
Om du har blivit utsatt för brott, eller är misstänkt för brott, kan jag hjälpa dig. PMa mig för mer info.
Användarvisningsbild
Lindergood

Inläggav XLV » 25 mar 2018, 10:39

Lindergood skrev:Efter ditt m/38-projekt så vet jag att det här blir snyggt..

Tack för förtroendet men det är lurigt att pyssla med sånt här, för en enkel lekman i alla fall. Fast det kan nog bli bra och huvudsaken är
nog för mig i alla fall att det blir bättre än det var före. Hur som helst väldigt kul, det sker dessutom helt på experimentell nivå 8) :roll:

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav XLV » 25 mar 2018, 12:13

Igår var det verkstan som gällde hela dan, fräste pipkanal, fräste ur för systemet och passade in allt invändigt och slipade ur för
den slutgiltiga formen runt avtrycket och det, bak mot pistolgreppet. Alla konturer och inpassningar är så gott som klara.

Smidigt fräsa ur med maskin, fast vanskligt, den tar mycket och det går fort
Bild

Vanligtvis är jag en bakåtsträvare som helst gör allt med handverktyg men maskiner har sina fördelar, på samma sätt som gamla
hederliga handverktyg har sina nackdelar. Inget är på alla sätt bättre än det andra, så jag kombinerar och man lär sig handskas
med båda vartefter man använder dom. Vassa handverktyg är inte att underskatta, liksom maskiner hanterade på rätt sätt.

Inpassat så långt, fräst ur för systemet och nästa steg blir pipkanal. Och lite cider är bra för arbetsmoralen 8)
Bild

Pipkanal urfräst och infäsningshålet på plats, där sitter skruven som håller allt ihop
Bild

Säkringen tar lite plats på sidan i kolven och kräver ett litet urtag för att få plats och fungera. Tidigare var det inte helt exakt urtaget,
nog fungerande men är man aldrig så lite pedant så duger det inte så jag tog ett nyvässat stämjärn att ta ur det lite mer precis. Känns
roligare att göra det ordentligt.

Gamla kolven ser ut på det här viset, inget precisionsarbete direkt
Bild

Nya urtaget ursnidat för hand förstås, här duger inte maskiner mycket till
Bild

Sida vid sida ser skillnaden ut såhär, och urtag för slutstyckeshandtaget kommer senare
Bild

Med systemet på plats men före urtaget för säkringen
Bild

Allt på plats med urtaget färdigt, lite mer som jag tänker mig att det ska vara
Bild

Så långt allt mer eller mindre väl, nu återstår bara att forma det hela till något mer av en kolv på riktigt. Än så länge är det bara ett
inpassat stycke träkloss med vassa kanter och raka konturer. Här kommer handarbetet in i bilden på allvar, jag har noga övervägt hur
jag ska åstadkomma slutformen bäst, genom att först grovslipa på maskin eller raspa och fila för hand. Det lutar nog åt det senare.

Helheten såhär långt, med lite urfräst för grepp om framstocken för fingrarna
Bild

Ännu lite osäker på formen av kolven baktill men det kan bli ok ändå, tog lite mer än tänkt med slipmaskinen vilket jag vidhåller är
den stora nackdelen med maskiner. Dom tar mycket och det går fort och det kan vara farligt när man som jag har en benägenhet att
överarbeta saker ibland, men det kanske blir bra ändå. Den som lever får se.

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav malx » 25 mar 2018, 14:57

En infästningsskruv....
Kommer du att pelar-/plastbädda?
malx

Inläggav Yrmff!! » 25 mar 2018, 15:29

Tjusigt! :)
Vad blir det för ytbehandling? brun eller grå bets eller gammal hederlig svedning eller eller .... ? :)
Med vänlig hälsning H
Kan man vara en fighter utan att slåss,så kan man vara vara en knegare utan att göra ett handtag!
Användarvisningsbild
Yrmff!!

Inläggav XLV » 26 mar 2018, 18:54

malx skrev:En infästningsskruv....
Kommer du att pelar-/plastbädda?

Otroligt nog är det bara en skruv som håller ihop allt, finns inga fler infästningar. Jo, den kommer bäddas antagligen pelar. Nu är det ju en tjutvåa
så det är inga otroliga rekylkrafter som påverkar nåt så det är säkert inte helt noga men någon form av bäddning och eller pelar-anordning blir det.

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav XLV » 26 mar 2018, 18:56

Yrmff!! skrev:Tjusigt! :)
Vad blir det för ytbehandling? brun eller grå bets eller gammal hederlig svedning eller eller .... ? :)
Med vänlig hälsning H

Lutar åt spritbets av nån mörkare brun nyans, tror jag. Fast grå är nog rätt cool... får se vad jag hittar på, improvisation på hög nivå :D

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Sako Finnbear » 26 mar 2018, 19:11

Tänk bara på att den mörknar en hel del när du oljar den.
Sako Finnfire varmint .22lr
Sako 75 Deluxe 30-06
Sako Finnbear L61R .375H&H
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav XLV » 26 mar 2018, 19:14

Sako Finnbear skrev:Tänk bara på att den mörknar en hel del när du oljar den.

Det gör den så det blir att betsa försiktigt, inte för mycket, vore fint om karaktären i trät syns sen (det lilla som är).

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Sako Finnbear » 26 mar 2018, 19:20

I bland blir betsningen bättre om man oljar kolven en gång först. Annars brukar betsen drickas in
mycket i träet med jättemörk färg som följd.
Sako 75 Deluxe 30-06
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav XLV » 26 mar 2018, 19:41

Ok, intressant. Funkar det bra att olja ett lager med kallpressad linolja som får dra in några dar och sen spritbetsa på det?

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Sako Finnbear » 26 mar 2018, 19:45

XLV skrev:Ok, intressant. Funkar det bra att olja ett lager med kallpressad linolja som får dra in några dar och sen spritbetsa på det?

Ja det brukar funka kanon. Använd rå linolja bara så den inte härdar i ytskiktet. Därefter brukar jag
betsa innan jag grundar vidare några vändor med rå linolja.
Sako 75 Deluxe 30-06
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav XLV » 26 mar 2018, 19:49

Sako Finnbear skrev:
XLV skrev:Ok, intressant. Funkar det bra att olja ett lager med kallpressad linolja som får dra in några dar och sen spritbetsa på det?

Ja det brukar funka kanon. Använd rå linolja bara så den inte härdar i ytskiktet. Därefter brukar jag
betsa innan jag grundar vidare några vändor med rå linolja.

Tack, värdefullt tips! Ska testa detta, har en dunk med fin kallpressad rå linolja från Öland som jag brukar använda.

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav XLV » 28 mar 2018, 20:17

Här om dan var det för första gången i år riktigt skönt vårväder ute, ledig och allt så det blev att sittta ute på altanen och fila på
kolven större delen av dan. Rasp, halvrund och en platt, en halvrund fil och en platt med ena sidan enkelgradig för lite finare tag
och en krysskuren för nåt mitt emellan rasp och fin fil. Bästa dan på länge :D

Började lite på mitten och framåt först, 100% ren improvisation
Bild

Vidare grovraspa första tagen på det som ska bli ett semiergonomiskt pistolgrepp
Bild

Fult som stryk och väldigt grovt men visionen är ungefär så klar som bara en idé kan vara
Bild

Efter det har det stått stilla ett par dagar, sen in på verkstan och grovslipa formen av dom större ytorna som utför kolven bak
och samtidigt passa in den gamla bakkappan. Hela den här kolven blir mer slimmad än den gamla som var rätt fet och för min
smak lite väl klumpig och grov. Efter slipmaskinen känns det som den börjar ta sin slutgiltiga form. Nu återstår ännu att forma
detaljerna med en hel del filande för hand. Och sen blir det alltså att plastbädda hela systemet.

Så långt ser det ut såhär, grovslipat och nästan färdigt formgivet
Bild

Sen när all slutfinish putsats klar med finare och finare sandpapper blir det fin stålull med oljning och bets, men om det blir
valnötsbrunt eller kanske nån grå nyans har jag inte bestämt än. Kunde vara läckert med grå kolv, fast valnöt är inte så dumt..

Användarvisningsbild
XLV

Nästa

Återgå till Projekthörnan