Britney, en budgetoptimerad långhållspang

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Re: Britney, en budgetoptimerad långhållspang

Inläggav kattafan » 15 apr 2018, 19:25

Magnus M skrev:Ska bli kul att se benstödsprototypen sen! Och grattis till den fina träffsäkerheten

Tack :)
På grund av den starka läppstiftet AR-15, måste plantan sätta påfyllningsstycket i piekkari.
Google translate översätter finska
kattafan

Inläggav Torparn » 16 apr 2018, 08:53

Gratulerar till tredjeplatsen efter särskjutning :D

/T
Jaktintresset återfunnet... De här kommer att bli dyrt!
Torparn

Inläggav kattafan » 16 apr 2018, 13:41

Torparn skrev:Gratulerar till tredjeplatsen efter särskjutning :D

/T

Tack, det var kul, blir fler såna tävlingar framöver även om jag vidhåller nybörjartur. :)
Intressant att vara funktionär på eftermiddagen, förstår varför vissa kallar kikarfält för kapprustningsklassen. Roligast var ju klubbkollegan som efter många år som diopterskytt ska prova på kikarskytte och klickar hem ett Spuhr-fäste och ett Kahles 624 lite snabbt på nätet :shock:
På grund av den starka läppstiftet AR-15, måste plantan sätta påfyllningsstycket i piekkari.
kattafan

Inläggav Torparn » 16 apr 2018, 15:25

kattafan skrev:
Torparn skrev:Gratulerar till tredjeplatsen efter särskjutning :D

/T

Tack, det var kul, blir fler såna tävlingar framöver även om jag vidhåller nybörjartur. :)
Intressant att vara funktionär på eftermiddagen, förstår varför vissa kallar kikarfält för kapprustningsklassen. Roligast var ju klubbkollegan som efter många år som diopterskytt ska prova på kikarskytte och klickar hem ett Spuhr-fäste och ett Kahles 624 lite snabbt på nätet :shock:

Visst är det kul! Jag hade riktigt roligt den här gången, och lärde mig en hel del. Bland annat att även funktionärer gör fel vilket höll på att kosta mig en träff. Kapprustningen är häftig! Sneglade åt Delta innan jag köpte Kahles 624, och är nyfiken över hur väl du kunde spotta träffar med dina x30 förstoring. Kände du att du hade nytta av så hög förstoringsgrad under skyttet. Att ha förstoringsspannet när man mäter är bra, men vred du ned förstoringen när du sköt!?

Det är trångt i toppen i Kikarklassen, den saken är klar :)
Jaktintresset återfunnet... De här kommer att bli dyrt!
Torparn

Inläggav kattafan » 16 apr 2018, 16:51

Det är en av lärdomarna till nästa gång, att dra ner förstoringen när jag skjuter. Det var flera av målen där jag fick dubbelkolla att jag sköt på rätt mål innan jag tryckte av. På så sätt missade jag sekunder som jag kunde lagt på att sikta bättre.

Andra lärdomen är att lägga dom sekunderna på att kolla var jag träffade. Nu var det mer sikta, skjuta, dubbelkolla att jag var på rätt tavla, sikta, skjuta. Så för att svara på din fråga så kollade jag inte ens om jag kunde se var jag träffade.

Hemma på banan ser jag tydligt var jag träffar i det svarta på 200 och grupper på 300 ungefär om du fattar hur jag menar.

Angående funktionärer så får man väl ha lite tålamod med tanke på hur många frivilliga för att anordna en sån tävling.
Det var en liknande händelse senare på samma station där en av de i absoluta toppskiktet fick matningstrassel och drog iväg sista skottet sent enligt min bedömning.
kattafan

Inläggav kattafan » 29 apr 2018, 16:50

Sådär, då var första benstödsprototypen klar.
Målsättningen var brett, låg tyngdpunkt och att flytta fram tyngdpunkten vilket jag fick rätt på.

Bild
Bild
Bild

Slaktade en atlaskopia och tog snabbfäste till picatinny samt ben därifrån. Planen är att gör egna ben eftersom de befintliga är i kortaste laget. En annan observation är att det är stabilt och att det finns utrymme att infräsningen av benen uppåt och in mot centrum men det blir nästa version.

Har jobbat i aluminium, 60x10mm platt, 30x50x30 u-profil.
Inte snyggaste finishen, men stabilt bygge i a f. Tidsåtgång 4 timmar och materialkostnad 300kr (och då har jag material till ytterligare två)

Är lite begränsad av att jag inte har en fräs.

Ska provskjuta 1 maj.
kattafan

Föregående

Återgå till Projekthörnan