Sako A1 .221 FB

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Re: Sako A1 .221 FB

Inläggav Stewe's world on ice » 20 okt 2017, 18:30

Conny skrev:Håller med, men jag har inte fått till fin prec i dom farterna tyvärr..min pipa verkar uppskatta höga farter.

Det svåraste med 221 fb är att få den att lira i låga farter. Jag har lyckats bäst med 200 krutet
Stewe's world on ice

Re: Sako A1 .221 FB

Inläggav baner85 » 22 jun 2018, 05:26

Laddar mina 55 gr fmj till runt 820ms med norma 200, blir jaktduglig precision(15-20mm) på 100m med 5 skott. Skjuter bättre med lite mer krut bakom men är nöjd så.

50 gr sako fmj skjuter förbannat tätt, under 10mm på 100m rätt så konsekvent, dock får jag nästan alltid tuppjuck på 5'e skottet när man bara ser ett hål i tavlan... den ligger kring 850ms vid -15 grader, krutet jag kör till den kommer jag inte ihåg vilken, testat lill'gun, varget och N110 så någon av dessa iaf. Inte laddat sedan i vintras så kommer inte ihåg. Testade även min vinterladdning(-15) på 300m vallen när jag hade bäddat nya kolven(+16). 15mm spridning i sidled och kanske 45mm i höjd, ska testa ladda en sommarladdning också då det verkar lovande på lite längre håll, troligen lite hög es nu eller något.

Vart dock ingen ripjakt i vintras pga dåligt med fågel(sparar till bättre år istället). Skjutit lite skräpfågel och bägge verkar göra sitt jobb utan att riva för mycket, någon skata som har gått sönder lite med 55gr när det vart för nära håll dock.

Funderar på att göra mig av med bössan, för att göra plats för ett nytt bygge. Velar dock lite fram och tillbaka då den blev riktigt trevlig med Boyd's at one kolven... sen kostar den ju inget att skjuta med heller. Förbannade vapengarderob som tvingar en att göra svåra val...
4 Bössor och en påväg...
baner85

Föregående

Återgå till Projekthörnan