Automatisk krutdispenser

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Re: Automatisk krutdispenser

Inläggav Large » 29 maj 2019, 08:11

Vill bara nämna att det här är trågen som fått mig att registrera mig på detta forum (har varit "hangaround" länge men aldrig orkat registrera mig).

Ett otroligt imponerande bygge. Därtill väldokumenterat och mycket bra skrivet.

Jag ska försöka mig på att klona detta. Även jag är skeptisk till digitala vågar.

Tack Öskar!

// Johan
Large

Inläggav TokHenke » 29 maj 2019, 15:25

Hittat och plöjt genom hela tråden idag (skvallra inte för chefen..) och ställer mig i kören som berömmer ditt projekt, långt från alla projekt man följer har denna uppdateringsfrekvensen om de ens blir färdigställda.

En tanke som slog mig för v2.0 är om inte en liten "beeper" kunde användas för att signalera att en nyligen uppmätt laddning är klar och ligger inom godkänd tolerans?
Visst, allt står ju på displayen men du pillar säkert med annat laddrelaterat under tiden det tar för en ny laddning att vägas upp och då kunde kanske ett "beep" indikera att det ligger en ny godkänd laddvikt i skålen och väntar.
Om den går över den valda toleransen kan ett "beeeeeep" eller liknande indikera att den laddningen går i retur.
Bara ett litet förslag i all vänlighet.

//H
Valmet 412 Bock 12/12
Valmet 412 Kombi 12/.222Rem
Valmet 412 Dubbel 9.3x74R
Winchester Turkey Pump 12
Tikka 6.5/RCC51
Marlin XT22LR
Användarvisningsbild
TokHenke

Inläggav Öskar » 30 maj 2019, 18:56

Large skrev:Vill bara nämna att det här är trågen som fått mig att registrera mig på detta forum (har varit "hangaround" länge men aldrig orkat registrera mig).

Ett otroligt imponerande bygge. Därtill väldokumenterat och mycket bra skrivet.

Jag ska försöka mig på att klona detta. Även jag är skeptisk till digitala vågar.

Det var roligt att höra. Meddela gärna hur det går.
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar

Inläggav Öskar » 30 maj 2019, 19:01

TokHenke skrev:En tanke som slog mig för v2.0 är om inte en liten "beeper" kunde användas för att signalera att en nyligen uppmätt laddning är klar och ligger inom godkänd tolerans?
Visst, allt står ju på displayen men du pillar säkert med annat laddrelaterat under tiden det tar för en ny laddning att vägas upp och då kunde kanske ett "beep" indikera att det ligger en ny godkänd laddvikt i skålen och väntar.
Om den går över den valda toleransen kan ett "beeeeeep" eller liknande indikera att den laddningen går i retur.

Tack för beröm och uppslag till förbättringar. Jag har funderat på en grön (laddning klar och acceptabel) och en röd (overcharge) lysdiod. Är inte särskilt förtjust i pip och andra elektroniska ljud.

Nästa förändring (om det blir någon) kommer att bli att konfigurera en ”web server” som publicerar en enkel webbsida. Tanken är att man ska kunna ansluta till och styra BSIRAD med vilken dator/smarttelefon/surfplatta som helst. Då kan man lägga in olika ljud där, så kan användaren själv göra inställningar hur färdig laddning ska påannonseras. Det vore grymt även ur andra aspekter.

Det skulle vara väldigt enkelt att justera, lägga till och ta bort laddningar. Därtill skulle man kunna spara obegränsat med laddningar och ge varje laddning ett talande namn. Yttermera skulle det vara enkelt att komma åt statistik, loggar, mm. Dessutom skulle det bli mycket enklare att klona BSIRAD.

Det blir dock tidigast till nästa vinter.
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar

Inläggav Öskar » 11 sep 2019, 14:15

F.K.

Jag har fått in en rapport om att BSIRAD inte går att installera under Raspbian 10 (Buster). Själv slutade jag uppgradera operativsystemet när jag fick BSIRAD att fungera. Det behövs ju inte eftersom BSIRAD normalt inte är ansluten till internet.

Jag kör Raspbian 9.6 (stretch). Användaren som inte kunde installera under R-10 (Buster) kunde installera under R-9.X (Stretch).

Jag har inte haft tid att försöka replikera felet, men ska försöka till helgen.

Kul med återkoppling i alla fall :-)
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar

Föregående

Återgå till Projekthörnan