Nya skogs skidor

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Re: Nya skogs skidor

Inläggav NickeF » 17 jan 2018, 11:12

Trist men det vore nästan mycket begärt att lyckas direkt, påt igen!
Men det var ju bra för min del att veta att plywoodpåret inte var helt lyckat, slipper jag lägga energi på det :wink:

Men vad tror du om att limma en egen limträbalk av granlameller för att sedan göra en fräsmall och fräsa profilen (taperingen) med överhandsfräsen?
Då borde du kunna få ner tjockleken i ändarna så att pressen klarar att forma brättena samtidigt som du kan ha tjockare och styvare under foten och en bit åt varje håll.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav Schlorven » 17 jan 2018, 14:01

ja, skicka en choklad ask som tack vet jag :wink:
Nä det är ju dumt att uppfinna hjulet två gånger :D

Jo jag har tänkt dom banorna jag också, blir lite som när de gör slalomskidor, dock har jag ett litet spann på skidorna i mitten på typ 5mm, och om skidan är tjockast i mitten så lär det vara svårt att få spannet, ett alternativ är att slopa spannet.

finns ju inget som säger att det går fräsar efter skidan är limmad i pressen ifall man vill ha en speciel kurvatur på åvansidan, för någon slags handpåläggning blir det väl efter limningen, frågan vad som går smidigast med bäst resultat.

Beror lite på hur pressen överdel är gjord, jag har gjort min så att den ska limmas med samma tjocklek hela vägen, har du en tapperad form måste den ju anpassas så att överdeln passar tapperingen för att få ett jämt tryck.....så som jag resonerar, behöver inte vara rätt.

Fördelen med att limma samma tjocklek är att man kan laborera lite med tapperingen, sedan när du har en bra profil går den ju att överföra till överdelen och fräsa innan den limmas.
Schlorven

Inläggav Markus A » 17 jan 2018, 16:00

Det behövs inget spann i lössnö.
Titta på hur man gjorde skidor förr, det finns på tuben. Jag tror Bo Östergren gör ett par skidor där också.

/m
"Respice post te! Hominem te memento!"
Användarvisningsbild
Markus A

Inläggav Hassels husse » 17 jan 2018, 16:26

vita blixten är ju gjord av stavlimmad björk och vad jag vet är den det för att få en skida som inte slår sig pga temperaturväxlingar
Hassels husse

Inläggav Markus A » 17 jan 2018, 16:36

Hassels husse skrev:vita blixten är ju gjord av stavlimmad björk och vad jag vet är den det för att få en skida som inte slår sig pga temperaturväxlingar

Mest för att det medger billigare industriell tillverkning men man kan ju även få ett mer stabilt spann i den på det viset. För övrigt ör nog vita blixten en av de sämsta skogsskidorna i historien :)

/m
"Respice post te! Hominem te memento!"
Användarvisningsbild
Markus A

Inläggav Schlorven » 17 jan 2018, 19:11

Kollade väl lite på slalomskidor när jag skissade på skidan, ett spann är till fördel när man skidar på ett hårt spår eller skare och ibland blir det turer på skoter spår. Nu är spannet inte speciellt stort och långt så jag tror inte det påverkar lössnöegenskaperna, men säkert går ju inte att veta just nu.
Har spånat lite mer och jag har fått lite uppslag, pratade med en kollega som hjälper mig med en Excel snurra för elastisiteten för olika trä, så då går knappa in längder och så.
Schlorven

Inläggav Dyngsmäll » 18 jan 2018, 00:09

Här kommer lite inspiration från grannen i väst. Härligt hantverk och vackra skidor!
https://m.youtube.com/watch?v=UbPVqUbcjDY
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Schlorven » 18 jan 2018, 07:58

Dyngsmäll skrev:Här kommer lite inspiration från grannen i väst. Härligt hantverk och vackra skidor!
https://m.youtube.com/watch?v=UbPVqUbcjDY

intressant då de använder fura, men de var väl de hade att tillgå :)
Schlorven

Inläggav Hassels husse » 18 jan 2018, 10:07

Markus A skrev:
Hassels husse skrev:vita blixten är ju gjord av stavlimmad björk och vad jag vet är den det för att få en skida som inte slår sig pga temperaturväxlingar

Mest för att det medger billigare industriell tillverkning men man kan ju även få ett mer stabilt spann i den på det viset. För övrigt ör nog vita blixten en av de sämsta skogsskidorna i historien :)

/m

de är ju dåliga främst pga sin korta längd. men grunden att använda limmade stavar tror jag är ett framgångsrecept och sen kan man ju utforma längd, brätte, spann och "rocker" enligt Östergren etc
Hassels husse

Inläggav Dyngsmäll » 18 jan 2018, 10:22

Avvägning mellan slitstyrka, elasticitet och vikt? Generellt begrep de sig på trä förr, då de i princip levde i träåldern. De var rent överdängare på att utnyttja träslags egenskaper till alla tänkbara applikationer så trä till skidor hade de säkert koll på.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Schlorven » 18 jan 2018, 10:27

ghaa jag blir tokig, knäckt.....nästan iaf. Hittade detta dokument
https://www.vbm.se/wp-content/uploads/2 ... 1984_2.pdf

och det visar sig att det bott en skidmakare ca 2km från där jag är växt upp, vet att huset som han bodde i och grejerna är sålda, då hade det stått tomt i 5 år.
Vet vem som köpte skogsfastigheten och styckade lös huset, så nu blir det till att spåra upp, det skulle vara sjukt skoj att få bevara grejerna.

Uppdate: verktygen och mallarna blev skickad till skidmuseumet i Umeå. Inga skidor som var nått, mycket trasigt. Fanns en det ämnen som säkert legat på tork länge.
Schlorven

Inläggav Schlorven » 19 jan 2018, 09:32

Nya tag med skidorna igår kväll, klöv ut ämnena och lamellerna ur limfogen. Är ju inte optimalt att såga ur lamellerna då det är svårt och risken att såga igenom fiberriktningen är stor, detta var nog en av anledningarna varför man förr klöv med kilar längst fiberriktningen, materialet bli stadigare.

Lamellerna försökte jag hålla kring 5mm, men en viss variation blev det. La dom i formen för att se om det gick pressa ihop och det gick bra. Limmning med epoxy till helgen.

Lite bilder
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Schlorven

Inläggav malx » 19 jan 2018, 09:51

Schlorven skrev:Nya tag med skidorna igår kväll, klöv ut ämnena och lamellerna ur limfogen. Är ju inte optimalt att såga ur lamellerna då det är svårt och risken att såga igenom fiberriktningen är stor, detta var nog en av anledningarna varför man förr klöv med kilar längst fiberriktningen, materialet bli stadigare.

Är ju en del att tänka på när det gäller fiberriktningarna. Det är ju till och med så att de alltid hade skidspetsarna åt samma håll på träden också på grund av detta. Mina olskogens galav verkar då iallafall uppbyggda av något lager, skarvarna är dock gjorde med massor av långa "kilar" så det inte blir en överdrivet svag punkt. (Möjligtvis bara understa lagret som är skarvat, kan kolla senare idag)
malx

Inläggav Schlorven » 19 jan 2018, 19:28

malx skrev:
Schlorven skrev:Nya tag med skidorna igår kväll, klöv ut ämnena och lamellerna ur limfogen. Är ju inte optimalt att såga ur lamellerna då det är svårt och risken att såga igenom fiberriktningen är stor, detta var nog en av anledningarna varför man förr klöv med kilar längst fiberriktningen, materialet bli stadigare.

Är ju en del att tänka på när det gäller fiberriktningarna. Det är ju till och med så att de alltid hade skidspetsarna åt samma håll på träden också på grund av detta. Mina olskogens galav verkar då iallafall uppbyggda av något lager, skarvarna är dock gjorde med massor av långa "kilar" så det inte blir en överdrivet svag punkt. (Möjligtvis bara understa lagret som är skarvat, kan kolla senare idag)

Kolla gärna vid tillfälle, det skulle vara snällt.
Schlorven

Inläggav Schlorven » 19 jan 2018, 19:32

Jaha nu sitter jag å suger på en pilsner och blickar bakåt med det lilla som än så länge har hänt. Konstaterar att tidsoptemist som man är så skulle ju detta gå fort. Ser dock att så kommer det inte bli. Däremot har jag bestämt mig för att köpa en överhandsfräs med bord då jag kan använda det till annat än just detta (lätt motiverat :) ) har redan nu spånat i tillverkningen å hur jag kommer att gå till väga.
Kommer att bli en fräst profil som sedan limmas mot en glidyta för att få formen....groft sett.
Schlorven

Inläggav rikard454 » 23 jan 2018, 17:01

Jag pysslar lite med snickeri på fritiden, dock har jag aldrig provat att göra skidor. Däremot en del andra projekt som involverar lamellimmat trä. Har du sett att Calexico Wood i Göteborg säljer björkfaner i långa remsor i tjocklekar som jag tror skulle vara bra för ett sådant här projekt?

Cheerio!
Rikard
rikard454

Inläggav Schlorven » 25 jan 2018, 15:12

rikard454 skrev:Jag pysslar lite med snickeri på fritiden, dock har jag aldrig provat att göra skidor. Däremot en del andra projekt som involverar lamellimmat trä. Har du sett att Calexico Wood i Göteborg säljer björkfaner i långa remsor i tjocklekar som jag tror skulle vara bra för ett sådant här projekt?

Cheerio!
Rikard

Tackar, ska kolla upp
Schlorven

Inläggav Schlorven » 25 jan 2018, 15:34

har hänt en del på denna front. Skidorna limmades förra helgen och jag har format ut två olika profiler. Vikten är 2,2kg respektive 2 kg ink bindning. Skidorna är tjärade och kommer att provas live till helgen jakt.
Jag har hunnit jämföra en av skidorna mot de tegsnäsare som jag har. Skiljer lite i hur mycket jag sjunker ner vid foten, till fördel för min skida, men spettsen pekar mer upp mot snön och bär bättre än tegsnäsarna.

Egna teorier: Min skidan blir mer som en banan vilket kan vara bra, men kan resultera i att det känns som man går i uppförbacke och det blir jobbigt i längden.
Detta borde gå att justera med ett högrelängre/hårdare spann som fördelar ut kraften mer fram och bak, men spannen får inte bli för högt så att det känns som att åka på platåskor vid de tillfällen man åker på hårdare underlag. Vid ett högre/längre spann bör man kunna använda tunnare material som medför en lättare skida.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Schlorven

Inläggav OIH » 25 jan 2018, 17:13

Fins jo en norsk produsent av treski som du kan få litt inspirasjon fra. Medmindre du er dritlei nå...

Rønning ski:
https://ronningski.no/
Øivind Norrbagge
OIH

Inläggav Schlorven » 29 jan 2018, 09:10

jahapp
I helgen har då skidorna provats, hade varit lite bliväder dagarna före som resulterade i en liten skarskorpa med lite puder på, så inte bottenlös snö som hade varit skoj att prova dem i.
Jämförde dem mot ett par korta tegsnäsare 7,5 fot 75mm och ett par uppskattningsvis 10 fot 75mm tegsnäsare. Slutsattsen är att mina var bättre vid det rådande före som var. Båda tegsnäsarna hade tendens till att hela skidan sjönk igenom, och där fick man dra spettsen genom skaren. Mina sjönk ner likvärdigt i trampet ca 10cm, men skidans brätte låg åvanför skaren, så där slapp man dra skidans främre del genom skaren. Relativt smidig trotts sin bred och utför flöt de rätt så bra, och det var relativt enkelt att göra någon sorts riktningsförändring. Provade att åka utför mot ett dike för att se hur brättena skulle uppföra sig, skidan dök ner i snön men jag tycker ändå att trotts långt och flakt brätte att skidans spetts kom upp enkelt ur snön. Jag vill dock ha dem lite hårdare under trampet, så jag funderar på att öka på tjockleken med 5mm, har e bit över som jag ska försöka skruva fast upptill för att få en uppfattning hur det påverkar skidan.

Nu var denna skiva limmad med 50mm lamellbredd på virket, styvheten borde öka om man limmar fler med 20mm bredd, alternativt att man använder björk som är lite segare och styvare.

lite efterforskningar visar på att mer spann ger en mer utbredd fördelnings av vikten, därför tror jag att ett större och lite högre spann borde resultera i mindre bananform vid åkning i lössnö, det i komibination med det flackare brättet borde bli bra
Schlorven

FöregåendeNästa

Återgå till Projekthörnan