Nya skogs skidor

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Nya skogs skidor

Inläggav Schlorven » 16 jan 2017, 15:54

I helgen har jag dragit igång mitt projekt om att göra egna skogsskidor i trä.

Började att rita upp allt i cad för att kunna få fram en ritning.
Vet att man bör använda björk till skidorna, men eftersom de är i "utvecklingsstadiet" så valde jag att köpa hyllplan i gran. Dessa för att spara lite tid och kunna såga fram skidorna relativt snabbt.

Tanken är att under veckan hinna med att göra brättet och förhoppningsvis prova dem under sista helgen i januari.

Jag gjorde först en modell som blev riktigt bred 14-10-14cm, så jag smalnade av skidan till 11-9,5-11. Sedan har jag hyvlat ner ändarna och där brättet kommer att vara till 10mm.

Gjorde ett hållfasthetstest genom att ställa mig på skidorna över ett dike då det är där som skidorna oftast knäcks, de höll bra och till min förvåning är de oerhört mjuka och flexibla, de fjädrade ner och ställde sig på snön, ca 20-30cm, de kan dock vara på gränsen mjuka.
Men verkliga tester får utvisa huruvida de egentligen är för mjuka eller inte, jag vill samtidigt ha dem mjuka så de inte plöjer ner i snön, men de ska inte heller vara så mjuka så att de sjunker ner för att de inte håller upp vikten.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Schlorven

Re: Nya skogs skidor

Inläggav Skogsmannen » 16 jan 2017, 18:41

Tips:

SVT öppet arkiv: "Skidmakaren från Gielas"

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skogsmannen

Inläggav micke w » 16 jan 2017, 22:24

Skogsmannen skrev:Tips:

SVT öppet arkiv: "Skidmakaren från Gielas"

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack för tipset, jävlig intressant å kul att se.
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav Schlorven » 17 jan 2017, 08:17

Jo den har jag sett, riktigt rolig film.

Kvällen fortskred med att göra brätt-mallarna, sedan då blev inte klockan allt för mycket så jag bestämde mig för att prova brätta en skida.

Två kastruller på spisen och en handduk över skidorna, ångade skidan i ca 50 min innan jag spände fast den.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Schlorven

Inläggav Schlorven » 19 jan 2017, 08:10

suck, brättning gick inte som jag tänkt mig, pga att skivan som jag utgått ifrån är ett hyllplan som är limmad så är det svårt att bända upp brättet och limmet. Limmet håller emot så att brättet blir lite å ingenting. Provade att basa det längre igår vilket resulterade i att limfogen slapp. Nu går tankarna till att köpa en vanlig ytterpanel och prova eller chansa och köpa en björkplanka.
Schlorven

Inläggav locorod » 19 jan 2017, 08:47

Köp björkplankan med en gång. Allt jobb som du gör lönar sig inte om du inte har rätt virke från början. Ska bli kul att se dina skidor när de blir färdiga!
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Schlorven » 19 jan 2017, 11:22

Ja det lutar åt det, dock så ställs jag inför en del "försvåringar"

1. Göra dom helt i björk, frågan är om det funkar att brätta en lufttorkad björkplanka utan att den slår sig när allt arbete med att hyvlad och bearbetad skidan är gjort.
+Detta är det "enklast" sättet
+Minst bök
-osäker utgång på hur björken kan slå sig
-styrka/vikt

2. Göra en skida i stavlimmad björk, säg 2x2cm och hela skidans längd som sedan hyvlas ner till rätt profil, sedan görs en form som man basar stavarna så att rätt profil uppnås, när dessa är torra limmas dessa ihop samtidigt som den pressar ner i formen. då blir skidan både ångformad och limmformad, alternativt att detta görs samtidigt.
+Bättre hållbarhet/vikt
+Håller formen bättre i längden
+Möjliheten till att tillverka fler och lika skidor i framtiden, formen är det största projektet.
-krångligare
-dyrare och mer arbete
Schlorven

Inläggav T-Grön » 19 jan 2017, 11:45

Om du känner någon som har en såg som kan såga ut tunna brädor. Sen basar du dem tillsammans och limmar efter några dagar så har du brättningen klar. Har byggt hundslädar och då utgick jag från 4mm lameller och hade en grankärn i mitten för mera spänst/ följsammare körning.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Inläggav Schlorven » 19 jan 2017, 12:19

Jo tanken har slagit mig att man skulle kunna göra det, men lamellerna bör ju vara så tjocka så att de går planhyvla, alternativt att man hittar lameller någonstans, hade sluppit de momentet då.

Mallen hade jag isåfall tänkt göra av mdf som jag grovsågar och sedan justerfräser mot en mall i en överhandsfräs undermonterat på ett bord, då får man alla bitar lika. För tanken var att göra jiggen så bred så att ämnet räcker till två skidor ca 24 cm i bredd och då blir det många mdf skivor 12mm. och en över och en undermodell av skidan som pressas ihop.
Schlorven

Inläggav T-Grön » 19 jan 2017, 14:42

Jag hade en form, lade i lamellerna m polyrutan lim sen lade jag en tjock plast ovanpå åsså en massa tvingar. Alltså ingen överdel av formen.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
T-Grön

Inläggav Schlorven » 19 jan 2017, 16:42

okej, ja det kan ju underlätta lite :D
Schlorven

Inläggav Seely Masker » 09 feb 2017, 15:19

Titta på "S :wink: kidmakaren från Gielas" så ser du hur man gör!
Seely Masker

Inläggav Schlorven » 04 jan 2018, 08:35

trådlyft :)
Projektet varit nere ett tag eftersom jag tyckte det blev för krångligt, men nu under julledigheten så tog det fart igen då jag halkade in på en tråd om en som gjort egna slalomskidor, div efterforskningar i gällande detta beslöt jag mig för att göra ett försök igen.

Jag kommer använda mig av björkplywood 4mm och laminera med epoxy och glasfiberväv.
De två senaste dagarna har jag jobbat med limpressen. Köpte MDF 19mm som jag sågat fram profilerna som sedan limmats och skruvats fast i en underliggande skiva. Kommer att montera gängstång i mitten för att kunna skruva ihop den övre delen mot den undre.
Schlorven

Inläggav NickeF » 04 jan 2018, 10:34

Kanon! Du ligger steget före mig, har haft samma tankar själv och surfat till mig lite kunskap under julledigheten.
Kör du med ptex-belag eller naturell?

Gängstånglösningen lät smart, ska fundera på den jag också.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav Schlorven » 04 jan 2018, 16:29

NickeF skrev:Kanon! Du ligger steget före mig, har haft samma tankar själv och surfat till mig lite kunskap under julledigheten.
Kör du med ptex-belag eller naturell?

Gängstånglösningen lät smart, ska fundera på den jag också.

tror jag skippar glidbelagen, tror naturell med lite tjära blir bra. Risken med belag är ju att man måste rappla med stighudar och skit. Blir ju mer att man går på skidorna än att åka :) så glidet är av mindre vikt
Schlorven

Inläggav malx » 04 jan 2018, 16:48

Schlorven skrev:tror jag skippar glidbelagen, tror naturell med lite tjära blir bra. Risken med belag är ju att man måste rappla med stighudar och skit. Blir ju mer att man går på skidorna än att åka :) så glidet är av mindre vikt

Nja, nu vet jag ju inte vilken längd du tillverkar på skidorna men nog vill man dra skidorna, inte gå, gör en rejäl skillnad efter några km. Med det sagt så räcker nog naturell med tjära så länge det är kallgrader. Sistalagret kanske med lite inblandad parafin på glidytorna.

Såg rejält seriös ut den där riggen. Blir kul att se resultatet :).
malx

Inläggav NickeF » 04 jan 2018, 16:52

Ok, jag siktar på att köra med ptex.
Var får du tag på björkplyfa 4mm? Vad jag kan hitta här i trakterna så verkar Bauhaus ha 4mm furuplyfa så jag testar nog med den.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav Schlorven » 04 jan 2018, 21:22

Xl bygg om ni har nått sånt där, köpte mitt från bygma.
Schlorven

Inläggav uproot » 05 jan 2018, 14:22

Spännande bygge
det EXKLUSIVA NORDISKA SAFARISÄLLSKAPET

Och så något för våra jägarsystrarhttp://www.memelie.com PM mig om ni vill handla så kan jag fixa Robsoft rabatt.
Användarvisningsbild
uproot

Inläggav Schlorven » 05 jan 2018, 14:31

mera bilder
Schlorven

Nästa

Återgå till Projekthörnan