Turret labels

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Turret labels

Inläggav johning » 28 okt 2016, 00:25

Då man gett sig in (Nåja, planerar att ge sig in) kikarfältskyttet så tänkte jag att det kan vara skoj med skräddarsydda labels på justertornen på siktet. Det går självklart att köpa dessa färdiga, och jag har hittat två firmor i USA som tillhandahåller liknande för en ganska billig peng. Det innebär dock att man måste skicka efter nya så fort man byter ammunition, kaliber eller liknande. Att det dessutom är ett par veckors leveranstid är också irriterande. Men mest irriterande för en snål norrlänning är självklart att dessa kostar pengar ;P
- Lika bra att göra dem själv moa.

En tids studerande på youtube och ytterligare någon timmes lekande med datorn räckte för att komma underfund med hur Powerpoint funkar; och då var resten rätt lätt.

Jag har gjort mina egna labels till en Nightforce NXS och till min S&B med rattar som är mer lämpade för jakt. Därför skiljer de sig lite åt pga olika användningsområden. S&B är inget jag planerar att tävla med.

På S&B kikaren har jag nöjt med med en skala för enbart "klick". Indexerat var 5e och 10e klick för sida. Grönt för höger och rött för vänster (Skadad av flygbranschen som man är) Samt en pil för att förtydliga det hela. Mitt 0-läge är indexerad med ett gult streck. Självklart så ska tyskarna vara annorlunda och har vänt på justeringen. DVS att t ex medurs ger högre träffläge etc, istället för att göra som det "ska" vara att medurs ger lägre träffläge. Men nåja, inget att göra åt... Tyskj*vlar!
Ratten för höjd är något mer detaljerad: Fortfarande är inskjutningsavståndet (I mitt fall; 100m) indexerat som "0" med ett gult streck. Utöver detta har jag indexerat var 5e och 10e "klick" rött samt lagt till avstånd med 50m intervall ut till 550m (Längre kommer jag inte med detta torn då det medger 36 klick som max) Siffrorna för de olika avstånden har jag tagit från Strelok och konfirmerat/Korrigerat på banan.
Har även lagt till en liten info ang vilken kula/V0 samt väder tabellen är gjord efter.

Då NF NXS har lite större torn är det självklart lättare att göra en mer detaljerad label till denna. Fortfarande samma koncept som till S&B kikaren. Det jag inte gillar på NXS är att tornet för sida är graderat precis som för höjd. DVS: 1-5 MIL. Själv vill jag har "0" när kikaren är nollad. Sedan +/0,5MIL åt höger resp vänster.
I övrigt är labeln för windage gjort precis som på S&B;n förutom att den är något tunnare, och att jag på så sätt fortfarande kan se graderingen på tornet vid behov.
Kort sagt: En klar och tydlig "0" och därefter höger/vänster i rött/grönt med varje 0,5 MIL indexerad (Stämmer överens med riktmedlet MLR som råkar vara graderat just i 0,5MIL) Hade riktmedlet vart graderat i t ex 0,2MIL så hade jag självklart indexerat labeln därefter.

Har gjort några olika labels för NXS kikaren för tre olika kulor/recept: 65gr GK (Min primära jaktkula i 223 sedan 4 år och det enda jag jagar sånt som springer på 4 ben med och är lagligt med klass 2), Nosler CC 69 gr i rätt heta 900-910m/s samt Sierra MK 77gr (Som jag faktiskt är på god väg med att få att skjuta; men ännu inte riktigt lyckats fullt ut)

S&B labeln är gjord för A-max/Hornady SST, som skjuter på pricken lika ut till 400m. Som sagt; den är mindre komplicerad med inte alls lika mycket info: Klick och avstånd tydligt utmärkt.

Hur gör man då?
- Börja med att mäta diametern och tornet och räkna sedan ut omkretsen. Jag började med att göra skalan med rätt antal streck i powerpoint och justerande sedan storleken tills den överensstämde med tornets omkrets och höjd. När skalan väl är klar får man göra en bakgrund i i form av tornets höjd och omkrets. Ta gärna i med några extra mm för att få en överlappning.
Slutligen är det bara att lalla vidare med lite olika färger här och där samt eventuellt pilar för olika avstånd om man vill ha det. När man känner sig nöjd är det bara printa på självhäftande papper, klippa lite med sax och tejpa labeln på tornet.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
johning

Re: Turret labels

Inläggav Magnus M » 29 okt 2016, 13:30

Snyyyygt! Ser köpes ut!
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav timtim » 29 okt 2016, 14:51

Finns det vattenfast papper med klister att köra i skrivaren som håller?

Skulle vara intressant om man kunde få till det med ett vattenfast alternativ då det oftast är blött ute.
timtim

Inläggav johning » 29 okt 2016, 21:04

timtim skrev:Finns det vattenfast papper med klister att köra i skrivaren som håller?

Skulle vara intressant om man kunde få till det med ett vattenfast alternativ då det oftast är blött ute.

Inte svårare än att man tejpar över med transparant tejp (Dvs; helt vanlig kontorstejp)
johning

Inläggav johaneriksson » 29 okt 2016, 21:27

timtim skrev:Finns det vattenfast papper med klister att köra i skrivaren som håller?

Det finns.
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav timtim » 29 okt 2016, 21:31

Du får gärna tipsa.. jag vet att canon har ett papper till rullplotter men det är inte självhäftande.
timtim

Inläggav NickeF » 29 okt 2016, 22:21

Jag köpte hem vattenfast klisterA4, tror det är vinyl, men färgen satt väldigt dåligt på den, även fast den var gjord för laserfärg som jag har på jobbet.
Så nu kör vi med enbart vattentålig papper som vi tejpar fast med dokumenttejp eller vad det heter, den är matt och nära på osynlig när den väl sitter där.

Vanlig tejp är för glansig och ger reflexer.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav Giobbi » 29 okt 2016, 22:22

Jag tejpar min med vanligt tejp på båda sidorna av remsan INNAN jag tejpar på den på tornet. Håller bra.
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Second » 14 mar 2017, 12:16

Notering för att hitta denna senare.
Mauser M12 Extreme Solid 8x57JS *Vortex Viper HS 2,5-10x44*
Tikka M65 Sporter 6,5x55 *Krieger, GRS,*
Rem 700 6,5 Grendel *Proj.*
Borderterriern Lappstintans Iron Maiden
Användarvisningsbild
Second

Inläggav Lindergood » 14 mar 2017, 12:49

Dito

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om du har blivit utsatt för brott, eller är misstänkt för brott, kan jag hjälpa dig. PMa mig för mer info.
Användarvisningsbild
Lindergood

Inläggav NickeF » 14 mar 2017, 12:56

IMG_20170314_4794.jpg

IMG_20170314_620.jpg

IMG_20170314_21188.jpg

Jag testar självhäftande fotopapper nu, funkar bra. När de är blöta tål de inte så mycket men med ett lager tejp över så tål de nog en hel del. Jag river bort och sätter dit en ny om de blir ful.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav HansJern » 14 mar 2017, 13:09

Någon som har eller kan göra en guide för att tillverka dessa ?

Program som powerpoint är man ju noll kunnig i, så en "Turret label making guide for dummies" vore fint. :oops:
Användarvisningsbild
HansJern

Inläggav Second » 16 mar 2017, 10:27

Helt okunnig med detta så testade jag att använda mig av denna guiden: https://www.youtube.com/watch?v=igmIslhusgs

Och jag tror det gick! :mrgreen:
IMG_0079.JPG

Nu har jag bara gjort en rak och enkel för att testa storleken och lite färg osv. Har ingen laddning som jag kan börja lägga in avstånd osv på.
Ska kolla ikväll hur det passar på tornet. Men nu har jag en grundmall och kan lägga in alla de olika saker som jag kan tänkas behöva.
Användarvisningsbild
Second

Inläggav Shooter66 » 16 mar 2017, 12:29

Gör mina labels i Excel så slipper jag lära mig ytterligare ett officeprogram.
Efter några provutskrifter har man hittat balansen mellan storlek och zoominställning så strecken matchar.
Sedan är det bara att lägga in valfria noteringar etc :)

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
Senast redigerad av Shooter66 16 mar 2017, 13:46, redigerad totalt 1 gång.
Tikka, CG, Anschutz, Mossberg, Winchester
Användarvisningsbild
Shooter66

Inläggav Second » 16 mar 2017, 13:02

Jo det känns som att bara man får in zoomen för utskriften så är man rätt nära.
Sen finns det goda möjligheter att skriva precis vad man vill.
Användarvisningsbild
Second

Inläggav Max » 16 mar 2017, 13:36

[quote="Second"]Helt okunnig med detta så testade jag att använda mig av denna guiden: https://www.youtube.com/watch?v=igmIslhusgs

Samma här
Har aldrig jobbat i Powerpoint förut men satte mej igår & kikade på de där klippet. Nu har jag en lable, dock med lite grafiskt fix då det är en låg ratt den ska sitta på men allt annat stämmer

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mvh//Max
Användarvisningsbild
Max

Inläggav Anders Ö » 16 mar 2017, 13:55

Följer
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM
A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav HansJern » 16 mar 2017, 20:29

Second skrev:Helt okunnig med detta så testade jag att använda mig av denna guiden: https://www.youtube.com/watch?v=igmIslhusgs

Och jag tror det gick! :mrgreen:
IMG_0079.JPG

Nu har jag bara gjort en rak och enkel för att testa storleken och lite färg osv. Har ingen laddning som jag kan börja lägga in avstånd osv på.
Ska kolla ikväll hur det passar på tornet. Men nu har jag en grundmall och kan lägga in alla de olika saker som jag kan tänkas behöva.

Hmmm, mitt powerpointprogram är nog av för gammal modell, för bilderna i denna video stämde inte med mitt powerpoint så jag hittar ingen av de knappar han trycker på. Mitt office var asgammalt från 2003. :oops:
Användarvisningsbild
HansJern

Inläggav Second » 16 mar 2017, 21:38

Provade min label på höjdtornet men fick inte längden att stämma riktigt.
Då skrivaren jag har tillgång till finns på jobbet får det bli lite provande. Men är ändå nöjd att det gick komma rätt nära på första försöket.

DIY labels! Check!
Användarvisningsbild
Second

Inläggav johning » 16 mar 2017, 23:02

Tips från Coachen:
- Var väldigt noga med förarbetet då ni räknar fram tornets omkrets samt lägg på "lite" för pappret. Det kan ta några försök innan man får index markeringarna exakt runt hela skalan; och det beror i mitt fall på att jag inte räknade med att även pappret bygger papprets tjocklek x2 när man räknar ut diametern.
johning

Nästa

Återgå till Projekthörnan