Allehanda småprojekt

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Re: Allehanda småprojekt

Inläggav hassangj » 02 jan 2018, 18:38

Bild

Misstag gjordes men är nu åtgärdade :oops:

Thjona skrev:Snygga paket
Försegling med lack och sigill med stämpel kanske kunde vara ett komplement

Har bara ett "God Jul" sigill men bra ide, kanske något för framtiden.
Marlin 1895 (1898) 45-70
CG63
Marlin 39a
Merkel 8 "coach gun"
Remington 870 Wingmaster
hassangj

Inläggav mr45acp » 02 jan 2018, 18:49

Och så undrar jag om man ska läsa datumet som den tionde december eller den tolfte oktober...

Amerikanska datum skrivs oftast Månad/Dag/År.
mr45acp

Inläggav hassangj » 02 jan 2018, 22:21

mr45acp skrev:Och så undrar jag om man ska läsa datumet som den tionde december eller den tolfte oktober...

Amerikanska datum skrivs oftast Månad/Dag/År.

Dokumenterar alla laddningar i en "laddbok" där datum är skrivet på europeiskt vis så valde att göra det samma här för att minska risken för misstag. Vill lätt kunna kolla upp laddningar för mer data tex tändhatt, krut typ och mera och då är det bra om datumen är skrivna på samma sätt, även om det kanske inte är lika historiskt korrekt :wink:
Marlin 1895 (1898) 45-70
CG63
Marlin 39a
Merkel 8 "coach gun"
Remington 870 Wingmaster
hassangj

Inläggav Sako Finnbear » 08 jan 2018, 14:13

Snyggt! 8)
Sako Finnfire varmint .22lr
Sako 75 Deluxe 30-06
Sako Finnbear L61R .375H&H
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav hassangj » 21 feb 2018, 14:50

Drog nytta utav Brownells gratisfrakt erbjudande och fick hem lite sena Julklappar.
Bild

Original magasinfjädern är så klart lite kort till det nya längre röret så inhandlade en längre fjäder. Ska passa till 1895CB som har lägre rör men denna är mindre i diameter vilket resulterar i lite oljud ljud vid laddning :? men nu går det i alla fall att stoppa i 8 patroner, i fall man springer på åtskilliga vildsvin i skogen :lol:

Har också fått röven ur stolen och blånerat magasinröret, blev en enkel lösning men kallblånering som ströks på i 3 omgångar och fick stå över natten. Lite olja på morgonen gav lite mer lyster.
Bild

Matchar inte pipan perfekt men är helt klart nöjd med resultatet, har jag tur åldras kallblåneringen lite snabbare så pipan inte behöver känna sig så osminkad.
Bild
Bild
Bild
Marlin 1895 (1898) 45-70
CG63
Marlin 39a
Merkel 8 "coach gun"
Remington 870 Wingmaster
hassangj

Inläggav hassangj » 04 mar 2018, 13:57

Idag blev det lite mer skjutande.
Bild

Har gjort lite mer med siktet sen sist, en ny tallrik som är lite större med mindre hål för ljusare dagar. Sen bar det iväg till swedol för en M3 gängstång, så nu har den träffpunkt-justering i höjdled.
Bild

Är så klart inte lika fint som en från MVA men alltid kul att göra någonting själv. Finns mycket mer man kan göra så som en riktig låsning, försänkning av skruvar, blånering m.m. Men är rätt nöjd ändå :wink:
Bild
Sen kanske skytten kan förbättras lite också :roll: Tyvärr är kolven lite kort så siktet träffar skyddsglasögonen vid rekyl, skulle gärna monterat den lite längre fram men tar då i slutstycket vid repetering.
Nästa steg blir nog laddning av lite mer ammunition, börjar tryta i skåpet.
Marlin 1895 (1898) 45-70
CG63
Marlin 39a
Merkel 8 "coach gun"
Remington 870 Wingmaster
hassangj

Inläggav Sako Finnbear » 04 mar 2018, 14:51

Tycker det blev riktigt snyggt! :)
Sako 75 Deluxe 30-06
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav hassangj » 02 jun 2018, 21:16

Har varit mycket obeslutsam angående framstocken som saknar en lång bit på högersidan. Vet att en reparation (av mig) aldrig kommer bli helt osynlig och var rädd att sabba original stocken. Skadan blev dock värre med användning och fingrarna hamnar direkt på flisorna vilket inte är optimalt men den här rekylen. :(
Funktion före utseende. Så tog mod till mig och började arbetet med en reparation. Fick en kolv från en gammal hagelbössa, kommer förmodligen inte från samma träd men får duga.
Var alldeles för nervös för att fotografera antar jag för är dåligt med bilder. :roll:

Framstocken har impregnerats med ca 120 år av vapenvård och annan olja så fick bli ett bad i aceton först, bör förhoppningsvis ge limmet en bättre chans att fästa. Försökte matcha ådringen i trät så gott jag kan.
Viktigt att ytorna på stocken och inlägget är så plana som möjligt så dessa togs försiktigt ner med sandpapper i mot en plan yta, tålamod är nyckeln.

Första bilden är på limningen. först då kunde jag slappna av nog, bara o vänta.
Bild
Valde att limma med bössan på plats så allt hamnar rätt.

Bild
Limning av en extra förstärknings list på insidan.

Bild
Okej, limmet har torkat så dags att börja slipa utsidan :shock:

Bild
Grovslipning klar.

Bild
Så slutligen resultatet efter finnare sandpapper. Rädd att ta bort för mycket så tvingade mig själv att sluta innan det kanske blir för sent :|
Ni kan också se reparationen på insidan med brun epoxy.

Nästa steg är att försöka matcha färgen. Har testat lite olika bets men kanske måste blanda eget. Svårt att matcha i mot 120års patina men nu är den hur som helst lite mer skjutvänlig :D Tack för mig
Marlin 1895 (1898) 45-70
CG63
Marlin 39a
Merkel 8 "coach gun"
Remington 870 Wingmaster
hassangj

Inläggav Hombre » 03 jun 2018, 19:01

Snyggt jobbat!
Skulle inte ha något emot att provskjuta heller.... :mrgreen:

/Stefan
Hombre

Inläggav Sako Finnbear » 03 jun 2018, 20:54

Det blev ju riktigt bra tycker jag!
Sako 75 Deluxe 30-06
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Yrmff!! » 03 jun 2018, 21:51

wow! mycket snygga jobb! :)
Y
Kan man vara en fighter utan att slåss,så kan man vara vara en knegare utan att göra ett handtag!
Användarvisningsbild
Yrmff!!

Inläggav hassangj » 23 jun 2018, 11:11

Tack för eran visad uppskattning :D .

Har lämnat in framstocken till någon som har lite mer koll på det här med bets och färger. Gav upp mina försök att matcha färgen rätt fort då min konstnärliga sida inte är så stark. Som tidsfördriv idag blev det i stället lite "ballistiska tester" i vatten. Kan egentligen ingenting om ballistiska tester men tyckte det kunde vara intressant att fånga en kula.

Bild
Nedersta är en Hornady FTX 325gr och den övre en blykula HP med gas check. Intressant nog så stannade kopparmanteln innan blykärnan. Laddade med 31gr och 32gr IMR 4198.
Båda kulorna gick igenom ca 1,5m vatten och gick mycket rakt hela vägen.

Bild

Har tidigare sluggat pipan till 462" eller 11,76mm, båda dessa kulor är/var 458". Kanske är det därför varken kopparmanteln eller blykulan har gått hela vägen ut i räfflorna? men vad vet jag.
Kanske borde testa med en större kula... :idea:
Marlin 1895 (1898) 45-70
CG63
Marlin 39a
Merkel 8 "coach gun"
Remington 870 Wingmaster
hassangj

Inläggav hassangj » 30 jun 2018, 21:59

Fick hem framstocken idag.
Blev riktigt bra med tanke på att det är europeisk valnöt jag lagat med och inte fått träets ådring helt rätt. Beroende på hur ljuset ligger så går det från att vara lite för ljust till nästan helt perfekt.

Bild

Fick tyvärr inte riktigt överkanten så vass som jag ville av rädsla att den skulle spricka igen, men passar bra med andra sidan som har ett århundrade av slitage :)

Bild

Bild
¨
Så nu är hon äntligen fin och färdig.... tills något krånglar igen så klart :wink: men blir något projekt någonsin helt klart..

Tack till möbelrestaureraren om hjälpte till. Hade aldrig kunnat få det lika bra själv.
Marlin 1895 (1898) 45-70
CG63
Marlin 39a
Merkel 8 "coach gun"
Remington 870 Wingmaster
hassangj

Inläggav XLV » 01 jul 2018, 00:01

Helt fantastiskt gjort, applåder för ett riktigt bra jobb!
.22LR - .22Hornet - .308Win - 12/70

I tried being reasonable, I didn't like it.”
Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Sako Finnbear » 01 jul 2018, 12:36

Riktigt snyggt gjort!
Sako 75 Deluxe 30-06
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav hassangj » 07 okt 2018, 18:46

Ett sikte med justerbar uppsättning är bra men för att nå dess fulla användbarhet behövs en skala, som jag förstår det har de flesta tangsikten en skala i tum med 0.050" intervaller. Men efter som jag är mer van vid mils/streck så känns det dumt att inte använda det när siktet ändå är "custom" :roll: (eller i alla fall experimentellt, hur ska man annars lära sig något).

Milliradian är som många av er vet en vinkelenhet och därför mycket användbar och används mycket på kikarsikten bredvid MoA.
Har inget mattehuvud direkt men räknade i alla fall ut att med ett avstånd på 880mm mellan korn och sikte borde 0,88mm på siktet motsvarar 1 milliradian vilket är 100mm på 100meter, ? :|
Med hjälp av en vernier/Nonieskala (samma som på skjutmått) så borde jag kunna få ut tiondelar så 0,1 mils. Jaja stämmer det är det bra annars har jag i alla fall en skala att gå efter vid inskjutningar. :wink:

Har inget specialverktyg för gravering så slipade till en egen av en gammal fräs, blir lite tjocka streck men annars helt OK.
Bild
Här kör jag Nonieskala på själva siktet. Skärdjupet är ca 0,1mm, hade nog kunnat få smalare streck med en ett spetsigare verktyg. Fuskpapper är guld värt.

Bild
Och här är "ramen" med skalan i mils. Totala avståndet från 0 till 30 är 26,4mm, skalan behöver inte vara längre då siktet inte har mer att justera.

Bild
Slutresultat: blev lite fel med ett av måtten på sliden men annars verkar det stämma, helt nöjd för första försöket. Nu ska man bara få till ett lås för uppfällt läge och runda av hörnen. Men det får nog bli någon gång närmare Jul.
Marlin 1895 (1898) 45-70
CG63
Marlin 39a
Merkel 8 "coach gun"
Remington 870 Wingmaster
hassangj

Föregående

Återgå till Projekthörnan