Justerbar kolvkam på en Valmet 212

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Re: Justerbar kolvkam på en Valmet 212

Inläggav Giobbi » 25 okt 2017, 11:51

Syns inte på bild. :) Klart inspirerande, kanske gör det på min kombi med, efter säsongen är slut. Kanske lämnar inte det till något snickeri, dom har väl något bra "maskin" som kan såga ur det där? Bra gjort för hand iaf, med Biltema såg dessutom. :)
Vänsterskytt
Fridykning
VM 2017 Honduras - Totalt 2a plats
2017 nytt svensk rekord - 72m utan fenor. 90m med fena
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Husqvarna30-06 » 25 okt 2017, 13:42

Gjort det på ett gevär till men då hade jag en bättre figursåg med bättre blad och det blev mycket bättre resultat. En bandsåg är fint till det här annars och finns på de flesta finsnickerier.
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.
Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Inläggav Il Cattivo » 13 maj 2018, 20:56

Drar upp den här tråden då jag själv tänkt fixa en justerbar kolvkam på min 1640 i sommar. Jag har tänkt borra från undersidan av stocken precis som du gjort. Men om man inte har någon pelarborr, finns det något bra sätt att få borrhållen helt parallella/rakt riktade?
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Inläggav finnjägarn » 14 maj 2018, 21:41

borra rakt :P . nej men känner du inte någon som har en pelarborr maskin för det är ju nog enklast med en sådan.annars tror jag inte en snickare ska ha mycket betalt för att borra 2 hål heller
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav Husqvarna30-06 » 15 maj 2018, 06:54

Il Cattivo skrev:Drar upp den här tråden då jag själv tänkt fixa en justerbar kolvkam på min 1640 i sommar. Jag har tänkt borra från undersidan av stocken precis som du gjort. Men om man inte har någon pelarborr, finns det något bra sätt att få borrhållen helt parallella/rakt riktade?

Går säkert få till liknande resultat med vanlig skruvdragare. Jag skulle nog först riggat upp kolven så hålen ska borras lodrätt neråt, sedan satt upp ett lod eller vattenpass i båda riktningar man kan få vinkelfel (framåt-bakåt och i sidled). Sedan riktat in borret efter dessa, underlättar om ni är två personer så ni kan kolla i varsin led. Hålet behöver ju inte vara precis samma diameter som stängerna till höjningen utan borra lite större så har du ju lite marginal där också. Sedan sväller ju träet lite efter du oljat in det.

Sätt maskeringstejp på kolven där du ska borra, använd ganska högt varv på skruvdragaren/borren och väldigt lite tryck så undviker du att träet fransar sig.
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.
Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Föregående

Återgå till Projekthörnan