Byggprojekt Vakkoja

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Byggprojekt Vakkoja

Inläggav Hägge » 22 aug 2013, 12:31

Eftersom fågeljakten inte börjat än så tänkte jag ta tillfället i akt att påbörja bygget av en vakkoja. Kojan kommer att byggas på gården men sedan ställas upp några hundra meter in i skogen vid en viltåker (kan inte ha det närmare för då far hundarna dit och äter upp allt som läggs ut). Tanken är att bygga 90mm tjocka väggar isolerade med cellplast och OSB-skivor som beklädnad. Anledningen till OSB istället för Plywood är priset (får se till att jag har ett taksprång som gör att dom håller sig relativt torra). Jag tänker mig att måtten ska vara ca 2,2x1,5 meter för att man ska kunna sova i kojan med åtelvakt. Värmekällan är än inte spikad med jag tänker mig att det skall sättas in någon form av ventilation, som går att öppna/stänga vid behov. Tänkte sätta 2 stycken fönster framåt och endast någon öppningsbar skjutglugg åt sidorna.
Hade först tänkt bygga kojan i element för att på en timme kunna ta ner/sätta ihop den men efter att ha handlat OSB-skivorna igår så insåg att jag att det krävs nog några målmedvetna år på gymmet/en kranbil innan det är möjligt att få ihop.

Kalkylen för byggprojektet ligger på ca 6000kr, gårdagens virke kostade ca 3000, men då kvarstår tak, fönster och eventuellta oförberedda utgifter.

Var och köpte virke igår och påbörjar således projektet idag.

Ritade upp hur jag tänker mig att det ska se ut när det är klart (på ett ungefär)
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hägge

Re: Byggprojekt Vakkoja

Inläggav mackan78 » 22 aug 2013, 14:24

Tjusigt!
Jag har sett på amerikanska jaktprogram att de ofta har en lucka i golvet istället för en dörr.
Tankar om detta?
Användarvisningsbild
mackan78

Inläggav Hägge » 22 aug 2013, 16:19

mackan78 skrev:Tjusigt!
Jag har sett på amerikanska jaktprogram att de ofta har en lucka i golvet istället för en dörr.
Tankar om detta?

Har inte funderat på saken. Anledningen att jag tänkte ha en sån lite "snällare trappa" är att jag även tänkte ha min 25 kilos vorsteh med mig i kojan (förutsatt att hon kan hålla tyst), vilket kan vara svårt om man ska ha öppningen i golvet. Men jag ser fördelarna med att ha en öppningen i golvet också. Man slipper ha någon dörr som kan skramla och vara i vägen för skjutöppningar samt att det kan vara svårt att få det tätt kring dörren.

Hur som helst, har jobbat några timmar på bygget idag.
Tänkte jag i slutänden skulle summera ihop bygget lite med mängder och kostnad för hela kalaset (ev. ritningar) om någon skulle vara intresserad av upplägget. Vet jag har tagit mycket inspiration från andra byggen från det här och i liknande forum varav jag tänkte det kunde vara trevligt att dela med sig av.

Till min hjälp har jag haft 2 fågelhundar (frivilligt men mycket trevligare om man inte är allergisk)

Personligen tycker jag om bilder, så jag försöker lägga upp sånt eftersom

IMG_3119 (640x480).jpg

IMG_3120 (500x375).jpg

IMG_3121 (500x375).jpg

IMG_3122 (500x375).jpg

IMG_3123 (500x375).jpg

IMG_3124 (500x375).jpg

IMG_3126 (640x480).jpg

Sen insåg jag att jag behövde 2 stycken 22*95 till för att få ihop kryssen på andra långsidan. Tar dock en kopp kaffe först.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hägge

Inläggav mackan78 » 22 aug 2013, 16:55

Hägge skrev:Tänkte jag i slutänden skulle summera ihop bygget lite med mängder och kostnad för hela kalaset (ev. ritningar) om någon skulle vara intresserad av upplägget. Vet jag har tagit mycket inspiration från andra byggen från det här och i liknande forum varav jag tänkte det kunde vara trevligt att dela med sig av.

Till min hjälp har jag haft 2 fågelhundar (frivilligt men mycket trevligare om man inte är allergisk)

Personligen tycker jag om bilder, så jag försöker lägga upp sånt eftersom

Sen insåg jag att jag behövde 2 stycken 22*95 till för att få ihop kryssen på andra långsidan. Tar dock en kopp kaffe först.

Lägg upp så mycket du orkar. Bilder är alltid kul :D
Nog många här som vill bygga sig en "Häggekoja" :wink:
Användarvisningsbild
mackan78

Inläggav Hägge » 23 aug 2013, 13:24

Okej!
Har jobbat på lite nu och kommit fram till att jag måste bestämma mig på vilken höjd jag vill sätta fönster/skjutgluggar.

Det som är gjort är:

Satt sista kryssen och således låst alla vinklar på stommen, även en diagonal under för att konstruktionen inte ska "vrida" sig (blev ganska tydligt när isoleringen skulle passas in.
Satte en bärläckt för golvåsarna 45x45 som golvåsarna 45x95 ligger på. c/c mellan dessa är anpassade så att isoleringen får plats och jag bara behöver skära till sista facket. Bärläkten fungerar även som upplag för isoleringen och där isoleringen skarvades så satte jag en bräda undertill som stöd.
Sen kom golvskivorna, jag skruvade och limmade dessa i reglarna och kottlade skarvarna, tyckte dock att det blev nog så mycket svikt så jag körde på dubbel OSB som jag även limmade ihop så nu går det att ha dans där uppe!!
kapade bort kanterna och nu sitter jag och funderar på vilken höjd jag vill ha fönster/sjutgluggar.

Vet inte om man ska ha en säng som man kan fälla upp och även en stol eller bara en säng som man även sitter på... Misstänker att man kommer bli himla sömnig att sitta på en säng.

Nåväl, det löser sig nog!

Lite bilder på hur arbetet fortskider.

IMG_3127 (500x375).jpg

IMG_3128 (375x500).jpg

IMG_3134 (375x500).jpg

IMG_3137 (375x500).jpg

IMG_3138 (500x375).jpg

IMG_3140 (500x375).jpg
Användarvisningsbild
Hägge

Inläggav peter_e » 23 aug 2013, 17:15

Kul med bra bilder så man får lite inspiration!
Ruger 10/22 - 22LR, Brno Fox-2 - 222rem, Savage Axis - 308win, Browing Double Auto - 12x70, Browning Double Auto Twelwette - 12x70 & Merkel SBS - 12x70
peter_e

Inläggav Hägge » 23 aug 2013, 22:19

Okej! Jobbat någon timme till med projektet, av någon anledning är det roligare än att måla fönster, sätta lister eller städa av någon anledning :D

Det som hänt är att det börjar komma upp väggar, är glad att jag mestadels köpte 900mm skivor istället för 1200 då dessa är lite lättare att hålla på plats innan man fått in skruvarna. Jag har även satt takbalkarna, inser att dessa är rätt överdimensionerade i och med att dom även fungerar som hammarband och ihopskruvade med väggskivorna men så får det bli i alla fall!

Klurade också på vilken nivå jag skulle sätta fönstren, underkant hamnade i alla fall på ca 85 cm, skutluckan blir troligtvis desamma. Går ju alltid att anpassa sängen/britsens höjd för att det ska passa.

Satte på en presenning nu i och med att jag åker iväg och jagar fågel några dagar, men har för avsikt att fortsätta i nästa vecka!

Någon som har förslag på bra fönster/skjutlucke-lösningar? Jag tänker mig att ha ett fönster på vardera sida om skjutgluggen som då är i mitten. storleken på fönstren tänker jag mig 4x6 alt 5x5 eller något i den stilen, gluggen tänker jag att man fäster med gångjärn och öppnar inåt - stolek ca 20x20 cm. Över fönstret tänkte jag ha en liten konsol (keps), dels för att hålla borta regnvatten men även att dölja skuggor när räven kommer smygandes. Tänker även att man fäster kepsen med gångjärn så kan man täcka över hela öppningen om så önskas (typ när det inte är säsong) kanske inte nödvändigt att kunna göra det från insidan dock.

Höll på att glömma bilderna.
IMG_3142 (500x375).jpg

IMG_3143 (500x375).jpg

IMG_3144 (500x375).jpg

IMG_3145 (500x375).jpg
Användarvisningsbild
Hägge

Inläggav Feffe » 26 aug 2013, 15:37

Riktigt fint bygge! Kul att se massa bilder med, fortsätt med det. :)

Postade själv en tråd precis med massa bilder hur vi löst en del. Kolla gärna där gällande luckorna som du funderade på.
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=22&t=168403

Vi har valt att öppna alla luckor utåt och uppåt och sedan ha en plexi på insidan. Sista kojan vi bygger nu har vi däremot gjort en ram med plexi i som öppnas utåt och uppåt.
Luckorna hålls uppe av en hasp som sitter på sidan och detta fungerar utmärkt. Fördelen är även att det skyddar lite mot regn.

Du funderade även på stol såg jag. Min jaktvän har köpt en fiskestol tror jag det är, har tyvärr ingen bild på den men den är smidig, justerbara i höjd samt att man kan fälla ner den och få en liggsäng.
Den är varderad och sjukt bekväm så kolla in det på någon fiskeshop. Tror dock den kostade över 1000-lappen men kanske är värt.
Blaser R8 prof, .308, S&B Stratos 2,5-13x56 / S&B Zenith 1,1-4x24
Antonio Zoli Corona LYX, 12/7x65R
Ruger SR22, Zeiss Duralyt 3-12x50
Beretta 686, 12/76
Winchester 1300, 12/76
Användarvisningsbild
Feffe

Inläggav crowfear » 26 aug 2013, 17:11

Trevlig tråd,speciellt för oss slapptaskar som inte fått fingrarna ur bakdelen ännu med byggandet. :D
Konstigt.....
Förr satte man ut folk som ingen ville ha till vargarna ute i skogen.
Nu sätter man ut vargar som ingen vill ha till folk ute i skogen.

"Religion är kollektiv dumhet"
Användarvisningsbild
crowfear

Inläggav Hägge » 27 aug 2013, 22:29

Feffe skrev:Riktigt fint bygge! Kul att se massa bilder med, fortsätt med det. :)

Postade själv en tråd precis med massa bilder hur vi löst en del. Kolla gärna där gällande luckorna som du funderade på.
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=22&t=168403

Kul att se, kanske plagierar lite lösningar, speciellt värmekällan!

Har fått upp taket idag, tänkte det skulle vara skönt att slippa täcka över om regn väntas. Så jag skjutsade in tjejen till jobbet och åkte förbi bygghandlarn. Införskaffade 3 stycken 2500mm plåtar (hade planerat att använda dessa, då behövde inte kapa dom något) samt 6 stycken 45x70 att använda som åsar.

Takbalkarna hade jag satt fast lite temporärt utan att ha kontrollmätt och efter att ha fumlat lite med måttbandet så skippar jag att kontrollera. Börjar jag skruva fast åsarna i balkarna (samt sätter dit en till i mitten) (satte åsarna c/c 500 vilket gör att man kan gå på taket). Efter andra plåten inser jag att åsarna skevar och vilket inte blir riktigt bra så det blir till att skruva lös grejerna och räta upp det. Lite svart silikon hade jag hemma som får agera tätning i skruvhålen som gjordes. Ganska högt uppe på taket, känns bra att inte ha snålat allt för mycket på dimensionerna. Fäste för övrigt plåten med farmarskruv mot åsarna samt mot vinkskivan som jag såg till att passa in mot plåten.
klöv till om monterade vindskivor fram och bak också.
Det är ungefär vad som hänt idag, om någon försöker göra något liknande KONTROLLMÄT!!!! Det går fortare!
Imorgon blir det fågeljakt på morgonen (hoppas att det inte är så himla varmt) och sen tänkte jag bygga vidare, har ännu inte riktigt bestämt fönsterlösningen (bor i Norrbotten så det känns som en plexiglasskiva kan imma/frysa lite lätt, lutar åt två stycken 5x5 2-glasfönster kostar kring 550 styck på Byggmax.

Bilder:

IMG_3146 (500x375).jpg

IMG_3147 (500x375).jpg

IMG_3149 (500x375).jpg
Användarvisningsbild
Hägge

Inläggav Gunnebrink » 27 aug 2013, 23:03

Jag undrar hur du tänkt dig bygget med värme osv. Nu har du isolerat golvet, ska du isolera väggarna och taket med?
Anledningen till att jag frågar är att du inte har något kondensskydd under plåten och då kommer du få fukt in i kojan från plåten.

Kanske bara jag som missuppfattat något i din planering.
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inläggav foxfun » 28 aug 2013, 00:01

Har du verkligen frågat om lov så att du får ställa vakkojan på golfbanan? :wink:

Riktigt snyggt byggt och ser ut att vara en bra placering :)
Bild
VVV
Användarvisningsbild
foxfun

Inläggav Hägge » 28 aug 2013, 13:42

Gunnebrink skrev:Jag undrar hur du tänkt dig bygget med värme osv. Nu har du isolerat golvet, ska du isolera väggarna och taket med?
Anledningen till att jag frågar är att du inte har något kondensskydd under plåten och då kommer du få fukt in i kojan från plåten.

Kanske bara jag som missuppfattat något i din planering.

Har inte bestämt hur jag ska utforma värmen, men någon form av värmare måste ju dit. Även väggar och tak ska isoleras, tänkte även sätta in två ventiler för ventilation. Tänkte även att Ytterskivan ska vara lite ventilerad i och med att jag använder 70 isolering på 95 tjocka väggar. Taket kommer således att vara ett kallt, ventilerat tak. Vet dock inte om jag borde sätta in en ångspärr i väggar och tak eller om jag bara riskerar att bygga in fukt.

foxfun skrev:Har du verkligen frågat om lov så att du får ställa vakkojan på golfbanan? :wink:

Riktigt snyggt byggt och ser ut att vara en bra placering :)
Bild

Tack! Sommarens inköp av robotgräsklippare var värt varenda krona även om det var många kronor :D
Användarvisningsbild
Hägge

Inläggav Gunnebrink » 28 aug 2013, 21:18

Tyvärr tror jag ett kondensskydd mot taket vore bra isåfall.
Vad gäller ångspärr så satte vi tjärpapp när vi byggde jaktkojan vår, om än det är ett liten stuga så står den kall i perioder och folk vi pratade med tyckte då att ett vindskikt som andades var att föredra mot ett i plast eftersom det dels står kallt och dels inte kommer ha annat än spontan ventilation. Jag tror du tjänar på att försöka göra det så riktigt som möjligt, tex kommer inte kondensvatten på din isolering vara så bra för kojans väl och ve i längden.

Jag skulle tro att du kan sätta kondensskyddet underifrån om du först häftar fast det på undersidan dina takåsar och sedan skruvar en tunn läkt längs åsen så att du klämmer fast kondensskyddet ordentligt. Tänk på att det inte ska sitta sträckt som ett korvskinn och att du lägger lagren i rätt ordning så vattnet får en bekymmersfri färd neråt.

Eller så kanske jag övergör det hela lite, men så skulle jag ha gjort själv och snickarn jag jobbar åt med förmodligen.
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inläggav Hägge » 28 aug 2013, 22:27

Gunnebrink skrev:Tyvärr tror jag ett kondensskydd mot taket vore bra isåfall.
Vad gäller ångspärr så satte vi tjärpapp när vi byggde jaktkojan vår, om än det är ett liten stuga så står den kall i perioder och folk vi pratade med tyckte då att ett vindskikt som andades var att föredra mot ett i plast eftersom det dels står kallt och dels inte kommer ha annat än spontan ventilation. Jag tror du tjänar på att försöka göra det så riktigt som möjligt, tex kommer inte kondensvatten på din isolering vara så bra för kojans väl och ve i längden.

Jag skulle tro att du kan sätta kondensskyddet underifrån om du först häftar fast det på undersidan dina takåsar och sedan skruvar en tunn läkt längs åsen så att du klämmer fast kondensskyddet ordentligt. Tänk på att det inte ska sitta sträckt som ett korvskinn och att du lägger lagren i rätt ordning så vattnet får en bekymmersfri färd neråt.

Eller så kanske jag övergör det hela lite, men så skulle jag ha gjort själv och snickarn jag jobbar åt med förmodligen.

Ja kanske, men jag tänker mig att i och med att jag isolerar taket så kommer själva taket vara kallt och luftigt. Kondensutfall får du ju när varm luft kyls ner (efter som varm luft kan hålla mer fukt) och den då daggar (blir vatten). Det kanske inte helt framgår av bilderna men jag tänker att vindskivorna ska förhindra att snö driver in men att det annars ska kunna blåsa genom och ventilera taket. Det är som när man bygger hus. Har alltså inte för avsikt att skicka massa fukt upp till plåten. Men å andra sidan kanske det räcker med temperaturvariationerna under dagen för att det ska fälla ut fukt?!?
Användarvisningsbild
Hägge

Inläggav Hägge » 28 aug 2013, 22:57

Hägge skrev:
Gunnebrink skrev:Tyvärr tror jag ett kondensskydd mot taket vore bra isåfall.

Ja kanske, men jag tänker mig att i och med att jag isolerar taket så kommer själva taket vara kallt och luftigt. Kondensutfall får du ju när varm luft kyls ner (efter som varm luft kan hålla mer fukt) och den då daggar (blir vatten). Det kanske inte helt framgår av bilderna men jag tänker att vindskivorna ska förhindra att snö driver in men att det annars ska kunna blåsa genom och ventilera taket. Det är som när man bygger hus. Har alltså inte för avsikt att skicka massa fukt upp till plåten. Men å andra sidan kanske det räcker med temperaturvariationerna under dagen för att det ska fälla ut fukt?!?

Får nog ta och svälja stoltheten och erkänna att du nog har rätt... Tror dock att det nog ska gå att rädda upp utan att behöva skruva loss taket igen, lär gå en del häftklammer på vägen men det är det säkert värt!
Den var dock sjukt dyr underlagstaket, kanske blir en presenning från biltema för 49:- istället.
Användarvisningsbild
Hägge

Inläggav mackan78 » 28 aug 2013, 23:41

Skruva fast två oljehärdade masonite underifrån i bärläkten istället. Såga till dem så att de passar i de två facken. Sen när du vet höjden på fönstren så ställer du en regel på överliggaren upp till din "takstol" i mitten. Den ser ut att behöva lite stöd ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
mackan78

Inläggav Gunnebrink » 29 aug 2013, 00:17

Jo preseningen ska nog duga, masonite även så. Jag skrev ju att du kunde häfta på undersidan takåsarna och sedan skruva en tunn läkt så att du klämmer fast preseningen eller vad det nu blir mot åsarna mellan åsen och läkten.
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inläggav Hägge » 30 aug 2013, 10:26

Det blev oljehärdad board, har även inhandlat 2st fönster. Kommer att bli 2st 2-glas fönster då jag tycker det kan vara trevligt om man är 2 st. Kommer även att sätta 2st plexiglas-fönster åt sidorna.
Även gångjärn är inköpta för att kunna bygga dörren... Tror jag börjar få klart för mig hur det ska se ut när det är klart, nu är det bara att gört! Dock blir det att åka mot de tårnedalska skogarna och försöka få sig någon tjäder i helgen.
Användarvisningsbild
Hägge

Inläggav Hägge » 06 sep 2013, 08:08

Har varit lite stillestånd på bygget då det varit en del fågeljakt på programmet. Har i alla fall fått boarden på plats, reglat upp för fönster och dörrar och fått upp väggarna. Åker till fjälls över helgen men nästa vecka ska det nog blir några byggtimmar!

IMG_3165 (500x375).jpg

IMG_3164 (500x375).jpg

IMG_3163 (500x375).jpg
Användarvisningsbild
Hägge

Nästa

Återgå till Projekthörnan