Tjänster och gentjänster - kulor till 404Jeffrey

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Re: Tjänster och gentjänster - kulor till 404Jeffrey

Inläggav OIH » 25 mar 2020, 10:23

cmk skrev:Finns bara två laddningar i laddatabasen, och bara en med Norma-krut. Tycker att den laddningen verkar vara rejält i lättaste laget (43 gr N201), med tanke på att 232-kulor listas hos Norma med spannet 44-46gr N201.

Jeg er ikke helt enig. Disse kulene har relativt mye messing i seg, hele basen med utdragerspor og alt bygger lengde, jeg ville vært forsiktig med å se utelukkende på kulevekt. Man må sammenlikne bæreflate, litt som med Barnes X og andre rene kobberkuler. Man må også ta høyde for at kula må lengre ned i hylsa enn en tradisjonell kule med lik vekt. Man får trykkøkning pga friksjon mot løpsveggene, og den friksjonen er proporsjonal med hvor stor del av kula som har full løpsdiameter. Ville derfor startet svært konservativt mht kruttladning.
Øivind Norrbagge
OIH

Inläggav cmk » 25 mar 2020, 11:43

OIH skrev:
cmk skrev:Finns bara två laddningar i laddatabasen, och bara en med Norma-krut. Tycker att den laddningen verkar vara rejält i lättaste laget (43 gr N201), med tanke på att 232-kulor listas hos Norma med spannet 44-46gr N201.

Jeg er ikke helt enig. Disse kulene har relativt mye messing i seg, hele basen med utdragerspor og alt bygger lengde, jeg ville vært forsiktig med å se utelukkende på kulevekt. Man må sammenlikne bæreflate, litt som med Barnes X og andre rene kobberkuler. Man må også ta høyde for at kula må lengre ned i hylsa enn en tradisjonell kule med lik vekt. Man får trykkøkning pga friksjon mot løpsveggene, og den friksjonen er proporsjonal med hvor stor del av kula som har full løpsdiameter. Ville derfor startet svært konservativt mht kruttladning.

Ah, det jag menade var att laddningen i laddatabasen avser en 193gr konventionell mantlad blykula (S&B) som är laddad med mindre krut än en tyngre kula av liknande konstruktion. Det brukar ju vara tvärt om.

I det här fallet vet jag inte riktigt hur ten22 har hanterat de hylsor som ska bli 9.3-kulor, men de som blir 404-kulor har glödgats tills de lyste klart orange (i dagsljus). De har alltså blivit rejält mycket mjukare än vad de var innan. Jag misstänker att ten22 har gjort något liknande.

Men det är alltid bra att vara extra försiktig och noggrann när man prövar nya saker.
Saker som jag kan tänka mig att byta bort/sälja:

* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch
* Nosler Accubond LR 190gr cal .30 - 100st

PM:a
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav ten22 » 25 mar 2020, 16:06

OIH skrev:

Jag hittade en tråd från 2013 där det diskuteras S&b 193gr i 9,3x57. I tråden redovisas värden från något ladd/ballistikprogram (Quick load kanske?) och nominell laddning för den kulan angavs till 46grain N201. Vad tror ni om att backa 10% från dessa 46gr? Låter det rimligt att börja där?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
ten22

Inläggav ten22 » 25 mar 2020, 16:10

Kvällen är räddad; hämtade nyss ett paket på posten... En rejäl omgång 40SW, och som grädde på moset en knippe 38spl!!
Tänker mig en lång och tung 9,3kula byggd på 38hylsan...
Här ska pressas! BildBild

ten22

Inläggav karelsk blandning » 25 mar 2020, 20:20

Nu såg det ut riktigt spännande med hylsorna där!
karelsk blandning

Inläggav ten22 » 25 mar 2020, 22:36

Klockade mig själv på 20st 423-kulor; inklusive två snabba svarvjobb på en punch så tog det mig 32min från start till färdiga kulor. Rätt långt från målet på 100/h alltså... En av anledningarna är att jag saknar en bra press. Har hittat bra ritningar på press till "bullet swaging"... Ska man press några större mängder är det nog ett måste med en bra press för att få upp tempot lite. Jag kör nu pressmomenten i maskinsskruvstycket på fräsen.
Försökte hoppa över att pressa i blyet i eget moment, och köra det i samma moment som nosformningen, men det funkade inte. Det funkar bra på 9mm hylsorna, och min teori är att det beror på att blykärnan från start har bättre passform i den hylsan. När jag försöker med 40kal hylsan blir den ofelbart bucklig. Mer anpassade kärnor kan vara lösningen..
Gjorde även ett snabbt experiment med 38spl med avsvarvad fläns och fick en rejäl 9,3-pjäs på 305grain... Lite i överkant, så ska man köra 38spl får man nog korta hylsan lite.
I morgon ska jag testa att göra 224-mantlar av 22lr hylsor! BildBildBild

ten22

Inläggav Laikamannen » 25 mar 2020, 22:42

En 305 grains kula till 9,3 är väl en helt perfekt vikt. Har mkt bra erfarenhet av tunga kulor i .366

Woodleigh 320 och Norma oryx 325 är riktiga släggor i kalibern. En flatnosad 305 grains kula vore mumma iallafall i 62:an.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

4x Öst-laika
Ponderforsens Elmer (Diesel) SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) valp
Jämthund
Ossivon Akka FJ(LÖ)CH
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inläggav karelsk blandning » 26 mar 2020, 10:59

Den där 305gr kulan såg ut spännande testa om du får nån för mycket.
karelsk blandning

Inläggav ten22 » 26 mar 2020, 13:41

Range report, rykande färsk! Kanske skulle livestreamat?
Laddade efter mycket funderande 190grainskulan med 42,5grain N201, COL 68mm.
Mätte även diam på case head på nya fabriksladdade hylsor före och efter avfyring för att ha som referens. Nu är ju mina hemladdadade laddade i redan skjutna hylsor, men man kan ju i alla fall se om måttet skulle växa. Jaja, ni fattar.
Mild rekyl, normal känsla i slutstyckshandtaget vid öppning och utdrag. Inga tryckmärken i hylsbotten. Tändhattar ser bra ut, men två hade backat ut lite. Har dock sett detta förut med winchesters tändhattar och "tabelldata-laddningar".
Sköt sittande på 100m och mätte en treskottare till ca 85mm c/c. Oftast ligger jag lite bättre (jadajada...) men kan ha att göra med att jag glömde rätt glugg till dioptern. Kom ihåg kaffet, men glömde verktygslådan; håller tydligen på att tappa det fullständigt!
Tycker projektet kan sammanfattas med ett av Borats favorituttryck - "Great success"!! BildBildBildBildBild

ten22

Inläggav ten22 » 26 mar 2020, 14:27

Lite thightare andra treskottare, nu med 43gr N201.
Som referens sköt jag en treskottare med Normas fmj 232gr och 46gr N201, det är de skotten på liten cirkel.
Knivbladet mäter 68mm.BildBild

ten22

Inläggav cmk » 26 mar 2020, 15:43

Hade varit intressant att ha en kronograf med. Jag tycker att krutladdningen verkar lite låg med tanke på kulvikten, men den (eventuella) extra hårdheten kan ju driva upp tryck och hastighet. Träffbilderna/tätheten är väl helt godtagbara om man betänker vad kulan är till för (billigare övning). Tror även att det skulle funka för jakt på icke-matvilt. Kanske en rävåtel på 40-50 meter?

En fin dag att vara ute på banan i alla fall. :-)

Användarvisningsbild
cmk

Inläggav börje » 26 mar 2020, 16:07

Låna data från nosler pt o a-frame,dom är hårda pga mellanväggen
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
börje

Inläggav karelsk blandning » 26 mar 2020, 16:13

Har du testat den tyngre kulan?
Roligt se att det fungerar att skjuta med kulorna du gjort.
karelsk blandning

Inläggav ten22 » 26 mar 2020, 17:09

karelsk blandning skrev:Har du testat den tyngre kulan?
Har inte hunnit med det än. Måste svarva lite andra verktyg för att kunna pressa den på ett smidigt sätt. Ska ta det framåt kvällen. Nu står jag och provar mig fram med 22lr hylsor och gör mantlar till .224!!Bild

ten22

Inläggav cmk » 26 mar 2020, 21:25

När jag vittjade postlådan i eftermiddag fick jag en glad överraskning, även om det var på håret. Postnord till trots, så kunde jag plocka fram ett verktyg och den näve kulor som synts här tidigare i tråden.

20200326_181505_copy_576x1024.jpg

20200326_193414_copy_1282x1738.jpg

20200326_200900_copy_1231x1128.jpg

20200326_194456_copy_1480x1155.jpg

Det här kommer att bli skoj! :D
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
cmk

Inläggav johning » 26 mar 2020, 22:14

ten22 skrev:
karelsk blandning skrev:Har du testat den tyngre kulan?
Har inte hunnit med det än. Måste svarva lite andra verktyg för att kunna pressa den på ett smidigt sätt. Ska ta det framåt kvällen. Nu står jag och provar mig fram med 22lr hylsor och gör mantlar till .224!!Bild

Ännu en tråd av Ten22 som man bli så där riktigt glad av att läsa!
- Riktigt imponerande och snyggt jobbat. Vilken motivation! :D :)
Användarvisningsbild
johning

Inläggav ten22 » 27 mar 2020, 00:35

Gött cmk!! Hinner du testa i helgen?
Har ägnat kvällen åt att göra skrot;
Försöker knäcka koden när det gäller 224-kulor med mantel av 22lr... Knepigare än jag trodde, visade det sig. Svarvade ett mkt enkelt verktyg för att ta bort flänsen på hylsan, typ ett koniskt hål, från 7mm ned till 5,5. Körde av nån anledning med icke glödgade hylsor och fick köra i två steg på punchdiametern, först 4,5 och sen 5mm. Blev dock en liten antydan till veck kvar..
Pilligast var att svarva nosformningsverktyg i denna pyttedimension. Jag slipade till en bit runt 6mm verktygsstål till något som motsvarar en "d-bit" och gjorde verktyget så djupt att kulan har full styrning innan nosen börjar formas. Optimistisk som jag är borrades hål för utstötarstången i diam 2mm...
Sen började problemen. Har visat sig stört omöjligt att få till en kula som inte veckas när den pressas till nosform. Ser ut som ett dragspel! Avslutade kvällen med att testa att glödga hylsan innan flänsen pressas bort - gick då att gå på direkt med 5mm punch och vecket efter flänsen försvann helt! Tror detta är lösningen. Tyvärr körde jag sen fast när utstötarstången inte tryckte ut kulan utan gick in i kula, då vek jag ner mig för kvällen. Planen för morgondagen är att smälta ur den fastnade kulan, borra upp för utstötarstång på 2,5mm och ev fixa en lite mer rundad nosprofil - då jäklar tror jag det ska funka!!
Bilder på skrotet;
BildBildBildBildBild

ten22

Inläggav ten22 » 27 mar 2020, 12:42

.224 kulor..., tricket är att köra glödgade 22lr hylsor, trycka ut flänsen så den försvinner helt (minsta antydan ger lätt skrynkliga kulor..), pressa blyet och smörja lagom mkt vid formpressning - då funkar det! Har pressat mina först tjugo nu och planerade sätta mig vid laddpressen, men upptäckte att kulorna bara höll 5,60mm!!
Jävla elände! Måste "bumpa upp" dem 1/10mm...
Tror man får köra ganska moderata laddningar med dessa kulor, aggressiv hålspets och tunn mantel, kanske kan slitas sönder i luften...
BildBildBildBildBildBildBildBildBild

ten22

Inläggav OIH » 27 mar 2020, 15:10

Man blir glad av å lese denne tråden når man er stuck hjemme (ikke permittert, men de som kan blir anbefalt å jobbe hjemmefra...). Lengter etter å gjøre noe praktisk selv som ikke er vedlikehold/nybygg bolig. Hvis du finner en måte å presse ut halvmantler (Høy "gas check") av tynn kobberplate, så blir enda mer interressert. Skulle gjerne hatt en dreiebenk (svarv) og en fres selv også, selv om det hadde blitt mer spon enn produkter :)
Øivind Norrbagge
OIH

Inläggav ten22 » 27 mar 2020, 15:31

Tack för det OIH!
Gick inte att "bumpa upp kulorna", blev skrynkligt igen. Svarvade nytt formverktyget som håller precis samma diam som mantel med ipressad kärna (5,8mm). Fyller jag med kärna på 48grain blir det lagom utfyllt i manteln, dvs bra stöd under formpressningen, snygg och fin liten hålspets - samt skrynkelfritt! Återstår fixa ett enkelt kalibreringsverktyg för att ta ner till .224. Sen borra ur gjutformen för kärna med 5mm diam och vikt på 48grain. Dagarna är ju långa nu så det borde kunna hinnas med en provskjutning idag! BildBildBild

ten22

FöregåendeNästa

Återgå till Projekthörnan