Viltkyl cirkulation vs ventilation...

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Viltkyl cirkulation vs ventilation...

Inläggav Svankila » 10 aug 2019, 10:08

Läst många trådar och tips på detta, men blir inte riktigt klok...
Har fått en kyl med två dörrar där jag tagit bort mittsektionen och skruvat ihop båda dörrarna så de funkar som en.

Planen är att sätta en frigolitskiva i glipan i mellan. Sen är det detta med ventilation/ cirkulation som gäckar mig..

Tänker att om jag gör lufthål och får in varm luft i ett kallt kylskåp bör jag får för hög luftfuktighet och risk för att köttet surnar?! Räcker det med en fläkt som cirkulerar luften hela tiden eller måste jag ha lite ventilation också?!

Vad tycker ni och hur har ni gjort? Jocke
Jag gör allt utomhusarbete, med bilar, hus och trädgård och nu vill du att jag gör halva hushållsarbetet?!
Browning gold fusion 12 + slugpipa
Blaser R93 308 win Zeiss Victory HT 3-12x56 + Aimpoint h20s och Stalon w110
Svankila

Re: Viltkyl cirkulation vs ventilation...

Inläggav Tomps » 10 aug 2019, 10:19

Finns ganska mycket trådar kring detta, har själv ingen erfarenhet men normalt finns väl redan fläkt och fuktdränering i ett kylskåp? Jag hade nog väntat med att borra hål och testat lite först. Kyl dock inte ned slaktkroppen för fort - låt den svalna under viltsäck först.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Svankila » 10 aug 2019, 10:31

Tomps skrev:Finns ganska mycket trådar kring detta, har själv ingen erfarenhet men normalt finns väl redan fläkt och fuktdränering i ett kylskåp? Jag hade nog väntat med att borra hål och testat lite först. Kyl dock inte ned slaktkroppen för fort - låt den svalna under viltsäck först.

Sköt en gris i förrgår och lät den hänga med skinnet på i en viltsäck fram till nästa dag vid lunch (sköt den kl 00.00)
Sedan tog jag av skinnet och hängde in den i en kyl som min pappa har gjort. 6 grader är det i den. Tänker att den ska hänga där i 6-7 dygn nu. Han har två små ventilationshål med nät för och en fläkt som går 10 min / timme på timer inne i kylen.
Jag gör allt utomhusarbete, med bilar, hus och trädgård och nu vill du att jag gör halva hushållsarbetet?!
Svankila

Inläggav sevehem » 10 aug 2019, 10:41

Detta är ju ett diskuterat ämne och många menar ju som du att om man får in varm luft så kommer denna att kondensera och man får fukt som inte är bra. Detta argument har fysiken på sin sida och naturlagar bråkar man inte med. Problemet är bara att man måste ha ALLA ingångsvärden för att kunna förutspå ett utfall på rent teoretisk bas.

Själv har jag ett vanligt högt kylskåp som jag hängt rådjur och mindre vildsvin i. EN enda gång har jag fått minimalt med påväxt på köttet och det var när jag glömde ta bort den tejp jag sätter för de ventilationshål jag hålsågat ut. Tejpen sätter jag när jag använder kylen som extra kylskåp. Alltså blev utfallet tvärt emot teorin ovan.

Min förslag till dig är att förbered ventilation (med flugnät i) som går att stänga och prova dig sedan fram. Kom också ihåg att lite ytmögel inte betyder att köttet är dåligt, ta bort yttersta hinnan bara så är det lungt. Köttet i sig får ju såklart inte surna men det gör det nog inte med normal hängningstid.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Svankila » 10 aug 2019, 10:48

sevehem skrev:Detta är ju ett diskuterat ämne och många menar ju som du att om man får in varm luft så kommer denna att kondensera och man får fukt som inte är bra. Detta argument har fysiken på sin sida och naturlagar bråkar man inte med. Problemet är bara att man måste ha ALLA ingångsvärden för att kunna förutspå ett utfall på rent teoretisk bas.

Själv har jag ett vanligt högt kylskåp som jag hängt rådjur och mindre vildsvin i. EN enda gång har jag fått minimalt med påväxt på köttet och det var när jag glömde ta bort den tejp jag sätter för de ventilationshål jag hålsågat ut. Tejpen sätter jag när jag använder kylen som extra kylskåp. Alltså blev utfallet tvärt emot teorin ovan.

Min förslag till dig är att förbered ventilation (med flugnät i) som går att stänga och prova dig sedan fram. Kom också ihåg att lite ytmögel inte betyder att köttet är dåligt, ta bort yttersta hinnan bara så är det lungt. Köttet i sig får ju såklart inte surna men det gör det nog inte med normal hängningstid.

Tack! Har ett dosborr och ett sånt där skruvbart lock förberett för detta. Bara att stänga om man vill ju!

Vart på skåpet har du dina hål och hur stora?
Svankila

Inläggav sevehem » 10 aug 2019, 12:58

Jag har två hål långt ner och två hål högt upp. Har för mig att de är typ 25-30 mm i diameter.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Katjing » 10 aug 2019, 13:18

Bäst bör väl vara om man ventilerar men också avfuktar luften. Det kan man väl t.ex. göra genom att leda den varma luften förbi kylslingan, innan den når kylrummet, och dränera bort kondensen.

Är det inte så ett vanligt kylskåp fungerar?
Katjing

Inläggav potatiskastare » 10 aug 2019, 15:08

Jo, vanliga kylskåp avfuktar. Jag skulle säga att inget, utom möjligen restaurangkylar, klarar att avfukta tillräckligt om man hänger in en varm eller ljummen slaktkropp. Fasen vet om det räcker ens för en kall...

Men det beror även på omgivningen. Står skåpet ouppvärmt och det närmar sig samma utetemp avfuktas inte eftersom kompressorn inte jobbar. I vårt kylrum löser vi det med ett litet element som höjer tempen så kompressorn får jobba. Är det rätt temp men torrt ute räcker det med en fläkt som byter luften.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav MagnusBj » 13 aug 2019, 17:40

Kan bara dela mina erfarenheter. Jag har under många år använt mig av ett vanligt modernt kylskåp på ca 185cm höjd utan ventilation och har inte haft problem en enda gång.

Jag brukar göra som följer:

1. Låt kroppen svalna ett dygn utanför kylen.
2. Häng bara in avpälsade kroppar.
3. Se till att slaktkroppen håller bra hygien (samt kylskåpet så klart!).
4. Vid minsta farhågor spraya ättika på slaktkroppen.
5. Häng in i kylen.
6. Lägg ett nummer av Land, DN, eller annan tidning i botten av kylskåpet.
7. Passa på och byt ut tidningen vid de tillfällen kroppen ändå inspekteras (tidningen tar effektivt upp fukt).

Det har varit ett fungerande recept för mig under många år och säkert runt 50 slaktkroppar. Men det finns helt säkert andra som haft bra erfarenheter med andra lösningar. Det absolut viktigaste är nog att se till att kroppen fått svalna ordentligt, samt säkerställt så att urtagning och avpälsning gjort så väl som möjligt och med högsta hygien.

/Mvh
-Jakt, sportskytte, svartkrut
-Jagar med Tax och TJT
Användarvisningsbild
MagnusBj

Inläggav Anders Ö » 13 aug 2019, 18:13

Prova att öppna kylen på minimal-glänt i
ca 2 timmar och sedan tittar på väggen med kylslingan så vet man sen .... :wink:

Spoiler...
Det blir en jäkla massa fukt/frost som fastnar där när den fuktiga luften utifrån avfuktas :idea:
Även Ölen och diverse
kylkroppar dryper av fukt ...
Jag har samma goda erfarenheter som MagnusBj , med stängd kyl :idea:

En fläkt som cirkulerar luften inne i skåpet är dock bra :!:

En varning ...
Är det mycket kött så avger det en hel del vatten och det lilla uppsamlingskärlet som finns under/bakom kylskåpet kan lätt bli full och svämma över ... , bäst är att ha kylskåpet på något fuktsäkert :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav alming » 13 aug 2019, 22:17

Instämmer med att det inte behövs ventilations hål. Men jag tittar till skåpet/djuret varje dag
alming

Inläggav nissesbror » 14 aug 2019, 10:05

Precis som Anders Ö skriver.

Där man kan få problem med ett stängt (ej ventilerat) kyl är typiskt på höst/vintern om nämnda kyl står i ett inte riktigt uppvärmt garage, källare eller motsv. Vilket medför att kylen inte behöver gå så ofta vilket i sin tur ger att det inte avfuktar lika effektivt. För att lösa sagda problem så ser man till att tillföra lite energi i kylskåpet med tex. En 60 w glödlampa Var vid kylet får arbeta mer och där igenom avfuktar tillfredsställande.

Detta problemet förekommer även i kylrum som står lite varstans i bôgda, alltså det blir kondens på slaktkroppar och väggar och så vidare. Dessa kylrum finns typiskt i någon lada eller motsv. Och när omgivnings tempen sjunker så kommer kondens problemen som ett brev på posten.
Där krävs det dock att man tillför lite mera effekt...

Edit: språk fix.
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby semi oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686
Användarvisningsbild
nissesbror

Inläggav Anders Ö » 24 aug 2019, 19:05

nissesbror skrev:Precis som Anders Ö skriver.

Där man kan få problem med ett stängt (ej ventilerat) kyl är typiskt på höst/vintern om nämnda kyl står i ett inte riktigt uppvärmt garage, källare eller motsv. Vilket medför att kylen inte behöver gå så ofta vilket i sin tur ger att det inte avfuktar lika effektivt. För att lösa sagda problem så ser man till att tillföra lite energi i kylskåpet med tex. En 60 w glödlampa Var vid kylet får arbeta mer och där igenom avfuktar tillfredsställande.

Detta problemet förekommer även i kylrum som står lite varstans i bôgda, alltså det blir kondens på slaktkroppar och väggar och så vidare. Dessa kylrum finns typiskt i någon lada eller motsv. Och när omgivnings tempen sjunker så kommer kondens problemen som ett brev på posten.
Där krävs det dock att man tillför lite mera effekt...

Edit: språk fix.

Riktigt smart med lampa :idea:

Det tipset skall läggas i direkt i kunskapsbanken :D
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Återgå till Projekthörnan