Förvara svartkrut i kallt utrymme?

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Förvara svartkrut i kallt utrymme?

Inläggav Davvi » 29 dec 2019, 14:50

Löser idag krut på annat vis men vill söka eget tillstånd för svartkrut.
Hur fungerar det rent praktiskt om man bor i villa? I lägenhet är det inte tillåtet har jag förstått men får man ha det i själva huset med tillstånd? Jag har låsbara utrymmen separerat från bostaden men dem hålls inte uppvärmda. Går det bra att förvara krutet där med tanke på temperaturförändringar? Eller räcker det att bara köpa kartongförpackningen så det klassas om och se glad ut?
Davvi

Re: Förvara svartkrut i kallt utrymme?

Inläggav Frank69 » 29 dec 2019, 19:20

Så länge du förvarar krutet i lufttät förpackning (ev vakumförp) så bör det inte vara problem med kallt utrymme.
För övrigt så är brandbox bra och även lägga lite tid på ett tillstånd.
viewtopic.php?f=58&t=204707
Senast redigerad av Frank69 30 dec 2019, 11:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav dilaiic » 29 dec 2019, 22:45

Vad händer om det har förvarats kallt? Blir det fuktigt? Blir det ok om det förvaras ett tag inomhus efteråt?
"A study of history shows that civilizations that abandon the quest for knowledge are doomed to disintegration."
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Inläggav Davvi » 30 dec 2019, 02:09

Frank69 skrev:Så länge du förvarar krutet i lufttät förpackning (ev vakumförp) så bör det inte vara problem men kallt utrymme.
För övrigt så är brandbox bra och även lägga lite tid på ett tillstånd.
viewtopic.php?f=58&t=204707

Ska kolla upp det, har känningar både hos kommunen och räddningstjänsten som kan orientera mig rätt så ska nog lösa sig.
Huvudbryn gäller hur svartkrut mår av att förvaras kallt.
Davvi

Inläggav Frank69 » 30 dec 2019, 11:15

dilaiic skrev:Vad händer om det har förvarats kallt? Blir det fuktigt? Blir det ok om det förvaras ett tag inomhus efteråt?

Det är just det som kan hända.
När värme och kyla möts så blir det kondens.
Skulle jag förvara mitt krut kallt och ladda i varmt utrymme så skulle jag värma förpackningen stegvis, dvs inte ha så stora skillnader i temperatur.
Bäst är att förvara krut i frostfritt utrymme, så minskar problemen drastiskt.
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav kapsyl » 30 dec 2019, 11:31

Lufttät låda och gärna något torkmedel så är det inget problem. Jag använde silikagel (kiselsyragel) med koboltklorid (som jag knyckte på skolan för 35 år sedan) som är lätt att regenerera, bara att låta stå i ugnen, 140 grader, ett tag tills den är blå igen. Vanlig silikagel är kanske enklare att få tag på, borde finnas hos de som handlar med förpackningsmaterial eller kanske elektronikhandlare.
Och som Frank69 skriver, öppna inte lådan förrän temperaturen utjämnats. Tänk immig öl :)
kapsyl

Återgå till Svartkrut