Köpa svartkrut/pyrodex till licensfria vapen

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Köpa svartkrut/pyrodex till licensfria vapen

Inläggav Robin99 » 11 dec 2019, 14:42

Hej! Har försökt att köpa svartkrut till ett gevär tillverkat före 1890 som inte är avsett för gastäta enhetspatroner. Fick då höra att det är någon ny lag som gör att man måste ha licens på något annat vapen för att få köpa krut. Samma gäller även pyrodex. Man kan väl inte få licens på något som är licensfritt? Hur gör ni andra för att köpa pyrodex eller svartkrut?

Mvh Robin
Robin99

Re: Köpa svartkrut/pyrodex till licensfria vapen

Inläggav Ryden » 11 dec 2019, 15:33

Det är ingen ny lag utan så har det varit länge.
För vanligt modernt krut finns det inget tillståndskrav för att köpa men väl på att förvara det. (Såvitt jag minns)
Svartkrut klassas samma som dynamit och har strängare krav på förvaring och kräver tillstånd för inköp.

Den som har en vapenlicens får automatiskt rätt att förvara en viss mängd krut.
Har man ingen vapenlicens så ansöker man om förvaringstillstånd för krut eller svartkrut.

Jag som har licens på jaktvapen kan alltså förvara krut eller Pyrodex hemma utan ytterligare papper, men däremot inte köpa eller förvara svartkrut.

Kolla här
viewtopic.php?f=58&t=204707
Användarvisningsbild
Ryden

Inläggav Robin99 » 11 dec 2019, 17:08

Ryden skrev:Det är ingen ny lag utan så har det varit länge.
För vanligt modernt krut finns det inget tillståndskrav för att köpa men väl på att förvara det. (Såvitt jag minns)
Svartkrut klassas samma som dynamit och har strängare krav på förvaring och kräver tillstånd för inköp.

Den som har en vapenlicens får automatiskt rätt att förvara en viss mängd krut.
Har man ingen vapenlicens så ansöker man om förvaringstillstånd för krut eller svartkrut.

Jag som har licens på jaktvapen kan alltså förvara krut eller Pyrodex hemma utan ytterligare papper, men däremot inte köpa eller förvara svartkrut.

Kolla här
viewtopic.php?f=58&t=204707

Ok, tack för svar :)
Robin99

Inläggav Kronhjorten » 11 dec 2019, 19:58

Det stämmer inte riktigt att man inte behöver tillstånd för att köpa krut, det är nya regler där.
Från msb

1. När måste man ha tillstånd från MSB?
1.1 Handladdning för eget bruk
Du som har licens för innehav av skjutvapen och handladdar ammunition för eget bruk till dessa vapen får använda och förvara högst 5 kg krut och tändhattar i riskgrupp 1.3 eller 1.4 till handladdning utan annat tillstånd än vapenlicensen. Undantaget gäller även vid användning av svartkrut till handladdning av ammunition eller laddning direkt i vapen (gäller endast licenspliktiga vapen).
Svartkrut i riskgrupp 1.1 får dock inte hanteras i bostad. Vapenlicensen gäller som tillståndsbevis vid inköp av krut.
Om du vill ha mer än 5 kg krut måste du söka tillstånd till förvaring och överföring av detta hos kommunen där förvaringen ska äga rum.
1.1.1 Licensfria skjutvapen
Undantaget gäller inte användning av krut (röksvagt eller svartkrut) för laddning av licensfria skjutvapen. Den som vill använda krut till laddning av licensfria skjutvapen måste söka tillstånd till användning, överföring och förvaring av krutet hos sin hemkommun.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav Ryden » 12 dec 2019, 09:30

Aha!
Då var mitt inlägg förlegat.

Men innebär detta då att man via vapenlicensen får inköpa svartkrut klass 1.1 och förvara det utan övriga tillstånd? I byggnad skild från bostad då.

Och om jag fattar det rätt så måste alla som vill skjuta licensfria mynningsladdare skaffa ett tillstånd från kommunen för att få hantera och förvara krut
Användarvisningsbild
Ryden

Inläggav sos » 12 dec 2019, 09:39

"Svartkrut i riskgrupp 1.1 får dock inte hanteras i bostad" ... då är det OK med garage som sitter ihop med bostaden men saknar ingång till bostaden? Det omvända gäller för vapenskåp så..?
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav svenor1974 » 18 feb 2020, 12:27

dum fråga, men vad säger lagen om mobilt hem oavsett körbart eller släpbart :?:
svenor1974

Återgå till Svartkrut