Fischer Målskjutningsgevär

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Fischer Målskjutningsgevär

Inläggav Hombre » 15 nov 2019, 12:45

Fick denna för ett antal år sedan....
Tyvärr så fattas tangsiktet.... Någon som eventuellt vet hur ett korrekt sådant ska se ut till denna Fischer....
Att få tag i ett original tangsikte kan ja väl bara glömma eller är det möjligen någon som kan komma med ett tips så vore jag tacksam....

/Stefan
Fischer 1.JPG

IMG_8138.JPG

Fischer 2.JPG

IMG_8140.JPG

IMG_8142.JPG
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hombre

Re: Fischer Målskjutningsgevär

Inläggav Racing » 15 nov 2019, 15:21

Oj va vacker den är!! :shock: :shock:

Du. Diopter av rätt snitt,mät stolpens mått (dvs hålet i stocken),dyker det upp tex på e-gun med jämna mellanrum. Sök på just diopter så kommer det fram sidvis,bara det då att de flesta är moderna diopters. Men..det finns gamla grejer med.
Ligger ngr till salu där just nu,jagar ett själv till mitt Schuetzen gevär.

Vad är det för kaliber på den där härligheten?
Racing

Inläggav Hombre » 17 nov 2019, 12:33

Hjärtligt tack för tipset när det gäller diopter! Jag får hålla ögonen öppna.
Jag håller med, den är vacker och kalibern är omkring 10 mm...
Sorgligt nog så har jag aldrig provat den ännu... Fick den och ett gäng andra svartkrutare av en fd chef som inte var intresserad alls.... Sjäv är jag intresserad men har väl mer legat åt patronhållet, dvs äldre bygelrepetrar och Colt SAA revolvrar.... Förhoppningsvis ska det bli ändring på detta nu.... men behöver någon som har kunskapen och kan kolla upp dessa vapen så att jag inte får en obehaglig överraskning.... Sunt förnuft tror jag att jag har :D men better safe than sorry!

/Stefan
Hombre

Inläggav Racing » 17 nov 2019, 15:51

Ptja,behöver du hjälp på den punkten så säg till.
Jag demonterar och inspekterar ju gamla vapen på närmast löpande band för andra... :D
Skulle skäligt misstänka av skicket dock att du inte har så mkt att frukta.

Patron har utan tvekan sina meriter men där vill jag addera att ren mynningsladdning har sin charm med. Helt klart. Det ena utesluter verkligen inte det andra.
Men.
Det 1a du behöver göra,och det gör man lämpligen i samband med att man demonterar pipans sk svansskruv,är att du slår en blykula genom loppet för att på så vis mäta kalibern exakt.

"Ungefär 10mm" i kombination med hur bössan ser ut härleder iaf mig till att tänka mellan Europa kring 1850- 1860. Isf är sannolikt kalibern 10,xx mm. Dvs i samma härad som min Schuetzen och det nu helt nyanskaffade Wesson geväret mitt.
Där är ett litet "problem",eller vad man skall kalla det,i att gjutformar i de storlekarna haglar det inte direkt. De finns att få...men är inte supervanliga.
I mitt fall har jag löst det genom sk paper patching,vilket fungerar utmärkt,men även i det fallet gäller att man har koll på diameter osv. Att paper patcha på måfå duger ICKE.

Återkommer gärna kring upplevelser och erfarenheter kring detta. Jag har precis börjat (1a ggn var med mitt Whitworth för ca ett drygt halvår sedan) och det med paper patching kan jag enklast beskriva som Pandoras box till grad för JÖSSES vad åsikter det finns i sammanhanget.
Men.
Det finns en bra klistrad tråd om det med just val av papper på castboolits som är mer än läsvärd. Att i sin tur svarva kalibreringsöga för kulan vid behov,ja det är väl minsta problemet....
Å saken är den att ett svarvat sådant öga räcker länge i fallet med mynningsladdare. Om än långsammare än vs en press så..det blir gjort och saken är att med en mynningsladdare bränner man knappast 200 piller på en dag direkt..

Hur som helst. Den där bössan hade jag hållit ganska hårt i för i ljuset av skick och utseende SAMT tänkt användningsområde är en kvalificerad gissning att den är rätt långt ifrån gratis iaf.

Vem har gjort den? Finns det ngr märkningar på den alls? BÖR det rimligen göra på ett så exklusivt vapen kan jag tycka...

Edit; Ah! Jag är blind inser jag...står ju Fisher i rubriken. :oops:
Med det sagt,vet vi vem det är?
Racing

Återgå till Svartkrut