Släppmedel för kulformar

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Släppmedel för kulformar

Inläggav Frank69 » 12 nov 2019, 21:42

Vet att det finns en del kommersiella släppmedel, har dock aldrig provat sådant.
Körde ett tag med sotning, men fick aldrig helt rätt på det.
Har sedan ett tag kört med grafitpulver och det fungerar bra, men tar lite tid att applicera och de första kulorna som gjuts blir lite skrovliga.
Nån som har andra tips som man kan testa?
Är ju alltid kul att förkovra sig. :)
Är ju även stor skillnad på hur kulorna är utformade, några vill ju bara sitta fast. T.ex de med fläns tycker jag är lite kinkiga.

Bild
Användarvisningsbild
Frank69
 
Inlägg: 2080
Blev medlem: 12 jul 2011, 14:10
Ort: Kronoberg

Re: Släppmedel för kulformar

Inläggav Lasse99 » 12 nov 2019, 21:51

På min tid andvände man talk/barnpuder när man gjöt tenn.
Lasse99
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 jul 2013, 17:58

Re: Släppmedel för kulformar

Inläggav Frank69 » 13 nov 2019, 01:03

Lasse99 skrev:På min tid andvände man talk/barnpuder när man gjöt tenn.


Tackar för tipset, har sådant hemma så man kunde testa hur det funkar.
Användarvisningsbild
Frank69
 
Inlägg: 2080
Blev medlem: 12 jul 2011, 14:10
Ort: Kronoberg

Re: Släppmedel för kulformar

Inläggav cmk » 13 nov 2019, 01:15

Vet inte om materialet har betydelse, men jag har inget släppmedel alls i min aluminiumform (accurate molds). Har iofs bara gjutit något 100-tal kulor hittills - minns att jag tvättade ur den med ren acetn när den var helt ny.
Saker som jag kan tänka mig att byta bort/sälja:
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch
* S&B 124gr FMJ cal .30 - flera hundra st
* Nosler Accubond LR 190gr cal .30 - 100st
* SÅLT: Warne QD 1" medium
PM:a
Användarvisningsbild
cmk
 
Inlägg: 2369
Blev medlem: 02 sep 2008, 16:31
Ort: Stockholm


Återgå till Svartkrut

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst