Revolver m/1871

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Revolver m/1871

Inläggav Junker » 14 okt 2019, 12:14

Hej!
Jag har en fråga om en gammal svensk kavallerirevolver och hoppas att detta är ett bra ställe att få svar :)

För ett tag sedan besökte jag några äldre släktingar och av någon anledning kom samtalet in på vapen och då nämndes "Ryttmästarns" gamla revolver.
Det tyckte jag lät intressant och revolvern hämtades fram ur en låda, jag trodde inte att den var så gammal, men den hade vad som såg ut som regementesbeteckningar inslagna på sidan.
När jag kom hem så började jag googla lite och hittade så småningom Göta Vapenhistoriska Sällskaps sida.

Revolvern är helt klart en Francotte m/1871 fast i 22 Long Rifle istället för 11mm.
Hade man dessa som övningsvapen och hur gammal är egentligen 22LR som kaliber?
Ändringen såg mycket proffsig ut med ett fjädrat stift under hanen och en tunnare pipa, men allt var snyggt blånerat och proffsigt gjort.

Någon som har sett något liknande?
Med vänlig hälsning
Robert
Junker

Re: Revolver m/1871

Inläggav Ryden » 15 okt 2019, 09:15

22 LR föddes 1887, så det skulle kunna vara en gammal konvertering.
https://sv.wikipedia.org/wiki/.22_Long_Rifle

Jag vet inget om våra svenska revolvrar, jag har bara mynningsladdare, men det skulle vara kul att se en bild!

Edit:
Och välkommen hit!
Användarvisningsbild
Ryden

Inläggav Dyngsmäll » 15 okt 2019, 10:30

Du kan ju upplysa släkten om att revolvern är licenspliktig (om de inte redan vet det).
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Junker » 15 okt 2019, 13:27

Hej och tack!

Jag ville inte nämna det, de tror att det bara gäller nya "riktiga" vapen och de är så gamla att det skulle bli ett jättestort orosmoment för dem.

Förr eller senare blir det min hustrus problem, jag hoppas att den ligger kvar i strumplådan då och att det finns en vapenamnesti.

Jag tog ingen bild men precis allt stämmer överens med den här bilden utom att pipan är smalare och den var en annan kaliber
Bild

Den har tillhört I13 och det fanns ett regemente som började på T men det var överstruket.

Finns det något samlarvärde i en sådan här tingest?
Annars så lämnar jag in det till polisstationen när det blir dags.

Mvh
Robert
Junker

Inläggav Dyngsmäll » 15 okt 2019, 14:08

Det mesta av samlarvärdet försvann nog tyvärr då man byggde om den. Den blir nog skapligt svårsåld då licens saknas.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Matte j » 15 okt 2019, 14:35

Vapen som dyker upp i dödsbon är inte automatiskt illegala bara för att man inte hittar igen licensen. Jag anser att man generellt ska undvika att skrota vapen så långt det är möjligt. Att den är ändrad från orginalet kanske var gjort i en del av försvarsmaktens regi och då kan det finnas ett värde att ha ett sådant vapen i sin samling till exempel .
Matte j

Inläggav Ryden » 15 okt 2019, 19:47

När jag ärvde min morfars hagelbössa så fanns ingen licens, polisen hade ingen notering så jag sökte ändå.

Under tiden den licensen behandlades hittade vi en licens från 1941 som sade att Einar hade rätt att inneha en hagelbössa.
Inget fabrikat eller kaliber eller några andra uppgifter.

Jag kunde tvättat vilken bössa som helst med den lappen, och gjorde det tydligen också eftersom min 350 tillverkades av HVA 1954

Licensen gällde tydligen en hanabössa morfar fick av sin bror i utbyte mot några vagnar.

Det går alldeles utmärkt att söka licens på oregistrerade vapen från dödsbon, problemet i det här fallet är att det då kommer att krävas målskyttelicens med allt vad det innebär.
Ska man ha den på minneslicens måste den pluggas och då försvinner allt ev. värde den kan tänkas ha.

Men om den är ändrad av Krigsmakten så är den nog ovanlig,
Kan du inte fråga vapensällskapet du nämnde?
Användarvisningsbild
Ryden

Inläggav Junker » 16 okt 2019, 08:14

Hej!

Detta var ju en lättnad, min hustru blev väldigt orolig, men då kan vi hantera det när det blir dags.

Jag hittade inget sätt att kontakta sällskapet tyvärr, personen som skrev artikeln verkar ju veta allt om revolvrarna så jag hade säkert fått svar på mina frågor.

Mvh
Robert
Junker

Inläggav Ryden » 16 okt 2019, 16:41

Artikeln om svenska revolvrar http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/s ... pist_g.htm är skriven av O Janson som också verkar vara webmaster för sidan, prova webmaster@gotavapen.se

Intressant sida!

Edit:
Gick vi direkt från slaglåspistoler till patronladdade revolvrar, hade vi inga mynningsladdade revolvrar alls?
Användarvisningsbild
Ryden

Inläggav Dyngsmäll » 16 okt 2019, 17:06

Nej, vi behövde aldrig gå omvägen om kammarladdade revolvrar. Det fanns ju redan stiftantända revolvrar när det var dags att uppgradera. Mynningsladdade studsare- och flankörpistoler antogs ju också så sent som 1850 av kavalleriet.
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Junker » 17 okt 2019, 12:00

Tack för hjälpen!

Nu ska jag skriva och fråga

Mvh
Robert
Junker

Inläggav Junker » 17 okt 2019, 14:28

Hej!

Jag fick svar direkt

Hej Robert
Nej dessa köptes av Waffen Frankonia i tyskland och en del gick till USA. En del av dessa gjordes om till 22Lr för att kunna säljas.

Så det är knappast någon ryttmästare som haft den, undrar var den kommer ifrån egentligen.

Mvh
Robert
Junker

Inläggav Stainless steel » 17 okt 2019, 19:40

Man kan alltid få licens på vapen som är upphittat i dödsbo. Ända gången det inte går är när det går att bevisa att arvtagare vetat om att vapnet varit olagligt eller om vapnet varit involverad i brott. Alltså har ni trott att licens funnits eller inte vetat av att vapnet existerat är det lugnt. Det är upp till polisen att bevisa motsatsen så ni kan lugnt sitta i båten.

Älskar gamla licenser där det står får inneha hagelgevär eller studsare. Har sett en där det står får göra om ett stycke armegevär 6.5 mm till jaktgevär och numret på bössan är skrivet för hand. Går nog att tvätta lite vad man vill med dom licenserna om det är rätt vapentyp. Tror rent ärligt polisen bara är glad att bössorna blir inskrivet i registret istället för att bara försvinna och hamna i nån källare utan licens.
Hdf titan 2 .308
Ruger pc 9mm
Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12

Kokkaffe ska kokas med 3 uppkok allt annat är osvenskt.
Stainless steel

Återgå till Svartkrut