Carl Gustaf m/1850

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Carl Gustaf m/1850

Inläggav Pyzzer » 03 okt 2019, 21:47

Hej!
Köpte mig i helgen en Carl Gustaf m1850 studsarpistol byggd 1856.
Har skjutit en del svartkrut innan men bara med gevär så tänkte att en sån får man ju ha i samlingen med..
Det första jag gjorde efter köpet var att skruva isär och inspektera mitt köp och upptäckte till min förvåning att på svansskruven satt en axeltapp som var ungefär 20mm lång med en diameter på ungefär 5mm och stack ut ur skruven, va fyller den för funktion? Är det meningen att det skall fyllas krut upp till nivå med den och sen ska kulan bottna mot tappen? Har mätt krutmängden som skulle behövas isåfall och det var ganska exakt 75 grains, kan det stämma att man ska ladda i så mycket?
Har kulor som är .57" och passar perfekt med en fettlapp i pipan, har skjutit med dom i ett gevär som jag inte laddade med mer än 60 grains för att den skulle skjuta där man sikta :roll:
Pistolen är för övrigt i löjligt bra skick, helt nummerriktig och har nog aldrig varit i bruk för siktet på svansskruven är inte ens ditslipat :D
Mvh
Pyzzer

Re: Carl Gustaf m/1850

Inläggav m/1845 » 05 okt 2019, 20:29

Enligt boken Arméns handeldvapen förr och nu av Josef Alm så laddades studsarpistolen m/1850 med 3,315 gram krut. Vilket enligt min uträkning blir ca 51 grain. Enligt boken Handgevärslära av Walter Jochnick (från 1854) så laddades pistolen med 0,25 lod. Om ett lod är 13,29 gram så blir det 3,32 gram = ca 51 grains.

Nu är detta absolut ingen rekommendation till hur du skall ladda pistolen. Hur krutet var på den tiden jämfört med modernt svartkrut har jag ingen aning om.

Har också en m/1850 studsare i nyskick, men har inte skjutit med den. Dock så har jag skjutit med min m/1820-57 studsarpistol som även det är en tapp-pistol, fast med lite grövre kaliber 15,74 mm mot 14,85 mm. Denna pistol har samma krutladdning enligt böckerna ovan. Jag fyller upp med mannagryn så att det inte blir någon luft mellan krutet och kulan. Använder mellan 30 och 35 grains schweizerkrut, som är ca 20% kraftigare än vanligt svartkrut. Med 35 grains schweizerkrut fick jag med en 17,2 grams rundkula i snitt 236 m/s utgångshastighet. Med 40 grains blev det 249 m/s, men detta är onödigt kraftigt i en gammal pistol tycker jag.
m/1845

Re: Carl Gustaf m/1850

Inläggav Pyzzer » 05 okt 2019, 22:14

Tack för svar!
Men om jag då inte ska lämna nått mellanrum mellan krut och kula och det krävs 75 grains krut för krutet ska nå upp till tappen, hur gör jag då? Fylla resterande med mannagryn? Hade tänkt skjuta rundkulor med den men är det helt uteslutet? är det nån annan typ av kula som gäller? Jag vill ju inte behöva göra nån åverkan på en pistol som överlevt 150 år helt oskadd och som jag ska börja härja i :shock:
Ursäktar om mina frågor låter dumma för er men jag vill bara lära mig :lol:
Mvh
Pyzzer

Återgå till Svartkrut