Renovering av remington 1858

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Renovering av remington 1858

Inläggav nicke1970 » 23 sep 2019, 18:14

Hur backar man en pipa på Remington utan att störa siktet ?
nicke1970
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 jun 2019, 15:46

Re: Renovering av remington 1858

Inläggav Racing » 23 sep 2019, 20:58

Rätt svar är att,det gör du inte.
Men.
Det hela börjar med att du lossar pipan. Klädda backar eller aluminiumplåtar som skydd i städet. Väck med trumman samt laddarm osv. Spänn rejält,och nu menar jag som en fullvuxen karl som lägger lite kraft bakom.
Ta sedan ett hammarskaft eller liknande (plast lr trä mao) och stick in det i uttaget där cylindern sitter monterad och..vrid. Pipan kommer att lossa,och det väsentliga här är att du tar notis om hur hårt pipan sitter.

Gängan på pipan är ca 5/8"-30. Det intressanta är siffran 30,som då ger att ett varv på pipan motsvarar strax under 0,9mm. Dvs att tar du bort 0,88mm från anslagsplanet på pipan,där den möter ramen,så kommer kornet att hamna rätt när du monterar igen..bara med pipan nu ca 0,9mm längre in mot cylindern.
Det är här det är intressant med hur hårt pipa och ram satt ihop för det ger dig lite manöverutrymme vad avser att "sätta" pipan vettigt igen när du monterar. Var uppmärksam på mitt "ca" 5/8". Realmåttet på piporna brukar vara 16.0mm,vilket då alltså INTE är 5/8 och det enda sättet att komma runt att behöva slå nya gängor alt rensgänga en Remmy pipa är därför ett justerbart snitt. Ett du förspänner själv med en sättskruv,snittet är därför delat med detta i tanke.

Mao?
Om pipan satt relativt löst är det idé att ta tex 0,80mm Satt den hårt,ta 0,9xmm. Ja. Skillnaden om säg 8/100mm kommer du märka när du momentdrar pipan igen.

När du svarvar anslaget på pipan måste detta göras med 4 backschuck i svarven då pipan som bekant är 8 kantig och du har då sedan innan svarvat en matris,tex i aluminium,som passar invändigt i pipan TIGHT.
Upp med pipan i 4 backar´n och använd tejp eller liknande där backarna biter i pipan för att undvika märken. Därefter "klockar" du in pipan med matrisen på plats med en vippindikator.
Om du har under 3/100mm i kast är det bara att köra. Ett tips är att du låter pipan sitta kvar i svarven med allt gjort och går ner på lågväxel så mkt du har (typ 25varv/minut).. Ta fram ramen och gänga på. Du märker mkt snart om du är rätt eller inte,och finessen med att låta det sitta kvar är att du slipper att klocka om det hela ifall du behöver ta ngt fin skär för att få det hela 100.

Sen skall sägas att mången ggn är det nog vaknare att addera material framtill på trumman med svetsen och ta det den vägen istället. Tanken med yokarna på en Remington är att trumman mycket riktigt skall passa däri i första hand,med ett spel på ngn hundradel. Tanken är då att pipan skall ligga straaaaaaaaaax under främre yokens plan.
På så vis lagras trumman "rätt",som det var tänkt ifrån början och man slipper vidare allt snack om "backat" osv...vilket i min mening fö e ett djävla trams..men men. To each and his own som det heter.
Fö. Ja. Materialet i en Remington är fullt svetsbart med mkt gott resultat med enklast möjliga OK:48 tillsats.
Racing
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 21 nov 2017, 14:04


Återgå till Svartkrut

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst