Duplex och krut

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Duplex och krut

Inläggav Racing » 26 jul 2019, 11:40

https://www.ammoland.com/2017/07/accurate-5744-powder-review-accurate-arms/#axzz5um2RaC4w

Mer än väl medveten om att det jag tar upp nu är riktigt djupa vatten så är det så att detta är ngt jag sprungit på i text många ggr vid detta laget.
Bruket av röksvagt,rent av,i "de sista" varianterna av svartkrutsvapen som svartkrutseran hade att ge.

Jag personligen har ju tex använt 9mm PAK patroner som "tändhatt" till Chassepot,och geväret bara skrattar åt tilltaget. Tro mig,jag har synat kammare osv NOGA.
Att vi,som community,skall avråda folk in i det längsta från såväl sk duplex laddningar som renodlat röksvagt,är helt med på den. Samtidigt finns en hälsosam nyfikenhet iaf hos mig då bruket av duplex som röksvagt uppenbart är utbrett.

Där jag sprungit på det oftast är kanske framför allt bland BPCR och Silouette folket där bruket snarare verkar regel än undantag i vissa klasser. Samma,tagit del av vad som närmast är att se som en avhandling i ämnet på castboolit av en karl som undersökt det NOGA i bruket av sitt Springfield 45-70 trapdoor. Bla då analytiskt,bokstavligt,mätt tryckkurvor mm.

En av finesserna med duplex är INTE att få ut mer prestanda eller "oumpf" utan att ngr grains röksvagt tenderar att blåsa ut svartkrutsslagget,vilket ju är eftersträvansvärt om precision är det som är "the name of the game". Så mången duplex laddning görs tydligen med detta i sinne.
Det renodlade bruket av röksvagt i sin tur,som tex bruket av Accurate 5744 i "moderna" svartkrutsgevär,antar jag bottnar i samma sak eg då ngn eg skillnad i prestanda (E100 osv) inte är att tala om.

Så det jag undrar är givetvis om det finns folk som kikat närmare på detta bland våra egna led?

Ett vapen som skulle må direkt bra av bruket av duplex tex i min mening är Chassepot. Något pågår ju i den där kammaren som jag iaf har svårt att inse vad det är (fettet vill inte riktigt reagera som normalt med slagget), och i ljuset av mina erfarenheter med PAK patron bla så... Ja. Det fungerar. Säkert? I ett Chassepot vill jag mena att ngr grains röksvagt,med ovan anledning,gör varken till eller från ur perspektivet pipsprängning osv. Inte sett ngr som helst tendenser till det.
Racing

Re: Duplex och krut

Inläggav pistolmike » 26 jul 2019, 13:43

Inom NRA's BPCR är det inte tillåtet med duplexladdningar utan det skall vara rena svartkrutsladdningar.
Fettet är ju viktigt för att hålla slagget löst och lätt att städa bort.

Har du läst några av Mike Venturions böcker? Han har skrivit en del läsvärt om svartkrut.

Mvh Micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav Hønsetyv » 26 jul 2019, 19:19

Har anvendt Vv N120 1:9 (10%) i alt fra 45LC til 45-90 med glimrende resultat.
Mest i originale rifler og revolvere!

Det "blæser" ikke forbrændt sortkrudt ud af piben, det hæver/øger forbrændingstemperaturen og giver renere forbrænding af sortkrudtet.
Jeg hælder de 10% i først og så sortkrudt ovenpå, derefter komprimerer og lader jeg som vanligt.
Användarvisningsbild
Hønsetyv

Inläggav Racing » 26 jul 2019, 19:41

Ja,där ser ni... :lol: :lol:

Mm.
Fler inputs?
Racing

Återgå till Svartkrut