RENOVERING AV COLT 1849

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

RENOVERING AV COLT 1849

Inläggav nicke1970 » 25 jun 2019, 16:05

Pipan på min colt 1849 är en aning , ytterst lite , glapp i sidled . Nått man kan åt gjärda ?
Kan de på värka precionen ?
nicke1970

Re: RENOVERING AV COLT 1849

Inläggav slaglås » 25 jun 2019, 22:25

På en colt är väl glappa pipor det som verkligen påverkar precisionen.
Jag skulle nog inte åtgärda det själv, iaf inte om det är en lite finare revolver, är det en som det redan är mixtrat å trixat med förut så kanske det är en annan sak, MEN, de "skador" som blir både på revolvern och dess värde efter att du använt filen och svetsen går inte att göra ogjorda, mitt råd är att lämna in den till en smed.
Användarvisningsbild
slaglås

Re: RENOVERING AV COLT 1849

Inläggav Southpawswede » 26 jun 2019, 13:01

Om pipan går att pressa lite (tiondels millimeter) åt endera sidan och pipan sedan fjädrar tillbaka är nog ingen fara. Men om det är så pass glapp att man märker ett "klick" då är det värre. Då är ju risken att pipan kommer i nytt läge efter varje skott. 0,1 mm flyttning av pipan, låt oss säga 4 tum lång, så gör det ju upp till 10 cm på 10 meters avstånd......
Sitter cylinderaxeln fast i stommen? Är det okej då sitter glappet i den koniska infästningen mellan cylinderaxeln och pipan, och då är det genast lite värre......
Byte av cylinderaxeln kan hjälpa, eller om man vill göra en "fuling" och anpassa anläggningsytorna mellan stommen och pipan. För att se om dessa ytorna ligger i rätt läge mot varandra finns en instruktion här http://www.theopenrange.net/articles/Tuning_the_Uberti_Open_Top_Revolvers_Part_3.pdf
Ovanstående är för en vapensmed eller en som är van vid att hålla på med dessa revolvrarna, fordrar dessutom tillgång till bla fräs.
Användarvisningsbild
Southpawswede

Återgå till Svartkrut