Rookie på svartkrut?

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Rookie på svartkrut?

Inläggav Boothroyd » 01 nov 2018, 18:37

Har länge funderat på att börja med svartkrutsskytte och nu börjar det störta hindret (finansieringen) lösa sig :roll:

Men när jag börjar grotta ned mig lite mer känns det som att det inte är så svart på vitt iallafall, dvs bara köpa och panga.
För att förenkla det hela så bor jag i lägenhet, och vad jag förstår får man inte förvara svartkrut i bostaden? Hur ser det ut med substitut i stil med Pyrodex eller dylik? Vad skulle ni tippsa om? Och vet någon om det går att köpa över disk i, eller i närheten av Örebro?

Förstår att dessa nybörjartrådar kan skräpa ned men jag hittar ingen relevant och klartydlig info, spec inte som är från senare år där lagstiftningen är uppdaterad :oops:
Boothroyd

Re: Rookie på svartkrut?

Inläggav Grinolle » 02 nov 2018, 00:13

Jag såg din andra tråd ocjkså. Har du hållit på med någon form av skytte (med krut) tidigare (senare än i barndomen)? Bara det faktum att vem som helst kan och får köpa ett antikt vapen och kan skaffa de prylar som behövs innebär ju inte att det är lämpligt att göra det och försöka lära sig på egen hand.

Ta kontakt med en skytteklubb som sysslar med svartkrutsskytte. Det finns flera i Örebrotrakten som har svartkrut på programmet eller har medlemmar som pysslar med svartkrut. Där kan du lära dig grunderna, och jag talar då inte främst om hur du lär dig träffa någonting, utan hur du lär dig umgås säkert med laddade skjutvapen.

För att kunna få skjuta på en skjutbana måste du vara medlem eller ha klubbens godkännande. Ingen seriös klubb skulle upplåta sin skjutbana till en "rookie" på egen hand, för en allvarlig olycka skulle återspegla sig negativt på klubben och hela sporten. Svartkrutsskytte är på vissa sätt MER riskfyllt än skytte med modernt krut.

Jag känner mig inte bekväm med att ge dig några råd om hur du "kommer igång" via nätet innan du har en bana att skjuta på och någon form av ledning IRL. Det är inte för att jag inte VILL att du ska börja skjuta svartkrut, för det vill jag. Men det ska gå "rätt" till, för både din säkerhet och för sportens/hobbyns skull.

Observera även att jag inte lägger några som helst moraliska aspekter på huruvida du tänker träna och tävla aktivt i en klubbs regi eller inte. Merparten av mitt eget skytte (med både röksvagt och svartkrut) sker enbart för mitt höga nöjes skull, utan poängräkning. Men faktum ÄR att för att få skjuta behöver du en bana, för att få tillgång till en bana behöver du vara medlem eller åtminstone ha tillstånd att skjuta där, och innan du visat att du är säker i hanteringen av både vapen och krut så lär du inte få någons tillstånd att bruka en bana och SKA heller inte få tillstånd att göra det.

Lycka till, leta reda på en klubb och skjut så det ryker!

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Pumphagelgevär
CZ455 småviltstudsare
Ruger 10/22
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?
Användarvisningsbild
Grinolle

Inläggav Boothroyd » 02 nov 2018, 01:29

Tack Anders för det utförliga svaret.

Bortsett från att jag sköt mauser relativt seriöst i tidig ålder har jag inte haft någon aktiv kontakt med skytte annat än en och annan älgstudsare och lerduveskjutning genom åren.
Sen även som jag skrev i andra tråden så är problemet för mig att bli medlem i en skytteklubb då jag har extremt svårt att delta vid dessa 8-9 tillfällen för en introduktion för att efter det börja skjuta p.g.a jobb. Därav var halva tanken att gå på antik svartkrut för att börja kunna skjuta med eller mindre direkt :? Igen: Jag förstår vad du menar att inte uppmundra någon till skarpt skytte utan kunskap och allmän vapenvett.

Men just nu känns det rätt hopplöst att ens påbörja iom de revolvrar jag har spanat in går på en bra slant, och då vet jag inte när eller ens om jag kommer kunna använda det på skjutbana om jag inte lyckas komma över någon privat mark (från div jägare i släkten)..
Senast redigerad av Boothroyd 05 nov 2018, 01:31, redigerad totalt 1 gång.
Boothroyd

Inläggav Racing » 02 nov 2018, 14:35

Jag håller med Anders till fullo,men att du inte skall prova anser jag fel det med får jag säga.

Allt skytte medför socialt ansvar,och det måste det. Finns inget konstigt i det,tvärtemot.
Mao handlar det i ditt fall,som många andras,om omdöme. Något jag iaf vill tro att de flesta normala och vuxna människor är beskaffade med.

Att tex göra det via en klubb eller liknande har många fördelar. Kunskap OCH alternativ är givetvis ngr av dem. Alternativ som i att du kan ges möjlighet att prova lite av varje av det sporten innehåller och medför.
En av de saker Anders tangerar är det med svartkrutet i sig,och som du mkt riktigt själv reflekterar över i lagens mening. Men lag kan just aldrig ersätta det med omdöme och det finns goda anledningar till att svartkrut betraktas som det gör vad avser hantering.
Det kan bli farligt och det kan vidare givetvis missbrukas. Då lagen är ganska frisläppt i sammanhanget ligger det därför i allas intresse att det sköts. Inget konstigt i det heller.

Så nä. Jag tycker att du skall ta och snacka med lite folk som skjuter i din närhet. Att kunna få komma till skott (!!) och prova lite olika svartkrutsvapen misstänker jag kommer vara en väldig rush för dig och komma att inspirera dig att komma vidare.
Men som sagt,säkerhet-ur alla perspektiv,i första rummet oavsett vad.

Nog fan måtte vi ha svartkrutsfolk i närheten av Örebro som kan ge dig en guidad tur i sammanhanget här på Robsoft.? Skulle förvåna mig mkt annars....
Racing

Inläggav Boothroyd » 02 nov 2018, 14:57

Igen: Problemet ligger inte i att jag inte vill engagera mig i en skytteförening, utan att jag rent praktiskt har mycket svårt att göra det p.g.a jag arbetar obekväma arbetstider. Och att även delta i dessa introduktionsträffar under två månaders tid (som från de klubbar jag har kollat med - Menar att samtliga är obligatoriska)

Jag kan absolut skriva upp mig och anmäla mig till en introduktion och lägger mitt önskeschema för den periöden, men för att sen bara få veta att jag på höjd kan delta 4-6 av totalt 9 träffar när det väll blir dags.

Och med annledning av detta känner jag snarare att det är bättre jag lägger detta på hyllan om jag inte väljer att byta yrke, för föreningslivet är väldigt svårt och kräver mycket energi och tid som jag tyvärr inte har hur jag än vrider på saken.

För övrigt vill jag tacka för alla svar, måste säga att bemötandet här inne är långt över vad jag förväntade mig.
Boothroyd

Inläggav Tålsmarkaren » 02 nov 2018, 16:59

Mina 5 öre.
Ett fungerande svartkrutsvapen torde kosta i häradet 5-15.000 kr och uppåt, plus lite kringkostnader.
Om säg 10 procent av denna budget läggs på introduktion/lärpengar så kanske saken kommer i ett nytt läge?

Sedan vore det för min egen del intressant att få veta om svartkrutsskytte på egen jaktmark är inom lagens råmärken?
Att träning med (eget) jaktvapen är ok vet jag, men svartkrut kan ju inte vara jakt.
Tålsmarkaren

Inläggav Grinolle » 02 nov 2018, 18:39

Tålsmarkaren skrev:Mina 5 öre.
Ett fungerande svartkrutsvapen torde kosta i häradet 5-15.000 kr och uppåt, plus lite kringkostnader.
Om säg 10 procent av denna budget läggs på introduktion/lärpengar så kanske saken kommer i ett nytt läge?

Sedan vore det för min egen del intressant att få veta om svartkrutsskytte på egen jaktmark är inom lagens råmärken?
Att träning med (eget) jaktvapen är ok vet jag, men svartkrut kan ju inte vara jakt.

Lagstiftningen när det gäller skytte på egen mark skiljer inte uttryckligen på målskjutningsvapen och jaktvapen. Sen kan man fråga sig om det faktum att det inte uttryckligen sägs att rätten att skjuta på egen mark (under vissa förutsättningar) eller med markägares tillstånd är förbehållen för jaktvapen automatiskt betyder att man får skjuta med målskjutningsvapen där, men personligen skulle jag inte vara orolig att ta ett av mina .22lr målskjutningsgevär ut på tomten och bränna av några skott då och då (grövre vill jag inte bränna av för grannarnas skull).

Sen är ju licensfria antika skjutvapen inte att betrakta som skjutvapen i lagens ögon, de är uttryckligen undantagna från regleringarna om skjutvapen. Så vad skulle kunna hända juridiskt? Att skjuta med antika vapen är inte tillståndspliktigt, och att skjuta på egen mark är (under vissa förutsättningar) tillåtet, så jag har svårt att se vad ordningsmakt eller rättsväsende skulle kunna invända mot att någon skjuter antikt vapen på egen mark eller med markägares tillstånd. Starta inga skogsbränder bara!

Men som sagt, den rätta vägen att gå är att få lite "hands on" hjälp till att börja med.

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Pumphagelgevär
CZ455 småviltstudsare
Ruger 10/22
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?
Användarvisningsbild
Grinolle

Inläggav wensby » 02 nov 2018, 18:41

Då licensfria svartkrutare inte klassas som vapen , kan du i stort sätt skjuta med den vart du vill .... självfallet finns det ju regler för skydd mot annan och liknande men dessa går inte på samma sätt under vapenlagen ....
Användarvisningsbild
wensby

Inläggav wensby » 02 nov 2018, 18:43

Kom ner till Göteborg och gå med mej och Racing till banan så kommer du tycka att det blir skojigt ...
Användarvisningsbild
wensby

Inläggav Racing » 02 nov 2018, 21:11

Jafan Wensby!
E med du. Hela vägen. :mrgreen:
Racing

Inläggav Boothroyd » 02 nov 2018, 21:35

wensby skrev:Då licensfria svartkrutare inte klassas som vapen , kan du i stort sätt skjuta med den vart du vill .... självfallet finns det ju regler för skydd mot annan och liknande men dessa går inte på samma sätt under vapenlagen ....

Har svårt att tolka om ironi eller ej :shock: :oops:

wensby skrev:Kom ner till Göteborg och gå med mej och Racing till banan så kommer du tycka att det blir skojigt ...

Dock en stående inbjudan tackar man inte gärna nej till :wink:
Boothroyd

Inläggav wensby » 02 nov 2018, 21:41

Ingen ironi !
Användarvisningsbild
wensby

Återgå till Svartkrut