Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inläggav Racing » 15 dec 2019, 15:27

27.jpg

28.jpg

Nah. Bortsett från det ovan vill jag mena att den kommer sig. Betsning iofs och där lurar jag på att späda betsen ngt och fler varv iom att materialet är så benhårt.
Provat lite på stockens ena sida som ni ser av sista bilden i förra posten.

29.jpg

30.jpg

31.jpg

Främre pipbandet har pressat ihop stocken såpass att trät i kanalen för laddstocken har bottnat mot varandra. Alltså spetsarna.
Kunde kanske vara idé att ge det liiiiite mer utrymme så man garanterar att bandet sitter där för tid och evighet.
Materialet i stocken är som sagt mycket mycket hårt..å skadorna relativt sett få. De som finns har jag tänkt ånga ut så gott det går. En sjöblöt handduk och ett strykjärn på full knuff brukar göra gott där.

Fö. Har läst att många av dessa köptes och gavs till div skarpskytte kårer runt om. Är den präglade "5´an" på stocken en sådan märkning tro? Känns isf rimligt..
Sen.
Pipan. Den e ju fan ASlång! :shock: :lol: Tillverkades Wredes gevären med olika piplängder? Mätt denna till 950mm. Det e fan en bit asså...
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav Puffis » 15 dec 2019, 16:18

Siktet är mycket riktigt inte ett militärt. Min erfarenhet är att de militära exemplaren är ganska ovanliga. Några gjordes ju om till kammarladdare (m/1864) och resterande (och även kammarladdarna sedermera) fick ju till slut släppa sina pipor till rullblockarna,

Hälsningar från östkusten!
Användarvisningsbild
Puffis

Inläggav Racing » 15 dec 2019, 23:05

Stort tack för den infon!
Då är det sannolikt,som jag ser det,att den där stora präglade 5´an just innebär att det är ett vapen ur en form av arsenal. Låter mig annars märkligt att märka det så,vilket leder till att det skäligt varit ett vapen inom skarpskyttekår i nån form.?

Hur som helst.
Fick klivit på pipan igen,denna gången med bronsborste på läskstång i änden på skruvdragaren. Har gett det att de där två punkterna i pipan som kändes trånga är väck,och mkt riktigt släppte pipan ytterligare en rejäl dos rost.
Men nu kommer rengöringsvätskorna ut hyggligt rena rätt snabbt.. På det har den sett ett par vändor med terpentin.

Jag ljög om jag påstod att räfflingen nu är som ny och ärligt sagt är den inte bra heller,men iaf hygglig. Gott och väl skjutbart vill jag påstå. Skall se om jag inte kan få till lite vettiga bilder igen,nu då i mer rensat skick.

Stocken i sin tur gav jag lite kärlek med fint papper innan jag tog mig för att blanda betsen jag använder 50/50 med aceton. Visade sig vara precis vad doktorn ordinerade,varför bössan nu står här i ett hörne och jag ger den en 50/50 blandning linolja/terpentin ung var 4e timma nu såhär till en början.
Fått tipset att efter att detta är klart addera sealer..men..vette faen jag. Känns mer ärligt för mig att det bara handlar om olja och vax (i slutänden) Vet med mig att resultatet blir hyggligt nog ändå på det viset.
Iom färgskillnaden får det mässingdetaljerna att poppa fram väldigt vackert tycker jag.

Pipan kastade jag upp ytterligare en ggn i svarven och den har nu som minsta sett 1000 papper med olja. Givetvis ngt som gör att den framstår avsevärt prydligare nu.
Riktmedlena lödade jag av,och bakre har jag dragit dit med TIG igen. Smidigast så,och en garanti för att det inte lär flytta på sig för skit och inget. Själva funktionen i klaffsiktet i sin tur är tillbaka till 100%. Efter lite velande och kärlek kan fjädern bla expandera och röra sig fritt,och jag spände upp den en smula i samma veva.
Själva siktbladet i sin tur har fått sig en vända med juvelerar filarna...så det kommer sig det med. Korn..installerar jag ett nytt tror jag. Det gamla är sargat så det räcker..

Åsså har jag skrivit till Geoffrey efter ett lass kulor. Provas skall den ju tids nog.. :mrgreen:
Racing

Inläggav Racing » 16 dec 2019, 01:34

32.jpg

Självklart säger en bild mer än förklaringen ovan,och jag gissar att bilden ger er en idé iaf. Jmfrt mot tidigare. Som synes börjar vi nu iaf se definierad räffling.

34.jpg

Stocken ja. Bets som sagt,och då i tanke att inte överdriva det hela. Här givetvis utan "finish" och bara inoljad,dvs våt. Men ärligt sagt,jag tror detta kommer landa vettigt allt sagt och gjort.
Stocken skall jag ju nu "mata" under ngr dgr,med åtföljande oljeslipning då och då medelst 400 korn och i sista vevan 800 alt 1000. Sealer/filler? Mm..ja,det hade kanske gjort livet lättare?
Fan vet jag.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav Ryden » 16 dec 2019, 09:29

Blanda i Tung-olja i sista strykningarna så får du en hård blank yta som ändå går att bättra som en oljeboning, vill du ha sidenmatt så är det bara att gno med 0000 stålull.
Användarvisningsbild
Ryden

Inläggav Racing » 16 dec 2019, 15:04

Kiitos! :D
Härdat här över natten,så nu skall den med till verkstan och få sin 1a polering iaf.
Racing

Inläggav Racing » 17 dec 2019, 00:31

37.jpg

38.jpg

41.jpg

40.jpg

En första oljeslipning så gjord. Mättar den som sagt successivt allt eftersom den sväljer olja...

42.jpg

44.jpg

Vid det här laget i projektet får jag nog säga att jag tycker utfallet blir vettigt. Bössan känns nu som det mesta faller på plats. Ingen dum känsla alls,men givetvis är det sista "provet" att se hur eländet skjuter när vi väl är där.

45.jpg

46.jpg

Hm. Efter att ha fått väck all rost och gammal smuts.. HÄR undrar jag verkligen hur man tänkt.? Vaffö?
Jo,men kollar ngr poster upp på det bakre riktmedlet. Man har lagt igen siktbladet och flyttat V uttaget. Men..varför? Kornet är ju justerbart i sidled?

Hur som helst känns projektet nu i fas på de flesta punkter. Finns en del fortsatt att hantera,och det kommer.

35.jpg

Till sist ett litet husmorstrick.. Sådär ser skruven i framkant av låset ut när man drar ur den. För att göra det enkelt att dra skruv i trä,addera helt vanligt stearin. Gör det tillika mkt enklare att justera skruven framgent vid behov. Å..tricket funkar lika bra för att smörja kökslådorna hemma,om de nu är av trä. :mrgreen:

Jaja. Nästa steg blir en kväll som handlar om smådetaljer.
Racing

Inläggav Racing » 18 dec 2019, 00:33

47.jpg

Det där kornet vart inte så dumt. Nu skall ju det hela slipas till och poleras,men jag tror nog ni fattar grejen. Skall blir intressant att testa.

48.jpg

Sen hade ju inte jag varit jag om jag inte....iaf tillverkade fästet :lol: :lol:
Nä. Men mer seriöst. Iom att det är så enkelt att göra och valfrihet är bra och det ena utesluter verkligen inte det andra så ..varför inte.?
Skall lägga lite mer tid i fästet dock. Här e det bara grovt tillyxat än så länge,om än baserat på samma lösning som alltid. Varför? För att den funkar,för att den är billig och för att den är enkel. :mrgreen:

Geoffrey håller på med kulor. Skall bli intressant som fan att prova den kan jag säga. Riktigt riktigt intressant.
Å se..nytt är på ingång som sagt. Dags att bli färdig med denna och lämna plats åt ett Chassepot tror jag....
Racing

Inläggav Puffis » 18 dec 2019, 19:25

Nu är jag en aning konservativ, så det här med stora moderna kikarsikten på dessa vackra svartkrutgevär förstår jag mig inte riktigt på. Men visst - det kan ju vara intressant om man försöker utröna den maximal precisionen / potentialen i bössan.

Chassepot? Om du inte slipar för mycket på den så kan du redan nu ha en köpare på tur till den :wink:
Användarvisningsbild
Puffis

Inläggav Racing » 19 dec 2019, 02:14

Hör dig,och mkt riktigt handlar det om det för min del.
Saken har ju varit att just lista ut ett sätt att installera som ger för handen att man KAN installera ett utan att göra så mkt som ett märke i pangen,vilket milt sagt hade känts fel.
Å..det har jag gjort. Fungerar faktiskt hur bra som helst,varför jag just konstaterar att det ena på inget vis utesluter det andra.
Å den konservativa aspekten,du..där är vi till grad eniga. Men..funktion före form OM det ena inte utesluter det andra. Alltid för min del.
Some Whelen en ggn sa.
-"De enda intressanta vapnen är exakta vapen eftersom vitsen med att skjuta är att träffa."-
Må de.

Med det sagt då så har jag ju tidigare kört ut näsan och konstaterat att vi klarar oss med "enklare" glas än man måste ha med moderna vapen. Kanske framför allt då "våra" vapen kan ha nog så mkt rekyl men den är LÅNGT ifrån lika skarp som i ett modernt vapen.
Eller som det heter,vill du verkligen kolla om ett kikarsikte pallar rycken,sätt det på ett fjäderdrivet luftvapen. Mm..
Med det sagt vet ni ÄVEN om att jag skjutit levande pisset ur ett enklare BSA. Hårkorset vred sig bortom sans och balans med 90 grains svart och knappt 500 grain kula i Hughes bössan så ingen regel utan undantag.
Så detta skitbilliga Bushnell 6-24*50 från Tradera får ta smällen.

50.jpg

51.jpg

52.jpg

Tog fasta på det där med att installera så tight bara möjligt och tog fasta på det med Millet ringar.
Tight för att på dessa gamla vapen är stockarna normalt gjorda för öppna riktmedel när det kommer till kolvkam,så ju närmare ju mindre mickel med den biten. Millet för att jag gärna labbar vidare med det med stålringar ställbara i sidled.
Som sagt,"våra" gamla vapen är ofta inget under av varken linjaritet eller precision med moderna mått mätt varför Millet ringarna faktiskt tillför ngt,ÄVEN om det är meckigare att installera.
Å som sagt,med min lösning har du VALMÖJLIGHETEN att använda antingen glas,diopter eller öppna järn. Inget syns,inget märks.

Chassepot ja.
I det fallet tror jag tåget redan gått du. Bössan som är aktuell är iofs i riktigt vettigt skick men har handikappet att ngn mindre rustad hjälte tydligen vevat runt i kammarläget på den.
Hur,till vilken grad och varför återstår att lista ut. Givetvis kommer pipa och låda separeras och..Biltema visar sig sälja en enkel och funktionell sådan där liten "skopi" kamera..så har tänkt fota hela härligheten och se vad som trillar ur påsen.

1.jpg

12.jpg

Å så mkt kan vi väl dela med oss av i nuläget kanske,även om den inte är hemma här hos mig än. Det med patron/kammarläget är alltså reservationen med bössan. Resten är friskt. Saknar "paraplyet" men det har jag dels extra och överväger vidare att svarva till ngr stycken då jag blivit så ombedd. Får se var det landar.
MIN ambition med denna är att lista ut sot problemet,något jag alltså inte kom till sist. För sotar gör de,ngt oerhört,och det finns allt för mkt incitament för att man vid tiden löst detta i Frankrike när det begav sig för att dilemmat inte skall ha ngn lösning.
Det MÅSTE vara jag som förbiser nått i sammanhanget.
Racing

Inläggav Racing » 20 dec 2019, 01:46

152.jpg

153.jpg

Hm. Kom ett litet paket ifrån Tyskland se.. Som många av er vet e det med precision ur grejerna min pryl. Iom det ligger ju de sk 451 gevären mig varmt om hjärtat,och former kan man omöjligen ha för många.
Å se..här i Europa är det väl framför allt Pedersoli och tyska Hensel som levererar.

Lurat lite på det med Turner formen som vännen Roger köpte en stund. Kastar ju runt 490 grains eller vad det e,och poängen är att de flesta som skjuter 45 använder mellan säg 480 och 580 grains.
Sen har vi en liten klick som gärna ser nåååågot lättare piller. Å se..denna Hensel formen visar sig kasta kulor av samma snitt som Turner och Lyman volunteer formerna gör,bara det att de väger ca 435 grains.

Kikat på den där formen en liten stund och satte mig i kontakt med Hensel,men saaaaaatan va långrandigt jobbigt. Är så man undrar ifall de ens vill sälja former.?
Min Whitworth hexa form från Hensel tex hade en leveranstid på nästan 3 månader... HALLÅ! Det står snart 2020 i almanackan! Var med i matchen lite för fan!
Å en sådan form som denna,leveransbesked - som jag fick pressa ur de och de gav mkt mkt vagt - var februari.
Så.
Samma form dök upp lätt beg på e-gun. Inte mkt att tveka på.

Som de andra Hensel former jag har är även denna i stål och tar en rätt rejäl stund på sig att bli varm nog för att kasta vettig integritet på kulorna. Men men..nu är den här iaf,och det skall bli intressant att se hur de där pillrena beter sig i Whitworth pangen.
Racing

Inläggav Racing » 21 dec 2019, 18:02

Mm.
Då det kommit en kal 40 form med nu så blir det strax avgång ut till grottekvarnen för att gjuta lite,men jag tänkte att jag kan dela med mig av ett jobb jag håller på med för en annan karl fn! :D

1.jpg

2.jpg

Jomen. Som synes ett allmoge konverterat m/1845. Slätborrat. Faktiskt så tom jag tycker det "duffel cut" som är gjort på bössan är synd då den uppvisar sådana kvaliteter i allt annat.
Men..e som det e.

7.jpg

Japp. Pipstämplarna är vad vi milt sagt kan kalla tydliga,och berättar historien för oss.

9.jpg

Då ambitionen är att använda vapnet MÅSTE svansskruven loss så man kan se integriteten på gängan hos såväl pipan som skruven. Som ni förstår sitter detta ofta riktigt fast efter 150+ år med rost osv som följd,varför gassvetsen ÄR rätt verktyg i sammanhanget. Det och ett BRA smidesstäd,oaktat hur slitet det nu än är.
Biltema och Jula e liksom djävligt långt borta här va... :mrgreen: Med sk kolande låga (dvs överskott på acetylen) värms hela akterpartiet på pipan,och man "känner" på svansskruven allt eftersom.
Japp. De STORA verktygen fram,så e re. Men värmen gör att man får isär grejorna enl bild,varför alltså värmen ifrån gassvetsen är oss en vän i detta läget. Med kolande låga riskerar man inte punktvärma,vilket då är precis det vi vill undvika.

Mao är detta ett jobb som behöver hanteras såhär,det finns inga genvägar. Mao,om gassvets,rejält städ och stadiga nycklar saknas..så skall man ge FAN i att ens försöka för det ENDA man gör är att fördärva.

11.jpg

Trots värmen brukar det snarare vara regel än undantag att all skit inte kommer ur. Ngt man kan adressera med roterande stålborste i en Dremel,och vi återkommer strax till det med roterande stålborste..
Alternativt smörjer man gängan med fett och arbetar svansskruven i och ur tills gängan löper som den skall. Detsamma gäller för nippelhålet.

12.jpg

13.jpg

Låset var i fint skick i sig,men fullt av skit. Så..rengöring. Å se då kommer vi osökt in på det med roterande stålborste.
Det största felet folk gör är att de inte använder hjul avsett att karda med. Rent praktiskt innebär det att den roterande stålborsten man använder har mkt tunna trådar,såpass att hjulet per definition är mkt mjukt.
Använder man "vanliga" roterande stålborstar fördärvar man moder materialet,för all framtid då hårdare borst helt enkelt "slår" materialet till form.
RÄTT hjul kan man fixa i industributik alt via Brownells som säljer de med. Inte helt gratis,men..krävs.
Man kan även använda mässinghjul men med den baksidan att man då får tvätta rent detaljerna man precis rengjort från mässing....

14.jpg

Hur som helst. Låset är tillbaka i det skick det skall vara ur alla aspekter,så den biten är klar iaf.
Pipan blir nästa steg,framför allt då att hona ur den från gammal rost och skit. Saken är den att pipan faktiskt ser riktigt hygglig ut invändigt..så det skall vi försöka få riktigt snyggt,i skjutbart skick.
Racing

Inläggav Racing » 24 dec 2019, 00:51

Debatterat lite med mig själv ifall lägga ut detta,men..nu tillhör jag de människor som inte tar varken mig själv,andra eller livet för allvarligt.
So..here goes.

Jag vill till att börja med göra STENKLART att jag inte håller ngn stridsyxa i handen här.

Såhär e läget.
I Tyskland,valda delar iaf,röker man uppenbarligen enorma mängder hasch. :lol:
Huh?

Ja. Jo. Alltså...

155.jpg

Som många av er vet står här ett ex av legenden. Myten. Ikonen. Graal. Ett Whitworth 451 military match.
Jag är både stolt,glad och ödmjuk inför det faktumet. Ett Whitworth ägs inte,man förvaltar det. Just detta då,som tidigare påtalat,ett vapen i rent praktiskt helt fantastiskt skick.
Ok.

162.jpg

Det använder ju,om man nu vill det,ganska speciella 6 kantiga kulor. Sk hexagonala kulor. Å se,via vänner mm så har det då CNC tillverkats ett antal såväl gjut som pressformer för att göra sådana kulor.
Skjuter det lika gärna med,och funkar rent praktiskt lika,vanliga runda ogivalkulor. Men..e klart som korvspad att använder man ett Whitworth skall man KUNNA skjuta hexa kulor med.
Klart.
Å som sagt,vi har tillverkat ett halvt gäng sådana formar (forfarande tack Anders! 8) ). Åsså..har jag köpt ngr.

Till min kännedom är det tyska Hensel,Italienska Pedersoli och en firma i Kanada som gör gjutformer.
Okidok....

Nu e ´re så att vad avser precision e jag en halvt analytisk djävel och det medför att detta med att utvärdera vettiga former får ta den tid det tar. Hobby va..
Så även om jag nu köpte en form från tyska Hensel mycket tidigare i år var det först nu jag kom att stöpa kulor ur den formen.

157.jpg

Antalet former totalt är sju...så det finns liksom lite att ta av...

156.jpg

Now. You can fuck up...then there´s fuck ups...and then there´s FUCK UPS..followed by clusterfucks. Var detta klassar får ni avgöra. :lol: :lol:
Vad som e fel?
Jaaa..asså..studera de två kulorna noga. Den till höger e "kallgjuten" ur en av våra egna NC frästa..den till vänster e tysk.

161.jpg

159.jpg

Fortfarande inget? Ok då.
Här sitter en annan igår kväll å väger dessa nygjutna kulor när jag får för mig att "känna" på hur de passar i loppet. Å se..näfan. Det gör de inte.
Asså?
Vi gör alla bort oss. Du,som läser detta,jag..alla djävlar. Det som däremot slår mig i specifikt DETTA fallet är hur i hela helvete denna formen passerat grindarna på Hensel.?
Vad som e fel?
Jo asså... Varenda Whitworth i existens till min kännedom är "right hand twist" vad avser räffling. Då e ´re inge bra att ngn operatör på fabriken röker hasch på arbetstid och lägger en massa timmar på att fräsa till en form till mig som skapar kulor med "left hand twist".
E liksom inte kulor jag får ner i loppet utan slägga,och riktigt så e re inte tänkt va... :lol: :lol:

Allvarligt?
Öh...

Har skrivit till Hensel och frågat hur vi skall hantera detta. Jag tar upp det här eftersom storyn faktiskt är så humoristisk att den är VÄRD att berättas,och nu regnar det kanske inte direkt gjutformer till Whitworth i Sverige så skadan får isf ses som begränsad,men TÄNK om detta skulle komma ut i det intl Whitworth registret!!! :lol: :lol: I det läget kan ju Hensel lika gärna ta bort denna formen ur sortimentet.
Tyskland..som ett av världens mest kommersialiserade länder... LOL

Jag vet ju inte om jag skall skratta eller gråta. 2500 spänn och en väntetid på över 2 å en halv månad. Inte en ursäkt en ggn...å nu detta. :lol: :lol:
Skall bli DJÄVLIGT intressant att se hur de bemöter detta!
Har fan svårt å sluta garva...
Hasch. Ingen bra produkt för de flesta. Jag garanterar. :mrgreen:
Racing

Inläggav lasse-a » 24 dec 2019, 11:38

Jag har ju alltid hävdat att den svåraste matematiken inte är partiella differentialekvationer eller något sådant utan plus och minus. Frågan är nämligen alltid om det skall vara just plus eller om det skall vara minus. Om det är 50/50 chans så är sannolikheten att göra fel närmare 90% (Se Murphys lag)...

Och samma här tydligen, fast då med höger eller vänster. :D

Han som ritade/programmerade det där kommer ju att få höra det på fikarasterna, garanterat. ;)

God Jul alla!
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Racing » 24 dec 2019, 15:35

Enig.
Humor! REN humor! :lol: :lol: (Ffa inte slutat garva)

Å ja. God jul på er,varenda en.. :D
Racing

Inläggav Racing » 31 dec 2019, 17:41

En vecka!!
Det skall alltså inte ha hänt ett skit på en vecka! :shock:

Närå. Bara lugn.
Wesson bössan är såld,och det till en kille som vi nu lotsar in i "vår" värld. Roligt!

21.jpg

20.jpg

Den gamle slätborrade...tålamod är som bekant en dygd. Aldrig varit med om dess make till stock att såsa i sig olja! Det i bild är lager 23!! :shock:
Nu fått sista oljeslipningen med 800 papper vått,och det tar sig.

Räknar kallt med ngr lager till,som bara får vara ifred. Men som ni ser har den mörknat ganska påtagligt och den börjar iaf uppvisa ngn form av finish.
Racing

Inläggav Racing » 04 jan 2020, 02:23

55.jpg

Det börjar fan ta sig! Fortfarande ett jobb som inte e klart...men det tar sig :D .

56.jpg

Körde ner min nyvunne kompis USB kameran i pipan igen och insåg att kammarläget vart fan bara för dåligt. Så beslutet togs där och då i egenskap av en kammarinsats. Nu hade jag dessvärre inget SIS2541 hemma,men väl en stav SIS2172,och det räcker länge det med i dessa fallen.
Lite osäker på hur hantera att kulan verkligen kommer på plats,så djupt i pipan,så spelade jag det hela säkra framför det osäkra och svarvade insatsen ngt konisk invändigt. Det rör sig om 3/10mm....
Utvändigt landade det på 16,05 varefter pipan borrades med 16mm borr invändigt. Nu e det ju samtidigt så att det är mycket sällan borrhålet blir specifikt 16,00mm och mkt riktigt..
Så det hela passade sådär löjligt bra ihop.
Presto.
Pipan är nu allt annat än ny invändigt men definitivt skjutbar,och mer än så. Mycket mer än så rent av.

57.jpg

Så idag var det dags! Skörda frukten av allt arbete,och..vad skall jag säga.? Sällan har väl något funkat så klockrent rakt av. Men..återkommer om det. Va? Farfar Whitworth var med oxå? Jaja..tro fan det... :lol:

58.jpg

Small med lite av varje idag,moderna vapen inkluderat. Riktigt riktigt roligt. Vi fick en lucka om ngr timmar strax efter lunch här i Gbg idag med ca 8 grader och solsken,vad mer begära en dag i januari liksom?!

Å dessa fantastiska Remingtons! Sagt det förr,säger det igen... Om det kan rekommenderas EN revolver till de som är nya i vår svavelosande värld så är det väl en Remington.
Ja. Många av de som är till salu i de billigare segmenten kräver lite arbete,men säg mig vafan som inte gör det som är mekaniskt och 150 år gammalt. De som använts idag är samtliga iordning,och då är det i sanning en fröjd att arbeta med de.
Min nicklade variant där,den är ju rena loket..å se,det den ser absolut mest numer är 456/220 kulor. De som egentligen är avsedda för Ruger Old Army. Om man sedan väljer att använda rent svart,substitut eller T7 är som jag ser det upp till var och en.
Använder man T7 skall så mkt stå klart att det är BRA mycket mindre rengöring efteråt...

Men..
Wredes. Jag har idag matat den med de 480 hollow base kulor Sixgun säljer och det kan bara konstateras fungera. Pangen printade på papper ifrån första smäll,och jag har varierat laddningarna mellan som först 60 grains svart och i slutänden 90 grains. Den skiter glatt i vilket och bara matar på.
En reflektion är hur snäll och beskedlig den är,även med 90 grains i pipan. Inga våldsamheter,vilket jag tillskriver bössans vikt i stort. Ja,det och piplängden givetvis.

Ifrån banan direkt till verkstan,och rengöring rakt av. E ju så att varenda pang jag skjuter "på nytt" för första ggn på länge brukar äska en mer ingående ANDRA rengöring,och detta Wredes var inget undantag.
Krutet hade tveklöst gjort sitt men..mukke skit var det. Kammarinsatsen? Funkar klockrent,bara att kvittera,varför detta väl får sägas vara ett vettigt sätt att "rädda" en mynningsladdare med korroderad/eroderad kammare.
Studerade insatsen med kamera,finns inget att anmärka på. Detta fungerar. Det med att passa bitarna så de i princip får sugpassning och installera det hela med Loctites cylindriska fastsättning är modellen som jag menar det.
En tanke som i mitt fall,givetvis,kommer från motorvärlden där vi sedan ganska länge tillbaka när vi fodrar om en cylinder INTE pressar detta foder på plats utan limmar.
Den stora vinsten i det att man slipper naturligtvis dimensionsförändringar,vilket annars kan vara ett halvt helvete...

Nä. Framgångssaga. Vi har oss ytterligare ett mycket väl fungerande Wredes gevär och det känns riktigt roligt att ha fått till en "svensk" på detta viset. Nu återstår arbetet att skjuta in eländet,men väl medveten om vad dagen gett ser jag för en ggn skull det som en rent teknisk övning.
Mao tid,krut&kulor samt en laptop. I andra änden ngr tavelspeglar i form av intl pistoltavla. Nä. Blir bra som fan detta! Kul!

Enda smolken i bägaren är att den där tändhattsnippeln som är originalet har nog rostat lite mer än nödvändigt varför passningen mot tändhattarna är direkt usel.. Å andra sidan,det fungerar. Är det så..så är det enkelt nog att antingen skaffa en ny alt addera material och svarva om.
Å se..den minnesgode kommer ihåg att jag adderat Inconel i brännkammaränden på nippeln.... Nope. Inte ett märke en ggn. Den skiter TOTALT i vad som sker internt. 8)

Jaja. Hinns med det oxå.
Nu väntar vi på ett Chassepot till.
Racing

Inläggav wensby » 04 jan 2020, 03:02

Tror f-n att jag ska försöka få upp ulf med sin kanon någon gång snart , så att det blir lite mer "BOOOM" :D :D :D :D :D :D
(nu efteråt kan man tänka , skulle smitit från flygvapnet när man gjorde lumpen och sökt till artilleriet istället … hade nog fått mer hår på bröstet om man skjuter haubits 77 … :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

Trevlig dag idag min vän !!!
Användarvisningsbild
wensby

Inläggav Racing » 08 jan 2020, 23:33

Wensby,du e fan bara obetalbar :lol: :lol:

Vi har fört en del dialog kring det med kulorna till Wredes geväret,och varför de där kulorna av Minié typ fungerar så bra som de gör.
Rent tekniskt "skall" de ju vara för långa.

60.jpg

62.jpg

Dessa kommer alltså från Geoffrey på Sixgun. I vanlig ordning ett väl utfört jobb,inte mkt att argumentera om kring det. De väger in kring 410 grains och är närmare 28mm långa (lite knappt).
Håligheten är milt sagt ganska påtaglig,vilket rent stabilitetsmässigt givetvis hjälper till mycket iom att viktcentrum på kulan flyttas såpass mycket framåt som det gör.
Finns de som provat att göra kulor med avsevärt mindre hålighet,och rapporterar om god precision med dessa med.

Iom att provet med bössan gick så bra som det gjorde hoppas jag att mkt snart kunna kolla vad kulan skapar på 300 meter iaf,och detta skall bli mkt mkt intressant.
Rent tekniskt,kronografen skall med,så torde det vara så att med 90 grains bakom lämnar kulan mynningen supersoniskt och vi borde ju utan allt för mkt besvär kunna slutleda var det trans soniska området uppstår,och i sin tur var i flyktbanan kulan blir sub sonisk. OM det nu visar sig att precisionen på 300 öppnar upp avsevärt skulle jag misstänka att vi har problemet att finna i vad som sker i just det trans soniska området. Saken är den att vi sub har en påverkan ifrån farten med andra exponent.
Super soniskt ser vi upphöjt till 1,5 och..i det trans soniska området ser vi som mest 6e exponent (har jag för mig det är - från tiden jag läste om detta på universitet).

Ser vi till gängse formler SKALL denna kula vara avsevärt för lång för bibehållen stabilitet,men..enter det med tyngdpunkt bla. På det i sin tur har jag för mig,läst här på Robsoft,att Wredes vapnen använder en räffelstigning av 1 varv på 44 tum (eller om det var 42"?)..skit sak samma. Långsam stigning är det oavsett.

Men. När vi läser på om vår historia ser vi att bla har m/1851 använts för att tävla med nere på kontinenten på mycket långa avstånd,i fallet jag tänker på 1 km.
Antar att vad jag fiskar efter,närmast retoriskt,är vilka fler infallsvinklar som finns att ta hänsyn till.? Ser vi till BC osv..jojo,jag är med där till 100%,så verkar det ju vara så att det finns ett antal parametrar man normalt inte tar hänsyn till i de beräkningsunderlagen.?
Eller har jag fel?

När jag tex snackade med amerikanerna om vettig kula till Wesson bössan med sina 1 varv på 30 och de direkt lutade sig in i gängse formellära..men..hallå liksom.

Jaja.
Hur som helst är de få funderingar jag hade kring Wredes bössan efter provskjutningen i fredags lagda tillrätta,med ett undantag och det är nippeln. Ngt jag gärna får åtgärdat faktiskt,och jag tror jag gör så att jag tar fram TIG svetsen igen och adderar material på själva konan på nippeln och därefter rensar upp det hela till vettiga dimensioner för musköthatt i svarven.
Har lattjat lite med gluggens placering med,och känner mig nöjd med den biten.

Chassepot bössan är på ingång,borde vara här imorgon.
I det kom jag att rida runt lite online i jakt på info om Chassepot jag tidigare INTE tagit del av,och hittade nog rätt...efter att jag för första ggn på mkt länge loggade in på Corsicarms igen.. Det kom att leda mig till den lika franska "TIR" siten,och..lärde mig en del nytt!
Bla att Chassepot är tillverkat med olika räffelstigning! Det jag fått presenterat så långt,alltså i ren lathet inte kollat själv,är att Chasse använder 1 varv på 22". Kal 45 som sagt (brukar slugga till ,458-,460).
Visar sig,hade jag ingen aning om,att man tydligen dels producerat karbiner (artilleri mfl) med avsevärt långsammare stigning samt tom räffling som går åt andra hållet ("musketoon" driver åt vänster håll)
Det ger för handen att jag undrar än mer över det jag nu skall få levererat. Som jag nämnt tidigare är detta ett Chassepot tillverkat i London och..det innebär ju med den "nya" infon för handen att där jag sitter behöver jag ha helt öppet sinne kring det hela.
Tillika kikat närmare på materialet man använt,och där har diskuterats allt från Bessemer till rent gjutstål och allt däremellan. Såpass att jag haft svårt att dra ngr direkta slutsatser.
Så jag lurar på om jag inte skall ta mig för att göra ett Brinell samt Rockwell test på skiten. Känns lite som det kan vara en idé.? Alltid bättre att veta än att tro,och vi har här i Gbg flera mekaniska verkstäder med sådana testare.

16.jpg

Nu är alltså grundtanken denna ggn inte att ta ifrån tårna utan snarare att förfina de tankar och idéer som visade sig bära frukt förra ggn. Det primära denna gången,utan tvekan,att få till en hållbar lösning vad avser sotning.
Samtidigt SKALL det vara så att ngn varit och grottat i kammarläget på den aktuella bössan sedan tidigare. Tydligen såpass att det bla skapat intresse för polisen,som haft det aktuella vapnet till påseende i meningen ifall det är lagligt såsom licensfritt eller inte.
Mao blir en av de första åtgärderna att medelst USB kameran studera det där kammarläget för om det nu avviker rejält från standard så blir ju tanken med att labba med sotning vs den där helt vanvettiga forcing cone ett original Chasse har rätt futilt.
Jaja.
Vi lär bli varse. Skall prova att ta ngr stillbilder med USB kameran och se om det inte går att lägga upp de. Saken e den vad avser USB kameran att dess perspektiv,alltså det den visar på skärmen,gör att precis ALLT ser MYCKET värre/sämre ut än vad det IRL är. Jaja...lär visa sig.
Återkommer snarast i den frågan.

En sak jag med 100% säkerhet kommer kika mycket närmare på är slutstyckets passning i lådan. Samtliga Chassepot jag haft fingrarna på glappar som satan rent ut sagt,och att en stabilisering av slutstycket påverkar dessa vapens precision/repeterbarhet,eller kapacitet därtill iaf,skall stå helt klart. Tillika kommer jag kika på om man verkligen måste/behöver ha 90grad rörelse på slutstycket för fullgod funktion.
Om inte kommer den vinkeln att dras ner till strax över minimum.
Racing

Inläggav Racing » 10 jan 2020, 02:07

Oj.
Det kom ett Chassepot.

22.jpg

Säljaren; "Den e alltså i ganska fint skick".
Nä. Bullshit. Den är i MYCKET fint skick,å se det presenterar ett problem. Ett jag nu ber er om hjälp med,för det ligger till som följer....

Jag har alltså köpt denna väl medveten om att ngn varit och rotat i kammarläget på den. Det visar sig nu att det man gjort är sådant jag gjort mången ggn,man har svarvat en kammarinsats och installerat som vad det verkar hanterar 45-90 hylsor. Mao är det obskyra original kammarläget no more... Det var ju vad som avgjorde saken för mig,för det innebar att jag med gott samvete kunde härja med denna som det passade.

Enter...det jag packar upp idag. Å se,som jag påtalat tidigare tillverkades det närmare 2 miljoner Chassar. Det är,än idag,vanliga vapen och i Frankrike (jag är väl milt sagt med i matchen där iom bla Naturabuy) har vi sett hur prisbilden på Chassar hoppat till lite det sista året. Mao,tiden när man hittade vettiga Chassepot i Frankrike för 5000-6000 spänn är förbi.
Mm...
Nu är det då så att just DETTA Chassepot är.."Potts et Hunts a Londres"... Mao tillverkad i London och om det nu gjordes ca 2 miljoner Chassepot så tillverkades det blotta 2720st av herrar Potts&Hunts.
Detta är mao en mkt mkt sällsynt Chasse. Mkt riktigt särskiljer den sig mot de konventionella franska Chassarna. Tex läskstången ser HELT annorlunda ut. Materialen som använts känns överlag mer exotiska än dess franska motsvarigheter. Passningen på slutstycket är MYCKET bättre vs de franska..osv osv.

23.jpg

Men. Det sagt så är det fortfarande "bara" ett Chassepot. Samlarvärde? Ja,men så var det det där med kammarläget... Ridå.

25.jpg

26.jpg

Det där med kammarinsats. Alltså,när man är på den nivån och velar så är det ju rent praktiskt så att man själv sätter gränserna. Tex sättdjup osv,och i detta fallet vet jag faktiskt inte vad man tänkt för insatsen sitter så grunt att "paraplyet" och tätningen saknades på detta vapen och anledningen till det är enkel. De får inte plats.
Nu har jag ett paraply i överskott så..det finns. Å tätningar i sin tur tillverkar jag ju,likt nålar,på löpande band om så är.

27.jpg

Pipa och räffling så. Ptja,det är som nytt. Så enkelt summerat är det.

21.jpg

En ny krona/mynning stod på agendan,så det fixades snabbt i samband med att jag rev pangen. I stort..det som hade tagit stryk var just kronan/mynningen och den översta delen av rampen på bakre riktmedlet. Det och så hade rembyglarna rostat fast,snabbt löst med lite värme ifrån gasolen och rostlösare.. Så där e vi hemma. Under bladfjädern till riktmedlet var det faen inge vackert. Ingen rost eller så men GÖTT om gammal smegma! Så allt det där e nu rengjort och funkar som det skall (ramen man flyttar upp och ner på "stegen" på riktmedlet lika samma).

24.jpg

Nänä. I så måtto e vi redan framme. Så..frågeställningen jag har till er som läser detta e hur fan jag skall ställa mig till denna. Hantera den. För sanningen är det bilderna ger...
I likhet med alla andra Chassar var även denna levererad i "vitt". Dvs bart stål. Men. Med åren har den blivit bruntonad av rost,och som ni ser på ett manér som närmast är att jämställa med brunering mer än ngt annat.
Mao,den har åldrats mkt mkt snyggt. Samma,kika närmare på stocken...same same..

28.jpg

Så.
Problemställningen här är om jag skall skita i vilket och jaga rätt på pangen rent praktiskt ELLER om det jag eg skall göra är att på det mest försikta vis (kan ju fan knappt tro jag skriver detta...) tar ur den där kammarinsatsen och svarvar en ny. Efter original specs.
Mao gör "tillbaka" det här geväret till det som det en gång var. 2720 stycken. Svårt att komma runt det hur fan jag än vänder och vrider på det.
Sedan tidigare VET vi nu att jag löser precision ur det oavsett. Vi VET att jag kan klappa dit en glugg utan att det gör direkta ingrepp i grundvapnet. Å vi VET att original kammaren ger ett rent HELVETE vad avser sotning,vilket BEHÖVER lösas.
Förr eller senare.
Å vi vet att just DETTA Chassepot inte är dussinvara. Frågan är om det är av värde.? Hm.. Skulle man tex kunna "bygga tillbaka" till original,installera ngn form av vettig diopter och tävla med det.?
Ja,visst fan skulle man kunna det...

Så. Detta är jag som för en ggn skull ber ER om åsikter för jag erkänner mig vilsen i detta.
Racing

FöregåendeNästa

Återgå till Svartkrut