Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inläggav Racing » 25 sep 2019, 21:57

15.jpg

Det här får man nog klassa som en framgångssaga. Kort summerat har det här bara rullat och gått idag.
Smolken i bägaren är att slagfjädern hade fått nog redan igår,varför jag helt resolut bara installerat fjädern ifrån min egen idag för att kunna utvärdera resten. Å se nettot av det är att pangen bara rullar och går.
För MIN del hade jag filat ner kornet ngt. Den slår konsekvent ngt högt för min del. Men..det e jag det och det är inte min pang så det där får ägaren hantera om han vill.

Sköts med lite av varje idag roligt nog. Bla med Milbank bössan och..den imponerar fan bara mer och mer. Tror det på lite sikt blir en fruktad bössa vad avser precision när jag väl fått utvärderat vad den gillar i laddningar. Men..med 70 grains är det en skittrevlig bekantskap. Med 90..i princip samma,bara mer.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav LAREMA » 26 sep 2019, 09:16

Tankevurpa??

Skall man få pangen att skjuta lägre så måste kornet höjas, inte slipas ner, då skjuter den ännu högre! :D
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav Racing » 26 sep 2019, 11:49

Ja,givetvis har du helt rätt.
Racing

Inläggav lasse-a » 26 sep 2019, 14:27

LAREMA skrev:Tankevurpa??

Skall man få pangen att skjuta lägre så måste kornet höjas, inte slipas ner, då skjuter den ännu högre! :D

Äh, bara håll den upp-och-ner så blir det rätt!

:D
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Racing » 26 sep 2019, 14:29

lasse-a skrev:

:lol: :lol:
Racing

Inläggav LAREMA » 26 sep 2019, 19:00

lasse-a skrev:

Ahh... Det tänkte jag inte på :shock:

:D :D
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav Ryden » 27 sep 2019, 11:19

Användarvisningsbild
Ryden

Inläggav Racing » 04 okt 2019, 08:32

19.jpg

22.jpg

Stockarna på den där Freeman pangen var ju milt sagt allt annat än original,de var spruckna och vad är passade inte värt skit. Så jag har lekt snickare en stund med en bit gammal gevärsstock.
Allt allt för ljust,och trä´t jag använt är STENHÅRD gammal valnöt (skall det vara iaf) så det där får färgas in men efter samråd med ägaren löser han det själv med spritbets.
Ironiskt nog visar sig beslagen inte vara Freeman utan original Remington! :shock: Öhh..jaha? Jaja. Skit samma lite kan jag tycka då de fyller funktion och vidare är "looks the part",om man tex jmfr med repro delar.

Däremot har det sprungit fram ett annat litet bekymmer och det är att jag får fan inte fram ngn vettig slagfjäder till hammaren. Provade med en av mina original Remmy,vilket jag hade för mig skulle funka klockrent,men..så vart det inte.
Så får ta ett snack med Micke tror jag. Han smider ju trots allt fjädrar...

På det har jag fått leveransbesked på Hughes bössan,skall dyka upp på tisdag. Tar ICKE ut ngt i förskott då den kommer från England men så är det sagt iaf. 1851 Feldstutzer pangen ifrån Italien däremot,icke ett ord. Skrev till de igår och har inte fått svar än. Får avvakta.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav Racing » 06 okt 2019, 14:45

23.jpg

24.jpg

Mm. Det med slagfjäder till en Freeman var inte helt lättlöst. Tack GODE GUD då för alla entusiaster och deras enorma kunskap! Polarn Micke har tagit på sig att tillverka "unobtanium",dvs slagfjädrar till R&S revolvrar,och se..de ser ju milt sagt annorlunda ut.
Men!
För att göra de så finns det givetvis ämnen till det,och det är det ni ser i bild. Så nu skall det där ämnet smidas till med min befintliga originalfjäder som förlaga,varefter tebax till Micke och få den vettigt härdad!
Hepp! :D

63.jpg

På det sprang jag på en i alla stycken mint originalcylinder till min Beals. Sug i er den! :mrgreen:
Racing

Inläggav Racing » 07 okt 2019, 20:01

Jahepp.
Så har vi en fungerande Freeman till på egna ben då den nu fått en frisk slagfjäder! Kul!! :D

På det har Hughes bössan kommit från England. Första intryck (inga bilder idag,för mörkt)?
Bättre skick än förväntat. Helt klart.
Ur med svansskruven,som vanligt då efter att ha kollat att det inte är laddat. I den vevan tyckte jag "botten" kändes mjuk,men stången gick ner långt iaf. Med skruven ur visade det sig sitta rester av en gammal kula där! :shock:
Nä. Inge krut eller liknande,bara en kula.

Pipan behöver sig nu en riktig rotrengöring innan jag öppnar käften om skick. Nätskärningen behöver HELT klart bättras på. Men i stort...mnja. Inte så illa,faktiskt.
25" pipa gör det till ett sk short rifle men det till trots är det en mkt liten och käck bössa. Skulle sagt precis över metern lång och väger kanske 2,5kg. Milt sagt en pang man vevar runt med snabbt vid behov.

Nä. Med lite arbete och kärlek lagt i potten här tror jag det blir ett utmärkt 451 gevär av det. Kul iom att det än så länge inte är sådär apvanligt på våra breddgrader - tyvärr.
Racing

Inläggav Racing » 08 okt 2019, 06:41

Fråga.

Hughes bössan skall göras vid mer djupgående. Stocken är ju nätskuren och jag undrar var jag hittar den formen av filar.?
Brownells nästa eller?
Racing

Inläggav Ryden » 08 okt 2019, 11:50

Om du bara ska fräscha upp så finns det filar här
https://vildsvin.se/vapenteknik/reparat ... tskarning/

Ska du ha riktiga skär är det nog Brownells som gäller
Användarvisningsbild
Ryden

Inläggav Racing » 09 okt 2019, 21:47

Tack!

27.jpg

28.jpg

Shooter som sagt. Lugnade mig i svarven när uppskattningsvis 5% av pittingen var kvar. Ta bort den helt känns ärligt sagt bara överdrivet.
Ny skruv till svansskruvens tang ner på stocken? Nope. Adderade material till originalet med TIG´en. Funkade utmärkt och skillnaden är ju rent monumental.

29.jpg

Monkey tail pipa innebär ju en form av kammarstycke,eller vad man skall kalla det. Slipas nu in ihop med tangen för svansskruven. Blir mer svepande linjer av det.
Pipan är så långt hasad med 1000 papper vått,olja. Kammarstycket är så långt bara 240,så där är en del till att ta. Utvändigt mao lugnt. Invändigt gjorde det ju mkt gott med mkt värme och rengöringsmedel samt borste. Men,im skall jag svarva till en hållare till min grövre läskstång och sedan gjuta ngr sk "lappers". Kommer köra av pipan invändigt med slipmedel. Eg inget behov av men..nyfiken på hur den kommer reagera och SKADAR gör det definitivt inte.

30.jpg

Ny krona på mynningen som sagt. Inget att spara på i detta läget. Nu är vi där att det är dags för riktmedel och jag har nu iofs ett Chasse liggande. Men polarn menar att han har smäckrare grejer liggande. Får se vad det landar.
Samtidigt skall ju nu en basplatta för glugg smidas till per "vanlig" ordning i mitt fall. Gluggen blir ett enklare gammalt japanskt 3-9/40 ifrån Tasco till att börja med.
Kornet där..som synes finns ju en form av "basplatta" för det och där satt ett fundament som sett bättre dagar,uppenbart slaglött på plats. Men..tror jag gör så att jag laxar det där och tillverkar en ny bas. Filar väck resterna av slaglod och tar det därifrån. Att kunna justera kornet i sidled känns som en vettig grej när man ändå är i farten.

32.jpg

Vid en första rengöring visade sig den här stämpeln på hö sida stocken. Övre bågen står där "Robert Hughes". Den raka delen,där står "Firearms" och den nedre har jag inte fixat att tyda men jag misstänker att där står i vilken stad i England puffran sett dagens ljus.

34.jpg

Nippeln ja. Allt har som sagt lossat på bössan vid det här laget. Nippeln VAR svetsad på plats,tolkar det som att man använt gassvets...som fäst sådär. Men..
Anledningen är att gängan för nippeln är slut. Är 3/8"-16 UNC.. Så där blir Heli-Coil och bra med det.
Racing

Inläggav Racing » 11 okt 2019, 11:09

Den gode Mats Forsberg tror jag slog huvudet på spiken.
Den saknade raden i stämpeln på stocken på detta Hughes säger rimligen "Birmingham",då det var där Hughes huserade med sin vapentillverkning.
Därmed tror jag vi kan lägga det till historien.

35.jpg

36.jpg

"Att göra det man måste,är att göra det man vill.." - Micke Rickfors.
Mm. Ibland räcker då tyvärr uppenbart inte det till,och jag får säga att det där i bild är högst djävla tragiskt. Ja. Jag var tvungen,av säkerhetsskäl,att slipa rent brunnen som nippeln sitter i. I ljuset av framfarten av Mr Handyman ges inget alternativ.
Nu sitter där en rostfri Heli-Coil nerbäddad i det där (man kan precis ana den i ena bilden) vilket krävde att jag slipade väck lite av svetsen för att överhuvudtaget kunna centrera gängtappen vettigt.
Alltså.
Igen.
Om man nu sätter sig för att göra ett jobb,ta då tiden (och kunskapen) att göra det iaf någorlunda talangfullt. *skakar på skallen* Exakt VAD är det den där "svetsen" var tänkt att hantera?
Svetsen höll alltså,hjälpligt,i det som var tändhattsnippeln. Hjälpligt eftersom jag bokstavligt kunde vrida loss den efter att ha "övertalat den" med värme. Tanken har givetvis varit att säkra nippeln i pipans gods som effekt av skjutna gängor.
Jag förstår det.
Med det sagt då,jag har alltså INTE varit stygg mot grundmaterialet. Alls. Hur mycket tror ni den där "svetsen" säkrat nippeln i pipan? Å det där har någon tyckt räcker för att säkra nippeln från att med full kraft dra skytten i ansiktet?
Ok.

Det jag kommer göra nu e att smälta ner materialet med TIG´en och addera det som ev behövs. Eg mest för ögats skull då det där ser mig rent för djävligt ut och nippeln till 100% sitter säkrad i Heli-Coil gängan.
Jaja. Skit samma. No harm,no foul - som det heter,men det går för att bevisa än en ggn att det man inte har i kunskap får man ta igen i tid och när kunskapen brister SKALL man söka hjälp av folk som kan!

Kvarstår gör primärt det med riktmedel nu,för att kunna prova pangen. Skall bli intressant,må jag säga. Men..det brinner inte nånstans och var sak har sin tid.
Racing

Inläggav Racing » 11 okt 2019, 22:56

38.jpg

40.jpg

Så blir det. Det landade i skarpskyttekårens bakre riktmedel till Remington. Tror jag blir bra. Passar hyggligt mot pipans rundning gör det med. Återstår då att tillverka ett korn och jag tror jag gör så att jag gör en basplatta av stål och sedan en stolpe av mässing. På det..svarvar en korntunnel som jag sedan svettar dit med silverlod.

Nu då. Nu skall vi ge alla originaltomtar hjärtsnörp igen. :lol: :lol:

7.jpg

En mkt tidig Remington NMA. Med då bla justerbart,laxat,främre korn. En av alla dessa revolvrar som har mkt kvaliteter kvar..men lånekortet har gått ut.

8.jpg

Mm. Stockarna taffligt reparerade. Där får det till lite värme..isär med det och göra det mer rätt.

10.jpg

Mm. Stötbotten..e eg inte mkt att säga om där. Men..axialspelet för cylindern ligger på härliga 0,70mm! :shock:

12.jpg

Mm. Givetvis är det så att stötbotten slitits ihop med änden på cylindern,men utan tvekan ligger det mesta av slitaget här. Så jag tänker hantera detta "rätt". Kommer addera material till änden med kuggkransen och ta det därifrån. Ur perspektivet addera material är det ändå väldigt lite... Så den biten löser sig. Har TIG. Kan själv :mrgreen: !

13.jpg

Vad som gör den värt det? Mjo,det där. För bilden ljuger inte. Mkt märklig slitagebild kan jag känna.
Racing

Inläggav Racing » 11 okt 2019, 23:05

14.jpg

Mm. Hammaren är inte speciellt långt bak. Helt korrekt,och det bottnar i att den absoluta spetsen på avtryckaren är av. Kommer iaf att prova med att addera inconel med TIG´en och därefter härda det.
Inte omöjligt..har gjort det på ett antal hammare,i klackarna,och där fungerar det iaf bra.

15.jpg

Å....så finns det de som undrar varför jag envisas med att lossa pipor? Jo tjena.

20.jpg

21.jpg

Mm. Den e inte bara bra,den är riktigt bra. Gjort ren den så långt och..skall jag säga? :P

22.jpg

Den saknar ju allt vad finish heter eg. Men det till trots,allt e där liksom... Renslipad? Ja,det tror jag den är fast mkt försiktigt.

23.jpg

Som sagt. En mkt tidig NMA.

Sammantaget?
Där e nu en del rent mekaniskt jobb,det är det. Givetvis ligger det mesta av det kring trumman. Vad avser bolt och hand,dvs delar som inte syns,så e det ok. Slagfjäder likaså och detsamma går för returfjäder till avtryckare/bolt.
Nä.
Mesta av det som behöver göras ligger helt klart kring cylindern. Inte nog med att trumman är kraftigt sliten i axial led utan märkligt nog är lagerpunkterna för axeln helt slut i ramen med.
Så..
Svetsa avtryckare. Addera material till bakkant av cyl..svarva rent osv. Därefter tillverka bussningar för cylinderaxeln i ramen och installera.
Sen skall pipan osv få sitt som vanligt. Tillverkar i samma veva även ett högre korn om 8mm över plan.
På det då det med stockarna..och jag tillverkar nog en lite snyggare/smidigare mutter i den vevan och sätter dit. Den där klossen gör sig inte riktigt kan vi kanske säga.

Nä. Blir nog bra detta med har jag en känsla av. Remmys e ju inte första ggn jag tacklar...så det ordnar sig. :twisted:
Racing

Inläggav wensby » 11 okt 2019, 23:30

Kan ju bli en fin pang av den där ….
Användarvisningsbild
wensby

Inläggav Racing » 13 okt 2019, 01:20

Remington var det ja...
Dags för lite kåseri..

Har vid detta laget tagit del av många revolvrar ifrån tiden och får nog säga att alla aspekter invävda så är Remington revolvern No1. Finns det de som är bättre,som tex R&S?
Ja. Jo,men saken är den att om man avser tävla eller skjuta prick på allvar,eller under tid,så är som jag ser det "farfar" Remington alltid ett säkert val. För sin tid ÄR det en mkt användbar revolver än idag och vad mera är i ett utbud få andra revolvrar kan mäta sig med.
Colt? Mm..möjligt,men nått så in i helvete mkt mer komplex att få RIKTIG ordning på. Så Remington revolvern..mjo. Starr? Starr känns klumpigare,ur alla aspekter. Whitney? Mm...som en enklare designad Remmy ung och vad vidare är inte tillgänglig (AFAIK) i kal 44. Freeman..Rogers&Spencer mfl...mja. Jo. Men..se till antalet tillverkade.
Nä.
En Remmy är vad vidare är tillverkad i material som ALLTID kan repareras. Kanske inte alltid kostnadseffektivt,men..besides the fuckin point isn´t it.? Mao kan en Remmy i princip vara hur sliten som helst,den går ALLTID att "föra tillbaka". Tillverkade,i huvudsak,ur svenskt gjutstål i sin tur gör att de rent relativt är tåliga som fan med och vid detta laget är alla dess brister kända,och kan hanteras.

Vad fan vill jag ha sagt med det? Mjo..om jag skulle rekommendera EN pang för den nytillkomne till vår sport hade det utan en sekunds tvekan varit..Remington. Finns de som menar.."köp en 36´a,den är snällare". Näfan. Äger både navys och armys och får säga att skjutupplevelsen de emellan är försumbar. Iaf i mitt tycke.
Å som min gamle mentor Jeff Cooper en ggn konstaterade,"always carry the biggest bore gun you´re comfortable shooting repeatedly". Mm. Nu lär väl vi här i Sverige kanske inte behöva resonera så nånsin (hoppas jag!) men..tror ni fattar poängen. Det e nu inte detsamma som att säga att 36´or är meningslösa,för det är de inte alls.
Snarare mycket mycket trevliga vapen. Ta som allas vår Wensby tex..han om ngn har ju skaffat sig ngr 44´or det sista året och det till trots är han tamigfan direkt FÖRÄLSKAD i trycket på min Navy Beals. Å som sagt,skjutupplevelsen de emellan...dvs army vs navy..ser jag som direkt försumbar.

Nåja.
Nu var det tal om en Army iaf :mrgreen: En mycket tidig New Model Army levererad i maj 1863. Dvs kort efter att modellen lanserades.

24.jpg

Som jag påtalade tidigare var cylindern,och allt omkring den,pangens eg problemzon. Två val..antingen behålla originalaxeln och bussa skit högt och lågt..ELLER..inse att 7mm gäller.
Jag valde denna ggn det senare. Rent estetiskt om inte annat blir det mer av ett originalintryck utan en massa bussningar högt och lågt,så fram kom 7.00H7 brotschen.
Å visst fan hade det avsedd effekt.

25.jpg

Cylinderns sk "end shake" var ju överdrivet milt sagt vilket hanterades nu temporärt med en 0,65mm honad till spec bricka av stål. Med 7mm axeln i och den brickan på plats...jo tjena. :mrgreen:
Kaaaaaaaaaassavaaaaaaaalv...SÅ ja! :lol:
Brickan kommer jag låta sitta. Ni som varit med i den här tråden en stund vet ju att jag likt värsta AD/HD snubben inte direkt gillar att vila på mina lagrar,så det känns lite surt att jag inte kan kliva efter resten av jobbet då "någon" (läs -jag) hade glömt stänga argonflaskan till TIG´en.
Nåja. Det kommer en måndag med,men tanken min är att jag låter brickan sitta och bara värmer dit den med TIG´en varefter jag fyller upp resten av arean med tillsatsmaterial innan jag klockar upp skiten i svarven igen.
På så vis..inget eg rört. Ingen backad pipa eller annat trams,utan vi har då hanterat det hela till det bästa av förmåga som jag ser det.

Hammaren fick jag ur den med och den lilla "cam" som styr boltens arbete var mkt riktigt precis på håret. Där har originalen en stor fördel kontra replikorna och det är att den där lilla pluppen som styr boltens arbete är en lös del. I detta fallet innebar det att jag bara knackade ut den ca 1mm..så vart vi all systems go..igen :mrgreen:
Nah. Blir bra,så nu har den gamla krigaren helt korrekt timing. Enda smolken då är att tungan på avtryckaren som sagt nu är för kort..vilket skall hanteras. Annars e det prima liv,ur ett rent tekniskt perspektiv.

26.jpg

Pipa var det ja. Känt lite på den vad avser polering å..jodå. Kommer bli allt det kan bli. Inga märkvärdigheter. Mynning är viktigt och mynningskronan är ju inte sällan mer eller mindre sliten och som ALLA vet som är anala med precision är det med krona i eg mening närmast en förbrukningsgrej. Livet..vad kan jag säga?
Man stöter emot..pangen trillar av bordet..osv osv. Så en frisk krona är alltid att räkna med. Samma med andra änden.

Med det sagt en fråga,har inte läst reglementet såpass ingående,vad avser SSSF. Om jag fattat det rätt är det INTE tillåtet med tex stoppskruv installerat i hammaren för att justera sk "creep" men det ÄR tillåtet med installation av en sk "overtravel screw" ? Är det helt korrekt?
För grejen e ju den att förr eller senare så blir ju pangen dithän att de där sakerna behöver trimmas till allt de kan vara,grundtanken här är givetvis en pang som just..skjuter dit du riktar den.
Å jag vet ju från mina egna hur mkt trycke tex påverkar. En overtravel installerar ju jag i varbygeln. En stoppis för creep däremot drar jag rätt ner i hammaren (M3),vilket ju givetvis är ngt helt annat.

Jaja. Next up nu blir väl eg att provskjuta eländet? :mrgreen: :mrgreen:
Mm. Har jag sagt det? Lever fan ett svårt liv va.... :lol: :lol: ,jag MÅSTE till skjutbanan så jag får provat den här gamle krigaren. Livet e fan hårt mot de hårda...
Racing

Inläggav Racing » 13 okt 2019, 22:40

41.jpg

Riktmedel ja. Riktmedel är bra,vi gillar riktmedel. En del av grejen här är ju att inte fullständigt kliva utanför eran i måtto att det behöver se ut som ngt som skulle kunna suttit där ifrån början.
Givetvis saknar det finish så långt,vilket handlar om ren logik och reson eftersom det kan behöva justeras det här..rejält.

Slog mig faktiskt nu att jag antar att jag skulle kunna grovkolla det hela med laser sightern (än en ggn tack Patrick!)! :D Jaja..man lever och lär antar jag.

42.jpg

Nä. Nä,det är inte brittiskt. Sant,utan det är till svenska skarpskyttekårens Remingtons (om jag är rätt informerad). Men det är iaf tidskorrekt och ter sig ärligt sagt nästan lite klumpigt vs resten av bössan men sanningen är att det i mitt tycke går ihop i alla fall.
Faktiskt.

Jaja. Som sagt.. Nästa steg nu är att tillverka en av mina de där kikarsiktes baserna som inte skapar ingrepp i grundvapnet. Där jag använder tangskruven och axeln för bakre riktmedel som fästen.
I fallet med denna bössan är alltså tanken solklar vad avser detta,att man skall ha valmöjligheten mellan öppet eller glugg,och det skall inte vara ngt märkvärdigt att byta däremellan.
Ett aber jag har dock är ifall korntunneln ev ligger så högt att den kommer vara del av tubens siktfält.? Jaja..det ger sig..
Racing

Inläggav Racing » 14 okt 2019, 13:04

5.jpg

Schweizerbössan kom,å du milde djävla tid. Inte ställt den på vågen men..förbi 6kg e vi med lätthet. Den oktagonala pipan på den är fanimig det grövsta jag sett! :shock: :shock:
Bakre riktmedlet ser MILT sagt intressant ut,dioptern saknas men..det som sitter där ser milt sagt lite annorlunda ut.

Å för ett SKICK den är i sen! :shock: :shock:

Jaja. Bildern av den här KANONEN kommer till kvällen gubbs & gummor! Stay tuned,för i detta fallet menar jag det är värt läsningen!
Racing

FöregåendeNästa

Återgå till Svartkrut