Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inläggav Racing » 06 sep 2018, 22:33

55.jpg

Mm. 36 och 44. Pluggarna i sig är ju inget märkvärdigt och som synes ligger det en patron framför till 44´orna. Om det med kaffefilter blir för grovt/kraftigt för RWS tändhattar av model 1075,alltså normal modell,visar sig imorgon.

56.jpg

70st cal 36 konor.

57.jpg

Nu däremot är vi ute på lite djupare vatten. Den där herrejäsingen graverade Remmy 44´an har ju ngn varit och skurit i innan jag kommer in i bilden,och nu är det dags att hantera den allt för urborrade cylindern.
Detta sker genom tillverkning av foder och dessa foder görs av MYCKET tufft stål. Anledningarna till det är flerfallt,men bla då för att förhoppningsvis få en ganska odramatisk inverkan på vad som ÄR en unik cylinder,om än att skadorna ifrån tidigare bearbetning är omfattande.
Så det där som snurrar rejält där är inte stål vi skojar bort,så mkt kan sägas.

Dessa foder tillverkas med en minimal presspassning,om än just presspassning. I detta fallet ca 2/100mm,där cylindern i sig naturligtvis är den svaga biten. Men..för att lösa detta vettigt så bearbetas själva kammarläget tids nog på plats och då med cylindern i en jigg som dels fixerar cylindern på dess yttre diameter och dels med en axel där trumman normalt är lagrad.

58.jpg

Mm. För att fodret inte skall kollapsa under installation så borras det till en början bara ur till 8,50mm. Därifrån kommer innerdiametern på fodret borras till nominella 11,5mm innan det sista brotschas till mått.
Som synes finns en anvisning kring respektive kammarhål och som ni ser ligger en stav sk silverlod intill trumman. Lodet är tänkt att tillåtas säkra respektive foder i det "svetsdike" som är skuret för respektive kammarläge med en vanlig 45grad försänkare.

Det som måste tas med i bilden här är att cylindern även skall förlängas ett par millimeter. Jag har lite material av en skrotcylinder liggande som är material jag avser använda att vad man kallar "svetta" på plats.
Mao kommer fodrena tills vidare alltså vara ngn millimeter längre än den befintliga cylindern. Cylindern skall i allt förlängas ca 1,1mm varför det "shims" jag nu tillverkar kommer vara runt 2mm tjockt.
Detta för att ge mån för bearbetning när det hela väl är klart och på det sättet sätta "end shake" för cylindern som det var tänkt ifrån början.

Mycket jobb det..för att ngn varit framme med en svarv eller fräs innan mig... Jaja. Är bara att hantera.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav Racing » 07 sep 2018, 19:43

Banan... i timtal. :D

Mkt mkt bra dag,mkt mkt informativ dag.

För det första,jag behöver se över hur min Freeman låser upp. Den låser upp,och det tight,men den gör det offset. Såpass att kulorna mer eller mindre måtte agera flipperspel nerför pipan.
Så detta behöver adresseras.

52.jpg

Nu är ju detta en så unik revolver att det jobbet dels bara SKALL göras och vad vidare är på ett sätt som inte betvingar den i sina delar på ngt vis. Ser det som så att av de kanske 2000 exemplar som tillverkades av Freeman 44 Army 1863 och 1864 så är för det första frågan hur många som finns kvar. På det är frågan hur många av de som är skjutbara,och till sist hur många av de som skjuter väl.
Å se det finns ingen som helst anledning för mig att låta detta vara...

59.jpg

Patroner.
Ja,ett står säkert och det är att kaffefilter blir för tjockt för vanliga RWS 1075 att penetrera. Däremot fungerar det utmärkt att ha kroppen/konan av patronerna i kaffefilter,vilket är bra iom att jag kör med fettade wads primärt och kaffefiltret löser fettet bra,för att sedan ha tändhatts kortsidan av patronen i mkt tunt cigarettpapper.
Den lösningen fungerar klockrent,och att "trimma" konorna så är mkt enkelt med en sax eftersom matriserna är av aluminium. De patronerna är det ni ser i bild ovan. Att tillverka de är en direkt lysande övning att uträtta framför TV´n utan att hjärnan är direkt inkopplad,och man löser att göra ca 200 sådana färdiga som "tomhylsor" på en kväll.
Jag använder helt vanligt pissbilligt limstift ifrån ICA för att sätta ihop de.

Däremot.
Att ladda patroner innebär ju till gräns att man faktiskt patchar kulan. Det blir ju en form av nettoeffekt,och laddtiden ute vid banan skulle jag uppskatta blir 1/3 del av vad man annars spenderar när man laddar med "lösa" komponenter.
Värt det?
Ja,utan tvekan meeeeeen...det med patchandet ger att där sker en STOR påverkan på träffbild och samling av densamma. Mao,om man skall köra patroner så är det som jag ser det dels laddstege som MÅSTE till,och det gärna då i kombination med kronograf.
Så...så får det bli tids nog.

60.jpg

61.jpg

Beals ja. Nu har knappast ngn som följer dessa irrfärder missat att pipan är KRONSLUT invändigt. Mkt har gjorts i mening av sådant som utan tvekan får grupperna att samla BRA mkt bättre,men jag tror med det sagt vi nått vägs ände.
De båda bilderna illustrerar vad denna revolver är kapabel till när jag skjuter tvåhands fristående på 25 meter. Det skall sägas att kornet behöver knackas,för den slår en bra bit höger som det är justerat nu.
Så det finns väl viss rimlighet i att grupperna kan göras NÅGOT tightare med kornet knackat dit det behövs,som det är ligger svårigheten rent skjutmässigt i att hitta "lodlinje" för tavlan iom att jag behöver sikta så långt åt vänster för att få den att slå i det svarta.
Men med det sagt,jag tror inte vi kommer längre nu med pipan i det skick den är. Trycket på den är inget kort på rent fantastiskt,sk "end shake" för cylindern ligger på ca 5/100mm och trumma vs pipa linjerar vettigt.

Så.. Nu tror jag faktiskt jag kan lugna mig med fler insatser vad avser denna och istället ägna mig åt att slipa och polera fram lite finish innan det hela skall i blåneringsbadet.
Nöjd?
Nej,jag är inte nöjd men inser krasst också att jag tror att här går gränsen för vad den fixar. Laddningen är som tidigare 30grains Wasag 3F,en 6mm fettad wad och en 380 rundkula.
Noga med att sättdjupet är unisont för alla sex kammare.

Apropå det,jag får lista ut ngn stadigare lösning för laddramen för som det är kröker man den aldrig så lite när man laddar patron,vilket ju innebär mer motstånd iom "patchingen" än om man laddar lösa komponenter.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Racing

Inläggav Racing » 14 sep 2018, 14:03

29.jpg

Mm. Den där jösses graverade prylen,trumman på den har ju ngn i tidernas begynnelse som sagt varit djävligt elak vid. Såpass att revolvern alltså,med den trumman,var helt obrukbar. Rent skådebröd,och så kan vi givetvis inte ha det.

30.jpg

Så ett stycke shims och 6 insatser i rena herrejösses stålet. Till den grad att jag höll på och säga att med detta färdigt kan man kasta ner vad fan man vill i kammarna.

Som en annan bild visar finns nu ett "svetsdike" kring respektive foder,och nu skall där alltså adderas slaglod. I grunden för att ha både hängslen och livrem eftersom fodrena i sig är presspassade på plats.
Med det gjort skall shimset "svettas" på plats med slaglod och press..varvid vi förhoppningsvis får såpass med arbetsmån att den här cylindern kan väckas till liv igen.
Mkt jobb för att ngn under resans gång tvunget var där med svarv eller fräs,vilket som nu varit aktuellt.

Jaja. Med allt på plats skall där tillverkas en jigg som trumman passar i exakt,och som har en centerpinne med. Jiggen kommer dessutom förses med ngr välplacerade gängade hål så trumman kan låsas i jiggen...varefter det är dags att borra ur fodrena till 11,50mm med ett borr ämnat för uppgiften...innan det hela brotschas till nominellt mått.
Först därefter kommer trumman dras upp i svarven så vi kan sätta sk "end shake" för den i ramen.

Med de jobben gjorda så torde detta unikum av revolver vara tillbaka på banan igen.

551.jpg

Freeman revolvern ja. Nu snackar vi framgångssaga! Vart en del myssel med att få dess låsbult att centrera trumman över pipan "på riktigt" (läs-OCD analt),men med det gjort....uj uj uj :shock:
Nu snackar vi fanimig "tack driver"! Hål i hål sittande på 25 meter. Serie efter serie.. :shock:
Nöjd? Ja. Mycket.
Fick tom tid att fila korn igår,och det skall sägas att en Freeman behöver INTE de höjder på kornet som tex en Remington gör. Mkt långt ifrån rent av. Så nästa steg nu är att tillverka ett original likt korn värt namnet,så pangen kan användas just till att lägga hål i hål. Dvs det den var ämnad för :mrgreen: .

Men..det får mig att fundera. Iom att indexeringen av revolvern var som den var så spred den ju som en hagelbössa,och när det begav sig kan knappast detta ha varit ett direkt säljande argument,typ.
Så jag undrar givetvis ifall den ALLTID varit såhär,innan jag kommer in i bilden.? För isf är det ju rent katastrofalt.

Nåja. Sak samma. En av ca 2000 Freemans som inte bara finns kvar i livet utan faktiskt fungerar. Å se inte bara fungerar utan fungerar bra,och PÅ det i sin tur skjuter hål i hål så länge jag gör mitt.
Mjo. Kunde varit en sämre fredag :mrgreen:

(Å ja,eftersom man kan ana det i bild. Jag är gigande gitarrist med. :lol: . Många strängar på lyran blir det...)
Racing

Inläggav Racing » 14 sep 2018, 23:54

DSC_0001.jpg

Jigg var det ja... Har svarv. Kan själv.
Vi brukar skoja om just den biten. "Men? Hur i helvete..?".
Mkt enkelt.
"För att jag kan.. :mrgreen: "

DSC_0002.jpg

Mm. Så skola fästas i bottenplatta,den i aluminium den med givetvis. Å så ngr gängor då..å poängen e,efter inrådan,att jag tror vi gör det med index på "bolt" uttagen. Iom det så kommer resp kammarläge att vara exakt lika det andra.
Good shit.

Å eftersom det e fredag...å detta e tråden som farit LIIIIIIITE offtopic hittills så ser jag nu till att den går DJÄVLIGT offtopic iom det jag tangerat ovan.
De flesta konsumerar dock musik. Detta e ett klipp från ett gig vi gjorde där vår "slot" var sen som fan,å det därmed var tunnsått med folk. Inspelat med mobil,så ta det för vad det e... :wink: E jag som går lead. Ni vet,den tysta,blyga,försiktiga typen... :lol:
Med det sagt? RÅKKNRÅLL MF´s! :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=fHkSbRDv_xo

Tänkte som så att som rock sett..lite "middle of the road" sådär. Alla kan orka ngn minut iaf.
Racing

Inläggav nickson » 15 sep 2018, 09:03

Underbart, klart bästa tråden på forumet alla kategorier!
Den som spar han har, men inte så roligt..........
Användarvisningsbild
nickson

Inläggav Racing » 17 sep 2018, 15:51

Kattar å bockar! :D

Jag jagar ju ett Westley Richards Monkey tail. Just för att jag personligen vill känna på vad det innebär att hantera ett bakladdat vapen av Whitworth princip,å se då faller ett Monkey tail rätt på den beställningen.
Men..
Som alltid,"she moves in mysterious ways...."

Det råkar sig inte bättre än att jag springer på en m/1851 kammarladdare,å den skall jag hämta alldeles strax.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Detta tycker jag genuint är ett fascinerande vapen. Mycket så rent av,varför det skall bli väldigt roligt att bekanta sig med. Å som vanligt börjar det med att jag river det i beståndsdelar för att besiktiga det som nu utgör de rent tekniskt väsentliga delarna.

Finessen med specifikt detta vapnet för mig är att jag är ju primärt skytt,och detta vapens kammare som pipa är i mkt mkt bra skick. Mao,jag förväntar mig goda skjutresultat.
Det som förbryllar mig lite är det med räffelstigningen. Norrmännens "kammerlader" kan ju tydligen variera högt som lågt både i stigning och kaliber (det har bla talats om 1:100 i stigning?!?), men det jag sett av denna 1851 är ju inte ens i närheten av de siffrorna. Stigningen är avsevärt snabbare.
Kalibern,återstår att slugga pipan men det förefaller vara ett tidstypiskt 58 kalibers gevär. Jaja...
Racing

Inläggav Magnus M » 17 sep 2018, 18:49

Fin bössa!

Får man fråga hur många pistoler och gevär du äger? :)
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Racing » 17 sep 2018, 21:14

Jaaaadu..det e ett gäng.
Tror närmare 10 revolvrar iaf.. Å samlingen med gevär växer,om vi nu talar de licensfria pangarna.
Licens e en annan femma..

20.jpg

21.jpg

22.jpg

23.jpg

24.jpg

Ett stycke m/1851 då. Får erkänna mig mkt mkt,för att inte säga extremt,imponerad. Passningen på grejerna är ju närmast rent pervers. :shock: Det hör till saken att man i gamla dagar hade ett yrke som kallades filare. Precis som namnet anger var deras arbete att fila saker och ting till passning,och i fallet med denna kammarladdare måtte de fan ha gått i ren overdrive! :shock: :shock:

Bössan ger ett helt enormt kvalitetsintryck. Väbyggd och med passning på grejerna är bara förnamnet. Rent konstruktionsmässigt har man ju oxå gjort ngt rätt,vilket bla kvitteras av den film av "Eric" (är det väl han heter?),som skaffat sig en norsk kammarladdare som reparerats för honom och det ligger en video uppe på när han skjuter med ca 600grain piller backat av 140GRAINS SVART! :shock: :shock:
Han,med allt fog,ger uttryck för att bössan sparkar lite.. Duh! :lol:

Som jag antagit är just denna bössan i ett helt otroligt skick för skytte. Räffling och skick på kammaren..nästan att kalla nytt.

25.jpg

Mynningen däremot hade sett bättre dagar,så snabbt som blixten demonterades pangen och pipan hamnade i svarven. Nu skall det poleras,men kronan på den var verkligen misshandlad så..på den punkten var det ingen debatt.
Racing

Inläggav Racing » 17 sep 2018, 21:23

7.jpg
'

Slugga är ju viktigt för att hitta precision i grejorna,och den första RB´n vi slog igenom var helt enkelt för liten. Så..mkt snart insåg jag att ngn "58 bössa" är detta inte!

26.jpg

Så jag gjorde nästa RB oval,och se då fick jag med mig alltihop. Bommar och räfflor varierar lite för att säga som det är. Som mest ser vi därför mellan 15,96 och 16,00mm. Mao kaliber 0,63" om ngt.
Hm.
Kulorna till de här har ju debatterats lite,vi får se var det slutar. Men att där skall till ngt som passar torde stå HELT klart. Minie lösningar känns INTE aktuellt utan jag håller mig gärna till att prova det som en ggn utvecklades till de.

8.jpg

9.jpg

Slutstycket arbetar kring en excenter,och denna fixeras av den där lilla kompisen. Muttern håller ett pass stycke som man kan föra fram och tillbaka,och framåt går det in i ett uttag i excentern,vilket hindrar excentern från att röra sig ngt annat än radiellt.

11.jpg

Kammaren i sig är det nog inte så mkt att orda om. Tändhattsnippeln e ngn egnahemsföreningslösning... :mrgreen: . Så vanliga musköthattar är för stora. Går att klämma/pincha på plats,men så är det ju inte riktigt tänkt.
Så jag kommer nog engagera mig i att det blir för musköthatt.
Racing

Inläggav Racing » 17 sep 2018, 21:31

12.jpg

13.jpg

Passningen på grejerna,vi snackar ändå 160+år gamla grejer...... HELT otroligt! Jmfrt med tex revolvrar så får denna sexskjutarna att framstå som ett precisionsmässigt skämt. Å i sin enkelhet är ju lösningen närmast genialisk.
Vad avser sk pitting osv så är svaret att det existerar inte. Förslutningen mellan pipan och slutstycke ser nytt ut.
Nu kan det kanske vara en bra idé att kika på hur mkt osv ändå,men jag kommer definitivt inte behöva slåss med sekunda eller rostiga grejer.

14.jpg

Mm. Tillverkningsår är kanske inte så mkt att dividera om? Typ...

18.jpg

Jahapp. Om ngn kan tyda ut det där vore jag tacksam. Är de stämplar som finns,bortsett från serienumret som fanimig står märkt på precis allt,och då menar jag ALLT.

Skall lägga lite tid nu på att dels verkligen få iordning på det hela. Missförstå mig inte för INTET är i sig defekt eller kass utan..det handlar om att jag vill göra helt rent och syna av de delar som är aktuella.
På det behövs givetvis ngn form av gjutform för en vettig kula. Rundkula i all ära men det är ju inte riktigt vad vapnet är framtaget för. Det har varit många bud om given vad avser vilken kula som är rätt,men de som är aktuella är iaf tunga som skam rent relativt.
Det jag läst mig till är att laddningen man använde låg på ca 80grains+. Men vi vet som sagt att eländet RYMMER ca 140grains.. Viss skillnad.

Nåja. Göra rent var det ja,så vi får väl börja där. :mrgreen:
Racing

Inläggav LAREMA » 18 sep 2018, 14:56

Imponerande bössa. :mrgreen: :mrgreen:
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav Racing » 18 sep 2018, 20:39

Ja,i sin enkelhet och dess kraft-iom kapacitet både vad avser krutmängd som kulvikt- så säger jag det igen.
Jag är imponerad.
Känslan för detalj i genomförandet i kombination med materialval...jaja,jag bara bockar. Nästan 170 år sedan... Betänk vad den här formen av handarbete hade betingat idag.. :shock:

27.jpg

Där har vi låsets samtliga delar. Fortfarande är ordet ni söker..imponerande. Den stora böjda grejen är hammarfjädern,och den andra avsevärt mindre bladfjädern är avtryckarens returfjäder.
Låset är som sagt mkt mkt enkelt i sin uppbyggnad och funktion rent relativt,men samtidigt med en sån helvetes känsla för detalj,passning och material att man blir som materialnörd som en annan fanimig rent tårögd.

Fick skrubbat av samtliga delar,gjort mig av med en del gamla stela fettrester osv och får nog säga att jag tycker trycket blev bättre. Samtidigt,det ÄR ett gammalt militärt vapen och med det följer det där med avtryck som att träffa en slägga med som ett brev på posten.
Ingreppet mellan klacken på hammaren vs klacken på avtryckaren är milt sagt vad vi kan kalla rejält tilltaget. Men,innan jag ens överväger att kika på det där skall vapnet provas för att avgöra ifall det behövs.
Jag gillar "rena" trycken,gör i SIG inget om de är hårda men sk "creep" däremot är jag allergisk mot. Men se,mycket av det handlar om ytorna på de där två klackarna...åsså var cirkeln sluten eftersom de som byggt den här boompålen MILT sagt haft koll på hur de svingar verktygen.

28.jpg

Å sådär så sitter det ihop igen. Faktum är,till er andra som äger kammarladdare var INTE rädda för att ta isär låset och göra rent. Ett tips är att se över hur hårt skruven som utgör hammaraxeln är dragen för..sitter den för hårt så nyper den hammaren.
Rent tekniskt ngt jag misstänker att man inte direkt reagerar över iom den där "dramigåthelvetevadöverdimensioneraduär" hammarfjädern. Men lika fulla fast påverkar det trycket..skall stå klart.
Så,ngt värt att kolla. Sen mår ALLA vapen bra av underhåll och efter 170år så kan det väl vara på sin plats kan jag känna. Finns inga ursäkter i min mening för låset är mkt mkt väldesignat och materialen som är inblandade STENHÅRDA....så detta ÄR ett lås ni får ihop igen efter rengöring och ett där ni inte ens riskerar att skada nått.
Ja,under förutsättning att man inte tänker ta isär låset med vinkelslipen i handen och svetshandskarna på. :mrgreen:

29.jpg

Ja. Så det där då. Jag fick ju med ett gäng Minie kulor som ursprungligen kommer från Geoff på Sixgun (som jag fö rekommenderar varmt-djävla bra karl). Dilemmat är alltså att det är Minie avsett för gevär m/1855 och när jag stämt av lite med folk under dagen så ÄR det så att mitt gevär mäter på par.
Dvs,de mått jag fått fram är riktiga och det primära måttet är 16,00mm. Punkt och slut.

De där Minie i bild har jag expanderat i städet genom att trycka arslet på de mot en 15mm stålkula,och i det dragit de till ca 16,20mm som då blir som ett expanderat drivband ungefär. Dessa Minie kulor väger runt 530grains fö.
Men finessen är den att även kammarläget mäter 16,00mm. Mao...jag får kanske inte direkt ihop detta med pipans dimensioner. Det innebär i SIN tur också att när vi nått dithän att vi får ta fram en form till det här så är det väl lämpligt om den mäter säg 16,15mm.
Detta för att "siza" kulan i det att man trycker ner den i kammarläget.

Men tills vidare kommer jag iaf att använda de där expanderade Minie kulorna för att få en känsla för vapnet. Träffbild? Ptja.. Jag förväntar mig lite jobb där faktiskt för pipan räffling ligger INTE helt centrerad,så det är nog vist att börja booma på 50 meter med STOR tavla.
För att inte fördärva de där Minie kulorna helt får jag i all hast snida till en pinne som följer nosens kontur någorlunda iaf..

Samtidigt medför detta att jag grunnat lite på hur i hela helvete dessa vapen kunnat användas med papperspatron. Kan vara att jag är nere i diket med cykeln nu,men om jag fattat det rätt skall vapnet EGENTLIGEN ha en spetskula,vilket finns att se i div norska videos på YT bla. En sk skarpskyttekula. Må vara med det,men då undrar jag med fog om det inte varit så att dessa patroner använts som patronerna under amerikanska inbördeskriget.?
Dvs krut och kula tillsammans,där man river av änden vid krutet och häller i det varvid man skalar fram kulan och trycker den på plats. Samtidigt är ju en av fördelarna med Minie kula att de expanderar kraftigt i det att man trycker av varför de inte behöver vara oversize i samband med att man rammar hem de.

Då undrar jag ifall tanken inte kan ha varit liknande med m/1851.?
För grejen är den att kammaren alltså mäter 16,00mm och se det gör pipan med. Men till vapnet finns mig veterligen ingen framtagen direkt laddstock varför passningen på kulan högst skäligt inte kan ha varit många hundradelar över kammarens diameter,och därmed pipans.

Spetskula med flat bas? Det och ett par fettrillor så man slipper kladda med det separat? Ja,jo. Känns väl inte helt oskäligt som tanke iaf,men det förutsätter ju i sin tur att passningen mellan kula och kammare är god.

Så vad som kommer ske här är att jag snackar med gossarna på Accurate molds. Har vetskap om de sedan tidigare,bla då genom div amerikanska forum. Å fan vet om inte kulans maxdiameter skall anges till 0,632"- 0,635".
Ett par rejäla fettrillor är vettigt som jag ser det..drivebands iom det,och sedan då....här behöver jag för en gångs skull ER input...skall det vara en spetskula enl det norska konceptet tycker ni?
Nosen på de kulorna ser närmast ut som en kon,som rent av är spetsig till karaktären.
Till sist,vad skall man sikta efter för vikt på den här klumpen? Norrmännen skojar ju till det med de i den grövre kalibern "18 lödig",där de är uppe i respektingivande 950grains!!! :shock: :shock:
Är det ngn som VET vad originalkulan till ett m/1851 väger? Med säkerhet.

Sen? Har ni sett videon på den som ngn amerikansk vapensmed gör iordning,sprucken som skam osv,för Eric som han heter från Moss pawns and guns-aka "Iraq veteran 8888" på YT.
Han avfyrar den i första smällarna,som ALLA vet som äger ett är kammaren stor för att få in ett halvt fotbollslag,med en slug på runt 600 grains tror jag det är backat av 140grains svart!!!
Racing

Inläggav Racing » 19 sep 2018, 13:44

Svär jag i kyrkan om jag säger att jag hade kunnat tänka mig att installera en diopter på 1851´an?
Hade det varit vaket?
Racing

Inläggav Racing » 20 sep 2018, 22:26

30.jpg

31.jpg

Harre...jävlar! :shock: :shock: Vi har idag fått kammarladdare m/1851 att bekänna färg å...harre...jävlar.. :shock:

Som mest har vi matat den med 120grains Wasag 3F å ett 530grains piller å...den bara skrattar åt tilltaget. Å det skall sägas direkt,med 120grains (den tar MINST 20 till) i kammaren så vet ALLA i närheten om att den har talat! Make no mistake... :shock:

Det sköts en del annat idag med,även lite revolver men primärt modern bygel samt ett par repeter,men..m/1851 har idag framkallat hånskratt. Riktigt genuina hångarv,för med 120+ i kammaren och ett 530grains piller e det här fanimig inget kort på en ren KANON! :mrgreen:
Satan i gatan va frän den e!

32.jpg

Kan säga att jag skjutit mkt fanstyg i mina dar men...m/1851 e nog fan det manligaste jag dragit i avtryckar´n på! *garvar ffa så jag gråter* HEEEEELT underbar!

Ingen som helst önskan eller vilja att stå ivägen för det där pillret när det kommer farandes kan jag säga,men det MÅSTE till en kula som passar. Så den biten finns kvar att hantera.
Likaledes..det får fan till en diopter här. Som det är slår den lite till vänster...å sen skall laddningar utvärderas med detta nya piller,när det nu väl kommer från Tom på Accurate molds.

Men igen.
Harre...jävlar.. :shock: :shock: :mrgreen: Musköt osv i all ära...men detta va..
Racing

Inläggav Racing » 20 sep 2018, 22:27

Jofan!
Vi måste skaffa större klisterlappar Stefan! De vi har e för små till manliga kalibrar.. :shock: :shock: :lol:
Racing

Inläggav wensby » 20 sep 2018, 23:19

Får skaffa lock till snusdosor att klistra dit , men f-n Jesper ... jag fick ju aldrig testa 140 gr :( :( :( .... min 45/70 gjorde ju bara små hål
Användarvisningsbild
wensby

Inläggav Racing » 20 sep 2018, 23:33

Jo. Ja.
F´låt... :mrgreen:
Racing

Inläggav Racing » 21 sep 2018, 18:25

Fått samlat lite tankar såhär "dagen efter" (näää...inte som i bakis! :mrgreen: )

Till att börja med.
Den hade sotat rätt kraftigt kring den mässingplåt som ligger under kammarstycket efter ca 20 plugg+. Slutsatsen av det är att kammarstycket i sitt försök till labyrint tätning inte riktigt fixar biffen,vilket känns rätt tydligt när man slår igen det. Motstånd noll.

Å som vanligt..ingenjörsmässig lösning. Ingenjörsmässig lösning som jag är lärd är att antingen göra ngt komplext enkelt eller göra en dyr lösning billig. Så? Vad ÄR då en ingenjörsmässig lösning på dilemmat ovan?

Mm.
Jag kommer försöka leta reda på kopparbricka med rätt dimensioner att installera i botten på tätstyckets uttag i pipan. Nöjd när jag märker att sista millimetern av det att jag fäller ner slutstycket,dess arm,tar emot lite.
Varför kopparbricka? Ja,jag vill mena att i dimensionerna vi talar är det rimligt om en sådan kopparbricka finns tex till oljepluggen på avtappningen för olja på bilmotorer. Koppar eftersom det är mjukt OCH eftersom det med enkelhet kan glödgas och göras mjukt i det att det "arbetshärdar". Mao enkelt att återanvända.
Miljövänligt och bra! :mrgreen:
Helst en bricka som passar i uttaget i pipan eftersom det isf kommer förhindra gasläckage och därmed sotning ut mot kammarstycket. I andra val en bricka som passar ÖVER "tuten" på kammarstycket,med den baksidan att då kommer sot mellan "tuten" och kammarstycket periodiskt behöva hållas rent mellan skotten/laddande.
En enkel,funktionell och billig lösning för att få ett i sammanhanget trevligare vapen menar jag. Kopparbrickor kostar inte många spänn styck,och som sagt..de är återanvändningsbara.

Två.
En diopter. Har kikat lite på olika diopters och..två saker spelar in här för mig. Eller...tre egentligen,beroende på hur man ser det. Funktion för det första,givetvis. Utseende/estetik som andra input. Å det tredje är att jag eg skiter i hur infästningen ser ut på det jag väl handlar eftersom jag med hyggligt enkla medel kan tillverka den biten enl behov.
Korntunnel med utbytbara insatser?
Ja. Jo. Carl-Henrik Frank kom med tanken att installera ett sådant fäste av modell man klämmer runt pipan längst fram. Bra tänkt,eftersom det innebär rätt precis noll inverkan på vapnets originalitet. Annars är jag faktiskt inte främmande för att skära ett laxat fäste. Sett att det finns klämlösningar i aluminium för airsoft som kläms runt pipan med inbyggd libell. Det senare ngt som inte hade gjort ont det heller,och aluminium tror jag man kommer undan med iom att det handlar om svartkrut. Dvs,hyggligt med rekyl med iom vapnens mkt begränsade sk fältrekyl/rapp ngt jag tror är lugnt.

Dioptern då? Den måste ju skruvas fast med. Mm.. Det jag funderar på är att om man gjorde en kopia på tang skruven,och sedan la en gänga i den,vid vilken man då kan dra i en skruv och installera en diopter.
Problemet,som jag ser det,blir ev rent estetiskt. Vackrare ÄR det i min mening med en lösning man skruvar i trät på vapnets hals,typ "Quigley´s" Sharps. Inte tu tal om det,och jag INTE främling för det men..då är vi där igen och påverkar vapnets rent historiska identitet.
Fan vet.
Problemet behöver oavsett lösas och det är BRA om jag tex kan använda en liiiiiiiiite modernare diopter av typ "30tals stuk" som innebär att dioptern är ställbar i båda riktningar.

Kula.
Ja. Här är fältet öppet just nu. Ställ frågan på Castboolit och får se vad som trillar ur påsen.
Gjutform blir iaf Accurate molds helt klart.

Bakkappa. Mm. Vid 90 grains behövs det inte,i mitt tycke. Vid 120 grains..nu börjar det sparka som en normal tung studsare,varför en bakkappa kan vara av intresse. Poängen e nog den att med kula väl färdig kommer jag utvärdera vad som händer igenom en hel stege,hela vägen tills kammaren är full.
Racing

Inläggav Magnus M » 21 sep 2018, 18:41

Den blir bara bättre den här tråden :)

Hur laddar du 1851:an? Är det på sedvanligt vis att du lägger krut och kula i kammaren eller lägger du i en färdigladdad ”patron”?

Har du kronograferat kulan?
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Racing » 21 sep 2018, 19:01

Ja,jag laddar så långt konventionellt.
Dvs med krut jag väger osv.. Du ser den digitala vågen i en av bilderna ovan.
Patroner? Ja,det är med i tanken. Saken är den att om man skulle modernisera detta så kräver det dessvärre att kammarstycket hamnar i svarven,för lösningen som vi tagit fram för Chassepot med krympslang...den funkar så bra att det finns ingen anledning att gå över ån efter vatten isf.

Hade man kunnat kombinera det,genom att tex svarva en tunn insats som kan installeras valbart?. Ja,jo. Visst kan man det. Typ en som är 18mm i kammare och en insats i tex 2241 som är 16 invändigt. Visst kan man det,men då är vi där igen liksom.. Även om man rent TEKNISKT i det läget kan välja mellan att använda "original" eller en "upprymd" variant som klarar patroner av krympslang så är ffa skadan redan gjord.
Dvs att den då inte längre är original.

I det finns ju avsteg som anses mer ok än andra. Som tex en diopter infäst i vapnets hals på stocken. Men jag tänker även där i riktningen att ju mindre ingrepp jag gör i originalvapnet desto bättre-så länge jag klarar att fylla teknisk målspec.

Vad är det jag säger?
Ja alltså,jag har en djävla respekt för det med historiken i vapnen och deras historiska värde. Men,det finns en klar och definierad gräns för det där,och det är att när det gått så långt att vapnet inte längre är brukbart och därmed inte heller är en vapen mer...då faller det för min del.
Det är som att äga en -28´a A Ford som saknar hjul. Eller att kräva att däcken skall innehålla original luft ifrån 1928. För mig blir det bara dumheter Magnus,rakt av. Så? Funktion före form.
Är precis den tesen som gör att jag inte drar mig en sekund för att totalrenovera OCH modifiera ett vapen som är totalslut. Just i ambition att göra ett vapen av det igen...
Racing

FöregåendeNästa

Återgå till Svartkrut