Allmän projekttråd svartkrutsbyggen.

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Allmän projekttråd svartkrutsbyggen.

Inläggav Pligg-Patrik » 03 feb 2015, 10:38

Eftersom det är ganska många som bygger/bygger om bössor här på forumet så tänkte jag att det kanske kunde vara bra att samla ihop även bössprojekten till en gemensam tråd. Då slipper gamla projekt falla i glömska och det blir lättare att se och utbyta erfarenheter med andra som har byggt något!

Är man dessutom en odugling som mig så skulle det ta ett halvår mellan inläggen om jag skulle starta egna trådar, nu kan andra hålla i taktpinnen när jag inte får något gjort! :lol:

Eftersom jag känner att det mest varit käft på Patrik på slutet så startar jag väl tråden med att presentera mina två senaste projekt, det ena lite enklare och färdigt samt ett andra som är lite mer avancerat och tuffar på i betydligt lägre tempo.

Miniprojekt 1: Uppsnyggning av ej intakt hagelgevär från sent 1700-tal.

Detta projekt var ganska litet och enkelt, jag tog bort en gammal ful lagning och tillverkade ett nytt kolvlådelock och en ny laddstake som ersättning för de förkomna ursprungliga. En grundlig rengöring av pipa, lås mm. Tycker jag fått till färgen på de nya delarna hyffsat!
Bild
Bild

Projekt 2: Karbin mod 1704.
Detta är mitt andra projekt där målet är att bygga en karbin från grunden med endast en rostig gammal pipa som bearbetat material från start.
Hittills har jag filat den runda pipan kantig så som en karbin mod 1704 ska vara baktill, gjort ett låsbleck, hane (fick till en på andra försöket), nöt, samt avtryckarstång och överläpp lite grovt.
Nästa steg blir att passa ihop avtryckarstång och nöt, göra färdigt läppskruv och överläpp. Sedan är det fängpannans tur, vilknt jag måste leta rätt på lite järn till eftersom de järnbitar jag har är för små. Fjädrar och eldstål får jag ta itu med sist av allt, den dagen den sorgen...
En rejäl och vältorkad björkplanka har jag också till kolven förstås!
Bild
Bild
"- Ä de inte himmelens ljuvligheter å ligga här ute i friska naturen å passa på älg,
å slippa krig, örlog å kärringer å andra farligheter!"

Gå med i Gustaf Schröder-sällskapet! http://gustafschroder.se/
Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Re: Allmän projekttråd svartkrutsbyggen.

Inläggav Luzur » 03 feb 2015, 19:40

Tänkte du göra den för vänsterhänta?
Spännen hanen friskt upp, läggen sedan ivrigt an,
Given fyr, bräcken av, tan pliten uti hand.

http://battleofnarva.ytmnd.com/
Användarvisningsbild
Luzur

Inläggav Siri » 03 feb 2015, 21:50

Vänster hänta!nä det är nog bara skissat lite enkelt på stocken.Det ser ju bra ut det där låset
mycket fila förstår jag"tummeupp"
Siri

Inläggav Pligg-Patrik » 03 feb 2015, 21:56

Siri skrev:Vänster hänta!nä det är nog bara skissat lite enkelt på stocken.Det ser ju bra ut det där låset

Jo precis! Skissade bara upp lite på plankan, blir en normal högeranpassad bössa även om jag förvisso är vänsterskytt.
Mycket filande minst sagt! :wink:
"- Ä de inte himmelens ljuvligheter å ligga här ute i friska naturen å passa på älg,

Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inläggav Luzur » 04 feb 2015, 15:40

Pligg-Patrik skrev:
Siri skrev:Vänster hänta!nä det är nog bara skissat lite enkelt på stocken.Det ser ju bra ut det där låset

Jo precis! Skissade bara upp lite på plankan, blir en normal högeranpassad bössa även om jag förvisso är vänsterskytt.
Mycket filande minst sagt! :wink:

Tja, jag brukar skissa på den sida låset ska sitta på så jag blev lite brydd.

Användarvisningsbild
Luzur

Inläggav Pligg-Patrik » 04 feb 2015, 22:27

Hur går det med ditt muskötprojekt annars Luzur? Hittat rätt på något lås än?

Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inläggav Luzur » 06 feb 2015, 03:02

Pligg-Patrik skrev:Hur går det med ditt muskötprojekt annars Luzur? Hittat rätt på något lås än?

Nix, fast jag tror jag har hittat ett par substitut med antingen ett "Dutch Doglock" lås

(här i lite "experimenterad-i-paint-för-att-se-hur-det-skulle-kunna-bli" form med paint.)
Bild

eller ett "Queen Anne" lås

Bild

men längre än letat bilder så har jag inte kommit i låsväg, pipa är klar och jag har ritat ut mönstret som du har gjort på råämnet, men jag har egentligen inte verkstad för metallarbeten eller är så pass skicklig i metallarbete för att göra som du gör så göra eget lås från scratch blir nog absolut sista utvägen för min del :)

Man blir lite sjuk att man inte bjöd på dom där äkta karolinska låsen Probus sålde på auktion sist, tror dom gick för 2000:- för ett par, nu blir väl dom liggande i bankvalv hos nån knös istället i 40 år för att få sitta i ett gevär igen.. :(

Användarvisningsbild
Luzur

Inläggav Pligg-Patrik » 15 feb 2015, 22:28

Denna helg har jag fått till fängpannan!
Samt att överläpp och läppskruv blev färdigt förra helgen.
Nästa etapp blir att smida ett eldstål och göra diverse skruvar till låset. Har fått tag i en del bra järn nu, så nu har jag till både eldstål och fjädrar.
Börjar faktiskt kännas som att jag kommer att ro iland med detta så småningom. Eldstålet måste jag nog dock försöka få iväg till någon annan som kan sätthärda det åt mig, är inget man gör med våran lilla ässja som man trampar fläkten med foten på.
Bild
Nu när låset har fått sin färdiga form skulle jag faktiskt kunna tjuvstarta tillverkningen av stocken också, är sugen på att få börja jobba lite med trä igen.

Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inläggav Pligg-Patrik » 15 feb 2015, 22:37

Luzur skrev:
Man blir lite sjuk att man inte bjöd på dom där äkta karolinska låsen Probus sålde på auktion sist, tror dom gick för 2000:- för ett par, nu blir väl dom liggande i bankvalv hos nån knös istället i 40 år för att få sitta i ett gevär igen.. :(

Föreslår att nästa gång det dyker upp något sådant går vi samman och ropar in dem och tar sen ett var.

Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inläggav Kurage » 15 feb 2015, 23:02

Pligg-Patrik skrev:
Luzur skrev:

Föreslår att nästa gång det dyker upp något sådant går vi samman och ropar in dem och tar sen ett var.

Knösar köper inte lås, de köper hela vapen. För den pengen var de närmast gratis och jag kan tänka mig att de monteras i något som ska kompletteras.
------------------------------------------------------------------------------------
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity."
~ Sigmund Freud
www.kurage.wordpress.com om historia och hantverk och gamla vapen
Användarvisningsbild
Kurage

Inläggav MartenSorell » 15 feb 2015, 23:06

Pligg-Patrik skrev: Eldstålet måste jag nog dock försöka få iväg till någon annan som kan sätthärda det åt mig, är inget man gör med våran lilla ässja som man trampar fläkten med foten på.

Fast när Magnus Wiberg demonstrerade sätthärdning på kursen i Fågelsjö var det på just en fältässja :mrgreen: Låt vara att han bytt ut fläkten mot en eldriven... Men det var mycket intressant, han tog en bit "vanligt" vinkeljärn (gissningsvis j235 eller liknande) som efter behandlingen var "förvandlat" till eldstål! :shock: Enkelt i teorin, frågan är om man skulle lyckas om man skulle försöka... :roll:
What doesn´t kill you only makes you stranger. ~The Joker.
Användarvisningsbild
MartenSorell

Inläggav Pligg-Patrik » 15 feb 2015, 23:17

MartenSorell skrev:
Pligg-Patrik skrev: Eldstålet måste jag nog dock försöka få iväg till någon annan som kan sätthärda det åt mig, är inget man gör med våran lilla ässja som man trampar fläkten med foten på.

Fast när Magnus Wiberg demonstrerade sätthärdning på kursen i Fågelsjö var det på just en fältässja :mrgreen: Låt vara att han bytt ut fläkten mot en eldriven... Men det var mycket intressant, han tog en bit "vanligt" vinkeljärn (gissningsvis j235 eller liknande) som efter behandlingen var "förvandlat" till eldstål! :shock: Enkelt i teorin, frågan är om man skulle lyckas om man skulle försöka... :roll:

Gjorde han det också på fältässjan? Jag har riktigt uselt minne, men jag inbillar mig att de hade en till ässja som var större och som var murad på backen under plåttaket?
Känns som att det blir svårt att få upp värmen inuti kärlet om man använder en fältässja, men som sagt, mitt minne är dimmigt...

Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inläggav Luzur » 15 feb 2015, 23:24

Pligg-Patrik skrev:Denna helg har jag fått till fängpannan!
Samt att överläpp och läppskruv blev färdigt förra helgen.
Nästa etapp blir att smida ett eldstål och göra diverse skruvar till låset. Har fått tag i en del bra järn nu, så nu har jag till både eldstål och fjädrar.
Börjar faktiskt kännas som att jag kommer att ro iland med detta så småningom. Eldstålet måste jag nog dock försöka få iväg till någon annan som kan sätthärda det åt mig, är inget man gör med våran lilla ässja som man trampar fläkten med foten på.
Bild
Nu när låset har fått sin färdiga form skulle jag faktiskt kunna tjuvstarta tillverkningen av stocken också, är sugen på att få börja jobba lite med trä igen.

Ser bra ut, tänker du montera ring på läppskruven som det ska vara? Jag köpte ett lås av en amerikan igår som jag tänkte göra om till ett liknande 1701 lås, så jag får lite metallfiljobb nu medans det är vinter, vilket känns väldigt skönt nu när jag inte kan ha garaget för träarbeten. :D

Pligg-Patrik skrev:
Luzur skrev:

Klart! :D

Och jag hittade faktiskt ett lås i USA (dessvärre verkar ingen ha det till salu?)som kan mycket väl kan göras om till karolinskt lås:

Bild

Om man bara kunde hitta någon som har det i lager... :|

Användarvisningsbild
Luzur

Inläggav Pligg-Patrik » 15 feb 2015, 23:52

Karbinenmodellen ska inte ha ring på läppskruven om nu skruvarna på digitalt museum är korrekta(?).
Ok! Då är det väntans tider på paket från Förenta staterna nu då! :)
Ja, det där låset på bilden såg mycket användbart ut!

Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inläggav MartenSorell » 15 feb 2015, 23:58

Pligg-Patrik skrev:
Gjorde han det också på fältässjan? Jag har riktigt uselt minne, men jag inbillar mig att de hade en till ässja som var större och som var murad på backen under plåttaket?
Känns som att det blir svårt att få upp värmen inuti kärlet om man använder en fältässja, men som sagt, mitt minne är dimmigt...

När jag gick kursen gjorde han då det, som du säkert minns la han detaljerna i en egentillverkad burk som var hyfsat tät så när som på ett hål i locket för evakuering av gaser. (man visste att det var rätt temp i burken när dom evakuerande gaserna gick att antända :D ) Förutom järnbitarna hade han kol av trä, läder och djurben i burken. Behandlingen tog i runda slängar en timme, direkt från burken hälldes delarna i vanligt vatten vilket slutförde härdningsprocessen. Tadaaa, eldstål! :D
Jag hänger ju i Fågelsjö (ska försöka lära mig göra järn av rödjord/sjömalm/myrmalm) och vet att det inte finns nån annan murad ässja under plåttaket, däremot en blästerugn strax bredvid. Kanhända hade jag det på bild men den bärbara disken är tyvärr icke funktionell för tillfället :evil:
What doesn´t kill you only makes you stranger. ~The Joker.
Användarvisningsbild
MartenSorell

Inläggav Luzur » 16 feb 2015, 01:22

Pligg-Patrik skrev:Karbinenmodellen ska inte ha ring på läppskruven om nu skruvarna på digitalt museum är korrekta(?).
Ok! Då är det väntans tider på paket från Förenta staterna nu då! :)
Ja, det där låset på bilden såg mycket användbart ut!

Nej det har du rätt i, fick hjärnsläpp vid tidpunkten.

Närapå identisk med ett karolinskt lås, och på köpet så har jag precis hittat säljaren (typ 5 minuter sen, tack vare lite detektivarbete via google och ett par amerikanska forums), tydligen är det en indisk tillverkare:

http://www.narayansports.com/locks.htm

Bild

Nu vet inte jag så mycket om indiska grejer, mer än att aldrig lita på deras pipor, men kan det vara något att satsa på kanske till andra byggen? Låsen bör det inte vara så mycket fel på, kan hända att härdningen kan vara undermålig.

Användarvisningsbild
Luzur

Inläggav Dyngsmäll » 16 feb 2015, 07:57

Undrar jag om det inte är därifrån låset jag köpte av Kurage kommer? Tror det. Identiskt med NS/GL-16. Ytfinishen är högblank med surt underarbete, men det kan ju rättas till med en fil. Mitt lås gnistrar med riktigt heta och långlivade gnistor. På det låset fattas dock läppskruv och jäck. Tror jag ska kontakta dem nu när du hittat dem åt mig... :D

Edit: Deras mail funkade inte...
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Kurage » 16 feb 2015, 08:49

MartenSorell skrev:
Pligg-Patrik skrev:

När jag gick kursen gjorde han då det, som du säkert minns la han detaljerna i en egentillverkad burk som var hyfsat tät så när som på ett hål i locket för evakuering av gaser. (man visste att det var rätt temp i burken när dom evakuerande gaserna gick att antända :D ) Förutom järnbitarna hade han kol av trä, läder och djurben i burken. Behandlingen tog i runda slängar en timme, direkt från burken hälldes delarna i vanligt vatten vilket slutförde härdningsprocessen. Tadaaa, eldstål! :D
Jag hänger ju i Fågelsjö (ska försöka lära mig göra järn av rödjord/sjömalm/myrmalm) och vet att det inte finns nån annan murad ässja under plåttaket, däremot en blästerugn strax bredvid. Kanhända hade jag det på bild men den bärbara disken är tyvärr icke funktionell för tillfället :evil:

När jag utbildade mig till smed hade jag en vän som gjorde Mästermyrsågarna som projektarbete. Han kolade upp sina sågar på samma sätt. Genom att packa järnbiten i en plåtburk med krossat träkol och benmjöl och sen lägga den i ässja under ganska lång tid. Kolet vandrar över till järnbiten och gör en stålad yta.
------------------------------------------------------------------------------------
~ Sigmund Freud
Användarvisningsbild
Kurage

Inläggav Kurage » 16 feb 2015, 08:53

Dyngsmäll skrev:Undrar jag om det inte är därifrån låset jag köpte av Kurage kommer? Tror det. Identiskt med NS/GL-16. Ytfinishen är högblank med surt underarbete, men det kan ju rättas till med en fil. Mitt lås gnistrar med riktigt heta och långlivade gnistor. På det låset fattas dock läppskruv och jäck. Tror jag ska kontakta dem nu när du hittat dem åt mig... :D

Kan mycket väl vara, indiska lås.
~ Sigmund Freud
Användarvisningsbild
Kurage

Inläggav Luzur » 16 feb 2015, 12:21

Dyngsmäll skrev:Undrar jag om det inte är därifrån låset jag köpte av Kurage kommer? Tror det. Identiskt med NS/GL-16. Ytfinishen är högblank med surt underarbete, men det kan ju rättas till med en fil. Mitt lås gnistrar med riktigt heta och långlivade gnistor. På det låset fattas dock läppskruv och jäck. Tror jag ska kontakta dem nu när du hittat dem åt mig... :D

Jag kopierade "info@narayansports.com" in i hotmail och det gick då fram, har inte fått något svar än.

Användarvisningsbild
Luzur

Nästa

Återgå till Svartkrut