Potzdam projekt.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Potzdam projekt.

Inläggav FLB 1 » 25 maj 2013, 08:44

Tänkte bara att jag skulle visa vad jag kommer att lägga lite tid på framöver. :D

Har gått och köpt en slaglåsbössa enl. nedanstående bilder.
En märklig blandning av ett slaglåskonventerat flintlås i vad som ser ut som ett almogefodral.

Kurage här på forat kan nog mer berätta vad vi tittar på då mina kunskaper i ämnet är på en nybörjares nivå.
Låset är märkt Potzdam macht, så mycket vet jag.

Vad har jag för planer med detta projektet då? Eftersom bössan är ett hopkok av olika stilar och årtal så känner jag
inga betänkligheter över att sväva i väg lite fritt.

Tanken jag har är att ta fram en ny kolv, det blir en helstock med beslag, bakkappa och varbygel av mässing. Allt tillverkat av undertecknad.
Metallen kommer nog att lämnas relativt orörd då den är i vad jag har sett är i ett riktigt bra skick. Kommer att se över samt byta ut lite skruvar mm till
mer avpassade då flera som finns är allt annat än tidstypiska. Låset spänner upp fint med bra spänst i fjädrar.

Jag återkommer inom kort, projektet kommer att dra i gång så småningom när jag fått färdigställt en annan bössa som jag bygger på.

Johan..
Projektbössa svartkrut 018 [640x480].JPG
Projektbössa svartkrut 020 [640x480].JPG
Projektbössa svartkrut 022 [640x480].JPG
Projektbössa svartkrut 023 [640x480].JPG
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tomma tunnor skramlar mest.
Det var bättre förr, ju förr desto bättre!
Användarvisningsbild
FLB 1

Re: Potzdam projekt.

Inläggav FLB 1 » 25 maj 2013, 19:10

Eftersom tråden riktigt svämmar över av frågor och synpunkter :wink: :mrgreen:, så får jag väl slänga in lite fler bilder.

Har inte riktigt tänkt börja med bygget på en stund men nyfiken som man är så kunde jag inte låta bli att se hur
den ser ut under skalet så att säga.

Innpassning av lås och pipa i stocken har mycket övrigt att önska och skruvar som sitter här och där har nog kommit dit
relativt sent. Pipa och lås ser dock ut som jag vill och trots tidens tand ser allt fint ut. Ett perfekt utgångsmaterial som sagt.

Har ni information om låsets och pipans ursprung så tveka inte att skriva i tråden. All relevant information är positivt.

Johan..
Projektbössa svartkrut 002 [640x480].JPG
Projektbössa svartkrut 013 [640x480].JPG
Projektbössa svartkrut 012 [640x480].JPG
Projektbössa svartkrut 009 [640x480].JPG
Projektbössa svartkrut 010 [640x480].JPG
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
FLB 1

Inläggav 356 win » 25 maj 2013, 19:34

Jo du FLB 1,jag har sett ditt nya objekt, men eftersom jag har total nollkoll på vad detta är,annat än att det kan bli ett skoj resultat när det är klart, så har jag inte mycket att tillföra.
356 win

Inläggav Grinolle » 25 maj 2013, 23:11

...och jag vet något lite om vad en Potzdam musköt är (bildgoogla på "Potzdam Musket", låset kan mycket väl komma från en sådan), men vet inget ytterligare och har inte dina talanger och resurser när det gäller renoveringar, så jag sitter här i spänd tyst förväntan på att få se resultatet! :lol:

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Pumphagelgevär
CZ455 småviltstudsare
Ruger 10/22
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?
Användarvisningsbild
Grinolle

Inläggav FLB 1 » 26 maj 2013, 10:25

Grinolle skrev:...och jag vet något lite om vad en Potzdam musköt är (bildgoogla på "Potzdam Musket", låset kan mycket väl komma från en sådan), men vet inget ytterligare och har inte dina talanger och resurser när det gäller renoveringar, så jag sitter här i spänd tyst förväntan på att få se resultatet! :lol:

Anders Olsson

Väntan kan nog bli lång :mrgreen:

Jo, googling på Potzdam musket ger onekligen en hel del matnyttigt. Lite åt det hållet som jag vill komma med
mitt projekt. Kommer dock inte att slaviskt följa orginalstuket utan kommer lägga en lite personlig prägel på det hela.

Johan..
Användarvisningsbild
FLB 1

Inläggav Kurage » 26 maj 2013, 17:24

Där har vi det lilla åbäket äntligen! :mrgreen:

Det är alltså ett lås från en Potzdammusköt, svenska armén köpte mycket preussiska musköter och delar så troligen är detta lås från en sådan. Dessa lås är vanligen 1700-tal och har en lite säregen avlång bananform.

Jag tycker han ska göra ett litet militärt jägargevär av sent 1700-talssnitt och återkonvertera det till flintlås. :D

Satsar du på mässing eller järnbeslag. I min bok smäller järn 1000 gånger högre men kräver också mer.
------------------------------------------------------------------------------------
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity."
~ Sigmund Freud
www.kurage.wordpress.com om historia och hantverk och gamla vapen
Användarvisningsbild
Kurage

Inläggav FLB 1 » 26 maj 2013, 21:44

Kurage skrev:Där har vi det lilla åbäket äntligen! :mrgreen:

Det är alltså ett lås från en Potzdammusköt, svenska armén köpte mycket preussiska musköter och delar så troligen är detta lås från en sådan. Dessa lås är vanligen 1700-tal och har en lite säregen avlång bananform.

Jag tycker han ska göra ett litet militärt jägargevär av sent 1700-talssnitt och återkonvertera det till flintlås. :D

Satsar du på mässing eller järnbeslag. I min bok smäller järn 1000 gånger högre men kräver också mer.

Tror jag behåller slaglåset, Visserligen inte original från början men nu har den nog suttit så pass länge att
jag inte har hjärta att skilja hanen från låset. :wink:

Tror jag kör på mässingsbeslag då jag gillar kontrasten man får mellan valnöt och just mässing.
Bearbetningsmässigt så har jag inga problem vare sig med stål eller mässing även om stålet så klart erbjuder
lite mer motstånd.

Jag är ju förvisso bara i planeringsstadiet så mycket kan ju ändras. :wink: :mrgreen:

Johan..
Användarvisningsbild
FLB 1

Inläggav Kurage » 27 maj 2013, 07:37

FLB 1 skrev:
Tror jag behåller slaglåset, Visserligen inte original från början men nu har den nog suttit så pass länge att
jag inte har hjärta att skilja hanen från låset. :wink: :mrgreen:

Johan..

Den kan komma att bli spännande kontraster mellan ditt högkvalitativa arbete och den ganska bonniga låskonverteringen, det kommer bli lite som en fiat-motor i en Porsche :wink: :mrgreen:
------------------------------------------------------------------------------------
~ Sigmund Freud
Användarvisningsbild
Kurage

Inläggav FLB 1 » 14 jun 2013, 20:30

En sista uppdatering före jag tar ett längre uppehåll från bössbygge och robsoft.
Har inte varit så aktiv på forat ett tag och det kommer nog bli så ett tag framöver.
Håller på med ett större husprojekt vilket kommer att ta all min tid framöver.

Tänkte bara visa ämnet som skall bli en helstock så småningom. Ämnet är så pass
stort så det räcker till minst två bössor om man nu skulle vilja det.

Som den skarpsynte ser så är det inte valnöt jag har fått tag på utan något annat.
Har byggt en kolv sedan tidigare i detta material och det blev både stark och snyggt.

Att ämnet är tillräkligt torrt vet jag då det legat sedan 1939 i sin nuvarande form. Endast ett
par mindre sprickor gör att jag tror att det blir riktigt bra.

Ser ni vad för träslag det är? dyrt är det i alla fall. Har dock fått det gratis av en okänd beundrare. :wink:

Återkommer senare i höst med uppdatering om nu inte abstinensen för bössbygge skulle bli för stark. :mrgreen:

Johan..
008 [640x480].JPG
Användarvisningsbild
FLB 1

Inläggav FLB 1 » 16 jun 2013, 21:36

Ja ja, jag vet att jag skrev att det inte blir någon uppdatering men tänkte ändå visa en liten bild.
Eftersom regnet ställde till det för mig gällande arbete med huset blev jag lite sugen på att såga upp
stocken samt ritade lite på frihand ungefär hur det kommer att bli. En skiss som sagt och mycket kommer
att växa fram under resans gång. Arbetar bara med handverktyg på kolvens utsida och då man får låta ögonen bestämma vad som ser bra ut
tillsammans med hur den ligger i händerna.

Nu blir det nog inget mer på ett tag. :wink:

Johan..
005 [640x480].JPG
Användarvisningsbild
FLB 1

Inläggav Kurage » 17 jun 2013, 10:18

Ser bra ut det där. Jag vurmar såklart för det svenska stuket på kolvens kindstöd med den typiska kolvsnurren. Det kan se lite olika ut men blir ett elegant avslut.

Bild

Bild
~ Sigmund Freud
Användarvisningsbild
Kurage

Inläggav FLB 1 » 05 apr 2014, 19:15

Eftersom det är lite lugnt på bössbyggarfronten då flera av mina projekt börjar bli färdiga tänkte jag titta till det här kommande
projektet och det bar sig inte bättre än att bandsågen åkte fram och kolven sågades ut lite grovt. :mrgreen:

Kommer skynda långsamt då jag har en del annat som är prioriterat här hemma men det är alltid kul att pilla lite med detta när andan faller på.

Nästa steg blir att fälla in pipa och lås.

Eftersom gissningarna på vad för slags virke jag valt är få kan jag ju berätta att det är mahogny jag valt. :wink:

På återseende.

Johan..
hus 001 [640x480].JPG
Användarvisningsbild
FLB 1

Inläggav nickson » 05 apr 2014, 19:32

AAHH! Så kom den då, den efterlängtade uppdateringen! Nu skall det bli intressant att följa fortsättningen. :D
Den som spar han har, men inte så roligt..........
Användarvisningsbild
nickson

Inläggav Kurage » 05 apr 2014, 20:19

nickson skrev:AAHH! Så kom den då, den efterlängtade uppdateringen! Nu skall det bli intressant att följa fortsättningen. :D

Äntligen! :D
~ Sigmund Freud
Användarvisningsbild
Kurage

Inläggav FLB 1 » 13 apr 2014, 19:35

Så var man då igång så där på riktigt med detta lilla projektet. :D

Har funderat lite hur jag vill ha det och fastnade för ett stuk liknande detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Patte ... uction.JPG

Började med att ta i sär bössan för att gå igenom den och leta efter ev. stämplar som kanske skulle gå att finna.

Hittade lite enl. bilder. Om någon besitter kunskap om vad dessa står för får ni gärna upplysa en oupplyst.

Som jag skrivit tidigare så är detta ett gevär som inte är i orginalskick och jag känner att jag inte kommer att förstöra ett ev. historisk eller ekonomiskt värde
med mina operationer.

Annars skall man nog tänka både en och två gånger innan man ger sig på något liknande.

Steg ett var att löda bort den främre rökan och under denna såg man var vapenvården inte hade nått fram. :mrgreen:
Kapade pipan till en totallängd om 62 cm dels för att få till det stuket jag ville ha och dels för att den hade en liten skada längre fram. Kornet som satt där fram hade någon händig monterad så det var hål rätt in i pipan.
Svarvade av mynningen så den blev jämn och fin. Därefter gick jag igenom pipan i flera steg med rengöring så nu är den riktigt fin, och om inte blänker så nära på. :wink:

Demonterade nippeln vilken lossade fint med hjälp av lite värme på rätt ställe.
Nästa steg var att passa in pipan i stocken vilket är det jag håller på med nu. Började med att fräsa ett centrumspår så man har lite att rikta på men i stort sätt allt det övriga sker med hjälp av märkfärg div. skrapor och filar. Tar mycket tid men är man bara noggrann så är det egentligen inte särkskilt svårt men oerhört tidsödande så ett bra tålamod är en bra egenskap.

Här kommer en hoper bilder på dagens arbete. Det går ju inte att lägga in mer än 5 i taget så det blir några inlägg med bara bilder.

Johan..

Börjar med lite stämplar.
DSCF3587 [640x480].JPG
DSCF3588 [640x480].JPG
DSCF3589 [640x480].JPG
DSCF3590 [640x480].JPG
DSCF3591 [640x480].JPG
Senast redigerad av FLB 1 13 apr 2014, 21:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
FLB 1

Inläggav FLB 1 » 13 apr 2014, 19:38

Lite fler bilder.

Johan..
DSCF3578 [640x480].JPG
DSCF3579 [640x480].JPG
DSCF3577 [640x480].JPG
DSCF3581 [640x480].JPG
DSCF3582 [640x480].JPG
Användarvisningsbild
FLB 1

Inläggav FLB 1 » 13 apr 2014, 19:43

Lite till.

Johan..
DSCF3584 [640x480].JPG
DSCF3585 [640x480].JPG
DSCF3586 [640x480].JPG
DSCF3594 [640x480].JPG
DSCF3596 [640x480].JPG
Användarvisningsbild
FLB 1

Inläggav FLB 1 » 13 apr 2014, 19:49

Och lite till.

Johan..
DSCF3598 [640x480].JPG
DSCF3599 [640x480].JPG
DSCF3600 [640x480].JPG
DSCF3602 [640x480].JPG
DSCF3604 [640x480].JPG
Användarvisningsbild
FLB 1

Inläggav FLB 1 » 13 apr 2014, 19:52

Så här långt kom jag idag. Inte så mycket kvar men det tar sin lilla tid.
När pipan ligger där den skall är det dags att fälla in låset.

På återseende.

Johan..

Johan..
DSCF3605 [640x480].JPG
DSCF3606 [640x480].JPG
Användarvisningsbild
FLB 1

Inläggav Luzur » 13 apr 2014, 20:01

om en annan kunde ha din verkstad, själv får man handknacka med stämjärn, gör-om-gör-rätt procedur, en hel del tur och ögonmått :lol:
Spännen hanen friskt upp, läggen sedan ivrigt an,
Given fyr, bräcken av, tan pliten uti hand.

http://battleofnarva.ytmnd.com/
Användarvisningsbild
Luzur

Nästa

Återgå till Svartkrut