Kulor för Wredesgevär

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Kulor för Wredesgevär

Inläggav Ryden » 26 mar 2012, 12:35

Jag har testat några kulor gjutna med ett Lee-block för kaliber 475 Linebaugh, artikelnummer # 476-400RF, och dessa fungerar utmärkt åtminstone i min bössa.
Kan vara ett bra alternativ till Jämttången kanske?
http://www.midwaysverige.net/Lee-2-Cavi ... -Flat-Nose
Användarvisningsbild
Ryden

Re: Kulor för Wredesgevär

Inläggav Schtraider » 26 mar 2012, 15:08

Riktigt intressant. Behövde du kalibrera dem?
Användarvisningsbild
Schtraider

Inläggav Ryden » 27 mar 2012, 11:51

Nix, ingen kalibrering, bara fettning.
Efter ett par skott var det tvärstopp dock pga slagg, men det är väl inte ovanligt med en 1860.
Glömde ta med mig en våtmopp.
Fick ett dussin kulor av en kille i USA men jag såg att priset på formen var överkomligt så det blir nog en investering.
Användarvisningsbild
Ryden

Inläggav Schtraider » 27 mar 2012, 13:47

Blir en från hunters house för mig. De är mer "autentiska" och jag har ett kaliberingsöga som passar kulorna från den tången.
Användarvisningsbild
Schtraider

Inläggav Gustavors » 27 mar 2012, 13:58

Lite tråd-stöld.

Jag har ett Wredes-gevär hemma (ev, renoveringsbart) och för ett tag sedan hittade jag en kultång.

Vad skall kulorna ha för mått? (Diameter) till Wredes-geväret?

Och brukar tängerna vara märkta?

Håkan
Kar M98 8'57 JS MEOPTA MEOSTAR
Husqvarna 648 á 1952 8'57 JS. LEUPOLD VARI-1
Lincoln nr 2 kaliber 12
12.17 mm Wredesgevär M1860
BRNO 452 Nickel 22LR
Winchester M94 30-30, Peep-sight
Husqvarna M20B 1947

"Oculus tauri"
Användarvisningsbild
Gustavors

Inläggav Schtraider » 27 mar 2012, 15:38

Det är unikt för varje bössa. Visst är det kul med svartkrut? ;) Men visst, de ligger ju runt 12,2-12,3 allihop. Min har ett lite grövre lopp så behöver en 12,3-tång och kalibrerar ner.

Men om du bara vill panga så räcker det ju att den går ner och har lite spelrum. Om du vill vara riktigt seriös får du väl slugga pipan och beställa kalibreringsöga från det måttet.
Användarvisningsbild
Schtraider

Inläggav Ryden » 02 apr 2012, 10:58

Har nu skjutit upp resten av kulorna, med en klump revolverfett under kulorna var slaggen inga problem.
Alla utom en kula gled ner på räfflingen utan att glappa, den sista kulan var märkbart oval så tången har nog inte varit ordentligt stängd i gjutningen.
Så för mig funkar denna kula alldeles utmärkt. Har en träffbild på 50m på 8cm med bara kornet, baksiktet är under renovering.
Användarvisningsbild
Ryden

Inläggav Kari Lindström » 02 apr 2012, 11:29

Ursäkta kapningen, men vilka saker i själva kulgjutningen är kritiska för precisionen och vad kan göras med en hemmagjuten kula för att höja det ?
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav daggpil » 02 apr 2012, 12:21

Hej,

En fråga: Vart vänder man sig lämpligen för att få ett kalibreringsöga tillverkat? Hur går man till väga om man vill mäta upp loppet på ett korrekt sätt?

Mvh/Daggpil
daggpil

Inläggav Schtraider » 02 apr 2012, 13:41

Daggpil: Jag testsköt med ett gäng kulor som en kompis i föreningen hade och då de funkade bra tog jag med en av dem till Svartkrutskällaren där Anders J tillverkade ett kaliberingsöga. Gängorna passade i ex. en Lee laddpress så det är bara att använda den. Sen använder man även bottenpluggen från tången under kulorna när man kalibrerar så de inte deformeras.

Enklaste sättet är väl att ta en tång och trycka ner en snäppet för stor kula i mynningen och mäta efter den. Annars är väl det bäst att slugga men det har jag aldrig gjort själv. Ur med svansskurv, i med en avlång blydank bakifrån i pipan och trycka igenom dem så den kommer ut ur mynningen. Då får man rimligtvis ett "allmänt" mått på loppet. Men som sagt, jag har inte gjort det själv och är junior i jämförelse med andra experter på forumet.

Kari: temperatur (ska vara hög) på smälta och tång helt klart. Och att man får bra flöde. Sen funns det en viss teknik i hur man häller i blyet också. Det är väl det jag går efter. Även om jag inte riktigt fått till precisionen på wreden än pga för litet gjutblock så lyckades jag få till så att kulor som tumlade var fjärde gång aldrig gör det numera och det enbart genom bättre koll på temp och se till så att tempen är högre.
Användarvisningsbild
Schtraider

Inläggav Ryden » 05 apr 2012, 01:21

Jag tänkte gjuta några andra intressanta kulor i helgen. Fick fatt på ett gjutblock för Maxi-kulor i kaliber .480 på Egun. Vi får se hur de funkar.
Det blir extra spännande eftersom jag använder handtag från Biltema till formen :)
Användarvisningsbild
Ryden

Inläggav Ryden » 05 apr 2012, 14:21

Det experimentet gick inget vidare :(
Kulan är exakt 12,7 över de nedre drivbanden och 12,9 i det övre.
Den går sådeles inte att använda, fick slå den genom pipan med rundstav och handslägga.
Någon som vill köpa ett block för maxikulor i kaliber .50 ? Biltematången ingår.

Lyckades gräva fran några Lee-kulor ur grusvallen och såg att de inte har expanderat nämnvärt i räfflingen, när jag får ordning på siktet skall jag testa att linda dem med papper och se om precisionen ändras men för plinking funkar de utmärkt redan nu.

Jag laddar med 60 gr FF nu, det kanske blir bättre om man går upp i laddning.
Användarvisningsbild
Ryden

Återgå till Svartkrut