Mynningsladdare cal.58

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Mynningsladdare cal.58

Inläggav Shoot_Equip » 23 mar 2020, 15:51

Överraskade mig själv med att köpa för 1500:- obesett via bud på auktion ett svartkruts gevär, som finns att beskåda på 21 bilder här:
http://www.mymisceq.se/191004bpr/
Svansskruven satt som berget och den gick givetvis av trots olja och värme, förresten så saknades nippel och gängorna där den suttit var utslitna.
Bild
stor bild: http://www.mymisceq.se/_miscpict/191004-bpr_trasig_large.jpg
Isärtagen i delar, inte vacker men hade säkert gått att få ordning på.
Bild
stor bild: http://www.mymisceq.se/_miscpict/191004-bpr_demont_large.jpg
Vete fan hur man ska fixa det, borrade förresten ett hål och gängade för att med utdragare få ut svansskruven men det sket sig det med,
i slutänden så får jag väl försöka sälja det igen, var en på klubben som trots mina fadäser ville ge 1500: men vi får se.
Användarvisningsbild
Shoot_Equip

Re: Mynningsladdare cal.58

Inläggav kapsyl » 26 mar 2020, 22:30

Hur länge fick oljan verka? Sett skruvar som kommit snällt efter 2 månader i oljebad med samma moment som i första försöket där de satt orubbligt efter en vecka i badet.
kapsyl

Inläggav Racing » 27 mar 2020, 02:09

Aceton(tvätt) och Automatlådeolja (sk ATF) i 50/50 blandning.
Bättre än alla "rostlösare" i världen.
Racing

Inläggav Ryden » 27 mar 2020, 16:19

Exakt!
Det är vad FN:s experter forskat fram är det bästa.
Det motsvarar eller överträffar de bästa kommersiella medlen som går att köpa.

Blanda ihop en skvätt och fyll på i pipan tills det börjar krypa ut ur gängorna så kan du nog få ur den kvarvarande delen

Om man blandar i dubbla mängden alifatnafta så får man Ed's Red Solvent, Modern Recipe.
Förr var det en del fotogen och en del lacknafta, alifatnaftan har bägges egenskaper
Tar man undan en slurk med ATF och fotogen har man en kompatibel vapenolja som är kalas

FN:s dokument är en en guldgruva för GDS-typer som jag, de har sådana saker som gratis ritningar till sjösäkra fiskebåtar för världens alla hav eller ritningar över enkla men effektiva sandfilter för vattenrening.
Användarvisningsbild
Ryden

Inläggav Shoot_Equip » 28 mar 2020, 16:25

kapsyl skrev:Hur länge fick oljan verka? Sett skruvar som kommit snällt efter 2 månader i oljebad med samma moment som i första försöket där de satt orubbligt efter en vecka i badet.

Låg i oljebad ca. en vecka men det har ju nu ingen betydelse skadan är ju skedd
Användarvisningsbild
Shoot_Equip

Inläggav Shoot_Equip » 28 mar 2020, 16:33

Ryden skrev:Exakt!
Det är vad FN:s experter forskat fram är det bästa.
Det motsvarar eller överträffar de bästa kommersiella medlen som går att köpa.

Blanda ihop en skvätt och fyll på i pipan tills det börjar krypa ut ur gängorna så kan du nog få ur den kvarvarande delen

Om man blandar i dubbla mängden alifatnafta så får man Ed's Red Solvent, Modern Recipe.
Förr var det en del fotogen och en del lacknafta, alifatnaftan har bägges egenskaper
Tar man undan en slurk med ATF och fotogen har man en kompatibel vapenolja som är kalas

FN:s dokument är en en guldgruva för GDS-typer som jag, de har sådana saker som gratis ritningar till sjösäkra fiskebåtar för världens alla hav eller ritningar över enkla men effektiva sandfilter för vattenrening.

Ska försöka med en sådan blandning för att få ut resten, frågan är då går den att laga eller var kan man få tag på en svanssskruv som passar
Användarvisningsbild
Shoot_Equip

Återgå till Svartkrut